2635
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 juli 2011
Pavva skrev:
Lonefox skrev:
Pavva skrev:
vart gör alla som bygger riktigt billjud av sina gamla grejjer när det ska till att uppdatera? säljer ni det på annons eller sitter ni och håller på massor av slutsteg, basar osv? :p

Typ ja.

En del grejer säljs......andra sätts in i andra egna bilar, en del "går i arv" till familj eller nära vänner och andra grejer ligger i väntan på bättre tider.

okey jag letar nämligen efter ett beg. slutsteg för runt 3tusingen tongue vart brukar man kunna hitta begagnade steg? ska man försöka ta kontakt med personer som bygger och höra om dom vill sälja? smile

Kolla seriösa forum som tex: bilsteroforum eller köp o sälj här och blocket/tradera (jodå man kan agna veten från kornen).

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 215 Inlägg
2 juli 2011
Lonefox skrev:
Pavva skrev:
Lonefox skrev:

Typ ja.

En del grejer säljs......andra sätts in i andra egna bilar, en del "går i arv" till familj eller nära vänner och andra grejer ligger i väntan på bättre tider.

okey jag letar nämligen efter ett beg. slutsteg för runt 3tusingen tongue vart brukar man kunna hitta begagnade steg? ska man försöka ta kontakt med personer som bygger och höra om dom vill sälja? smile

Kolla seriösa forum som tex: bilsteroforum eller köp o sälj här och blocket/tradera (jodå man kan agna veten från kornen).

Aah, ska göra det, tack för hjälpen!

954 Inlägg
2 juli 2011
en fråga vart kan man få tag i ett therm lab billigt tongue elle nån som har elle vet någon som har ett?? big_smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
2 juli 2011
honda_nicko skrev:
en fråga vart kan man få tag i ett therm lab billigt tongue elle nån som har elle vet någon som har ett?? big_smile

Termlab kostar väl så vitt jag vet 7500:- med en mick.. och dom som har ett säljer oftast inte, det är en investering värd att behålla.
Så det är bara å hosta upp.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

30 Inlägg
2 juli 2011
Tja tänkte höra var det e lättast o dra igenom strömkabeln i torpedväggen på en volvo v70 -99 mvh andreas

733 Inlägg
2 juli 2011
Tjenare! Jag skulle vilja köra spotify via min smartphone till min stereo, jag har köpt mig en 2x3,5mm AUX kabel som jag kopplat från stereon till telefonen. Stereon är en Alpine CDE-9880R och mobilen en LG Optimus 2x. Så jag tänkte höra om det är någon som vet hur jag ska ställa in på stereon så att AUX börjar funka och ifall man måste göra nån inställning på telefonen också? för som det är i nuläget så kommer det inge ljud i högtalarna även fast jag valt på AUX på stereon.
Tacksam för svar!
MVH. Henke
Senast redigerat av benz_89 (2 juli 2011)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
2 juli 2011
benz_89 skrev:
Tjenare! Jag skulle vilja köra spotify via min smartphone till min stereo, jag har köpt mig en 2x3,5mm AUX kabel som jag kopplat från stereon till telefonen. Stereon är en Alpine CDE-9880R och mobilen en LG Optimus 2x. Så jag tänkte höra om det är någon som vet hur jag ska ställa in på stereon så att AUX börjar funka och ifall man måste göra nån inställning på telefonen också? för som det är i nuläget så kommer det inge ljud i högtalarna även fast jag valt på AUX på stereon.
Tacksam för svar!
MVH. Henke

ska finnas en  inställning i stereon som du slår på sen är de bara att spela ..  du behöver inte ställa in nå i mobilen  iaf inte om du kör genom phono utaget på mobilen

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
2 juli 2011
andreas740 skrev:
Tja tänkte höra var det e lättast o dra igenom strömkabeln i torpedväggen på en volvo v70 -99 mvh andreas

På min fanns de en tom kabelgenomföring vid säkringarna typ, var lätt att dra igenom där.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

733 Inlägg
2 juli 2011
christofer_k skrev:
benz_89 skrev:
Tacksam för svar!
MVH. Henke

ska finnas en  inställning i stereon som du slår på sen är de bara att spela ..  du behöver inte ställa in nå i mobilen  iaf inte om du kör genom phono utaget på mobilen

Har satt stereon så den står på AUX+ men de kommer inget ljud. Så kan man sän välja typ AUX name om det är tex en. dvd, fanns nått som hette auxiabel att välja också, har provat dessa men ändå inte lyckats få nått ljud:P

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
2 juli 2011
benz_89 skrev:
christofer_k skrev:
benz_89 skrev:
Tacksam för svar!
MVH. Henke

