3667
Sök

Tankat 98 som inte kan ha varit det?

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
16 juli 2009
#21
Rs4Danderyd skrev:
Har hört att kvallen på Jet:s soppa är riktig dålig.
Flera som säger att deras bilar går dåligt efter att de tankat där.

Jag har tankat mestadels på Jet i över 10 år. Märker ingen skillnad öht mot andra mackars soppa. Å andra sidan märker jag ingen skillnad mellan 95 och 98 heller, men tankar ändå 98 så ofta det går.
Har på senare tid börjat tanka på Preem oftare, men det känns likadant, 95, 98, preem, jet, statoil. Same same..

/Mattias

1 853 Inlägg
16 juli 2009
#22
saababenni skrev:
Hittade denna tråden där det pratas lite om drivmedel.. blandannat 95 och 98.
Som vi alla vet så har ju Shell den så kallade V power bensinen som är 98 eller 99 oktanig väl?
Jag undrar mest om man kan tanka det i vilken bensinare som helst och om det gör ngn skada med mera?

Märker man skillnad om man tankar det än om man kör på vanlig 95?
Jag har en Saab 9-5 Sportkombi 2,3 t. 05 årsmodell..
Tacksam för svar snarast då ja måste tanka imorgon.

Jag skulle vilja påstå att börjar du köra på bara V-Power så kommer bilen dra mindre soppa och få någon häst mer 5-10+ beror på utgångs effekten på din bil. (se min tidigare post angående testet i Teknikens Världs).

Sedan om folk kallar det: placeboeffekt eller inte är upp till var och en. Men på papperet så gör de skillnad vare sig dom vill det eller inte... (nu pratar vi nyare turbo bilar inte Nissan micra från 89:e)

Och med tanke på att bilen drar mindre soppa på V-Power än på 95:an så går det nästan jämt upp i pris. Då V-Power alltid ligger 85 öre över 95:an på Shell.

men visst är det "lite" dyrare att köra på V-Power än 95:an... Man får vad man betalar för wink

/mvh soyd

117 Inlägg
16 juli 2009
#23
Rs4Danderyd skrev:
Har hört att kvallen på Jet:s soppa är riktig dålig.
Flera som säger att deras bilar går dåligt efter att de tankat där.

Soppan på JET är samma som på statoil.
Statoil äger större delen av JET om inte hela...
Rätta mig om jag har fel??roll


Supraman
2 300 Inlägg
16 juli 2009
#24
Rs4Danderyd skrev:
Har hört att kvallen på Jet:s soppa är riktig dålig.
Flera som säger att deras bilar går dåligt efter att de tankat där.

det beror troligtvis å att det ev e skit i tankarna än att det e fel å bensinen.

Som tidigare sagt så tas all benin i sverige från ett fåtal raff, så om du tankar shell eller jet så kan det komma från samma raff.

jag har slutat tanka shall v-power, ingen vits med att tanka något som ändå inte gör någon skillnad mot vanlig 98 på min racer.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

265 Inlägg
16 juli 2009
#25
rs4danderyd
såg ditt inlägg sent jooo jag har tankat på jet och där har soppan vart dålig bilen har hacka o haft sig .
i byn där jag bor är det stor skillnad på kvaliten mellan sopporna mellan ok och shell .
tankar bara 98 på shell men en fråga tror ni dom kan filtrera soppan olika ?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 juli 2009
#26
jag tankar nästan bara på jet å har aldrig haft problem

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Finlirare
478 Inlägg
16 juli 2009
#27
Har tankat på Jet hela tiden, men tankade på Preem en gång. Tyckte faktiskt bilen gick en aning bättre, och drog lite mindre soppa. Har flera vänner som tycker likadant. Men det är väl bara placebo. :S


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
16 juli 2009
#28
azXig skrev:
Har tankat på Jet hela tiden, men tankade på Preem en gång. Tyckte faktiskt bilen gick en aning bättre, och drog lite mindre soppa. Har flera vänner som tycker likadant. Men det är väl bara placebo. :S

Hur mycket mindre soppa snackar vi? Ska det vara mätbart på en tank får det ju va nån dl/mil nästan?! Och varför fortsatte du inte tanka på Preem om det blev så mycket bättre? Själv märks det ingen skillnad vare sig på förbrukning, gång eller effekt - vad jag kan "mäta".

/Mattias

1 749 Inlägg
16 juli 2009
#29
Min saab 9000 drar mer soppa om jag tankar 95 på jet än om tankar 98 på ok.
Det rör sig om ca 1dl/mil. Samma körning(lugn).

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

327 Inlägg
16 juli 2009
#30
Testa att tanka en kall vinter i sthlm.....åk till norrland på¨samma tank.
Tanka sedan i norrland och åk där uppe så går bilen mkt mkt bättre med soppan man tankade där uppe.

Finlirare
478 Inlägg
16 juli 2009
#31
matteeee skrev:
azXig skrev:
Har tankat på Jet hela tiden, men tankade på Preem en gång. Tyckte faktiskt bilen gick en aning bättre, och drog lite mindre soppa. Har flera vänner som tycker likadant. Men det är väl bara placebo. :S

Hur mycket mindre soppa snackar vi? Ska det vara mätbart på en tank får det ju va nån dl/mil nästan?! Och varför fortsatte du inte tanka på Preem om det blev så mycket bättre? Själv märks det ingen skillnad vare sig på förbrukning, gång eller effekt - vad jag kan "mäta".

Jo menar det, tankar alltid på Preem nu istället. Känns som om bilen svarar lite bättre. Ang förbrukningen rör det sig om kanske 1dl. Märkte nu när jag tankat där några gånger att han drar 1lit/mil. Förr när det var Jet som gällde kom jag aldrig under 1.1 lit/milen.


529 Inlägg
16 juli 2009
#32
Tycker det är konstigt att många tycker att deras bil går bättre med bensin från OK istället för JET m.m eftersom att bensinen kommer från samma tankar på depån och samma båt och således samma raffinaderi.
Alltså köper du 95 på OK så är det exakt samma som på Statoil eller JET för den delen.
Senast redigerat av JimpeBoy (16 juli 2009)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Fartygsingenjör
550 Inlägg
16 juli 2009
#33
Det är bara att inse, att på en svensson kärra så märks det absolut ingen skillnad. Så dessa eviga diskussioner om V-power i bruksbilar eller att dom märker skillnad på 95 från olika mackar, lägg ner dom diskussionerna. Därför att har man lite allmän bildning och har varit i en oljehamn så vet man att tankbåtarna kommer in med råoljan till samma hamn där den sedan fraktas vidare till de olika raffinaderierna, dock har även vissa bolag samma fraktioneringstorn wink

Så tanka 95 och spara pengarna till nått roligare. Till bilägare med ruskigt höga laddtryck eller sportbilar med riktigt höga varvtal och fina toleranser, javisst tanka V-power där gör det skillnad.

Och till sist så skulle jag vilja säga till trådskaparen att se över sitt soppasystem då du troligen har ett igensatt filter eller beläggningar i systemet.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

1 268 Inlägg
16 juli 2009
#34
JapMax skrev:
95 och 98 luktar olika, ingen markant skillnad men de finns skillnad. Spec  när man tankar brukar man känna det, iaf när jag tankar? tongue

sant 95 stinker jämfört me 98 smile

1 268 Inlägg
16 juli 2009
#35
en annan fråga hur vet man då att det är V-Power man tankar och ingen annan skit?

1 878 Inlägg
16 juli 2009
#36
Har aldrig tankat nåt annat än V-Power på v70in och kommer aldrig att tanka nåt sämmre hellre. då den är mappad för 98 el bättre.


1 002 Inlägg
16 juli 2009
#37
LazerHawke skrev:
JapMax skrev:
95 och 98 luktar olika, ingen markant skillnad men de finns skillnad. Spec  när man tankar brukar man känna det, iaf när jag tankar? tongue

sant 95 stinker jämfört me 98 smile

Känner ni skillnad så måste jag gratulera er till helt sjukt bra luktsinne..

...

huh?
10 427 Inlägg
16 juli 2009
#38
Ett tips är att ni läser sida 56/57 i Teknikens Värld nr15 från i år.

Ett helt uppslag om bensinen smile

Lite citat:
Teknikens Värld skrev:


Tror du Shell har annorlunda bensin än OKQ8? Eller att Statoil bara säljer norsk bensin?
Då tror du fel. I verkligheten kommer bränslet från den närmaste bränsledepån. I Sverige
finns drygt 20 depåer som ägs av de olika oljebolagen.

Alla bolag hämtar i närmaste depå, så någon skillnad på bensin finns det inte.
I en och samma region kör alla bilister på samma "soppa", oavsett var de tankar.
Undantagen är specialbränslen som till exempel Shells "V-Power" eller Preems
"diesel ACT". Den distribueras i separata bilar direkt till stationerna.

Sen har dom även en lista på var råoljan kommer ifrån, knåpade ihop en egen topp-lista där mellanrummen ska symbolisera volymskillnader tongue

1. Ryssland


2. Norge
3. Danmark




4. Övriga
5. Venezuela




6. Storbritannien









7.Iran


1 268 Inlägg
17 juli 2009
#39
dahboy skrev:
LazerHawke skrev:
JapMax skrev:
95 och 98 luktar olika, ingen markant skillnad men de finns skillnad. Spec  när man tankar brukar man känna det, iaf när jag tankar? tongue

sant 95 stinker jämfört me 98 smile

Känner ni skillnad så måste jag gratulera er till helt sjukt bra luktsinne..

behöver man inte ha vetty 98 förbränner bättre än 95 så därav skillnaden....

265 Inlägg
18 juli 2009
#40
jooo 98 an luktar effekt tongue


Sök