2520
Sök

Sitter T-kopplingen rätt på turbon?

76 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#1
Hej!


Har märkt att under dumpventilen (vid turbohuset) så går det en slang som är kopplad till en t-koppling, i ena änden så går den vidare till turbotrycks-ventilen( Waste-gaten) och i ena änden så är det en slang som är helt öppen..dvs att den bara sticker ut i vädret utan plugg eller ngt..

Är detta rätt kopplat?

Hur kan wg få det tryck den behöver, om det är öppet i ena änden i t-kopplingen???

5 089 Inlägg
21 december 2008
#2
Nej det är inte rätt. kolla om det saknas ngåonstanns där den kan sitta, på insuget eller ngåot sånt.. eller det kanske är till en gammal laddtryckmätare som ngåon har dragit ur? bara att plugga då

\Lindgren

★★★★★
455 Inlägg
21 december 2008
#3
bilen är ju så kallad "bonn"trimmad pys trimmad whatever, men om WG'n ska öppna vid ex 0,6 bar. så med ett t-kors så släpper den ut hälften av luften där altså så fall 0,6bar så WG''n öppnar sej egentligen inte förrens 1,2 bar då vill säga.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
21 december 2008
#5
din turbo laddar för fulla muggar..inge bra


76 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#6
FLindgren skrev:
Vad pratar vi om för bil igenkligen?

Volvo 940 ftt chippad och skruvvad på volvo
Senast redigerat av Canarion (22 december 2008)

76 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
#7
ozzy skrev:
bilen är ju så kallad "bonn"trimmad pys trimmad whatever, men om WG'n ska öppna vid ex 0,6 bar. så med ett t-kors så släpper den ut hälften av luften där altså så fall 0,6bar så WG''n öppnar sej egentligen inte förrens 1,2 bar då vill säga.

Hur styrs denna ventil då? Jo, den styrs av något som kallas för tryck-klocka. Denna tryck-klocka öppnar och stänger wastegaten beroende på hur högt turbotrycket är. För att tryck-klockan ska vet hur högt trycket är så dras en slang från ”kompressordelen” av turbon upp till tryck-klockan som då lätt kan känna av det aktuella trycket. Så fort trycket når en önskad nivår så öppnar tryck-klockan wastegaten och trycket sänks eftersom turboaxeln med sina två ”propellrar” slutar att snurra då wastegaten slussar ut avgaserna direkt i avgassystemet.


Givetvis går det att ”lura” tryck-klockan. Det gör man t.ex. genom att på slangen mellan turbons kompressordel och själva tryck-klockan klippa av slangen och montera ett ”t-kors”. Nu har Du alltså tre snlutningar på
”t-korset”. En anslutning går till turbons kompressordel (där det verkliga trycket finns), en anslutning går till tryck-klockan (som ska avläsa de verkliga trycket är det tänkt) och så har vi nu en anslutning till som inte är kopplad till något ännu. Om vi låter denna anslutning vara ”okopplad” och i stället låter den hänga fritt i luften så kommer Du att märka något kul nästa gång Du kör iväg med Din bil.
Som vanligt kommer tryck-klockan att känna av turbotrycket och öppna wastegaten när det har kännt av att trycket är tillräckligt högt. Dock kommer det inte att fungera som tidigare eftersom vi nu har gett luften som går från turbon till tryck-klockan en ny väg att smita ut ”i det fria” i och med att vi monterade ”t-korset”. Alltså kommer bara en liten del av luften att gå vidare till tryck-klockan och den mesta luften kommer att åka ut genom t-korsets tredje anslutning och aldrig nå tryck-klockan. Detta kommer att innebära att när tryck-klockan, som i sitt originalutförande kanske är inställd på att öppna wastegaten vid 0,4 bars turbotryck , känner av sina 0,4 bar så kan det mycket väl vara så att det verkliga trycket i turbon är 1,2 bar varav 0,8 bar ”åker ut” genom t-korsets oanslutna del och resteraden 0,4 bar åker till tryck-klockan. Dett brukar folk kalla för pystrimning eftersom man ”pyser ut” den luft som ska berätta för tryck-klockan när det är dags att öppna wastegaten. Bilen kommer att gå fort som attan… men frågan är hur länge?
Det verkliga trycket mäter man enkelt själv genom att koppla en tryckmätare till motorns insug och där kan man avläsa hur högt det verkliga trycket är oavsett hur högt tryck-klockan tror att det är. Detta tryck är viktigt att hålla ett öga på. Viktigt är att mjukvaran (motorstyrningen – chipet) kan hantera all luft för att kuna portitionera ut tillräckligt med bensin för att bibehålla en god bränsleblandning, Vill man kunna justera laddtrycket med en lite mer sofidtikerad metod av ”pystrim” så kan man montera en liten ventil (som fungerar som en vattenkran) och sätta den på den tredje anslutningen på t-korset. Då kan man i alla fall hyffsat exakt bestämma den mängd luft man vill pytsa ut och avleda från tryck-klockan.

