2845
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

155 Inlägg
18 juli 2011
Okej,  ja tanken va nog att de skulle brinna upp men då va de inge bra för effekten heller tongue

230 Inlägg
18 juli 2011
micke7406 skrev:
jockmokk skrev:
micke7406 skrev:

Talspolen kan vara bränd
Tryck ner konen lite försiktigt i mitten och lyssna om du hör ett skrapande ljud.

Japp, det låter lite konstigt. Börjar låta mer och mer nu också tongue

är dte talspolen som är bränd? Kan man fixa det på något sätt, typ reservdel? Eller måste man köpa helt nya högtalare?

Det är nytt som gäller tyvärr,D
Driver du högtalarna på ett slutsteg eller använder du bara huvudenheten ?

Anledningen till att spolen blir bränd är att du har spelat för högt med oren signal,
Ett bra slutsteg kan lämna betydligt mera effekt med ren signal och minska risken för brända spolar vid högre volymer, Tänk på det nästa gång du installerar ett par högtalare.

Har ett slutsteg, Hertz He4, men vad räknas som oren signal?
Kitsystemet var ett Hertz EK165

750 Inlägg
18 juli 2011
Hallå allihop! Har ett problem, mitt steg (b2 audio duo) blir stekhett av någon anledning, jorden är kollad och kan inte va de, har 2st spl dyanmics xtr 380d4. Dvs dual 4 ohm, jag har kopplat ihop alla plus. För sig och samma med minus. Vad kan felet va med steget ??
Mvh sydeken

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

2 035 Inlägg
18 juli 2011
Sydeken skrev:
Hallå allihop! Har ett problem, mitt steg (b2 audio duo) blir stekhett av någon anledning, jorden är kollad och kan inte va de, har 2st spl dyanmics xtr 380d4. Dvs dual 4 ohm, jag har kopplat ihop alla plus. För sig och samma med minus. Vad kan felet va med steget ??
Mvh sydeken

För dålig spänning förmodligen.  Fast dessa steg är väl specade i 12V?

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
18 juli 2011
jockmokk skrev:
micke7406 skrev:
jockmokk skrev:

Japp, det låter lite konstigt. Börjar låta mer och mer nu också tongue

är dte talspolen som är bränd? Kan man fixa det på något sätt, typ reservdel? Eller måste man köpa helt nya högtalare?

Det är nytt som gäller tyvärr,D
Driver du högtalarna på ett slutsteg eller använder du bara huvudenheten ?

Anledningen till att spolen blir bränd är att du har spelat för högt med oren signal,
Ett bra slutsteg kan lämna betydligt mera effekt med ren signal och minska risken för brända spolar vid högre volymer, Tänk på det nästa gång du installerar ett par högtalare.

Har ett slutsteg, Hertz He4, men vad räknas som oren signal?
Kitsystemet var ett Hertz EK165

High energy serien är inga kraftpaket. Men det borde inte bränna en högtalare.

Biljudsveteran sen 1984!

155 Inlägg
19 juli 2011
En del slutsteg har en arbetstemperatur 80-90 grader så behöver inte va nått konstigt med att steget är varmt..   Kolla instruktionsboken,  borde så nått där annars ringer du bara en återförsäljare av steget och frågar om arbetstemp.

750 Inlägg
19 juli 2011
bosabengt skrev:
Sydeken skrev:
Mvh sydeken

För dålig spänning förmodligen.  Fast dessa steg är väl specade i 12V?

Jag kan förresten tillägga att jag har 3 brb 95ah batterier, (helt nya och laddade)

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

Ålänning!
532 Inlägg
19 juli 2011
var kan jag få tag i dBjams v13 och ESPL skivorna i mp3 format? Min HU är bara en mediaenhet med USB och AUX, ingen skiva... sad

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juli 2011
Pexi92 skrev:
var kan jag få tag i dBjams v13 och ESPL skivorna i mp3 format? Min HU är bara en mediaenhet med USB och AUX, ingen skiva... sad

kolla med bilstereoforbundet.se

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
19 juli 2011
Veba AVDIN2817 // http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=95

Är det något bra att köpa?, lätt att installera? Med apdater bak till? smile Kan man ha radio på den me?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

9 Inlägg
19 juli 2011
Hej! Köpte en Hyundai Sonata GLS -99 för ett par dagar sedan och stereon var då urkopplad och lagd i en påse i baksätet.

När jag sedan skulle koppla in den så möttes jag av avklippta kablar och skit, så jag köpte ISO-kablar på Jula i förhoppning att det bara var att snurra ihop dem med kablarna som går från bilen.

