2818
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 466 Inlägg
17 juli 2011
Waahlvik skrev:
M_icke_ skrev:
Waahlvik skrev:

okej bra, jo ja ska ha dom i 740in men har beställt dedär slutsteget nu så... basarna är ju på 250wrms st så de e ju bra

Jag hade hellre satsat på http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K
betydligt mycket mer steg för lite mer pengar.. fortfarande inom din budget..

för sen! redan beställt de andra.. vart snål smile

Ja jag menar bara att om du lägger ut en 500ing extra (fortfarande inom din budget) så får du ett steg som lämnar mer effekt. Detta kan va en fördel om du byter till bättre basar..

Sen kan man påpeka att man alltid har minst 14 dagar återköp på internetbeställningar.. så du kan alltså skicka tillbaka en grej så länge du inte packat upp och använt den.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 215 Inlägg
17 juli 2011
Tjena tänkte höra om någon kunde hjälpa mig att räkna ut en låda till 2 av dessa (jbl gt5 12").

Bandpass, portad eller sluten - spelar ingen roll.

Jag lyssnar på näst intill allt, mestadels dubstep, house och rock (helt olika musikstilar).

Dessa kommer troligtvis drivas i 4 ohm med var sitt gas alpha 500.1 i en volvo 744.

tusen tack på förhand! smile

PARAMETRAR:
Tillverkare:    JBL
Maxeffekt:    1100 Watt
Effekt (RMS):    275 Watt
Känslighet:    90 dB
Högtalartyp:    Bashögtalare
Högtalarstorlek    12" (30 cm)
Frekvensomfång:    27 Hz - 450 Hz
Impedans:    4 Ω
X-max:    14,2 mm
Mont. Djup:    164 mm

1 400 Inlägg
17 juli 2011
Pavva skrev:
Tjena tänkte höra om någon kunde hjälpa mig att räkna ut en låda till 2 av dessa (jbl gt5 12").

Jag lyssnar på näst intill allt, mestadels dubstep, house och rock (helt olika musikstilar).

Dessa kommer troligtvis drivas i 4 ohm med var sitt gas alpha 500.1 i en volvo 744.

PARAMETRAR:

98L
4" port på 25cm

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 juli 2011
Tänk på att spela dom framåt och täta bakåt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Designer.
1 260 Inlägg
17 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Tänk på att spela dom framåt och täta bakåt!

12" spelandes frammåt brukar vara väääldigt väldigt tajt i en 740. Inbyggnadsdjupet får inte vara speciellt stort dessvärre.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

155 Inlägg
17 juli 2011
Bygger man en egen låda och tar mått på skuffen så äre inga problem alls att få in 2 12" i en 740.

230 Inlägg
17 juli 2011
Har problem med mitt Kitsystem: den högra högtalren låter som den är sönder när man spelar på lite högra volym och när det kommer bas.

Låter lite skramligt. Dock endast på den högra, den vänstra låter bra.
När jag plockat ut den och kollat på den så ser jag inget fel på den, Inga sprickor lr något sånt. (kan hända att det finns det iallfall utan att jag sett)

Nån som har nån aning om vad det skulle kunna vara för problem?

2 035 Inlägg
17 juli 2011
Jag undrar var jag kan sätta mina diskanter??

har bild i galleriet på dörrsidan.

Diskanten är 10 cm i diameter så den behöver ju plats.

Några ideer???

Biljudsveteran sen 1984!

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
17 juli 2011
bosabengt skrev:

Några ideer???

det hade ju passat med att sätta dom där org diskanter sitter där vid luftspjället men de e så lite plats där tongue du kan ju eliminera luftspjällena? big_smile och plasta ihop diskantramen med "trä"listen o lacka den i en fin färg tongue

Lobster knife fight

1 215 Inlägg
17 juli 2011
micke7406 skrev:
Pavva skrev:

PARAMETRAR:

98L
4" port på 25cm

okey tack så mycket smile

1 400 Inlägg
17 juli 2011
bosabengt skrev:

Några ideer???

Om du kollar på den här bilden så ser du en 3" högtalare = NO PROBLEMOS

http://www.google.se/imgres?imgurl=http … mp;bih=743

38 Inlägg
17 juli 2011
jockmokk skrev:
Har problem med mitt Kitsystem: den högra högtalren låter som den är sönder när man spelar på lite högra volym och när det kommer bas.

När jag plockat ut den och kollat på den så ser jag inget fel på den, Inga sprickor lr något sånt. (kan hända att det finns det iallfall utan att jag sett)

kolla över lödningarna på högtalaren smile

2 035 Inlägg
17 juli 2011
micke7406 skrev:
bosabengt skrev:

Några ideer???

Det är ju tyvärr smidigast med att sätta dem i a-stolpen. Men hur blir det med airbagen där då?
Sen ska det ju finnas beige tyg också annars blir det för fult. Sen ville jag ha dem i dörren för att kunna dema utanför bilen å inte inne i bilen.

