2581
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
8 augusti 2011
ChriZtoffer skrev:
Mellanregister och diskant så nära varandra som möjligt, då är man på god väg. Det går inte att få dit mellanregistren längre upp i dörrarna eller i instrumentbrädan?

nepp  endast som på bilderna  de är högsta jag kan få 525 utan att göra en massa ingrepp på bilen

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
8 augusti 2011
Lonefox skrev:
christofer_k skrev:
Lonefox skrev:

Just därför du skall testa att fasvända diskanten.....
Ett vanligt knep att få bort den vassa och påträngande diskanten vid sådant montage.

vart inte nå värst stor skillnad..  skulle de göra skillnad om jag montera dom längre mot framrutan  och kansek ofaxis?  samtidigt höjja upp mid/basen ?

Störst skillnad blir det om du moddar brädan och monterar mellaregistren där big_smile

jo  men nu ska jag nöjja mig med ljudet som de är  tills  jag har sparat till  nyare bil  så  då måste jag få detta att funka:)

DLS
1 147 Inlägg
8 augusti 2011
Sitter middarna i plåt eller i dörrsida?

1 535 Inlägg
8 augusti 2011
Tjo. skulle behöva lite hjälp ang batteriladdare.

Nån som kan svara på om den här laddaren klarar gelbatterier?

http://www.blocket.se/ostergotland/Batt … 153974.htm

Skulle den funka så känns de som om man hellre köper den än en Ctek 25000. Med tanke på att den här
ger ut 105 amp medans cteken ger ut 25 amp.

Spl Dynamics/db Akuten

Team dBakuten
3 453 Inlägg
8 augusti 2011
Obx skrev:

Skulle den funka så känns de som om man hellre köper den än en Ctek 25000. Med tanke på att den här

Dock så är den typ 20 gånger större.. vad för batteri är det?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 535 Inlägg
8 augusti 2011
Tokken skrev:
Obx skrev:

Dock så är den typ 20 gånger större.. vad för batteri är det?

Hollywood spv 60 4st. Ja den är 20ggr större, men för jag ut 3ggr mer ur den så är de helt ok smile

Spl Dynamics/db Akuten

Thedriftking
8 augusti 2011
skrotade gamla 8"aren idag och satte i en 12"are från mds, matar den just nu med ca 150w, och det låter hyffsat hög och fint, men känns lite slö ibland.. alltså hänger inte riktigt med i vissa låtar, hur kan man fixa det? mera effekt?

kör med för smala kablar till steget dock, ska byta till minst det tre dubbla, kanske blir det bättre?

21 761 Inlägg
8 augusti 2011
Obx skrev:
Hollywood spv 60

Det batteriet är AGM, inte gel. En viss skillnad på de batterimodellerna. smile

Om laddaren kan ladda AGM-batterier beror på hur hög laddspänningen är, den ska vara reglerad (ofta runt 14,4-14,7 V) så att den inte ger ut tex 17-18 V eller liknande. AGM tål generellt ganska hög laddström så den biten borde inte bli några problem eftersom det gäller 4 st som "tar varsin del".

3 187 Inlägg
8 augusti 2011
Thedriftking skrev:
skrotade gamla 8"aren idag och satte i en 12"are från mds, matar den just nu med ca 150w, och det låter hyffsat hög och fint, men känns lite slö ibland.. alltså hänger inte riktigt med i vissa låtar, hur kan man fixa det? mera effekt?

kör med för smala kablar till steget dock, ska byta till minst det tre dubbla, kanske blir det bättre?

är det för steg samt kablar?

BagarN
1 179 Inlägg
8 augusti 2011
Softis skrev:
Mohawwk skrev:
KimGw skrev:
Kollat runt lite.. och vad är det för märken som gäller?

Är detta något att ha :
Stereo : http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 21bte.html = 2500
Högtalare 5x25 4st : http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 1652s.html = 3000
Högtalare 6x9 2st + Slutsteg : http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -t696.html = 3500

Landar totalt på 9000, finns det liknande för mindre peng? eller är detta vad det kostar för och få dugligt ljud till bilen?..

En polare köpte ett par 6,5 GAS och satte i framdörrarna, jävlar vad det poppa fint med ett steg! Med stereon lät det skit, men med ett slutsteg lät det äckligt mycket bättre! Och då köpte han nått skit steg ifrån Chlas Ohlsson tror jag.. Denver steg eller vad det nu va... Står 800W 4ch men det tror jag int på!

Dom ligger på 4x60rms i 4 ohm om jag inte minns fel

Jag har ingen aning.. Läste bara 800w på steget... Tyckte det lät lite overkill..

3 187 Inlägg
8 augusti 2011
Mohawwk skrev:
Softis skrev:
Mohawwk skrev:

En polare köpte ett par 6,5 GAS och satte i framdörrarna, jävlar vad det poppa fint med ett steg! Med stereon lät det skit, men med ett slutsteg lät det äckligt mycket bättre! Och då köpte han nått skit steg ifrån Chlas Ohlsson tror jag.. Denver steg eller vad det nu va... Står 800W 4ch men det tror jag int på!

Jag har ingen aning.. Läste bara 800w på steget... Tyckte det lät lite overkill..

tveksam till allt det låter äckligt mycket bättre med de steget.. kanske spelare högre, men bra, njaa..

