3913
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
7 juli 2011
Pexi92 skrev:
Det är väl isåfall isoleringen som skulle vara svagare och inte klara av vassa kanter och sånt, men koppar som koppar smile

Jo det har ju du rätt i tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 juli 2011
Biltemas gröna lågnivåkabel tycker jag inte alls om, kassa kontakter och låter tråkigt jämfört med t.ex. GAS och MDS. Högtalarkablarna kan jag dock bara prata gott om, grymt smidiga att hålla på med!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Ålänning!
532 Inlägg
7 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Biltemas gröna lågnivåkabel tycker jag inte alls om, kassa kontakter och låter tråkigt jämfört med t.ex. GAS och MDS. Högtalarkablarna kan jag dock bara prata gott om, grymt smidiga att hålla på med!

Sämre ljud i biltemas gröna lågnivåkabel? Detta måste testas! Har en backup RCA dragen bak till steget, dock av märket Caliper som jag gissar att är sämre än biltema. Kan inte förstå hur det skulle vara så stor skillnad på lågnivåkablar?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
7 juli 2011
ChriZtoffer skrev:

Låter tråkigt?? Coolt.. så du kan höra skillnaden mellan en MDS och en biltemakabel?
Vad sägs om ett blindtest? wink

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

7 120 Inlägg
7 juli 2011
jocki_ skrev:
Du behöver inget mer än kittet du visade iaf (förutom slutsteget), men kan du ge lite mer information om basen?

Gött! Jag vet faktiskt inget, men hittade en sida på google där det står 300W om det är till någon hjälp? smile
http://www.kalaydo.de/anzeigen/kleinanz … r=20276014

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 juli 2011
Tokken skrev:
ChriZtoffer skrev:

Låter tråkigt?? Coolt.. så du kan höra skillnaden mellan en MDS och en biltemakabel?

Jag kan höra skillnad mellan olika lågnivåkablar ja, men sen kan jag nog kanske inte på rak arm avgöra vilken som är vilken. Men jag testade förra året i en kompis bil både Biltemas och GAS lågnivåkabel, Bilteman fick gå till monoblocket. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
7 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Tokken skrev:
ChriZtoffer skrev:

Jag kan höra skillnad mellan olika lågnivåkablar ja, men sen kan jag nog kanske inte på rak arm avgöra vilken som är vilken. Men jag testade förra året i en kompis bil både Biltemas och GAS lågnivåkabel, Bilteman fick gå till monoblocket. smile

då höjjer man volymen till minst 140db sen kvittar de vilken kabel man har.. hehe wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 400 Inlägg
7 juli 2011
Pexi92 skrev:
_Performance_ skrev:
Har en fråga om Lågnivåkablar, Biltemas eller typ mds är det stor skillnad på dom? Har bara kört mds  så vet inte..

Tack för svar

Samma som ovan! Biltemas gröna kablar har varit bra, dock har de inte remote 12v kabel mellan och de guldpläterade kontakterna har varit lite thighta(inget som lite våld fixar)

Varför tror alla att det är en remotekabel som sitter på lägnivån ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
7 juli 2011
micke7406 skrev:
Pexi92 skrev:
_Performance_ skrev:
Har en fråga om Lågnivåkablar, Biltemas eller typ mds är det stor skillnad på dom? Har bara kört mds  så vet inte..

Tack för svar

Samma som ovan! Biltemas gröna kablar har varit bra, dock har de inte remote 12v kabel mellan och de guldpläterade kontakterna har varit lite thighta(inget som lite våld fixar)

det är det ju. 2 lågnivå kablar + remoten i mitten. eller vad är det annars?

311 Inlägg
7 juli 2011
micke7406 skrev:
Pexi92 skrev:
_Performance_ skrev:

Tack för svar

Vad är det annars för nånting då? tongue

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

77 Inlägg
7 juli 2011
Hej har tänkt bygga billjud i min bil men är osäker på hur jag ska göra med pluskabeln framifrån och bak.

