2958
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

31 Inlägg
20 februari 2011
#5161
Yoodude skrev:
Har gjort en guide på min hemsida lite enkelt hur man kopplar in ett slutsteg : ) Ganska simpelt men säkert bra för dem som inte vet hur de ska vara. http://www.bil-ljud.se/Slutsteg.html

Schysst. Vad menar du med att strömkabeln och lågnivån inte får vara på samma sida?`Samma sida av vad?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 februari 2011
#5162
fulmek skrev:
Yoodude skrev:
Har gjort en guide på min hemsida lite enkelt hur man kopplar in ett slutsteg : ) Ganska simpelt men säkert bra för dem som inte vet hur de ska vara. http://www.bil-ljud.se/Slutsteg.html

Schysst. Vad menar du med att strömkabeln och lågnivån inte får vara på samma sida?`Samma sida av vad?

Bilen?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
20 februari 2011
#5163
Yoodude skrev:
Har gjort en guide på min hemsida lite enkelt hur man kopplar in ett slutsteg : ) Ganska simpelt men säkert bra för dem som inte vet hur de ska vara. http://www.bil-ljud.se/Slutsteg.html

hellst inte nära nån ström förande ledning

31 Inlägg
20 februari 2011
#5164
Vilket ger mest märkbar skillnad på ljudupplevelsen i en Volvo 740 av att byta ut originalhögtalarna mot bättre högtalare jämfört med att köpa ett slutsteg och koppla detta till originalhögtalarna (+ 2 högtalare som sitter i hatthyllan)? Eller bör jag kanske rent av satsa på en aktiv bas i första hand?

Tanken är att på sikt köpa på sig lite hyffsade grejer (högtalare, bas + låda, slutsteg, kablar) som man kan flytta med sig även till nästa bil (total ljudbudget kanske 5k) men i dagsläget har jag inte råd att införskaffa allt samtidigt, så vart skall man börja för att ändå få bra utdelning?
Min önskan är att kunna spela välljudande (med bra bas) hellre än högt (är lite ljudkänslig och pallar inte sitta i en bil som spelar 130 db även om det är roligt).
Senast redigerat av fulmek (20 februari 2011)

16 197 Inlägg
20 februari 2011
#5165
fulmek skrev:
Vilket ger mest märkbar skillnad på ljudupplevelsen i en Volvo 740 av att byta ut originalhögtalarna mot bättre högtalare jämfört med att köpa ett slutsteg och koppla detta till originalhögtalarna (+ 2 högtalare som sitter i hatthyllan)? Eller bör jag kanske rent av satsa på en aktiv bas i första hand?

Tanken är att på sikt köpa på sig lite hyffsade grejer (högtalare, bas + låda, slutsteg, kablar) som man kan flytta med sig även till nästa bil (total ljudbudget kanske 5k) men i dagsläget har jag inte råd att införskaffa allt samtidigt, så vart skall man börja för att ändå få bra utdelning?
Min önskan är att kunna spela välljudande (med bra bas) hellre än högt (är lite ljudkänslig och pallar inte sitta i en bil som spelar 130 db även om det är roligt).

högtalare, bas + låda, slutsteg, kablar. för max 5000??


va har du för huvudenhet i bilen nu?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

31 Inlägg
20 februari 2011
#5166
Ja, det hade varit min förhoppning att man skall kunna få ett bra ljud för 5k. Är inte en sådan som lever för bilen utan använder mest bilen till och från jobbet och vill att ljudet skall vara kul att lyssna på.
Är det så att det inte kommer bli speciellt bra med en totalbudget på 5k så kanske det är ovärt att uppdatera över huvud taget? Min första förhoppning var (som skrivet i en tidigare tråd) att kunna köpa allt begagnat för tusen spänn, men det insåg jag ganska snabbt var svårt roll

Har en Pioneer Deh-p3000 som huvudenhet.
Senast redigerat av fulmek (20 februari 2011)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 februari 2011
#5167
fulmek skrev:
Yoodude skrev:
Har gjort en guide på min hemsida lite enkelt hur man kopplar in ett slutsteg : ) Ganska simpelt men säkert bra för dem som inte vet hur de ska vara. http://www.bil-ljud.se/Slutsteg.html

Schysst. Vad menar du med att strömkabeln och lågnivån inte får vara på samma sida?`Samma sida av vad?

