3417
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 augusti 2011
christofer_k skrev:
finns de hu och steg som använder sig utav optisksignal kabel  ist för rca kontakter

Ja......men då trillar man oftast upp en bit i pris.
Alpine, Pioneer och Kenwood har både CD och DVD vad jag vet med optisk ut.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
10 augusti 2011
Lonefox skrev:
christofer_k skrev:
finns de hu och steg som använder sig utav optisksignal kabel  ist för rca kontakter

hur mkt vinner man på att köra optiskt?  mindre/inga störningar?

DLS
1 147 Inlägg
10 augusti 2011
TouchOfRed skrev:
Är det raggigt att regskylten låter som den ska ramla av när man "basar" ? Att det skramlar alltså

Det är jävligt pinsamt.

21 761 Inlägg
10 augusti 2011
honda_nicko skrev:
hej ja har en liten knölig sak ja tänkte testa wink bygga en bandpass med en ia 187 12" och den portade kammaren kommer ligga på 300ltr så ska lägga i en sluten låda i 300 så de tar ju bort ett par liter med men vad ska den slutna ligga på och hur ska porten va på portkammaren??

Lite onödigt stora kammare kanske? wink

Den slutna kammaren spelar det ingen roll om du lägger till plats för basen eller inte, märks ingen skillnad i ljudet. Som portar kan du ta 2 st 8" VVS rör som är 16 cm långa, då bör avstämningen hamna runt 40 Hz. Kortar du ner till ca 8 cm så höjs avstämningen med ungefär 5 Hz. smile

7 241 Inlägg
10 augusti 2011
christofer_k skrev:
Lonefox skrev:
christofer_k skrev:

hur mkt vinner man på att köra optiskt?  mindre/inga störningar?

OFTAST (för det finns undantag) så har externa boxar bättre D/A-omvandlare vilket bara där förbättrar ljudet.
Sedan kan man lägga krut på riktigt bra KORTA lågnivåkablar (allt från 1dm till en meter beroende på avstånd mellan box och steg).

Annars kan man kika på heldigitala lösningar från tex. Pioneer (ODR), Sony (XES, finns dock bara beganat) Audison (Både toppsegmentet Thesis och mellansteget Voce (med digitalmoduler) stödjer heldigitalöverföring från BitONE och BitTEN-D) och Behringer (deras system kostar som ODR eller mer men kör med heldigitalt från enhet till box och därifrån till steg).

Audison Voce ihop med digitalmodulerna och BitTEN-D känns som det mest prisvärda alternativet.

DLS
1 147 Inlägg
10 augusti 2011
Lonefox: Du som har koll på läget, hur prisvärt är det egentligen att köra med en processor?

FOX Galning!
313 Inlägg
10 augusti 2011
Tja, har en  fråga om storlek på en låda, har en låda byggd i 19mm MDF just nu, den är på ca 82,7L (Utan bas + portar (Portar = 2st 4" aero).

Men min fråga är, skulle den lådan bli på tok för liten för 2st kicker L7 12"
(Får ju självklart bygga ny baffel & så då jag nu bara har en L7:a just nu...)

Och om den inte är för liten, vad skulle avstämmningen hamna på då? smile

Tacksam för svar smile

mvh

7 241 Inlägg
10 augusti 2011
huntelaar skrev:
Lonefox: Du som har koll på läget, hur prisvärt är det egentligen att köra med en processor?

Beror på vad man vill uppnå och vilken man väljer.

JAG anser att det ÄR prisvärt.

Vill man bara ha fem kanaler att röra sig med så räcker en Audison BitTen för 3K långt.
Behöver man åtta kanaler så kliver man tex. upp på en BitOne, Alpine 800 eller varför inte en Pioneer DEX P99-R som har allt inbyggt istället som föregångarn P-90 med CD och box i kombination. Dock listar 99an 13K

DLS
1 147 Inlägg
10 augusti 2011
Lonefox skrev:
huntelaar skrev:

Vill man bara ha fem kanaler att röra sig med så räcker en Audison BitTen för 3K långt.
Behöver man åtta kanaler så kliver man tex. upp på en BitOne, Alpine 800 eller varför inte en Pioneer DEX P99-R som har allt inbyggt istället som föregångarn P-90 med CD och box i kombination. Dock listar 99an 13K

Prisvärt till vad? SQ? SPL?

16 197 Inlägg
10 augusti 2011
huntelaar skrev:
Lonefox skrev:
huntelaar skrev:

tror inte att de e så många som tävlar i ren SPL som har processor.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

BagarN
1 179 Inlägg
10 augusti 2011
En fråga.. Om man kör dubbla portar får man ner avstämningen då eller är det bara skitsnack?
Och.. Dämpa lådan, vad rekommenderar ni? Har ett ark med detta: http://www.mds.se/sv/product/14929/Sile … orber-35mm
Har tänkt att plasta först men.. Hur gör man det?

