3417
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
19 juli 2011
Vad för speciell sarg/konsoll behövs till en Dubbeldin på en s60 02a?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 juli 2011
becko skrev:
Röd och gul på iso kontakten ska till plus +, sen svart till jord-. Sen är det väl lättast att mäta om den röda kabeln på första bilden är plus+ och kolla vad som är jord- i den lilla härvan du har, sen är det simpelt att leta vilka kablar som är högtalare när du fått igång stereon, ser ut som att du har markerat ut rätt men bara testa sig fram på dom du har där. smile Sen ser den svarta tjocka kabeln ut som en usb kontakt smile

Om man ska koppla rätt så ska gul till konstantplus (+ på batterier, alltid spänning på där alltså) och röd till tändningsplus, alltså nåt som ger spänning när man vrider på nyckeln.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
19 juli 2011
Memme skrev:
Vad för speciell sarg/konsoll behövs till en Dubbeldin på en s60 02a?

det borde väl finnas under tillbehör på dom flesta bilstereo hemsidor? har för mig det iaf... tongue

Lobster knife fight

750 Inlägg
19 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Sydeken skrev:
Hallå allihop! Har ett problem, mitt steg (b2 audio duo) blir stekhett av någon anledning, jorden är kollad och kan inte va de, har 2st spl dyanmics xtr 380d4. Dvs dual 4 ohm, jag har kopplat ihop alla plus. För sig och samma med minus. Vad kan felet va med steget ??
Mvh sydeken

Du har alltså parallellkopplat alla spolar och därefter bryggat steget? Där har du felet, för låg last. Det steget tål bara 2Ohm i bryggat läge och du kör det i 1Ohm. Antingen så skaffar du mer batterikraft och kylning och kör vidare med förhoppning att det håller, eller så kör du en bas per kanal.

Men det står ju att man kan lasta i 1ohm? Om man delar upp det på kanalerna?

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

DLS
1 147 Inlägg
19 juli 2011
Blev lite fundersam nu. Tänkte parallellkoppla mina nya PA högtalare (8ohm) ner till 4 i bryggat läge. Detta bör väl funka?

750 Inlägg
19 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Vad är det som du inte förstår? smile Om du kopplar in en 4Ohms bas på en kanal på ett 2-kanals steg så belastas den kanalen med 4Ohm, men om du kopplar in samma bas på samma steg, men bryggat (alltså på båda kanalerna) så kommer inte kanalerna att belastas med 4Ohm var, utan med 2Ohm eftersom dom får dela på lasten.

När Sydeken nu har parallellkopplas alla sina talspolar (4st 4Ohms) så blir den slutliga impedansen 1Ohm, detta har han sen kopplat in bryggat på sitt 2-kanals steg som bara tål 2Ohm som lägst i bryggat läge.

Om jag har förstått dig rätt så bör jag koppla om så jag får det i 2 ohm och sen bygga så det går ner till 1ohm.

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

2 035 Inlägg
19 juli 2011
huntelaar skrev:
Blev lite fundersam nu. Tänkte parallellkoppla mina nya PA högtalare (8ohm) ner till 4 i bryggat läge. Detta bör väl funka?

Självklart funkar det. Vad har du köpt för PA grejer? Och varför ska PA vara 8 ohm för?

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
19 juli 2011
bosabengt skrev:
huntelaar skrev:

Självklart funkar det. Vad har du köpt för PA grejer? Och varför ska PA vara 8 ohm för?

när de gäller PA så har man nästan aldrig problem med effekt därför kör man oftast med 8ohm.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 Inlägg
19 juli 2011
Tja ! Jag har en audi 80 B4 93. planerar att lägga in lite ljud i bilen och tänkte om någon vet i fall det finns tillräckligt med plats med 2x 6x9'' och 2 st 5,25'' i hatthyllan ?? tack för svar smile

16 197 Inlägg
19 juli 2011
Audi_Klim skrev:
Tja ! Jag har en audi 80 B4 93. planerar att lägga in lite ljud i bilen och tänkte om någon vet i fall det finns tillräckligt med plats med 2x 6x9'' och 2 st 5,25'' i hatthyllan ?? tack för svar smile

varför både 5,25" å 6*9"??

