2418
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

DLS
1 147 Inlägg
31 maj 2011
Pavva skrev:
kan jag pensla polyester insidan av mina dörrar på volvo 740 om jag vill få dom styvare? hur mycket kan det gå åt isåfall?

posta gärna en fin guide om det finns. Tack på förhand! smile

Utan glasfiber blir det inge hårt..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 maj 2011
Jodå, plast på fleece kan bli riktigt hårt! Började göra lådor till mina dörrar förra året där det byggdes med enbart plast och fleece, det blev stenhårt! Men då var det en liten välvd yta, större ytor bör ha flera lager glasfiber eller fleece för att bli hårda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 215 Inlägg
31 maj 2011
okey men om jag har väv också då.

hur många lager väv+polyester bör man använda ? det ska bara sitta en 5,25 eller 6,5 i varje dörr.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 juni 2011
Det beror på hur stor yta som ska plastas, hur tjock väven är mm. Plasta på tills det är stumt helt enkelt. smile Men du bör nog lägga åtminstone 3 lager.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 215 Inlägg
1 juni 2011
ChriZtoffer skrev:
Det beror på hur stor yta som ska plastas, hur tjock väven är mm. Plasta på tills det är stumt helt enkelt. smile Men du bör nog lägga åtminstone 3 lager.

okey tack så mycket då vet jag ! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 juni 2011
Passar på och slänger in en liten fråga här. Min erfarenhet av 6x9or är inte alltför stor, har bara provat några varianter av GAS samt Proson, men då har dom körts som fullregister. Nu ska jag göra ett litet bygge där ett par 6x9or ska användas som basar, delas lågpass kring 80Hz. Frågan är då, vilka ska man köpa? Har kollat på DLS 1073 men dom ligger nog lite över budget, hade helst sett att dom kosta kring tusenlappen eller mindre. Dom ska alltså spela så djupt som möjligt, och högt, mellanregister och diskant är ointressant. Kommer självklart drivas med steg.

Både privatpersoner & företag är välkomna att svara, begagnat funkar bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

DLS
1 147 Inlägg
1 juni 2011
ChriZtoffer skrev:
Jodå, plast på fleece kan bli riktigt hårt! Började göra lådor till mina dörrar förra året där det byggdes med enbart plast och fleece, det blev stenhårt! Men då var det en liten välvd yta, större ytor bör ha flera lager glasfiber eller fleece för att bli hårda.

Om du menade mig så sade han dörrsidor och inte fleece. Volvons dörrsidor är väl av något hårt pressat papp eller något, och att stryka polyester direkt på papp kan väl omöjligt bli hårt?

Edit: Såg att han var ämnad att armera vilket jag inte trodde först då det enbart stod polyester.
Senast redigerat av huntelaar (1 juni 2011)

21 761 Inlägg
1 juni 2011
monki89 skrev:
Vad räknas som en "ordentlig" spänningsdipp?

Tydliga blinkningar i bilens belysning och att spänningen sjunker med tex 2 V i basslagen eller vid långa bastoner.

monki89 skrev:
Men motorn igång och stereoanläggningen avslagen har jag 14,4V.
Största spänningsdipp jag fått vid landsvägskörning är ner till 13,9V och vid tomgång 13,7.
Med motorn avstängd spelar jag aldrig så där vet jag inte hur det beter sig.

Då har du iaf inga problem med strömmen just nu, det kan man konstatera. När motorn går på tomgång så kan inte generatorn ge hela sin ström med bibehållen spänning, på så sätt tycker jag att det verkar okej att spänningen vid det tillfället "bara" sjunker till 13,7 V. smile

102 Inlägg
1 juni 2011
Drönirettab skrev:
monki89 skrev:
Vad räknas som en "ordentlig" spänningsdipp?

Tydliga blinkningar i bilens belysning och att spänningen sjunker med tex 2 V i basslagen eller vid långa bastoner.

monki89 skrev:
Men motorn igång och stereoanläggningen avslagen har jag 14,4V.
Största spänningsdipp jag fått vid landsvägskörning är ner till 13,9V och vid tomgång 13,7.
Med motorn avstängd spelar jag aldrig så där vet jag inte hur det beter sig.

Då har du iaf inga problem med strömmen just nu, det kan man konstatera. När motorn går på tomgång så kan inte generatorn ge hela sin ström med bibehållen spänning, på så sätt tycker jag att det verkar okej att spänningen vid det tillfället "bara" sjunker till 13,7 V. smile

Känns skönt att höra att någon med stora kunskaper och pondus inom ämnet tycker att man har acceptabla värden och på så sätt lyckats göra någonting rätt.

Dock så finns det framtida planer på att skaffa ett till baselement och lasta ner steget som driver dem i 1Ohm.
I sådana fall får jag en teoretisk maximal effekt som är 330Wrms högre (1710Wrms).
Det föreskrivna säger ju att man då "bör" skaffa minst ett extra batteri för att saker och ting ska må bra och prestera till fullo. Men jag vill försöka hålla mig till ett batteri och tycker att det borde gå bara man har "rätt" batteri.

Finns det något sådant batteri som klarar att underhålla en sådan ljudanläggning + bilens elsystem?

21 761 Inlägg
1 juni 2011
Kollar man på de Power Bull som finns just nu så borde det nog vara 72 Ah som du har, men det är kanske möjligt att det fanns 73 eller 75 Ah för något år sedan och att det har utgått.

Vill du fortsätta med Banner så kan Running Bull 95 Ah vara ett alternativ, om det får plats alltså. Den batterimodellen används en del inom bilstereo och folk verkar nöjda med hur det presterar. Ryms inte den storleken på batteri så blir det nog extra batteri eller eventuellt ett stort batteri med "udda storlek".

