2848
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

BagarN
1 179 Inlägg
23 december 2011
#11901
Exterm skrev:
Slain skrev:
Blev lite uppskjutet med framsystem då bilfan dock å finner inget större intresse å gå ut å ställa mig å skruva när det är -20 och väggarna är lika täta som en polsk grottluders nedre regioner! Så beställer i mellandagarna, men har nu börjat fundera lite på GZ, hittat detta kit:
http://blekingebilradio.se/product.html … -info-tabs
som jag är sugen på nu. Men vad jag kan tyda finns det inga delningsfilter med till dessa, å isåfall kan man använda ett delningsfilter från någon annan högtalare eller får man bäst ljud som det är? Idioterna som stal förra ljudet var iallfall nog snälla så dom lämnade delningsfiltret till mina Magnat selection 216.. Tro inte dom hade nån direkt koll på vad dom gjorde faktiskt!
Alternativt dessa: http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=159

Men gärna tips på välljudande kit i samma prisklass!

Känns väl värdare att slå till på paketet som har 50% rabatt väl? tongue
1000kr gör en ganska stor skillnad i kvalité kan jag tänka mig wink

Jag har hört ganska mycket bra om B2 kitet, väldigt många som köpt det och tycker det är lätt värt pengarna smile


6 851 Inlägg
23 december 2011
#11902
Slain skrev:
Men vad jag kan tyda finns det inga delningsfilter med till dessa, å isåfall kan man använda ett delningsfilter från någon annan högtalare eller får man bäst ljud som det är?

Jodå, det är delningsfilter på dem. Enkla 6dB filter är det, så det sitter redan monterat på diskanten. 6½" "fullt" så att säga.

Såg att du hade haft magnat innan, vad gilla du dem? Finns ju i nästan samma prisklass Magnat Darkpower, som är lite billigare en Selection, men låter bra för pengarna. Hur ska du driva allt, på steg eller på CD spelarens inbyggda?


6 851 Inlägg
23 december 2011
#11903
lenti skrev:
ahh okej big_smile, ne men jag förstår att i låda låter det mycket bättre, men även om jag kör Oa så kommer de säkerligen bli mer bas än det jag har nu

Efter lite efterforskningar idag, så går det göra som ja skrev. Dock så kanske det inte blir så mycke bättre iaf. Detta pga att bakre högtalarena går troligen på samma steg som basen..Alltså ett så kallat "halvbose system".
Men det som kan göra ett stort lyft är att byta CD till en början. Där har du idag en stoppkolss.


199 Inlägg
23 december 2011
#11904
TT-Avant skrev:
Slain skrev:
Men vad jag kan tyda finns det inga delningsfilter med till dessa, å isåfall kan man använda ett delningsfilter från någon annan högtalare eller får man bäst ljud som det är?

Jodå, det är delningsfilter på dem. Enkla 6dB filter är det, så det sitter redan monterat på diskanten. 6½" "fullt" så att säga.

Såg att du hade haft magnat innan, vad gilla du dem? Finns ju i nästan samma prisklass Magnat Darkpower, som är lite billigare en Selection, men låter bra för pengarna. Hur ska du driva allt, på steg eller på CD spelarens inbyggda?

Åfan det är såpass! jodå jag var riktigt nöjd med dom, spelade riktigt fint å bra med midbas. har filmockså på gamla ljudet som man hör rätt bra hur dom låter. Till en början på stereon, men en kompis kommer upp med ett dls steg(han visste inte vilket) så ska byte det mot en kam jag har så blir å ta de till framsystemet.


6 851 Inlägg
23 december 2011
#11905
Skulle nog faktiskt ta en titt på kanske Magnat Darkpower. Det är inte riktigt i klass med Selection, men det ska det inte vara heller. Men det rockar nog lika bra, men det som är lite sämre är diskanten och mellanregistret.
D.P funkar bra att driva på CD inbyggd effekt, men det blir riktigt kul när det kommer på ett steg wink


219 Inlägg
24 december 2011
#11906
Hallå.

tänkte jag skulle fråga lite gällande batterier, det har säkert svarats på i denna tråd 3miljoner gånger, men nu är de så att jag har uppgraderat mitt ljud i pajjan till ett SPL Dynamics SPL-380D2 som spelar i 1ohm, samt ett MDS Torque T5 som dillar i 1ohm där med, jag ska göra den stora 3 uppgraderingen men tänkte även fråga då jag tänkt sätta in ett till batteri i bilen.

Måste båda batterierna vara av samma märke/modell? alltså batteriet fram och de batteriet bak?