529 Inlägg
19 juli 2011
Hur varmt blir ett slutsteg? Har tänkt montera mitt under baksätet så det kommer ju inte få så bra kylning. Skulle det funka eller?

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

16 197 Inlägg
19 juli 2011
JimpeBoy skrev:
Hur varmt blir ett slutsteg? Har tänkt montera mitt under baksätet så det kommer ju inte få så bra kylning. Skulle det funka eller?

inget ja skulle rekomendera..

529 Inlägg
19 juli 2011
evilaudio skrev:
JimpeBoy skrev:

Hur bra kylning måste det ha, kan jag lägga det mellan ryggstödet och cabsäcken? Är inte lika instängt som under sätet med det cirkulerar väl kanske inte så mycket luft där.

16 197 Inlägg
19 juli 2011
JimpeBoy skrev:
evilaudio skrev:
JimpeBoy skrev:

Hur bra kylning måste det ha, kan jag lägga det mellan ryggstödet och cabsäcken? Är inte lika instängt som under sätet med det cirkulerar väl kanske inte så mycket luft där.

va ska du driva med steget?

allt hänger ju på hur mycke du ska belasta de.

529 Inlägg
19 juli 2011
evilaudio skrev:
JimpeBoy skrev:
evilaudio skrev:

Det här är vad jag har!
Högtalare: MDS Fanatic FD693
Slutsteg: ROAD GEAR RGMF1250

16 197 Inlägg
19 juli 2011
JimpeBoy skrev:
evilaudio skrev:
JimpeBoy skrev:

Det här är vad jag har!

oki.. men de borde nog funka under caben..

4 Inlägg
19 juli 2011
evilaudio skrev:
Audi_Klim skrev:

jaa varför är väl en bra fråga. Känns som att jag inte vill ha bara ett par små 4'' i fronten utan även nåt extra. Vet ej om det går att få in nåt i dörarna men även om det går så är det nog ett j'''' jobb -_- så ville medst ha nåt mer än små 4'' diskanter i bilen. Plus att plåten under hatthyllan e format att få plats med 6x9 och några andra högtalare(ren gissning 5,25'')

529 Inlägg
19 juli 2011
evilaudio skrev:
JimpeBoy skrev:
evilaudio skrev:

Det här är vad jag har!

oki.. men de borde nog funka under caben..

Mellan ryggstödet och cabsäcken? Jag hade allt under cabben förr men nu har jag monterat en cab med glasruta och då kan och vill jag inte ha nått där under då glasrutorna lätt spricker om dom kommer i kläm!

16 197 Inlägg
19 juli 2011
Audi_Klim skrev:
evilaudio skrev:
Audi_Klim skrev:

jaa varför är väl en bra fråga. Känns som att jag inte vill ha bara ett par små 4'' i fronten utan även nåt extra. Vet ej om det går att få in nåt i dörarna men även om det går så är det nog ett j'''' jobb -_- så ville medst ha nåt mer än små 4'' diskanter i bilen. Plus att plåten under hatthyllan e format att få plats med 6x9 och några andra högtalare(ren gissning 5,25'')

http://dbakuten.se/detail-item_id-318798  dessa kör du fram på brädan..

http://dbakuten.se/detail-item_id-318797  dessa i hatthyllan..

å förslagsvis driver du dom me ett slusteg big_smile

1 380 Inlägg
19 juli 2011
någon som har en aning om hur många liter en Jbl gti mkII W15 vill ha ? ? hittar ingenting ! och vad ska jag ha för port aero port eller slotport ? det ska sitta i en sedan och vill få in så mycket tryck som möjligt så har ni nå bra ideér så dela gärna med er big_smile mvh joel !

Sök