2431
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 035 Inlägg
20 juli 2011
micke7406 skrev:
bosabengt skrev:
För att försöka förenkla det hela:
Innan hade jag SPL 4" i Astolpen på ett EP2X.

Delade vid 120 hz.

Nu återställde jag allt till orginal. In med orginalstereon och inga slutsteg. Kopplade på 4"arna på orgstereon och fan vad det låter bra. Mycket bättre än innan.  Man blir ju så irriterad liksom.
Satte i EASCAs tävlingsCD och det låter mycket bättre än innan.   Varför?

Stereon som jag hade innan var en 7644.

På vilket sätt låter det bättre ?

Mycket mera midd. mera detaljer i ljudet. man bara wow vilken skillnad. spelade inte högre men annars var det bättre.

Biljudsveteran sen 1984!

1 400 Inlägg
20 juli 2011
bosabengt skrev:
micke7406 skrev:
bosabengt skrev:
För att försöka förenkla det hela:
Innan hade jag SPL 4" i Astolpen på ett EP2X.

Delade vid 120 hz.

Nu återställde jag allt till orginal. In med orginalstereon och inga slutsteg. Kopplade på 4"arna på orgstereon och fan vad det låter bra. Mycket bättre än innan.  Man blir ju så irriterad liksom.
Satte i EASCAs tävlingsCD och det låter mycket bättre än innan.   Varför?

Stereon som jag hade innan var en 7644.

Mycket mera midd. mera detaljer i ljudet. man bara wow vilken skillnad. spelade inte högre men annars var det bättre.

D

Delar du i stereon eller på slutsteget ?
Har du provat att dela dom lägre (80-100Hz)
Hur ser monteringen ut ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 380 Inlägg
20 juli 2011
evilaudio skrev:
joelimmo skrev:
någon som har en aning om hur många liter en Jbl gti mkII W15 vill ha ? ? hittar ingenting ! och vad ska jag ha för port aero port eller slotport ? det ska sitta i en sedan och vill få in så mycket tryck som möjligt så har ni nå bra ideér så dela gärna med er big_smile mvh joel !

va e de för sedan?

volvo 964 smile

2 035 Inlägg
20 juli 2011
micke7406 skrev:
bosabengt skrev:
micke7406 skrev:

D

Hur ser monteringen ut ?

Jag delade 4"arna i stereon.  Jag labbade lite med att ställa ner det till 80 åså, men hade ju middar i dörren som gick ner till 70-80 hz.

4"arna är monterade i A-stolpen. samma som innan bara det att det låter bättre nu.

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 juli 2011
bosabengt skrev:
micke7406 skrev:
bosabengt skrev:

D

Hur ser monteringen ut ?

Jag delade 4"arna i stereon.  Jag labbade lite med att ställa ner det till 80 åså, men hade ju middar i dörren som gick ner till 70-80 hz.

4"arna är monterade i A-stolpen. samma som innan bara det att det låter bättre nu.

Har du kvar middarna i dörrarna eller har de med åkt ut?

Jag börjar fundera på om akustisk fas inte har vart rätt.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 035 Inlägg
20 juli 2011
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
micke7406 skrev:

D

Hur ser monteringen ut ?

Dem sitter i, men är inte inkopplade.  Men jag har varit noggrann med att koppla plus och minus rätt. Men har visserligen hört att man ibland ska skifta om det inte låter rätt men jag kan inte höra sånt.

Akutisk fas??

Biljudsveteran sen 1984!

1 400 Inlägg
20 juli 2011
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:

Dem sitter i, men är inte inkopplade.  Men jag har varit noggrann med att koppla plus och minus rätt. Men har visserligen hört att man ibland ska skifta om det inte låter rätt men jag kan inte höra sånt.

Akutisk fas??

Det som händer är att dom slår ut varandra, Prova att ändra fas på bara en av högtalarna.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 juli 2011
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:

Akutisk fas??

Du har elektrisk och akustisk fas.

Elektrisk fas är plus från steg till plus på högtalare, likaså minus.

Akustisk fas påverkas bland annat av delningsfilter.
Enkelt förklarat så förskjuter man signalen med 90 grader för varje 6db/okt man delar.
6db/okt 90 grader.
12db/okt 180 grader
18db/okt 270 grader
24db/okt 360 grader
(Nu tar jag inte med 36db och uppåt)

12db/okt är den vanligaste branthehen på filter i dagsläget. Framförallt i budgetgrejer.
(Enheter som min Eclipse, Pioneer P88 och upp, Alpine 117 plus enn uppsjö med boxar har valbart mellan 6-24db/okt, en del till och med ännu brantare delning).

Som du så kan se så spelar elementen inte samtidigt utan är en halvcykel ur fas.
Detta åtgärdar man genom att helt enkelt fasvända ett elementpar i riggen.
Har man totalt ett trevägssystem (Diskant, mid/mellanreg, bas) så är det enklast med mid/mellan.
Har man fyrvägs (diskant, mellanregister, midbas och bas) så får man fasvända två par. Tex. diskant och midbas, eller mellanregister och bas.
Fast basen kan bete sig udda ändå och kan beroende på montage behöva ligga ur fas mot de andra ändå.
Men det är överkurs just nu wink
Senast redigerat av Lonefox (20 juli 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
20 juli 2011
joelimmo skrev:
volvo 964 smile

Jag föreslår 110 liter byggvolym och 1 st 6" port, röret görs 15 cm långt och sedan trattar i båda ändar. Har du skidlucka så låter du basen spela genom den, porten kan sticka upp genom hatthyllan. Bygg en ram runt baffeln som tätar mot ryggstödet, på så sätt "tvingas" allt ljud genom skidluckan och ryggstödet.

