2645
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 februari 2011
jockmokk skrev:
Lonefox skrev:
jockmokk skrev:
Hej!
Jag har ett Hertz He4 slutsteg (http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=184) och Hertz ESK 165 Kitsystem (http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=159)

Mitt problem är att ena sidan har slutat låta, Hörs bara på förarsidan men om jag byter ingångar på steget med varandra så hör det bara på passagerarsidan så alla högtalare funkar men det är nånting med steget som är fel. Kan det vara så att jag har bränt det?
det konstiga är att ibland så funkar det, men oftast så är det helt dött, samt att ibland när jag bromsar lite kraftigare lr gasa upp lite fortare så kommer det lite ljud men försvinner så fort man slutar gasa/bromsa.

Någon om vet vad som skulle vara fel och hur man kan återgärda det?

det är kopplat på 2 kanaler, så jag har 2 över som jag kan använda men jag har funderat på att bryggkoppla så jag får ut mer effekt till varje högtalare, men om en kanal är bränd så går väl inte det?

tack på förhand
Jocke smile

Du skriver att när du byter INGÅNGAR så funkar det på pass-sidan......

Tror mer på glapp i lågnivåkablarna jag.....

skrev nog fel.
Alltså förar- sidan är kopplat till kanal 1 och pass-sidan till kanal 2 så funkar förar-sidan och inte pass-sidan
när jag byter så att Pass-sidan får kanal 1 och förar till kanal 2 så funkar pass-sidan men inte förar-sidan

ber om ursäkt för otydlig text, Är inte så insat i det hela så kom inte på orden, ska försöka editera så man förstår lite bättre

Prova att byta plats på lågnivåkablarna då du har förarsidan på kanal 1 och pass på 2.
Gör detta med steget avstängt, annars riskerar du att ha sönder signaljorden :S

Testa detta just för att utesluta lågnivåkabeln, alternativt prova med en annan kabel.
Men just iom vad du skriver att ljudet kommer igång vid kraftig acceleration, inbromsning och gupp så misstänker jag likväl glapp i kabeln.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

230 Inlägg
17 februari 2011
Det har funkat i ungefär ett halvår innan men det är nu på slutet som det har blivit så här. Kan det ändå vara lågnivån som är fel?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
17 februari 2011
jockmokk skrev:
Det har funkat i ungefär ett halvår innan men det är nu på slutet som det har blivit så här. Kan det ändå vara lågnivån som är fel?

kan vara lågnivån som är glapp vid steg lr baki stereon

230 Inlägg
17 februari 2011
christofer_k skrev:
jockmokk skrev:

kan vara lågnivån som är glapp vid steg lr baki stereon

Okej ska prova det!

DLS
1 147 Inlägg
17 februari 2011
Hur beräknar man litern i en bandpasslåda?

Jag tänkte bygga en bandpasslåda och dra porten genom hatthyllan, spelar det någon roll hur lång porten är i en bandpass?

7 241 Inlägg
17 februari 2011
huntelaar skrev:

Jag tänkte bygga en bandpasslåda och dra porten genom hatthyllan, spelar det någon roll hur lång porten är i en bandpass?

Man frågar Dröniettab om han har lust att räkna ut en.
Har han lust så behöver han basens uppgifter.

DLS
1 147 Inlägg
17 februari 2011
Lonefox skrev:
huntelaar skrev:

Man frågar Dröniettab om han har lust att räkna ut en.
Har han lust så behöver han basens uppgifter.

Det börjar bli tjatigt nu wink

Jag ville tidigare ha en portad att dra upp genom h-hyllan, detta var ej bra vilket man fick lära sig, blev istället en bandpass.

Då kanske mr. Lonefox kan tipsa om en 12" eller 10" i prisklass 1500-2500 som lämpar sig bra i en bandpass? cool

Edit: sökte runt lite och hittade lite info.
"Hedde" skrev: "De basar som trivs bäst i sluten låda fungerar utmärkt i 4:e ordningens bandpass, dvs en sluten kammare och en portad där ljudet mynnar ut."

Evilaudio hade en tips på DLS RW12i
http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=20

Den trivs i en sluten, trivs denna också i en bandpass med sluten kammare och en portad som Hedde skrev om?
Senast redigerat av huntelaar (17 februari 2011)

21 761 Inlägg
17 februari 2011
Du kan ju köpa den basen och testa med en bandpasslåda, ser ut att passa ganska bra i teorin. smile

Sluten kammare: 35 liter netto
Portad kammare: 60 liter netto
Port: 1 st 6" rör som är 17 cm långt, trattar ska inte behövas

7 241 Inlägg
17 februari 2011
Drönirettab skrev:
Du kan ju köpa den basen och testa med en bandpasslåda, ser ut att passa ganska bra i teorin. smile

Vill man ha trattar så blir röret 9 cm plus trattarna wink

DLS
1 147 Inlägg
17 februari 2011
Drönirettab skrev:

Det låter ju roligt att höra smile

Jag hoppas bara jag får in den i bilen, fick iallafall in 70 liter sist med en del marginal wink

Edit: Vart får jag tag på rör? Jag kan fixa pvc rör från jobbet, men 6 tum blir  15.24 cm i diameter, det finns rör på 16 cm. Är det helt fel eller vart hittar jag 6" rör?