Har kollat lite och jag tror det skulle funka med att sätta dem där org diskant sitter. dvs vid backspegelfästet. Plasta upp nåt där å måla allt svart sen.

Den största frågan är: Hur ska jag vinkla dem??
Mot mina öron eller mot mitten och i vilken höjd ska dem vara riktade??

Biljudsveteran sen 1984!

1 400 Inlägg
17 juli 2011
jockmokk skrev:

Talspolen kan vara bränd
Tryck ner konen lite försiktigt i mitten och lyssna om du hör ett skrapande ljud.

1 400 Inlägg
17 juli 2011
bosabengt skrev:
micke7406 skrev:
bosabengt skrev:

Några ideer???

Det är ju tyvärr smidigast med att sätta dem i a-stolpen. Men hur blir det med airbagen där då?
Sen ska det ju finnas beige tyg också annars blir det för fult. Sen ville jag ha dem i dörren för att kunna dema utanför bilen å inte inne i bilen.

Har kollat lite och jag tror det skulle funka med att sätta dem där org diskant sitter. dvs vid backspegelfästet. Plasta upp nåt där å måla allt svart sen.

Det lättaste är nog att koppla in dom och ha med en kompis och prova lite olika vinklar,
Antar att du ska dema med öppna dörrar,så en liten vinkling mot mitten av bilen brukar bli bäst med både öppen och stängd dörr.

2 035 Inlägg
17 juli 2011
micke7406 skrev:
bosabengt skrev:
micke7406 skrev:

Det lättaste är nog att koppla in dom och ha med en kompis och prova lite olika vinklar,
Antar att du ska dema med öppna dörrar,så en liten vinkling mot mitten av bilen brukar bli bäst med både öppen och stängd dörr.

så när jag ska provlyssna ska väl allt vara off, tidskomp dsp osv eq osv?

Som sagt får lyssna mig fram. Men jag tänker spontant båda riktade mot exakt mitten mellan framsäterna och vinklade uppåt i höjd med nackstöden.   Byggde ju upp 4" coax i a stoplen i saaben men det blev knas med vinkeln så in i.  så vill inte att det ska hända igen.

Biljudsveteran sen 1984!

53 Inlägg
17 juli 2011
Hej, har en fråga, installerar lite ljud i båten men funderar på ett till slutsteg, min fråga är då.

Jag har slutstegen i en större "låda" batteriet står bredvid lådan ca 50cm från stegen, båda stegen vill ha minst 21mm strömkabel, jag har en plus och en minus indraget i lådan (21mm). Hur skulle det bli om jag köper 2 distblock som delar min 21mm till 2 st (ett till varje steg) går detta eller blir det som en halv 21mms till varje steg? Om ni förstår hur jag menar.

Funkar detta att göra med minus också? Tänkte att det är det viktigaste med jorden?

Hur blir det med säkringar??

/Tacksam för svar Mvh
Senast redigerat av Gissla (17 juli 2011)

139 Inlägg
17 juli 2011
Gissla skrev:
Hej, har en fråga, installerar lite ljud i båten men funderar på ett till slutsteg, min fråga är då.

Jag har slutstegen i en större "låda" batteriet står bredvid lådan ca 50cm från stegen, båda stegen vill ha minst 21mm strömkabel, jag har en plus och en minus indraget i lådan (21mm). Hur skulle det bli om jag köper 2 distblock som delar min 21mm till 2 st (ett till varje steg) går detta eller blir det som en halv 21mms till varje steg? Om ni förstår hur jag menar.

Funkar detta att göra med minus också? Tänkte att det är det viktigaste med jorden?

/Tacksam för svar Mvh

Är ingen expert med det borde väl gå att dra 50 mm kabel till distblocket och sen 21mm till stegen? smile

53 Inlägg
17 juli 2011
svampen92 skrev:
Gissla skrev:

/Tacksam för svar Mvh

Är ingen expert med det borde väl gå att dra 50 mm kabel till distblocket och sen 21mm till stegen? smile

Jo det är sant, men tänkte spara lite jobb å pengar sad

21 761 Inlägg
17 juli 2011
Det är inga problem att dra en 21 mm2 pluskabel från batteriet till ett kopplingsblock som sedan splittar till 2 st 21 mm2 pluskablar, men det är ju naturligtvis 21 mm2 matningskabeln från batteriet som sätter gränsen för hur mycket ström det kan gå till stegen. smile

Det behövs inga extra säkringar till de splittade 21 mm2 kablarna om du sätter säkring på matningskabeln, de splittade kablarna har ju samma area och då behövs ingen separat säkring för just dessa.

Det går även bra att splitta kablarna till minuskablarna, dock är det samma sak där att minusmatningskabeln sätter gränsen för hur mycket ström det kan gå till stegen.

Så länge som plusmatningskabeln och minusmatningskabeln är tillräckligt dimensionerade i förhållande till stegens strömförbrukning så blir det inga problem.

Sök