Entreprenör
1 784 Inlägg
25 december 2008
#8
Som sagt...går grymt bra men hur länge...:-)

1 878 Inlägg
25 december 2008
#9
plugga hålet. eller byt ut hela slangen. nån som har försökt bonn trimmat bilen. inte äns en pysventil. illa.


Pedal To The Metal
750 Inlägg
25 december 2008
#10
Frozen1985 skrev:
plugga hålet. eller byt ut hela slangen. nån som har försökt bonn trimmat bilen. inte äns en pysventil. illa.

Det är någon volvo-bonn-raggare som varit framme! Byt slang. El. Plugga


No offence!

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

76 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#11
Frozen1985 skrev:
plugga hålet. eller byt ut hela slangen. nån som har försökt bonn trimmat bilen. inte äns en pysventil. illa.

Tack för tipset...specifiera "pysventil"...menar du en sån som man sätter på röret innan eller efter ic?..sånt som pyser när man släpper gasen?

76 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#12
Revotech skrev:
Frozen1985 skrev:
plugga hålet. eller byt ut hela slangen. nån som har försökt bonn trimmat bilen. inte äns en pysventil. illa.

Det är någon volvo-bonn-raggare som varit framme! Byt slang. El. Plugga


No offence!

Lungna puckar;P

Men om jag pluggar den så går den till org ladd 0.65..o de e ju inte bra det heller eftersom bilen är chippad..notera att detta gjordes av en mekaniker från volvo som har 30 års erfarenhet, samt att dom kalibrerade ladd med chippet...

Rapidoz
688 Inlägg
27 december 2008
#13
Canarion skrev:
Frozen1985 skrev:
plugga hålet. eller byt ut hela slangen. nån som har försökt bonn trimmat bilen. inte äns en pysventil. illa.

Tack för tipset...specifiera "pysventil"...menar du en sån som man sätter på röret innan eller efter ic?..sånt som pyser när man släpper gasen?

du tänker på dumpventil.
Pysventil är en regulator som du kan ställa in själv vad bilen ska ladda.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
27 december 2008
#14
Canarion skrev:
Revotech skrev:
Frozen1985 skrev:
plugga hålet. eller byt ut hela slangen. nån som har försökt bonn trimmat bilen. inte äns en pysventil. illa.

Det är någon volvo-bonn-raggare som varit framme! Byt slang. El. Plugga


No offence!

Lungna puckar;P

Men om jag pluggar den så går den till org ladd 0.65..o de e ju inte bra det heller eftersom bilen är chippad..notera att detta gjordes av en mekaniker från volvo som har 30 års erfarenhet, samt att dom kalibrerade ladd med chippet...

Jag vill mer säga Lugna puckar till dig nu...


Du undrade om T-korset är Rätt?

- NEJ, Det är inte rätt.. PUNKT!.

