2699
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

53 Inlägg
17 juli 2011
Drönirettab skrev:
Det är inga problem att dra en 21 mm2 pluskabel från batteriet till ett kopplingsblock som sedan splittar till 2 st 21 mm2 pluskablar, men det är ju naturligtvis 21 mm2 matningskabeln från batteriet som sätter gränsen för hur mycket ström det kan gå till stegen. smile

Det behövs inga extra säkringar till de splittade 21 mm2 kablarna om du sätter säkring på matningskabeln, de splittade kablarna har ju samma area och då behövs ingen separat säkring för just dessa.

Det går även bra att splitta kablarna till minuskablarna, dock är det samma sak där att minusmatningskabeln sätter gränsen för hur mycket ström det kan gå till stegen.

Så länge som plusmatningskabeln och minusmatningskabeln är tillräckligt dimensionerade i förhållande till stegens strömförbrukning så blir det inga problem.

Okej, tack för utförligt svar, men tror du det skulle fungera till 2 steg som vill ha 21mm var då?

/Mvh

21 761 Inlägg
17 juli 2011
Det beror ju bla på om man belastar stegen med sina lägsta impedanser. Skriv vilka steg det gäller och vilka högtalare de ska driva, då blir det lättare att ge råd. smile

53 Inlägg
17 juli 2011
Drönirettab skrev:
Det beror ju bla på om man belastar stegen med sina lägsta impedanser. Skriv vilka steg det gäller och vilka högtalare de ska driva, då blir det lättare att ge råd. smile

Steg1: http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=102
Högtalare: http://xprogram.com/sv/car/prod.html?produkt=sv_694
Högtalare2: http://xprogram.com/sv/car/prod.html?produkt=sv_693

ev Steg2: http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181
Bas: http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=99

smile Kommer det bli tillräckligt med ström genom 21mm kablar? smile

53 Inlägg
17 juli 2011
En följdfråga när jag endå är här bland allt trevligt folk!

Har just nu 2 av mina högtalare kopplade på Hu:n
2 andra högtalare + bryggad bas till ett 4 kanals steg: http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=102

Hur gör man när man ställer in gain (levels) när 2 av högtalarna är kopplade till Hu:n och hur gör man med basen?

Tycker aldrig att jag hör nå dist? (är nybörjare ja) smile

/Mvh

21 761 Inlägg
17 juli 2011

Ja, för just den specifika anläggningen kommer det att fungera. Den teoretiska förbrukningen om du utnyttjar stegen fullt ut med den aktuella impedansen blir runt 80 A, det kommer 21 mm2 kabel att palla för. Kabellängden var ju bara ungefär halvmetern, då behöver man inte bekymra sig om minuskabeln heller. smile

För just denna anläggning alltså.
Senast redigerat av Drönirettab (17 juli 2011)

535 Inlägg
17 juli 2011
Tänkte göra egna dörrsidor till 6,5" kit högtalare. Ni som byggt dörrsidor, har ni plastat en låda på dörrsidan, eller har ni använt hela dörren som låda?
Funderar på om jag ska använda hela dörren som låda, men hur noga är det då att få det tätt? Tror inte att jag kan få det helt tätt vid låset, dörrhandtaget och fönsterveven tex. Tips på hur man kan täta? smile
Edit: Glömde fråga, diskanten, ska man ha den i dörren bredvid 6,5"an eller på A-stolpen?
Senast redigerat av Lemmy_Kilmister (18 juli 2011)

Motorer utan turbo.....suger!

230 Inlägg
18 juli 2011
micke7406 skrev:
jockmokk skrev:
Har problem med mitt Kitsystem: den högra högtalren låter som den är sönder när man spelar på lite högra volym och när det kommer bas.

Låter lite skramligt. Dock endast på den högra, den vänstra låter bra.
När jag plockat ut den och kollat på den så ser jag inget fel på den, Inga sprickor lr något sånt. (kan hända att det finns det iallfall utan att jag sett)

Nån som har nån aning om vad det skulle kunna vara för problem?

Talspolen kan vara bränd
Tryck ner konen lite försiktigt i mitten och lyssna om du hör ett skrapande ljud.

Japp, det låter lite konstigt. Börjar låta mer och mer nu också tongue

är dte talspolen som är bränd? Kan man fixa det på något sätt, typ reservdel? Eller måste man köpa helt nya högtalare?

1 400 Inlägg
18 juli 2011
jockmokk skrev:
micke7406 skrev:
jockmokk skrev:
Har problem med mitt Kitsystem: den högra högtalren låter som den är sönder när man spelar på lite högra volym och när det kommer bas.

Låter lite skramligt. Dock endast på den högra, den vänstra låter bra.
När jag plockat ut den och kollat på den så ser jag inget fel på den, Inga sprickor lr något sånt. (kan hända att det finns det iallfall utan att jag sett)

Nån som har nån aning om vad det skulle kunna vara för problem?

Talspolen kan vara bränd
Tryck ner konen lite försiktigt i mitten och lyssna om du hör ett skrapande ljud.

Japp, det låter lite konstigt. Börjar låta mer och mer nu också tongue

är dte talspolen som är bränd? Kan man fixa det på något sätt, typ reservdel? Eller måste man köpa helt nya högtalare?

Det är nytt som gäller tyvärr,D
Driver du högtalarna på ett slutsteg eller använder du bara huvudenheten ?