Swedenrockers skrev:
In- och utsidan? Fram- och baksidan?
Lonefox skrev:
Bilen?


Ovan och undersidan?
Brevid varandra?
Nej men seriöst......folk får börja tänka lite logiskt själva med.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

9 Inlägg
20 februari 2011
#5168
Tokken skrev:
Yoodude skrev:
Har gjort en guide på min hemsida lite enkelt hur man kopplar in ett slutsteg : ) Ganska simpelt men säkert bra för dem som inte vet hur de ska vara. http://www.bil-ljud.se/Slutsteg.html

Nämn gärna i vilken ordning kablarna skall kopplas in också.

Tack för tipset nu är de ordnat :p hoppas de kommer till användning för någon. Ska göra lite mera på sidan när jag har tid.
Senast redigerat av Yoodude (20 februari 2011)


31 Inlägg
20 februari 2011
#5169
Lonefox skrev:
fulmek skrev:
Yoodude skrev:
Har gjort en guide på min hemsida lite enkelt hur man kopplar in ett slutsteg : ) Ganska simpelt men säkert bra för dem som inte vet hur de ska vara. http://www.bil-ljud.se/Slutsteg.html

Schysst. Vad menar du med att strömkabeln och lågnivån inte får vara på samma sida?`Samma sida av vad?

Swedenrockers skrev:
In- och utsidan? Fram- och baksidan?
Lonefox skrev:
Bilen?


Ovan och undersidan?
Brevid varandra?
Nej men seriöst......folk får börja tänka lite logiskt själva med.....

Har aldrig dragit någon som helst typ av kablar i en bil så det var faktiskt inte helt givet vad han menade för någon med noll förkunskap. Kunde ju vara på varsin sida av batteriet eller vad som helst i min värld neutral
Men skall ta och läsa på lite mer innan jag frågar dumma saker om det upprör, hehe.

230 Inlägg
20 februari 2011
#5170
Känns som mitt inlägg försvann lite och ursäktar för bumpen
christofer_k skrev:
jockmokk skrev:
Lonefox skrev:
Du skriver att när du byter INGÅNGAR så funkar det på pass-sidan......

Tror mer på glapp i lågnivåkablarna jag.....

skrev nog fel.
Alltså förar- sidan är kopplat till kanal 1 och pass-sidan till kanal 2 så funkar förar-sidan och inte pass-sidan
när jag byter så att Pass-sidan får kanal 1 och förar till kanal 2 så funkar pass-sidan men inte förar-sidan

ber om ursäkt för otydlig text, Är inte så insat i det hela så kom inte på orden, ska försöka editera så man förstår lite bättre

testat att skifta på lågnivåna?

Har nu provat att skifta på lågnivåna men ingen skillnad, hörs bara på samma sida fortfarande hmm
så då antar jag att det är något i steget som gör att ena kanalen inte funkar/funkar dåligt?

908 Inlägg
20 februari 2011
#5171
Slutsteg Hollywood HXA3K (32cm långt?) - Hollywood HXA 3000 (37cm långt)

Någon som har nån susning om dessa slutsteg är nått och hänga i julgranen? Är det bara skit ? vad är det för skillnad på dem, HXA 3000 är 5cm längre än HXA3K. Om det stog rätt på en sida jag kika smile

Emil


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 februari 2011
#5172
fulmek skrev:
Lonefox skrev:
fulmek skrev:
Yoodude skrev:
Har gjort en guide på min hemsida lite enkelt hur man kopplar in ett slutsteg : ) Ganska simpelt men säkert bra för dem som inte vet hur de ska vara. http://www.bil-ljud.se/Slutsteg.html

Schysst. Vad menar du med att strömkabeln och lågnivån inte får vara på samma sida?`Samma sida av vad?

Swedenrockers skrev:
In- och utsidan? Fram- och baksidan?

Ovan och undersidan?
Brevid varandra?
Nej men seriöst......folk får börja tänka lite logiskt själva med.....

Har aldrig dragit någon som helst typ av kablar i en bil så det var faktiskt inte helt givet vad han menade för någon med noll förkunskap. Kunde ju vara på varsin sida av batteriet eller vad som helst i min värld neutral
Men skall ta och läsa på lite mer innan jag frågar dumma saker om det upprör, hehe.

Ursäkta min attityd men ni har alla möjligheter att söka er fram till informationen mot vad vi hade när vi började på 80 och 90-talen (jo en del av oss, inte jag, började i slutet av 80-talet).
Till skillnad mot er fick vi lära oss självaoch åka iväg och prata med kunnig personal i butiker.
Numera kan man bla. googla fram VÄLDIGT mkt eller använda sökfunktioner på forum.
Det är mkt detta som irriterar oss, att väldigt mkt info FINNS att tillgå men knappt ngn söker sig fram till den utan det skall frågas om allting och väldigt många vill ha svaren på silverfat.

Men nåväl......nu när jag fått ventilera lite så är man lugnare wink

Vad han menar är att närman drar kablarna inne i bilen är att strömkabeln och lågnivåkablarna ej får dras tillsammans då lågnivåkablarna kan snappa upp störningar från strömkabeln.
Faktum är att man bör ha ALLAkablar som leder signaler en bit ifrån varandra då de även kan läcka signaler mellan varandra.
Lågnivå som högtalarkablar.
En decimeter räcker oftast gott.
Dock brukar jag och fleramed mig ha strömkabeln på ena sidan,lågnivån på andra och högtalarkablarna i mitten, tex varsin sida om kardantunneln (om man har sådan). Höger på höger sida om tunneln och vänster om vänster sida om tunneln.
Det där varierar men man bör ha lite avstånd mellan kablarna.
Så bara man tänker logiskt så löser sig det mesta smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

907 Inlägg
21 februari 2011
#5173
När vi ändå är inne på kabeldragning så undrar jag om man måste ha mellanrum mellan två lågnivåkablar också eller kan man dra dom ihop?


DLS
1 147 Inlägg
21 februari 2011
#5174
primeramannen skrev:
När vi ändå är inne på kabeldragning så undrar jag om man måste ha mellanrum mellan två lågnivåkablar också eller kan man dra dom ihop?

Jag köra mina jämte varandra och det funkar bra.

31 Inlägg
21 februari 2011
#5175
Okej, tack för svar, då är jag med på noterna! cool

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 februari 2011
#5176
Jag har lågnivå på vänster sida, ström på höger sida och högtalarkablarna i taket. Blev enklaste så då jag slapp lyfta på golvet, och det verkar fungera bra. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 februari 2011
#5177
primeramannen skrev:
När vi ändå är inne på kabeldragning så undrar jag om man måste ha mellanrum mellan två lågnivåkablar också eller kan man dra dom ihop?

Beror på, märker du att du tappar i stereoseparation så kanske kablarna läcker signaler mellan varandra.
Då kan det vara idé att separera höger och vänster åt.
Samma med högtalarkablar.

Det finns de som är så extrema att de ser till att inte en enda kabel ligger nära någon annan kabel...

Men återigen.....märker du att du har problem så kan man testa, det kostar ju inget wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

9 Inlägg
21 februari 2011
#5178
Nu har jag gjort en till bild som visar hur kablarna ska dras i bilen smile Ta gärna en titt www.bil-ljud.se. Hojta till om jag missat något!


49 Inlägg
21 februari 2011
#5179
Har en fråga ang ett baspaket, http://www.bilstereoshopen.se/digital-d … ket/1265-0 detta..

är det nått att satsa pengarna på??

och är det nån som har koll på såna där billiga dubbel din stereo med dvd man kan hitta för 2000-3000 kr på blocket om det är nått att ha eller bara skit? säkert bättre än det där hillman möget jag har i bilen nu. kanske vettigare att köpa en enkel-din i samma prisklass istället.

mvh

9 Inlägg
21 februari 2011
#5180
klaus84 skrev:
Har en fråga ang ett baspaket, http://www.bilstereoshopen.se/digital-d … ket/1265-0 detta..

är det nått att satsa pengarna på??

och är det nån som har koll på såna där billiga dubbel din stereo med dvd man kan hitta för 2000-3000 kr på blocket om det är nått att ha eller bara skit? säkert bättre än det där hillman möget jag har i bilen nu. kanske vettigare att köpa en enkel-din i samma prisklass istället.

mvh

Har haft dubbel din och enkel din för mig var de bara problem med bägge. Lågnivån var dålig kom inte mycket dunk hur basen. Bättre att satsa på ett känt märke finns ju relativt billiga begagnade.



Sök