Har du en laddtrycksmätare i bilen så du kan se vad bilen laddar?
eller gissar du mellan tummen och pekfingret på vad bilen laddar?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

76 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#15
940turboplus skrev:
Canarion skrev:
Revotech skrev:

Det är någon volvo-bonn-raggare som varit framme! Byt slang. El. Plugga


No offence!

Lungna puckar;P

Men om jag pluggar den så går den till org ladd 0.65..o de e ju inte bra det heller eftersom bilen är chippad..notera att detta gjordes av en mekaniker från volvo som har 30 års erfarenhet, samt att dom kalibrerade ladd med chippet...

Jag vill mer säga Lugna puckar till dig nu...


Du undrade om T-korset är Rätt?

- NEJ, Det är inte rätt.. PUNKT!.

Har du en laddtrycksmätare i bilen så du kan se vad bilen laddar?
eller gissar du mellan tummen och pekfingret på vad bilen laddar?

Observera från ovan att jag sade att bilen blev kalibrerad och gick på diagnos på VOLVO. Med detta menas det att en gubbe med över 30 års erfarenhet (chefen till min kompis som jobbar på volvo) chippade bilen, klippte slangen(så att den laddar 1 bar)för att kunna kompensera för chippningen..du vet...chippar man bilen så bör man kanske också ställa upp laddtrycket..annars så blir det ju fina hål i kolvarna..nu om jag ställer tillbaka laddtrycket(som är 0.6 typ..) så blir blandingen fet (mer bensin än luft) o då går den ju inte bättre eller hur?
Laddtrycksmätare har jag, samt att dom kopplade in datorn i bilen och mappade om den för det nya chippet. Notera att bilen gått snart ett år med denna modifiering utan något motorras, skjutna packningar eller turbo som snurrar åt fel håll.

Om du vill leka "jag vet bäst" så kan jag säga till dig att jag inte är intresserad av denna typ av lek, eftersom jag har märkt att du inte har den rätta kompetensen...30 års erfarenhet jämtemot dina 3 på gymnasiet...så inget "playahead-jidder" Tack

Till er andra som givit mig information.. Hatten av samt bugar jag mig inför er som kan detta om bilar

865 Inlägg
27 december 2008
#16
Canarion skrev:
940turboplus skrev:
Canarion skrev:

Lungna puckar;P

Men om jag pluggar den så går den till org ladd 0.65..o de e ju inte bra det heller eftersom bilen är chippad..notera att detta gjordes av en mekaniker från volvo som har 30 års erfarenhet, samt att dom kalibrerade ladd med chippet...

Jag vill mer säga Lugna puckar till dig nu...


Du undrade om T-korset är Rätt?

- NEJ, Det är inte rätt.. PUNKT!.

Har du en laddtrycksmätare i bilen så du kan se vad bilen laddar?
eller gissar du mellan tummen och pekfingret på vad bilen laddar?

Observera från ovan att jag sade att bilen blev kalibrerad och gick på diagnos på VOLVO. Med detta menas det att en gubbe med över 30 års erfarenhet (chefen till min kompis som jobbar på volvo) chippade bilen, klippte slangen(så att den laddar 1 bar)för att kunna kompensera för chippningen..du vet...chippar man bilen så bör man kanske också ställa upp laddtrycket..annars så blir det ju fina hål i kolvarna..nu om jag ställer tillbaka laddtrycket(som är 0.6 typ..) så blir blandingen fet (mer bensin än luft) o då går den ju inte bättre eller hur?
Laddtrycksmätare har jag, samt att dom kopplade in datorn i bilen och mappade om den för det nya chippet. Notera att bilen gått snart ett år med denna modifiering utan något motorras, skjutna packningar eller turbo som snurrar åt fel håll.