Ska väl även påpeka att jag aldrig någonsin i mitt liv har kopplat i en bilstereo eller något, så tips skulle uppskattas hur jag kopplar in detta..

Visar bilder på hur det ser ut från bilen och stereon...

Bilen:
http://img29.imageshack.us/img29/4879/koppla1.jpg

Stereon:
http://img707.imageshack.us/img707/7937/koppla2.jpg

MVH
Simon

95 Inlägg
19 juli 2011
Röd och gul på iso kontakten ska till plus +, sen svart till jord-. Sen är det väl lättast att mäta om den röda kabeln på första bilden är plus+ och kolla vad som är jord- i den lilla härvan du har, sen är det simpelt att leta vilka kablar som är högtalare när du fått igång stereon, ser ut som att du har markerat ut rätt men bara testa sig fram på dom du har där. smile Sen ser den svarta tjocka kabeln ut som en usb kontakt smile

I rather go low and loud insted of fast and invisible

95 Inlägg
19 juli 2011
becko skrev:
Röd och gul på iso kontakten ska till plus +, sen svart till jord-. Sen är det väl lättast att mäta om den röda kabeln på första bilden är plus+ och kolla vad som är jord- i den lilla härvan du har, sen är det simpelt att leta vilka kablar som är högtalare när du fått igång stereon, ser ut som att du har markerat ut rätt men bara testa sig fram på dom du har där. smile Sen ser den svarta tjocka kabeln ut som en usb kontakt smile

Och det du har markerat antenn är självklart en antenn big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 juli 2011
Sydeken skrev:
Mvh sydeken

Du har alltså parallellkopplat alla spolar och därefter bryggat steget? Där har du felet, för låg last. Det steget tål bara 2Ohm i bryggat läge och du kör det i 1Ohm. Antingen så skaffar du mer batterikraft och kylning och kör vidare med förhoppning att det håller, eller så kör du en bas per kanal.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
19 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Sydeken skrev:
Mvh sydeken

Du har alltså parallellkopplat alla spolar och därefter bryggat steget? Där har du felet, för låg last. Det steget tål bara 2Ohm i bryggat läge och du kör det i 1Ohm. Antingen så skaffar du mer batterikraft och kylning och kör vidare med förhoppning att det håller, eller så kör du en bas per kanal.

Detta har jag undrat ett tag och på ett monoblock förstår jag att det blir ett ohm. Alltså två basar med dubbla 4 ohms spolar på ett monoblock blir ju ett ohm.

Men kopplar man in två st DVC 4 basar blir det ändå 1 ohm internt sen?? det borde det ju inte bli. för vissa steg tål ju bara 4 ohm bryggat då kan man väl inte vara tvungen att koppla in två st 8 ohm högtalare.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 juli 2011
När du bryggar ett steg så ser varje kanal halva impedansen, t.ex. om du koppla in en 4Ohms bas bryggat så ser varje kanal 2Ohm. Därför brukar lägsta rekommenderade impedans vid bryggning vara den dubbla mot vad varje kanal enskilt kan hantera.

Sydeken kör alltså varje kanal på sitt steg i 0,5Ohm.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 035 Inlägg
19 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
När du bryggar ett steg så ser varje kanal halva impedansen, t.ex. om du koppla in en 4Ohms bas bryggat så ser varje kanal 2Ohm. Därför brukar lägsta rekommenderade impedans vid bryggning vara den dubbla mot vad varje kanal enskilt kan hantera.

Sydeken kör alltså varje kanal på sitt steg i 0,5Ohm.

hmm fattar inte riktigt men ok. 0.5 ohm är ju alldeles för lågt.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 juli 2011
Vad är det som du inte förstår? smile Om du kopplar in en 4Ohms bas på en kanal på ett 2-kanals steg så belastas den kanalen med 4Ohm, men om du kopplar in samma bas på samma steg, men bryggat (alltså på båda kanalerna) så kommer inte kanalerna att belastas med 4Ohm var, utan med 2Ohm eftersom dom får dela på lasten.

När Sydeken nu har parallellkopplas alla sina talspolar (4st 4Ohms) så blir den slutliga impedansen 1Ohm, detta har han sen kopplat in bryggat på sitt 2-kanals steg som bara tål 2Ohm som lägst i bryggat läge.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

9 Inlägg
19 juli 2011
becko skrev:

Hehe tackar smile
Får försöka mig på det ikv wink

95 Inlägg
19 juli 2011
Essell skrev:
becko skrev:

Hehe tackar smile
Får försöka mig på det ikv wink

Du får göra det, lycka till tongue

Sök