Den lådan borde ge ganska bra tryck men inte alltför peakat ljud enligt teorin. smile

1 772 Inlägg
20 juli 2011
Kanske inte riktigt rätt tråd men med lite tur kanske någon har vart med om något liknande.

Kopplade in stereon i min nissan 200 idag och så fort jag slår på lyset (strålkastare och bakljus) så dör stereon. Den funkar kanon så fort jag inte har något lyse på. Även laddtrycksmätaren slocknar när jag slår på lyset, den har jag kopplat på kablarna från cigarettuttaget.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

405 Inlägg
21 juli 2011
Någon som vet hur man räknar ut hur stor volym man ska ha i en låda för att få ut det bästa trycket ur basarna ?

2 035 Inlägg
21 juli 2011
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:

Akutisk fas??

Du har elektrisk och akustisk fas.

Elektrisk fas är plus från steg till plus på högtalare, likaså minus.

Akustisk fas påverkas bland annat av delningsfilter.
Enkelt förklarat så förskjuter man signalen med 90 grader för varje 6db/okt man delar.
6db/okt 90 grader.
12db/okt 180 grader
18db/okt 270 grader
24db/okt 360 grader
(Nu tar jag inte med 36db och uppåt)

12db/okt är den vanligaste branthehen på filter i dagsläget. Framförallt i budgetgrejer.
(Enheter som min Eclipse, Pioneer P88 och upp, Alpine 117 plus enn uppsjö med boxar har valbart mellan 6-24db/okt, en del till och med ännu brantare delning).

Som du så kan se så spelar elementen inte samtidigt utan är en halvcykel ur fas.
Detta åtgärdar man genom att helt enkelt fasvända ett elementpar i riggen.
Har man totalt ett trevägssystem (Diskant, mid/mellanreg, bas) så är det enklast med mid/mellan.
Har man fyrvägs (diskant, mellanregister, midbas och bas) så får man fasvända två par. Tex. diskant och midbas, eller mellanregister och bas.
Fast basen kan bete sig udda ändå och kan beroende på montage behöva ligga ur fas mot de andra ändå.
Men det är överkurs just nu wink

Det kan ju då vara så att det har varit fasförskjutet. Det skumma är ju att jag kom tvåa i SM i SQ förra året.
Men har ju kopplat ur 4"arna en gång när jag satte dem i A-stolpen. Det var kanske då jag satte fel. men har alltid varit 100% noggrann med att sätta rätt.

Jag undrar ändåså fortfarande varför det blir så bra ljud utan en fin stereo och bra slutsteg.
OM det nu inte är att det har varit fasförskjutet.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
21 juli 2011
Catovic skrev:
Någon som vet hur man räknar ut hur stor volym man ska ha i en låda för att få ut det bästa trycket ur basarna ?

Det tror jag man får labba sig till. plus att baslådan ska lira med bilen.
Gör en låda. sen får du labba med olika längder på röret. Om du nu ska ha portat.
Men det är ju inte alltid så roligt att ha en låda som spelar högt vid t ex bilens peak.

Biljudsveteran sen 1984!

405 Inlägg
21 juli 2011
bosabengt skrev:
Catovic skrev:

Gör en låda. sen får du labba med olika längder på röret. Om du nu ska ha portat.
Men det är ju inte alltid så roligt att ha en låda som spelar högt vid t ex bilens peak.

jaa okej trodde man kunde räkna ut det på något sätt big_smile men tack tack nu vet jag att de ba göra som man själv tänkte labba dig fram bara .. var får jag för nytta om röret är långt skillnader mellan långt och kort rör?

16 197 Inlägg
21 juli 2011
Catovic skrev:
bosabengt skrev:
Catovic skrev:

jaa okej trodde man kunde räkna ut det på något sätt big_smile men tack tack nu vet jag att de ba göra som man själv tänkte labba dig fram bara .. var får jag för nytta om röret är långt skillnader mellan långt och kort rör?

lådor räknar man ut i program som e gjorda just för de.   

har man dock en hel den erfarenhet så vet man vad som funkar å inte funkar.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

405 Inlägg
21 juli 2011
evilaudio skrev:
Catovic skrev:
bosabengt skrev:

jaaa okej nej men har ingen erfarenhet av det och ingen jag känner som byggt egna lådor .. har alltid varit intresserad av ljud men aldrig haft någon att fråga har man haft bas i bilen har de varit köpt låda med bas men funderar på att bygga själv ist ser både roligt och spännande ut :.

2 035 Inlägg
21 juli 2011
Långt rör, lägre avstämning och kort rör högre avstämning.

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
21 juli 2011
Catovic skrev:
evilaudio skrev:
Catovic skrev:

jaaa okej nej men har ingen erfarenhet av det och ingen jag känner som byggt egna lådor .. har alltid varit intresserad av ljud men aldrig haft någon att fråga har man haft bas i bilen har de varit köpt låda med bas men funderar på att bygga själv ist ser både roligt och spännande ut :.

ofta får man ju hjälp abg ritning när man köper en ny bas.

405 Inlägg
21 juli 2011
evilaudio skrev:
Catovic skrev:
evilaudio skrev:

jaa okej men tack fö hjälpen ska nog hitta någon som hjälper mig

16 197 Inlägg
21 juli 2011
Catovic skrev:
evilaudio skrev:
Catovic skrev:

jaa okej men tack fö hjälpen ska nog hitta någon som hjälper mig

men va e de för bas du har då?

Sök