16 197 Inlägg
10 augusti 2011
Mohawwk skrev:
En fråga.. Om man kör dubbla portar får man ner avstämningen då eller är det bara skitsnack?
Och.. Dämpa lådan, vad rekommenderar ni? Har ett ark med detta: http://www.mds.se/sv/product/14929/Sile … orber-35mm
Har tänkt att plasta först men.. Hur gör man det?

kör du dubbla portar så blir avstämningen högre.. (om rören har samma längd som innan vill säga)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
10 augusti 2011
Krille_Fox skrev:
Tja, har en  fråga om storlek på en låda, har en låda byggd i 19mm MDF just nu, den är på ca 82,7L (Utan bas + portar (Portar = 2st 4" aero).

Tacksam för svar smile

mvh

Hur långa är själva rören?

Det ska funka att ha 2 st basar i den lådan, frekvensgången ser ut att bli hyfsat "allround" om avstämningen är 35-40 Hz. Vill man utnyttja basarna riktigt ordentligt (mer peakat och högre ljudnivå) så måste dock lådan vara större. smile

FOX Galning!
313 Inlägg
10 augusti 2011
Drönirettab skrev:
Krille_Fox skrev:

Tacksam för svar smile

mvh

Hur långa är själva rören?

Det ska funka att ha 2 st basar i den lådan, frekvensgången ser ut att bli hyfsat "allround" om avstämningen är 35-40 Hz. Vill man utnyttja basarna riktigt ordentligt (mer peakat och högre ljudnivå) så måste dock lådan vara större. smile

okej smile Rören är 28cm långa (inkl trattar i båda ändar) Avstämmningen på lådan just nu är ca 37-38Hz (haha de va du som räkna ut det me xD)

Hur långa liter skulle du rekomendera för å få den att låta så högt/djupt som möjligt då? (SPL låda?) smile

mvh

7 241 Inlägg
10 augusti 2011
huntelaar skrev:
Lonefox skrev:
huntelaar skrev:

Syftar till SQ.
Bra tidskomp (fördröjning av signalerna), möjlighet att fasvända resp element i boxen istället för fysiskt underlättar en hel del.
Avancerade parametriska (man kan påverka även kringliggande frekvenser olika mkt än bara den man valt) EQs osv osv.....

311 Inlägg
10 augusti 2011
Opel omega -94. Vad får man plats med för högtalare i dom? Eller vad sitter det i dom original? Tänkte mest på framdörrar och diskanterna uppe i dörrarna. Även bak skulle vara intressant att veta.

Anledningen är att mina basar spelar ut övriga systemet för lätt, sen att dom har några år på nacken gör inte saken bättre. Tänkte givetvis driva dom nya med slutsteg, men vad får man plats med för högtalare utan större modifikationer? Skulle vara kul om ni kunde rekommendera några bra prisvärda kit.

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

2 035 Inlägg
10 augusti 2011
BillyBooy skrev:
Opel omega -94. Vad får man plats med för högtalare i dom? Eller vad sitter det i dom original? Tänkte mest på framdörrar och diskanterna uppe i dörrarna. Även bak skulle vara intressant att veta.

Anledningen är att mina basar spelar ut övriga systemet för lätt, sen att dom har några år på nacken gör inte saken bättre. Tänkte givetvis driva dom nya med slutsteg, men vad får man plats med för högtalare utan större modifikationer? Skulle vara kul om ni kunde rekommendera några bra prisvärda kit.

http://www.docent-decibel.se/store/vilk … nfo_9.html

http://blekingebilradio.se/category.htm … 25-koaxial

Biljudsveteran sen 1984!

DLS
1 147 Inlägg
11 augusti 2011
Lonefox skrev:
huntelaar skrev:
Lonefox skrev:

Syftar till SQ.
Bra tidskomp (fördröjning av signalerna), möjlighet att fasvända resp element i boxen istället för fysiskt underlättar en hel del.
Avancerade parametriska (man kan påverka även kringliggande frekvenser olika mkt än bara den man valt) EQs osv osv.....

Det låter kanon. Är dessa lika enkla att installera som slutsteg?

2 035 Inlägg
11 augusti 2011
huntelaar skrev:
Lonefox skrev:
huntelaar skrev:

Syftar till SQ.

Installera är inte så svårt men sen att ställa in allt är en hel vetenskap!

Biljudsveteran sen 1984!

DLS
1 147 Inlägg
11 augusti 2011
bosabengt skrev:
huntelaar skrev:
Lonefox skrev:

Syftar till SQ.

Installera är inte så svårt men sen att ställa in allt är en hel vetenskap!

Hellre för mycket funktioner än inga alls wink

Är det inbyggda filter med mera?

Sök