Tänkte köpa ett halv billigt AGM Batteri och sätta bak ~2500kr tipsa och länka gärna.

Uppskattar om ni kan svara på min fråga i PM då jag inte checkar in allt för ofta i forumet.


Dr. Scanner
2 167 Inlägg
24 december 2011
#11907
McTw1st skrev:
Hallå.

tänkte jag skulle fråga lite gällande batterier, det har säkert svarats på i denna tråd 3miljoner gånger, men nu är de så att jag har uppgraderat mitt ljud i pajjan till ett SPL Dynamics SPL-380D2 som spelar i 1ohm, samt ett MDS Torque T5 som dillar i 1ohm där med, jag ska göra den stora 3 uppgraderingen men tänkte även fråga då jag tänkt sätta in ett till batteri i bilen.

Måste båda batterierna vara av samma märke/modell? alltså batteriet fram och de batteriet bak?

Tänkte köpa ett halv billigt AGM Batteri och sätta bak ~2500kr tipsa och länka gärna.

Uppskattar om ni kan svara på min fråga i PM då jag inte checkar in allt för ofta i forumet.

Det MÅSTE inte vara samma modell och märke. Det underlättar helt klart. För att få det optimalt borde du bruka 2st batterier med samma storlek. Antingen köper du ett till. Eller om du får plats med ett större fram som har högre kapacitet är inte det helt fel heller!

219 Inlägg
24 december 2011
#11908
Nitromast skrev:
McTw1st skrev:
Hallå.

tänkte jag skulle fråga lite gällande batterier, det har säkert svarats på i denna tråd 3miljoner gånger, men nu är de så att jag har uppgraderat mitt ljud i pajjan till ett SPL Dynamics SPL-380D2 som spelar i 1ohm, samt ett MDS Torque T5 som dillar i 1ohm där med, jag ska göra den stora 3 uppgraderingen men tänkte även fråga då jag tänkt sätta in ett till batteri i bilen.

Måste båda batterierna vara av samma märke/modell? alltså batteriet fram och de batteriet bak?

Tänkte köpa ett halv billigt AGM Batteri och sätta bak ~2500kr tipsa och länka gärna.

Uppskattar om ni kan svara på min fråga i PM då jag inte checkar in allt för ofta i forumet.

Det MÅSTE inte vara samma modell och märke. Det underlättar helt klart. För att få det optimalt borde du bruka 2st batterier med samma storlek. Antingen köper du ett till. Eller om du får plats med ett större fram som har högre kapacitet är inte det helt fel heller!

Okej, som det är nu så slocknar nästan mina lampor HELT när jag vrider på ordentligt, så tänker inte ens bekymra mig om en kondning, volt mätaren när bilen är igång ligger på ca 14volt och när de basar på ordentligt så går den ner till 12v om inte under.... så behöver uppgradera ganska allvarligt, va tror du är bäst i min situation efter "the big 3 upgrade", ett batteri till eller byta ut de nuvarande till ett agm batteri för ca 2.5k?


6 851 Inlägg
24 december 2011
#11909
vad har du för kablage i bilen?


219 Inlägg
24 december 2011
#11910
TT-Avant skrev:
vad har du för kablage i bilen?

35mm2 kabel kitt har jag för mig det är från Bilradio Service i Örebro, dem rekommenderade det till min setup iaf.

skulle klara 2000w sa dem och ligger ju som sagt på ca 1700w
Senast redigerat av McTw1st (24 december 2011)


6 851 Inlägg
24 december 2011
#11911
McTw1st skrev:
TT-Avant skrev:
vad har du för kablage i bilen?

35mm2 kabel kitt har jag för mig det är från Bilradio Service i Örebro, dem rekommenderade det till min setup iaf.

skulle klara 2000w sa dem och ligger ju som sagt på ca 1700w

koppar eller vad för någon?
Har du uppgraderat jorden framme vid batteriet?


219 Inlägg
24 december 2011
#11912
TT-Avant skrev:
McTw1st skrev:
TT-Avant skrev:
vad har du för kablage i bilen?

35mm2 kabel kitt har jag för mig det är från Bilradio Service i Örebro, dem rekommenderade det till min setup iaf.

skulle klara 2000w sa dem och ligger ju som sagt på ca 1700w

koppar eller vad för någon?
Har du uppgraderat jorden framme vid batteriet?