Om du vill leka "jag vet bäst" så kan jag säga till dig att jag inte är intresserad av denna typ av lek, eftersom jag har märkt att du inte har den rätta kompetensen...30 års erfarenhet jämtemot dina 3 på gymnasiet...så inget "playahead-jidder" Tack

Till er andra som givit mig information.. Hatten av samt bugar jag mig inför er som kan detta om bilar

ja men du som har haft en så bra mekaniker kan behöver väl inte fråga om det e rätt för om han nu har haft 30års erfarenhet så då borde han väl kunna koppla in saker rätt... i stort sett alla som har svarat har sagt att de inte e rätt... men om du menar att det e rätt på din bil så sluta fråga om du redan kan ditt svar..


Pan
27 december 2008
#17
Fattar inte varför man ska krabba med massa jävla T-kors och grejer. Köp en ny tryckklocka FFS och ställ in laddet. Varför vara en snålkuk en ny kostar ca 1000kr.

1 878 Inlägg
27 december 2008
#18
no_fake skrev:
Canarion skrev:
940turboplus skrev:

Jag vill mer säga Lugna puckar till dig nu...


Du undrade om T-korset är Rätt?

- NEJ, Det är inte rätt.. PUNKT!.

Har du en laddtrycksmätare i bilen så du kan se vad bilen laddar?
eller gissar du mellan tummen och pekfingret på vad bilen laddar?

Observera från ovan att jag sade att bilen blev kalibrerad och gick på diagnos på VOLVO. Med detta menas det att en gubbe med över 30 års erfarenhet (chefen till min kompis som jobbar på volvo) chippade bilen, klippte slangen(så att den laddar 1 bar)för att kunna kompensera för chippningen..du vet...chippar man bilen så bör man kanske också ställa upp laddtrycket..annars så blir det ju fina hål i kolvarna..nu om jag ställer tillbaka laddtrycket(som är 0.6 typ..) så blir blandingen fet (mer bensin än luft) o då går den ju inte bättre eller hur?
Laddtrycksmätare har jag, samt att dom kopplade in datorn i bilen och mappade om den för det nya chippet. Notera att bilen gått snart ett år med denna modifiering utan något motorras, skjutna packningar eller turbo som snurrar åt fel håll.

Om du vill leka "jag vet bäst" så kan jag säga till dig att jag inte är intresserad av denna typ av lek, eftersom jag har märkt att du inte har den rätta kompetensen...30 års erfarenhet jämtemot dina 3 på gymnasiet...så inget "playahead-jidder" Tack

Till er andra som givit mig information.. Hatten av samt bugar jag mig inför er som kan detta om bilar

ja men du som har haft en så bra mekaniker kan behöver väl inte fråga om det e rätt för om han nu har haft 30års erfarenhet så då borde han väl kunna koppla in saker rätt... i stort sett alla som har svarat har sagt att de inte e rätt... men om du menar att det e rätt på din bil så sluta fråga om du redan kan ditt svar..

Såhär. det skall inte finnas ett jävla T-Kors där. PUNKT! (åk till Autotech/BSR, vilken trimfirma som helst. dom kommer skratta åt dig för bonntrimmet. Plugga slangen och mappa om igen. Gör om, Gör rätt Att bilen går bra, det är väl bara en tidsfråga innan nåt går sönder.


865 Inlägg
27 december 2008
#19
Frozen1985 skrev:
no_fake skrev:
Canarion skrev:

Observera från ovan att jag sade att bilen blev kalibrerad och gick på diagnos på VOLVO. Med detta menas det att en gubbe med över 30 års erfarenhet (chefen till min kompis som jobbar på volvo) chippade bilen, klippte slangen(så att den laddar 1 bar)för att kunna kompensera för chippningen..du vet...chippar man bilen så bör man kanske också ställa upp laddtrycket..annars så blir det ju fina hål i kolvarna..nu om jag ställer tillbaka laddtrycket(som är 0.6 typ..) så blir blandingen fet (mer bensin än luft) o då går den ju inte bättre eller hur?
Laddtrycksmätare har jag, samt att dom kopplade in datorn i bilen och mappade om den för det nya chippet. Notera att bilen gått snart ett år med denna modifiering utan något motorras, skjutna packningar eller turbo som snurrar åt fel håll.