3 187 Inlägg
17 februari 2011
huntelaar skrev:
Drönirettab skrev:

Jag hoppas bara jag får in den i bilen, fick iallafall in 70 liter sist med en del marginal wink

Edit: Vart får jag tag på rör? Jag kan fixa pvc rör från jobbet, men 6 tum blir  15.24 cm i diameter, det finns rör på 16 cm. Är det helt fel eller vart hittar jag 6" rör?

rör finns i dom flesta bilstereoaffärerna, sök bara på google 6" aeroportar, så hittar du många affärer som säljer smile

DLS
1 147 Inlägg
17 februari 2011
big-jepp skrev:
huntelaar skrev:
Drönirettab skrev:

rör finns i dom flesta bilstereoaffärerna, sök bara på google 6" aeroportar, så hittar du många affärer som säljer smile

Okej! Går dessa kapa till önskad längd?

3 187 Inlägg
17 februari 2011
huntelaar skrev:
big-jepp skrev:
huntelaar skrev:

japp! rören är 30 cm+ trattar =ca 38 cm ska du kapa rören till 20 så kapa 10 cm i vadera sida smile

3 466 Inlägg
17 februari 2011
huntelaar skrev:
big-jepp skrev:
huntelaar skrev:

Det funkar även med vanliga 6" PVC-rör som du kan köpa hos diverse byggfirmor. 6"/15,24cm är innerdiametern och 16cm är ytterdiametern. Självklart ska man kapa rören till önskad längd oavsett om det är orginalröret till aeroporten eller ett vanligt PVC-rör man använder.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

DLS
1 147 Inlägg
17 februari 2011
big-jepp skrev:
huntelaar skrev:
big-jepp skrev:

japp! rören är 30 cm+ trattar =ca 38 cm ska du kapa rören till 20 så kapa 10 cm i vadera sida smile

Okej men nu blir det en port som ska vara 17 cm lång, då gör jag röret 13 cm lång + tratten som bygger 4 cm. Har jag fattat rätt nu? smile

DLS
1 147 Inlägg
17 februari 2011
M_icke_ skrev:
huntelaar skrev:
big-jepp skrev:

Det funkar även med vanliga 6" PVC-rör som du kan köpa hos diverse byggfirmor. 6"/15,24cm är innerdiametern och 16cm är ytterdiametern. Självklart ska man kapa rören till önskad längd oavsett om det är orginalröret till aeroporten eller ett vanligt PVC-rör man använder.

Men det blir inte blåsljud och diverse konstiga grejor?

Jag lägger nämligen såna rör på jobbet och skulle ta en sådan istället för att lägga ut 300 pix för ett litet rör jag kan få gratis, gratis är ju gott wink

21 761 Inlägg
17 februari 2011
huntelaar skrev:

Till just detta lådförslag blir portarean tillräckligt stor för att flåsljud ska kunna undvikas, det borde fungera utan problem att inte använda trattar. Men vill du ha trattar så gäller som sagt 4 cm kortare rör per tratt. smile

3 466 Inlägg
17 februari 2011
huntelaar skrev:
M_icke_ skrev:
huntelaar skrev:

Jag lägger nämligen såna rör på jobbet och skulle ta en sådan istället för att lägga ut 300 pix för ett litet rör jag kan få gratis, gratis är ju gott wink

Jo jag menar naturligtvis att du ska ha trattar på PVC-röret wink Men vanliga 6" PVC-rör passar alltså direkt på trattarna utan någon som helst modifikation.

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-6a2e5f888177065d5961de4d586969ab.jpg

DLS
1 147 Inlägg
17 februari 2011
Drönirettab skrev:
huntelaar skrev:

Till just detta lådförslag blir portarean tillräckligt stor för att flåsljud ska kunna undvikas, det borde fungera utan problem att inte använda trattar. Men vill du ha trattar så gäller som sagt 4 cm kortare rör per tratt. smile

Då gör jag ett försök utan trattar, sedan om det blir uselt får man helt enkelt köpa ett rör lämpat för det.
Räcker det man limmar båda sidor om röret med pl400 för att det ska fästa eller vad är bästa alternativet?

Edit: Nu blev det dubbla bud, ord mot ord, vem har rätt? Tratt eller inte tratt på pvc-rör?

3 466 Inlägg
17 februari 2011
huntelaar skrev:
Drönirettab skrev:
huntelaar skrev:

Då gör jag ett försök utan trattar, sedan om det blir uselt får man helt enkelt köpa ett rör lämpat för det.
Räcker det man limmar båda sidor om röret med pl400 för att det ska fästa eller vad är bästa alternativet?

Edit: Nu blev det dubbla bud, ord mot ord, vem har rätt? Tratt eller inte tratt på pvc-rör?

Prova utan tratt;) skulle de flåsa så kapar du röret 8cm o monterar trattar:)

Sök