BagarN
1 179 Inlägg
8 augusti 2011
Tja! Köpte en bas utav Nitromast och nu tänkte man bygga ny låda hehe, då jag inte hade stagat upp den gamla lådan (eftersom det var mitt första lådbygge och under tidspress så blev det inte av..) men nu när jag har 3 veckor semester så kan jag ta det lugnt o sansat.. Men då kommer frågan.. Visst det blir jävligt bra tryck med slotsport och Rockford tycker man ska ha det men ~70l det blir så jäkla stort tycker jag.. Därför tänkte jag fråga om någon kanske kan räkna ut en låda fast med en 3" Aeroport istället? smile
Basen: http://www.rockfordfosgate.com/products … m_id=91837
Spec:
Fs (Hz)    31
Re (Ohms)    3.1
Le (mH)    2.8
Qms    4.46
Qes    0.53
Qts    0.47
Vas (Liters)    34.8
Sd (cm2)    460
SPL (dB @ 1w/1m)    86
Xmax (mm)    14
Woofer Displacement    0.08 cu. ft.
(2.26 Liters)
Cutout Diameter    10.8125 in.
(27.46 cm)
Mounting Depth    6.625 in.
(16.83 cm)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
8 augusti 2011
huntelaar skrev:
Sitter middarna i plåt eller i dörrsida?

https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56078/56078-6513e54bc29d64454259ff2a8a12f14a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56078/56078-46e79b65a034e51855ee17de5148ecdf.jpg

22mm spånskiva i dörrsidan

BagarN
1 179 Inlägg
8 augusti 2011
big-jepp skrev:
Mohawwk skrev:
Softis skrev:

tveksam till allt det låter äckligt mycket bättre med de steget.. kanske spelare högre, men bra, njaa..

Då han hade en Blaupunkt stereo som hade X antal år på nacken så spela det VÄLDIGT mycket bättre...

3 187 Inlägg
8 augusti 2011
Mohawwk skrev:
big-jepp skrev:
Mohawwk skrev:

Då han hade en Blaupunkt stereo som hade X antal år på nacken så spela det VÄLDIGT mycket bättre...

bara de att de steget är nog fan de sämsta som finns på marknaden..

21 761 Inlägg
8 augusti 2011
Mohawwk skrev:
Visst det blir jävligt bra tryck med slotsport och Rockford tycker man ska ha det men ~70l det blir så jäkla stort tycker jag.. Därför tänkte jag fråga om någon kanske kan räkna ut en låda fast med en 3" Aeroport istället?

70 liter är väl inte helt nödvändigt tycker jag, volymen kan göras mindre. Däremot är det klart nödvändigt med större port än 3", en sån port blir alldeles för liten om man vill kunna spela på rejält. smile

Vilken bil, din golf?
Vilken musik, djupbas eller allround eller spela jättehögt?

BagarN
1 179 Inlägg
8 augusti 2011
Drönirettab skrev:
Mohawwk skrev:
Visst det blir jävligt bra tryck med slotsport och Rockford tycker man ska ha det men ~70l det blir så jäkla stort tycker jag.. Därför tänkte jag fråga om någon kanske kan räkna ut en låda fast med en 3" Aeroport istället?

70 liter är väl inte helt nödvändigt tycker jag, volymen kan göras mindre. Däremot är det klart nödvändigt med större port än 3", en sån port blir alldeles för liten om man vill kunna spela på rejält. smile

Vilken bil, din golf?
Vilken musik, djupbas eller allround eller spela jättehögt?

Jo...
Min Golf ja, alltså.. Har tänkt att börja tävla lite lätt i 8000kr klassen/Street Stock 100A klassen, djupbas eller jättehögt typ... smile

21 761 Inlägg
8 augusti 2011
40 liter netto med 30x5,7 cm slotport som är totalt 50 cm lång, beräknad avstämning är ca 45 Hz. Om en 13 mm skiva stoppas in i porten så sänks avstämningen till ca 40 Hz. smile

Förslaget är teoretiskt uträknat, har inte testat basen själv.

BagarN
1 179 Inlägg
8 augusti 2011
Drönirettab skrev:
40 liter netto med 30x5,7 cm slotport som är totalt 50 cm lång, beräknad avstämning är ca 45 Hz. Om en 13 mm skiva stoppas in i porten så sänks avstämningen till ca 40 Hz. smile

Förslaget är teoretiskt uträknat, har inte testat basen själv.

Okej... Hur menar du "om en 13mm skiva stoppas in i porten"
Vad jag har hört så spelar den bra... Men ska sätta in den i den lådan jag har nu och kollar hur den spelar smile Men vill gärna ha en bra stagad låda därför lådbyte smile

Thedriftking
8 augusti 2011
big-jepp skrev:
Thedriftking skrev:

är det för steg samt kablar?

steget har jag inget namn på ! men lämnar iaf 150wrms, ett 2kanals som är bryggat..
kablarna är typ 4mm2 eller nått sånt, väääldigt tunna iaf..
ska leta upp ett nytt steg på typ 300wrms ifall det inte blir bättre med nya kablar,

förövrigt ligger lådan på ca 38L och en port på 3" 15cm, vad ligger avstämningen på?

Sök