Har satt stereon så den står på AUX+ men de kommer inget ljud. Så kan man sän välja typ AUX name om det är tex en. dvd, fanns nått som hette auxiabel att välja också, har provat dessa men ändå inte lyckats få nått ljud:P

de är bara namnet på aux du ändrar inge annat..  har inte sj testat på den stereon  hur de funkar men  jag tror att aux + aär fel   ska nog vara  aud utan +  du ska ha igång .. har nå minne att de fanns  2 aux inställningar på den stereon

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 juli 2011
Men är det verkligen RCA kontakter eller 3,5mm för AUX? På min 117Ri är det AUX via specialkontakt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

81 Inlägg
2 juli 2011
Min Kenwood har vanlig 3.5mm kontakt för AUX.

733 Inlägg
2 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Men är det verkligen RCA kontakter eller 3,5mm för AUX? På min 117Ri är det AUX via specialkontakt.

Det är en vanlig 3,5mm AUX ingång på baksidan av stereon som jag tänkte använda, inte någon lågnivåutgång dom används ju till mina steg:P eller hur menar du?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 juli 2011
Är du säker på att det är en AUX ingång då och inte för fjärrkontroll?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

733 Inlägg
3 juli 2011
ChriZtoffer skrev:

Det står ju på specifikationen om stereon att det är AUX-in på den. så det borde ju lixom vara det då:P
För att kunna använda fjärrkontroll ska man väl inte behöva nån adapter om du menade de? en kompis har då en kontroll till sin Alpine stereo och den funkar även att använda på min.

* Lågnivå: 3 Lågnivå
    * AUX-In: Höghastighet
    * Förberedd för rattfjärrskablage
    * Löstagbar front
    * Dimmer: Dimmer Ingång
    * Power Antenna Lead: Elantenn utgång
    * Remote Turn-On: Remote signal
    * Fjärrkontroll: Förberedd
Senast redigerat av benz_89 (3 juli 2011)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
3 juli 2011
benz_89 skrev:
ChriZtoffer skrev:

Det står ju på specifikationen om stereon att det är AUX-in på den. så det borde ju lixom vara det då:P
För att kunna använda fjärrkontroll ska man väl inte behöva nån adapter om du menade de? en kompis har då en kontroll till sin Alpine stereo och den funkar även att använda på min.

* Löstagbar front

finns inte nån aux på den stereon utan extra kablage

En extern enhet (t.ex en bärbar musikspelare) kan anslutas till enhetens
iPod Direct-kontakt. en iPod direct/RCA-gränssnitdtskabel (tillval)
krävs.

står de i manualen..

Btw så har jag glömt ge cd manualen till dig

kontakten baki är nog till rattfjärr  och  de är väll vissa sidors säljargument att skriva aux fast man måste ha ett tillval för att få de att funka. riktigt så är den aux redy samt ipod redy med rätt kablage
Senast redigerat av christofer_k (3 juli 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 juli 2011
benz_89 skrev:
ChriZtoffer skrev:

* Löstagbar front

Precis som Christoffer_k skriver så behövs extra kablage för AUX, den kontakt du använt är för rattfjärr, som jag misstänkte.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

689 Inlägg
3 juli 2011
Hallå!
Har fått tag på två Ground Zero GZRW 12XS - AL basar med denna spec:
diameter: 30 cm / 12"
power handling: 500 WRMS
impedance: 1x 3.8 ohm
voice coil: 50 mm / 2"
excursion: X max. 18 mm / 0.7"
resonance frequency: FS 30 Hz
SPL: 91,4 dB

Tror ni mitt MDS Torque T4 kommer orka driva dessa två bryggat?
Steg Spec: http://www.mds.se/sv/product/3689/MDS-Torque-T4

I dagsläget sitter dom i en sluten låda på 37L (då är de hela lådans volym, dock är inte basarna borträknade då) som jag funderar på att bygga om..
Frågan är bara portad eller sluten?
Hur många liter skulle dom trivas i?
Lyssnar på all musik!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 juli 2011
Funkar gör det, men om man ska följa spec så tål basarna mer effekt än vad steget kan ge. Men jag hoppas att du menar en bas per två bryggade kanaler? Alltså att du använder hela steget till basarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

79 Inlägg
3 juli 2011
MekarVikke skrev:
Tjena,! Vilket  av dom hära baspaketen ska jag satsa på till fiestan !?

12 "  ?
http://www.autoviihde.com/paketit/basso … ti-10.html

Eller 2st 10" ?
http://www.autoviihde.com/paketit/basso … tti-8.html

Om du hittar ngt annat på denna sida som inte överskrider 200 € ( 2000 kr) ngt. för mycket så ä de bara att tillämpa tongue

Vill ha bra ljud för någorlunda billig peng tongue

Okej, men vad mer behöver jag köpa in för att bara kunna koppla ihop det med stereon och batteriet i bilen då jag beställt det ? tongue sladdar ? Slutsteg? Störningsborttagare?....

Sök