fulmek skrev:
Lonefox skrev:
fulmek skrev:
Yoodude skrev:
Har gjort en guide på min hemsida lite enkelt hur man kopplar in ett slutsteg : ) Ganska simpelt men säkert bra för dem som inte vet hur de ska vara.
http://www.bil-ljud.se/Slutsteg.html
Schysst. Vad menar du med att strömkabeln och lågnivån inte får vara på samma sida?`Samma sida av vad?
Swedenrockers skrev:
In- och utsidan? Fram- och baksidan?
Ovan och undersidan?
Brevid varandra?
Nej men seriöst......folk får börja tänka lite logiskt själva med.....
Har aldrig dragit någon som helst typ av kablar i en bil så det var faktiskt inte helt givet vad han menade för någon med noll förkunskap. Kunde ju vara på varsin sida av batteriet eller vad som helst i min värld
Men skall ta och läsa på lite mer innan jag frågar dumma saker om det upprör, hehe.
Ursäkta min attityd men ni har alla möjligheter att söka er fram till informationen mot vad vi hade när vi började på 80 och 90-talen (jo en del av oss, inte jag, började i slutet av 80-talet).
Till skillnad mot er fick vi lära oss självaoch åka iväg och prata med kunnig personal i butiker.
Numera kan man bla. googla fram VÄLDIGT mkt eller använda sökfunktioner på forum.
Det är mkt detta som irriterar oss, att väldigt mkt info FINNS att tillgå men knappt ngn söker sig fram till den utan det skall frågas om allting och väldigt många vill ha svaren på silverfat.
Men nåväl......nu när jag fått ventilera lite så är man lugnare
Vad han menar är att närman drar kablarna inne i bilen är att strömkabeln och lågnivåkablarna ej får dras tillsammans då lågnivåkablarna kan snappa upp störningar från strömkabeln.
Faktum är att man bör ha ALLAkablar som leder signaler en bit ifrån varandra då de även kan läcka signaler mellan varandra.
Lågnivå som högtalarkablar.
En decimeter räcker oftast gott.
Dock brukar jag och fleramed mig ha strömkabeln på ena sidan,lågnivån på andra och högtalarkablarna i mitten, tex varsin sida om kardantunneln (om man har sådan). Höger på höger sida om tunneln och vänster om vänster sida om tunneln.
Det där varierar men man bör ha lite avstånd mellan kablarna.
Så bara man tänker logiskt så löser sig det mesta