bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
Jag delade 4"arna i stereon. Jag labbade lite med att ställa ner det till 80 åså, men hade ju middar i dörren som gick ner till 70-80 hz.
4"arna är monterade i A-stolpen. samma som innan bara det att det låter bättre nu.
Har du kvar middarna i dörrarna eller har de med åkt ut?
Jag börjar fundera på om akustisk fas inte har vart rätt.....
Dem sitter i, men är inte inkopplade. Men jag har varit noggrann med att koppla plus och minus rätt. Men har visserligen hört att man ibland ska skifta om det inte låter rätt men jag kan inte höra sånt.
Akutisk fas??
Du har elektrisk och akustisk fas.
Elektrisk fas är plus från steg till plus på högtalare, likaså minus.
Akustisk fas påverkas bland annat av delningsfilter.
Enkelt förklarat så förskjuter man signalen med 90 grader för varje 6db/okt man delar.
6db/okt 90 grader.
12db/okt 180 grader
18db/okt 270 grader
24db/okt 360 grader
(Nu tar jag inte med 36db och uppåt)
12db/okt är den vanligaste branthehen på filter i dagsläget. Framförallt i budgetgrejer.
(Enheter som min Eclipse, Pioneer P88 och upp, Alpine 117 plus enn uppsjö med boxar har valbart mellan 6-24db/okt, en del till och med ännu brantare delning).
Som du så kan se så spelar elementen inte samtidigt utan är en halvcykel ur fas.
Detta åtgärdar man genom att helt enkelt fasvända ett elementpar i riggen.
Har man totalt ett trevägssystem (Diskant, mid/mellanreg, bas) så är det enklast med mid/mellan.
Har man fyrvägs (diskant, mellanregister, midbas och bas) så får man fasvända två par. Tex. diskant och midbas, eller mellanregister och bas.
Fast basen kan bete sig udda ändå och kan beroende på montage behöva ligga ur fas mot de andra ändå.
Men det är överkurs just nu