Om du vill leka "jag vet bäst" så kan jag säga till dig att jag inte är intresserad av denna typ av lek, eftersom jag har märkt att du inte har den rätta kompetensen...30 års erfarenhet jämtemot dina 3 på gymnasiet...så inget "playahead-jidder" Tack

Till er andra som givit mig information.. Hatten av samt bugar jag mig inför er som kan detta om bilar

ja men du som har haft en så bra mekaniker kan behöver väl inte fråga om det e rätt för om han nu har haft 30års erfarenhet så då borde han väl kunna koppla in saker rätt... i stort sett alla som har svarat har sagt att de inte e rätt... men om du menar att det e rätt på din bil så sluta fråga om du redan kan ditt svar..

Såhär. det skall inte finnas ett jävla T-Kors där. PUNKT! (åk till Autotech/BSR, vilken trimfirma som helst. dom kommer skratta åt dig för bonntrimmet. Plugga slangen och mappa om igen. Gör om, Gör rätt Att bilen går bra, det är väl bara en tidsfråga innan nåt går sönder.

håller med om att det inte ska finnas där men han verkar ju vara så inne på att allt e så rätt för nån gammal gubbe har kopplat det så... men ändå ställer han en fråga som han redan bestämmt vilket svar det ska vara på den...


Rapidoz
688 Inlägg
27 december 2008
#20
Canarion skrev:
940turboplus skrev:
Canarion skrev:

Lungna puckar;P

Men om jag pluggar den så går den till org ladd 0.65..o de e ju inte bra det heller eftersom bilen är chippad..notera att detta gjordes av en mekaniker från volvo som har 30 års erfarenhet, samt att dom kalibrerade ladd med chippet...

Jag vill mer säga Lugna puckar till dig nu...


Du undrade om T-korset är Rätt?

- NEJ, Det är inte rätt.. PUNKT!.

Har du en laddtrycksmätare i bilen så du kan se vad bilen laddar?
eller gissar du mellan tummen och pekfingret på vad bilen laddar?

Observera från ovan att jag sade att bilen blev kalibrerad och gick på diagnos på VOLVO. Med detta menas det att en gubbe med över 30 års erfarenhet (chefen till min kompis som jobbar på volvo) chippade bilen, klippte slangen(så att den laddar 1 bar)för att kunna kompensera för chippningen..du vet...chippar man bilen så bör man kanske också ställa upp laddtrycket..annars så blir det ju fina hål i kolvarna..nu om jag ställer tillbaka laddtrycket(som är 0.6 typ..) så blir blandingen fet (mer bensin än luft) o då går den ju inte bättre eller hur?
Laddtrycksmätare har jag, samt att dom kopplade in datorn i bilen och mappade om den för det nya chippet. Notera att bilen gått snart ett år med denna modifiering utan något motorras, skjutna packningar eller turbo som snurrar åt fel håll.

Om du vill leka "jag vet bäst" så kan jag säga till dig att jag inte är intresserad av denna typ av lek, eftersom jag har märkt att du inte har den rätta kompetensen...30 års erfarenhet jämtemot dina 3 på gymnasiet...så inget "playahead-jidder" Tack

Till er andra som givit mig information.. Hatten av samt bugar jag mig inför er som kan detta om bilar

HAHAHAHA lol Tänker du innan du skriver eller tar du bara skit som trillar ur truten och skriver ner det på forum?

INGEN har lekt din lilla "jag vet bäst" lek.

ALLA har sagt till dig att T-KORS EJ ÄR VARKEN RÄTT ELLER ORGINAL!

OCH om du nu vet detta och VET att en mekaniker med 30 års utbildning har chippat och ställt in med ditt T-Kors så att bilen går bra så uppstår just nu en fråga som dom flesta nog är väldigt angelägna om att få veta.

VARFÖR I HELVETE SKAPAR DU EN TRÅD DU REDAN KAN SVARET PÅ?!!!

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.


Sök