Fram har jag ett 55Amp "original" batteri som jag är osäker vad det är för märke på, och bak ska jag ha 2st 75Amp gula Optima.

Har köpt 35mm2 kabel och ska köpa ett skiljerelä och sätta med.

Nu är min fråga om jag kan sätta "vanliga" AGU-säkringar(Glassäkringar) i båda ändar på den kabeln???

Och vilken amper??? Kan 80A bli bra eller kan jag ha mindre???

Tack på förhand

16 197 Inlägg
7 juli 2011
BillyBooy skrev:
micke7406 skrev:
Pexi92 skrev:

för typ "100 år" sen så användes den till att utjämna signaljorden..   man skruva ena enden i chassit på stereon å den andra i chassit på steget..

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
7 juli 2011
evilaudio skrev:
BillyBooy skrev:
micke7406 skrev:

för typ "100 år" sen så användes den till att utjämna signaljorden..   man skruva ena enden i chassit på stereon å den andra i chassit på steget..

Varje dag lär man sig nått nytt big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

124 Inlägg
7 juli 2011
kan man höra på musik när basen körs med 1 ohm? eller är det mest bara för höga db som man använder 1 ohm?

81 Inlägg
7 juli 2011
Hur och vad behöver jag för att slippa 6x9orna i hatthyllan som låter som kråkor på LSD när man vrider upp volymen och basen börjar jobba?
6x9orna har pajjat så dom ska kastas så jag tänkte köra på vad som nu passar där orginalhögtalarna till en E30 sitter samt något som spelar högt.

Har just nu ett Kenwood KAC-7251 800W slutsteg som driver basen medans stereon(Kenwood KDC-4047u) driver både 6x9orna och orginalhögtalarna.
Räcker det att byta ut orginalhögtalarna för ett helt okej ljud, utan att köra med något slutsteg?

1 400 Inlägg
7 juli 2011
evilaudio skrev:
BillyBooy skrev:
micke7406 skrev:

Tydligen bara du och jag som är 100 År här på org.

16 197 Inlägg
7 juli 2011
micke7406 skrev:
evilaudio skrev:
BillyBooy skrev:

Tydligen bara du och jag som är 100 År här på org.

jo lite så e de nog smile

16 197 Inlägg
7 juli 2011
xLas skrev:
Hur och vad behöver jag för att slippa 6x9orna i hatthyllan som låter som kråkor på LSD när man vrider upp volymen och basen börjar jobba?
6x9orna har pajjat så dom ska kastas så jag tänkte köra på vad som nu passar där orginalhögtalarna till en E30 sitter samt något som spelar högt.

Har just nu ett Kenwood KAC-7251 800W slutsteg som driver basen medans stereon(Kenwood KDC-4047u) driver både 6x9orna och orginalhögtalarna.
Räcker det att byta ut orginalhögtalarna för ett helt okej ljud, utan att köra med något slutsteg?

exakt hur är de byggt i skuffen?  sen tror ja att 6*9" låter illa för att dom får på tok för lite effekt.

1 400 Inlägg
7 juli 2011
jocki_ skrev:
kan man höra på musik när basen körs med 1 ohm? eller är det mest bara för höga db som man använder 1 ohm?

När du kör i 1 Ohm så blir ljudkvaliten lidandes,
Till vanligt lyssnande så rekommenderar jag aldrig att man ska belasta lägre än 2 Ohm

16 197 Inlägg
7 juli 2011
micke7406 skrev:
jocki_ skrev:

När du kör i 1 Ohm så blir ljudkvaliten lidandes,
Till vanligt lyssnande så rekommenderar jag aldrig att man ska belasta lägre än 2 Ohm

fast ja tror inte så många hör nån större skillnad,  kör min steg i 0,5 ohm å att de skulle låta illa vettefan..

ofta beror de på att folk inte har ström så de räcker att köra sina steg i 1ohm å då resulterar de i mer dist.

Sök