Anledningen till att spolen blir bränd är att du har spelat för högt med oren signal,
Ett bra slutsteg kan lämna betydligt mera effekt med ren signal och minska risken för brända spolar vid högre volymer, Tänk på det nästa gång du installerar ett par högtalare.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
18 juli 2011
ja undrar en sak, ja rullar rundor i en bmw 523 e39 touring just nu o de brusar lite när man kör på låg volym i stereon vad kan det vara? de sprakar när man kör för högt men de e bara SBS tongue brusar det för att man kört för högt innan så högtalarna e lite körda nu?

Lobster knife fight

53 Inlägg
18 juli 2011
Drönirettab skrev:

Ja, för just den specifika anläggningen kommer det att fungera. Den teoretiska förbrukningen om du utnyttjar stegen fullt ut med den aktuella impedansen blir runt 80 A, det kommer 21 mm2 kabel att palla för. Kabellängden var ju bara ungefär halvmetern, då behöver man inte bekymra sig om minuskabeln heller. smile

För just denna anläggning alltså.

Tackar tack för svar!! smile, har du koll på hur man ställen in gain när jag har ett
Högtalarpar på hu:n sad

21 761 Inlägg
18 juli 2011
Minska ner ljudvolymen helt till högtalarna som drivs av stereon (dvs använd "fader"), sedan kan du göra en sån där grundinställning som ska stå i stegets manual. smile

Om stereons volym är uppvriden till tex 80%, men att du inte hör något dåligt ljud med gainen mycket högt ställd (typ nästan max), då är det väl helt enkelt så att signalen inte blir dålig. I så fall bör du ändå vrida ner gainen en liten bit för att undvika att tex brus uppstår.

2 035 Inlägg
18 juli 2011
Har ju tänkt mig PA middar i dörrarna men dem är ju på 8 ohm. Men det ska bara vara en i varje dörr.
Jag har ju ett EP2X och kommer effekten räcka till? Dem är på 150/300w styck

Biljudsveteran sen 1984!

155 Inlägg
18 juli 2011
bosabengt skrev:
Har ju tänkt mig PA middar i dörrarna men dem är ju på 8 ohm. Men det ska bara vara en i varje dörr.

En liten följdfråga ja kom på te detta inlägg?   hur skulle de bli om man i detta fall skulle parallellkoppla ett 8ohm motstånd för att komma till 4 ohm?  eller 4ohms motstånd med en 4ohm högtalare för att komma till 2?

2 035 Inlägg
18 juli 2011
TurtleRace skrev:
bosabengt skrev:

En liten följdfråga ja kom på te detta inlägg?   hur skulle de bli om man i detta fall skulle parallellkoppla ett 8ohm motstånd för att komma till 4 ohm?  eller 4ohms motstånd med en 4ohm högtalare för att komma till 2?

Har tänkt samma sak men har ingen aning om det funkar. tror inte det.

Biljudsveteran sen 1984!

1 400 Inlägg
18 juli 2011
bosabengt skrev:

www.ljudbyggaren.se/?category_id=3& … =HELON_130

Rätt installerat spelar dom ifrån det mesta.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

155 Inlägg
18 juli 2011
bosabengt skrev:
TurtleRace skrev:
bosabengt skrev:

Har tänkt samma sak men har ingen aning om det funkar. tror inte det.

Tror inte att de funkar heller men den som inget frågar får inget veta tongue

21 761 Inlägg
18 juli 2011
Det första som händer är nog att motståndet brinner upp. Om man nu får tag på ett motstånd som pallar med effekten så kommer motståndet och högtalaren att dela på stegets uteffekt, vilket i praktiken ofta innebär mindre än dubbla effekten vid halverad impedans. Slutresultatet blir att högtalaren antagligen får mindre effekt än innan man krånglade till med motstånd. wink

EP2X ger gissnignsvis ut kanske 150 WRMS i 8 Ohm, men det är bara vd jag tror alltså. Bör fungera alltså. smile

53 Inlägg
18 juli 2011
Drönirettab skrev:
Minska ner ljudvolymen helt till högtalarna som drivs av stereon (dvs använd "fader"), sedan kan du göra en sån där grundinställning som ska stå i stegets manual. smile

Om stereons volym är uppvriden till tex 80%, men att du inte hör något dåligt ljud med gainen mycket högt ställd (typ nästan max), då är det väl helt enkelt så att signalen inte blir dålig. I så fall bör du ändå vrida ner gainen en liten bit för att undvika att tex brus uppstår.

Tack! Du är bäst! smile

2 035 Inlägg
18 juli 2011
micke7406 skrev:
bosabengt skrev:

www.ljudbyggaren.se/?category_id=3& … =HELON_130

Rätt installerat spelar dom ifrån det mesta.

Nu har jag ju redan köpt diskanter =OP Så det som fattas är middar 5.25". Beymas var ju på 8 ohm och undrar ju då om min effekt i steget är tilltäcklig. eller om någon kan länka till några riktigt bra.

Beymas kostar ju bara 750:- styck och spelar tydligen riktigt högt.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
18 juli 2011
Drönirettab skrev:
Det första som händer är nog att motståndet brinner upp. Om man nu får tag på ett motstånd som pallar med effekten så kommer motståndet och högtalaren att dela på stegets uteffekt, vilket i praktiken ofta innebär mindre än dubbla effekten vid halverad impedans. Slutresultatet blir att högtalaren antagligen får mindre effekt än innan man krånglade till med motstånd. wink

EP2X ger gissnignsvis ut kanske 150 WRMS i 8 Ohm, men det är bara vd jag tror alltså. Bör fungera alltså. smile

då kanske jag ändåså kan köpa beymas 8ohm middar. dock fattar jag inte vad 300w prg(program) är för nåt.

Biljudsveteran sen 1984!

Sök