Skriv gärna hur stort batteri som får plats på batterihyllan. smile

102 Inlägg
1 juni 2011
Drönirettab skrev:
Kollar man på de Power Bull som finns just nu så borde det nog vara 72 Ah som du har, men det är kanske möjligt att det fanns 73 eller 75 Ah för något år sedan och att det har utgått.

Vill du fortsätta med Banner så kan Running Bull 95 Ah vara ett alternativ, om det får plats alltså. Den batterimodellen används en del inom bilstereo och folk verkar nöjda med hur det presterar. Ryms inte den storleken på batteri så blir det nog extra batteri eller eventuellt ett stort batteri med "udda storlek".

Ja Banner (och Optima) verkar ju användas ganska friskt här i Sverige i alla fall.
Vad som får plats har jag inte helt koll på, men med vissa modifikationer så borde det gå att klämma in ett batteri som är ett par centimeter större än original. Har sett någon här på forumet som har fått plats med ett Runing Bull 95Ah, dock så var det en äldre modell utav 9-5.

Tittar man på dBakutens sortiment så har de ganska många produkter ifrån en tillverkare som heter Kinetik.
På pappret så ser deras lite större batterier ut att kunna leverera väldigt mkt ström och kostar inte skjortan.

Är ett utav Kinetiks större batterier någonting att ha? Eller är det "batteri som batteri" när man kollar på de större tillverkarnas billjudsbatterier?

21 761 Inlägg
1 juni 2011
Har aldrig använt Kinetik, men på pappret verkar det vara mycket kraftfullt iaf. Bör funka mycket bra.

Jag skrev tydligen i en av dina tidigare trådar att du antagligen skulle få problem med din anläggning angående spänningen, men där hade jag ju bevisligen "fett fel". wink

1 400 Inlägg
1 juni 2011
monki89 skrev:
Drönirettab skrev:

Ja Banner (och Optima) verkar ju användas ganska friskt här i Sverige i alla fall.
Vad som får plats har jag inte helt koll på, men med vissa modifikationer så borde det gå att klämma in ett batteri som är ett par centimeter större än original. Har sett någon här på forumet som har fått plats med ett Runing Bull 95Ah, dock så var det en äldre modell utav 9-5.

Tittar man på dBakutens sortiment så har de ganska många produkter ifrån en tillverkare som heter Kinetik.
På pappret så ser deras lite större batterier ut att kunna leverera väldigt mkt ström och kostar inte skjortan.

Är ett utav Kinetiks större batterier någonting att ha? Eller är det "batteri som batteri" när man kollar på de större tillverkarnas billjudsbatterier?

Kinetik är ett av de bästa batterierna på marknaden. En stor fördel med dom är att dom har ganska liten fysisk storlek. Kör själv med batterier från dom som har både 12 och 16V poler på samma batteri. 
Ett suveränt tävlings batteri.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

3 Inlägg
4 juni 2011
Hallå gott fölk!
Stereproblem på gång. För ett tag sen så slängde jag i en stereo i golfen eftersom att det inte fanns någon vid köpet. Jag monterade (med viss hjälp) en iso-kontakt eftersom att den var bortklippt. Det konstiga var att stereon inte startade även om allt såg bra ut på multimätarn. Jag har testat stereon hoss BRL och den funkade felfritt. Jag har också bytt säkringen (10 amp) som hadde gått men det hjälpte inte.
Tacksam för hjälp
Senast redigerat av anderssonr (4 juni 2011)

142 Inlägg
5 juni 2011
anderssonr skrev:
Hallå gott fölk!
Stereproblem på gång. För ett tag sen så slängde jag i en stereo i golfen eftersom att det inte fanns någon vid köpet. Jag monterade (med viss hjälp) en iso-kontakt eftersom att den var bortklippt. Det konstiga var att stereon inte startade även om allt såg bra ut på multimätarn. Jag har testat stereon hoss BRL och den funkade felfritt. Jag har också bytt säkringen (10 amp) som hadde gått men det hjälpte inte.
Tacksam för hjälp

jag vet inte men är det ingen slaks remote till en sterio ?smile

155 Inlägg
5 juni 2011
erko4 skrev:
anderssonr skrev:
Hallå gott fölk!
Tacksam för hjälp

jag vet inte men är det ingen slaks remote till en sterio ?smile

Nej bara 2 + kablar.  en konstant och en som går på bilens tändning.   men man behöver inte ha i båda 2 för att stereon ska funka men är att rekommendera.

1 400 Inlägg
5 juni 2011
anderssonr skrev:
Hallå gott fölk!
Tacksam för hjälp

Jag misstänker att det är felkopplat. Kolla så att jorden är rätt. Är du osäker så dra en ny.

Om du kunde lägga upp en bild så är det lättare för oss att se eventuella fel.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 283 Inlägg
5 juni 2011
Störs lågnivån av att gå bredvid högtalarkablarna?
Störs högtalarkablarna av att gå bredvid strömen?

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
5 juni 2011
Vita_Vargen skrev:

va jag vet så ska iaf lågnivå kablarna ligga minst 46cm från alla stora strömkablar för annars störs dom men högtalarkablar skickar ju ström så högtalarkonen kan röra sig upp och ner så det borde inte vara några problem? någon som kan det här får gärna förklara vidare eller bättre big_smile
Senast redigerat av Jeqpe (5 juni 2011)

Lobster knife fight

16 197 Inlägg
5 juni 2011
Vita_Vargen skrev:

svarar NEJ på båda.. har hållit på me bilstereo sen -96 typ å har aldrig haft störningar pga de.. dock bör man inte lägga delningsfiltret till högtalarna nära en enhet med mycke ström..   tex inära bilens elcentral.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök