3404
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

RED LIGHT´S
554 Inlägg
9 december 2010
du kan ju bara få ut 300 eftersom som de är max..... om det inte är 1x300 i 4 ohm

19 Inlägg
9 december 2010
ChriZtoffer skrev:
Enkla 4Ohms spolar på dom? Isåfall så behöver du ett steg som ger minst 700Wrms i 2Ohm, gärna mer effekt.

är enkel spole, men får kolla lite nogare på dom. men va är det som man ska tänka på? för det står ju watt och rms. vad är skillnaden? tongue

galen av att skruva på allt som går! främst mazdan eller gårdstraktron.
" funkar det inte första gången, provar vi igen! "

3 187 Inlägg
9 december 2010
mazda-hjorth skrev:
ChriZtoffer skrev:
Enkla 4Ohms spolar på dom? Isåfall så behöver du ett steg som ger minst 700Wrms i 2Ohm, gärna mer effekt.

är enkel spole, men får kolla lite nogare på dom. men va är det som man ska tänka på? för det står ju watt och rms. vad är skillnaden? tongue

kolla på watt rms, det är så kallade "riktiga" watt smile

19 Inlägg
9 december 2010
big-jepp skrev:
mazda-hjorth skrev:
ChriZtoffer skrev:

okay, får kolla upp det imorgon, så kanske du kan ge ett bra förslag på steg. smile

3 187 Inlägg
9 december 2010
mazda-hjorth skrev:
big-jepp skrev:
mazda-hjorth skrev:

okay, får kolla upp det imorgon, så kanske du kan ge ett bra förslag på steg. smile

gör det, bara att skriva i detta forumet så kommer du få många bra förslag!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 december 2010
timpa_ skrev:
om man har ett mono-steg och parallelkopplar 2 basar så man får 2ohm och det står att slutsteget ger ut 1x300 tex delar basarna då på 300 eller får de 300 var ?

mvh Tim

Dom delar på effekten.

mazda-hjorth skrev:
ChriZtoffer skrev:

Om det nu är enkel 4Ohms spole så får du kolla på ett steg som ger rätt effekt i 2Ohm, om det är enkel 2Ohms spole så får du kolla på ett steg som ger rätt effekt i 1 eller 4Ohm. Du bör sikta på ett steg som ger minst den RMS effekt som basarna tål tillsammans, gärna närmare deras WATT angivelse om du ska spela högt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

19 Inlägg
9 december 2010
kolla på basarna, det är två tio, på baksidan( magneten) så står det. max watt 250 och sen 310w. vad betyder detta? hur vet jag också vad dom ska spela i för ohm? tacksam för alla svar!big_smile
ChriZtoffer skrev:
timpa_ skrev:
om man har ett mono-steg och parallelkopplar 2 basar så man får 2ohm och det står att slutsteget ger ut 1x300 tex delar basarna då på 300 eller får de 300 var ?

mvh Tim

Dom delar på effekten.

mazda-hjorth skrev:
ChriZtoffer skrev:

Om det nu är enkel 4Ohms spole så får du kolla på ett steg som ger rätt effekt i 2Ohm, om det är enkel 2Ohms spole så får du kolla på ett steg som ger rätt effekt i 1 eller 4Ohm. Du bör sikta på ett steg som ger minst den RMS effekt som basarna tål tillsammans, gärna närmare deras WATT angivelse om du ska spela högt.

242 Inlägg
9 december 2010
ChriZtoffer skrev:
timpa_ skrev:

mvh Tim

Dom delar på effekten.

mazda-hjorth skrev:
ChriZtoffer skrev:

okej. så om man har 2 basar på tex 300w rms så vill man då ha ett steg som levererar minst 1x600 i 2ohm ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 december 2010
timpa_: Om basarna har enkla 4Ohms spolar så du kan lasta ner steget till 2Ohm, ja.

Till TS: om det nu är enkla 2Ohms spolar på dina basar så köper du som sagt antingen ett steg som ger rätt effekt i 1 eller 4Ohm, då det är dom impedanser du kan få till. Effektangivelserna verkar lite skumma, men sikta på ett steg som ger 500-600Wrms nånting.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

242 Inlägg
9 december 2010
ChriZtoffer skrev:
timpa_: Om basarna har enkla 4Ohms spolar så du kan lasta ner steget till 2Ohm, ja.

Till TS: om det nu är enkla 2Ohms spolar på dina basar så köper du som sagt antingen ett steg som ger rätt effekt i 1 eller 4Ohm, då det är dom impedanser du kan få till. Effektangivelserna verkar lite skumma, men sikta på ett steg som ger 500-600Wrms nånting.

om jag har fattat allt rätt så om jag har 2 st 4ohm basar på 300w rms och parallelkopplar dom så blir de 2ohm och då vill man ha ett steg monosteg som levererar ca 1x600 i 2ohm ?

jag är nybörjare men de kanske märks wink

19 Inlägg
9 december 2010
ja dom verkar vara lite b... tongue va menas med parralellkoppling och bryggkoppling? skillnaden och va ska det vara bra för? tongue jag är också rätt så mkt  nybörjare wink 
mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 december 2010
timpa_ skrev:
ChriZtoffer skrev:

om jag har fattat allt rätt så om jag har 2 st 4ohm basar på 300w rms och parallelkopplar dom så blir de 2ohm och då vill man ha ett steg monosteg som levererar ca 1x600 i 2ohm ?

jag är nybörjare men de kanske märks wink

600Wrms funkar då ja, men absolut gärna mer! Större risk att pajja basarna med för lite effekt än med för mycket.

mazda-hjorth skrev:
ja dom verkar vara lite b... tongue va menas med parralellkoppling och bryggkoppling? skillnaden och va ska det vara bra för? tongue jag är också rätt så mkt  nybörjare wink 
mvh

Parallellkoppling är när båda plus kopplas samma och lika med båda minus. Bryggkoppling kan man göra med ett 2 eller 4-kanals steg för att få ut en utgång (två utgångar på 4-kanals steget).

Saab 9-3SC {SQ-edition}

19 Inlägg
9 december 2010
så båda plus från (steget) kopplas samma vid talspolen? samma med minus antar jag då.
vad händer när man brygg kopplar då?.

2 035 Inlägg
10 december 2010
Kanske blir samma sak men jag kopplar samman båda plus och båda minus på basen.

Biljudsveteran sen 1984!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
10 december 2010
Bilen det handlar om är en 200sx s13
Tänkte höra om någon har prövat en variant utav basvägg, vet inte riktigt vad man ska kalla den men jag kallar den halvvägg.
Baksäte är borta och tänkte sätta in en baslåda på cirka 220l slotportad istället.
Det jag kom fram till är att jag vill kunna se bakåt så jag tänker inte bygga den hela vägen upp till taket utan lämna kanske en halv meter öppen från tak till låda. Min fråga är om det kommer att spela lika bra /sämre eller bättre än att ha lådan i bakluckan?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 december 2010
mazda-hjorth skrev:
så båda plus från (steget) kopplas samma vid talspolen? samma med minus antar jag då.
vad händer när man brygg kopplar då?.

Det där är en bryggkoppling som du beskriver, om det nu är ett 2-kanals steg vi pratar om, går inte att göra så med monoblock. Om du däremot har ett monoblock som du kopplar två basar till genom att koppla samman båda plus med varandra, och like med båda minus, då har du parallellkopplat.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 035 Inlägg
14 december 2010
frågan gäller saab 9-5.

det går en jordkabel från batteriet ner till växellådan. Den har jag helt glömt bort att uppgradera. Måste jag det? Jag menar är det den kabeln som jordar generatorn?

Biljudsveteran sen 1984!

1 224 Inlägg
14 december 2010
Tja! Just nu kör jag med ett baspaket från brl i bilen. Ett monoblock med 2st vanliga Gas 12or (4ohm)
Hade tänkt att bygga en egen låda nu och köra med en högtalare istället. vilken högtalare passar ihop med förstärkaren?
Vad jag förstått så spelar steget bättre på 2ohm? Så då ska man ha en 2ohms bas och inte 4 ohm?
Hjälp tack!

Slutsteget är:

Tillverkare:    GAS
Modell:    Alpha X500.1
Typ:    Klass A/B
Maxeffekt:    1000W
Effekt (RMS):    1x300W 4ohm, 1x500W 2ohm
Frekvensomfång:    10-450Hz
Inbyggda delningsfilter:    LP-filter 30-300Hz 12dB/okt, Subsonic filter 20-55Hz
Bass boost:    0-18dB 45Hz
Lågnivåutgång:    RCA in/utgång par
Övrigt:    Avsäkring 60A, THD 0,06%

Vad skulle ni rekomendera för baselement? 12", 15"?
Senast redigerat av Mazda6sex (14 december 2010)

i-vtec Do you?

4 693 Inlägg
14 december 2010
Du kan väl testa att bygga en egen låda till basarna du har du den passar din bil bättre? Onödigt att slösa pengar när du inte behöver

Booyakasha!

3 187 Inlägg
14 december 2010
Mazda6sex skrev:
Tja! Just nu kör jag med ett baspaket från brl i bilen. Ett monoblock med 2st vanliga Gas 12or
Hade tänkt att bygga en egen låda nu och köra med en högtalare istället. vilken högtalare passar ihop med förstärkaren?
Vad jag förstått så spelar steget bättre på 2ohm? Så då ska man ha en 2ohms bas och inte 4 ohm?
Hjälp tack!

Slutsteget är:

Tillverkare:    GAS
Modell:    Alpha X500.1
Typ:    Klass A/B
Maxeffekt:    1000W
Effekt (RMS):    1x300W 4ohm, 1x500W 2ohm
Frekvensomfång:    10-450Hz
Inbyggda delningsfilter:    LP-filter 30-300Hz 12dB/okt, Subsonic filter 20-55Hz
Bass boost:    0-18dB 45Hz
Lågnivåutgång:    RCA in/utgång par
Övrigt:    Avsäkring 60A, THD 0,06%

bättre och bättre men du kommer spela högre om du har kopplar basen i 2 ohm.
du ska ha en bas med 2x4 ohm spolar.

hur mycket har du tänkt att lägga på en bas?

Sök