ozzy skrev:
bilen är ju så kallad "bonn"trimmad pys trimmad whatever, men om WG'n ska öppna vid ex 0,6 bar. så med ett t-kors så släpper den ut hälften av luften där altså så fall 0,6bar så WG''n öppnar sej egentligen inte förrens 1,2 bar då vill säga.
Hur styrs denna ventil då? Jo, den styrs av något som kallas för tryck-klocka. Denna tryck-klocka öppnar och stänger wastegaten beroende på hur högt turbotrycket är. För att tryck-klockan ska vet hur högt trycket är så dras en slang från ”kompressordelen” av turbon upp till tryck-klockan som då lätt kan känna av det aktuella trycket. Så fort trycket når en önskad nivår så öppnar tryck-klockan wastegaten och trycket sänks eftersom turboaxeln med sina två ”propellrar” slutar att snurra då wastegaten slussar ut avgaserna direkt i avgassystemet.
Givetvis går det att ”lura” tryck-klockan. Det gör man t.ex. genom att på slangen mellan turbons kompressordel och själva tryck-klockan klippa av slangen och montera ett ”t-kors”. Nu har Du alltså tre snlutningar på
”t-korset”. En anslutning går till turbons kompressordel (där det verkliga trycket finns), en anslutning går till tryck-klockan (som ska avläsa de verkliga trycket är det tänkt) och så har vi nu en anslutning till som inte är kopplad till något ännu. Om vi låter denna anslutning vara ”okopplad” och i stället låter den hänga fritt i luften så kommer Du att märka något kul nästa gång Du kör iväg med Din bil.
Som vanligt kommer tryck-klockan att känna av turbotrycket och öppna wastegaten när det har kännt av att trycket är tillräckligt högt. Dock kommer det inte att fungera som tidigare eftersom vi nu har gett luften som går från turbon till tryck-klockan en ny väg att smita ut ”i det fria” i och med att vi monterade ”t-korset”. Alltså kommer bara en liten del av luften att gå vidare till tryck-klockan och den mesta luften kommer att åka ut genom t-korsets tredje anslutning och aldrig nå tryck-klockan. Detta kommer att innebära att när tryck-klockan, som i sitt originalutförande kanske är inställd på att öppna wastegaten vid 0,4 bars turbotryck , känner av sina 0,4 bar så kan det mycket väl vara så att det verkliga trycket i turbon är 1,2 bar varav 0,8 bar ”åker ut” genom t-korsets oanslutna del och resteraden 0,4 bar åker till tryck-klockan. Dett brukar folk kalla för pystrimning eftersom man ”pyser ut” den luft som ska berätta för tryck-klockan när det är dags att öppna wastegaten. Bilen kommer att gå fort som attan… men frågan är hur länge?
Det verkliga trycket mäter man enkelt själv genom att koppla en tryckmätare till motorns insug och där kan man avläsa hur högt det verkliga trycket är oavsett hur högt tryck-klockan tror att det är. Detta tryck är viktigt att hålla ett öga på. Viktigt är att mjukvaran (motorstyrningen – chipet) kan hantera all luft för att kuna portitionera ut tillräckligt med bensin för att bibehålla en god bränsleblandning, Vill man kunna justera laddtrycket med en lite mer sofidtikerad metod av ”pystrim” så kan man montera en liten ventil (som fungerar som en vattenkran) och sätta den på den tredje anslutningen på t-korset. Då kan man i alla fall hyffsat exakt bestämma den mängd luft man vill pytsa ut och avleda från tryck-klockan.