Det är koppar kitt ja,

nej som sagt jag skall göra "the big 3 upgrade" har inte hunnit gjort den ännu då jag koppla in allt idag,

det jag ska göra som inte kostar så mkt är den uppgraderingen alltså:

Generator (+) till batteri (+) i 35mm2 kabel
Motor Jord (-) till kaross (-) i 35mm2 kabel
Batteri (-) till kaross (-) i 35mm2 kabel

det är vad som jag skall göra som nästa uppgradering sen tänkte jag lägga in ett AGM batteri bak,


219 Inlägg
24 december 2011
#11913
Efter det blir det en till SPL-380D2 och ett till T5 steg så då blir de en liten batteri bank på 2st agm batterier bak, men frågan är kan jag behålla mitt vanliga batteri fram eller måste jag byta det med?


6 851 Inlägg
24 december 2011
#11914
Har lite svårt att tänka mej att kabeln på kanske 5m och 35mm2 skulle vara bra till det steget. Det rekomenderas att man ska säkra av det 150A och då skulle en 70mm2 kabel vara att föredra, om man vill hamna under 0.5V i spänningsförlust vid 14V


219 Inlägg
24 december 2011
#11915
lägg in mig på msn o förklara lite där ist om de går bra?


21 761 Inlägg
24 december 2011
#11916
5 meter lång 35 mm2 kabel får teoretiskt ca 0,39 V förlust vid 150 A. Det ska funka med en sån kabel, men grövre är ju ingen nackdel förstås. smile

1 Inlägg
24 december 2011
#11917
Tja, En nybörjare här, tänkte kolla här om någon är duktig och kan hjälpa mig lite smile
Jag ska fixa lite ljudsystem i bilen, det jag ska med är:

Cd/mp3 spelare: Pioneer avh-5300dvd

Slutsteg: Gas alpha x 2100, Alpine V12 MRV-f300, Nicama super pro npa-504 och magnat traxx 300.

Det jag ska koppla in: 2st 10 av märket Gas, 2st 12, okänd märke... 6x9 i hatthyllan, 4st 6x5 en i varje dörr. och diskanter.

Nu till min fråga, Hur tjock ström och jord kabel behöver jag? Vilken sorts kondensator behöver jag? På hur mycket Farad? Delningsfilter vet jag att jag behöver två st en till jord och en till strömmen. nått mer jag missat som jag behöver?

Snälla någon hjälp mig så jag fixar detta bra!
Tack i förhand mvh Suad!

6 851 Inlägg
24 december 2011
#11918
Drönirettab skrev:
5 meter lång 35 mm2 kabel får teoretiskt ca 0,39 V förlust vid 150 A. Det ska funka med en sån kabel, men grövre är ju ingen nackdel förstås. smile

Ja får det dock till 0.771V i spänningsfall


139 Inlägg
24 december 2011
#11919
SuuaaD skrev:
Tja, En nybörjare här, tänkte kolla här om någon är duktig och kan hjälpa mig lite smile
Jag ska fixa lite ljudsystem i bilen, det jag ska med är:

Cd/mp3 spelare: Pioneer avh-5300dvd

Slutsteg: Gas alpha x 2100, Alpine V12 MRV-f300, Nicama super pro npa-504 och magnat traxx 300.

Det jag ska koppla in: 2st 10 av märket Gas, 2st 12, okänd märke... 6x9 i hatthyllan, 4st 6x5 en i varje dörr. och diskanter.

Nu till min fråga, Hur tjock ström och jord kabel behöver jag? Vilken sorts kondensator behöver jag? På hur mycket Farad? Delningsfilter vet jag att jag behöver två st en till jord och en till strömmen. nått mer jag missat som jag behöver?

Snälla någon hjälp mig så jag fixar detta bra!
Tack i förhand mvh Suad!

Hittar ingen direkt info om stegen, samt hade det varit bra att skriva exakt vilka högtalare det rör sig om, märke och modell. Sen blir det oftast bättre med några få element som spelar bra än många som spelar halvbra. 6x9:orna hade jag skippat direkt, om de är tänkt att sitta i hatthyllan iaf, då de förstör ljudbilden enligt mig. Sen kanske köra på 2 10:or eller 2 12:or och driva dem ordentligt istället för att driva alla lite halvdant. Svårt att säga när man inte har all info, men det var lite tankar från min sida iaf. Sen skippa kondensator och fixa extra batteri istället om det skulle behövas smile


139 Inlägg
24 december 2011
#11920
Har tänkt köpa en ny bas för ca 3000 kr, den kommer drivas av ett Kicker ZX1000.1 monoblock. Tänkte bygga en sluten låda för att ta upp så lite plats som möjligt, så en bas som trivs i små slutna lådor är ett plus. Vill att den ska spela tight och rappt, får gärna gå djupt med men vill främst ha en rapp bas då jag spelar mycket metal. Några fina förslag?



Sök