3064
Sök

Hydralisk handbroms hemmabygge !

Bmw Entusiast
110 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
#1
Tjenare ska ge mej in på att bygga egen hydralisk handbroms kan juh inte vara allt för svårt som det ser ut på bilder ...Men nu har jag 999 frågor i mitt huvud som jag vill bli av med

Så här ser den ut som jag vill bygga en kopia på ..
http://i187.photobucket.com/albums/x285/MopedSajten/ksport20hyd-handbrake.jpg


Nu till frågorna vad skulle passa sej som broms cylinder till den jag skall bygga ?!!??

Hur skall den kopplas in det enda som jag kan tänka mej är att man kopplar in den på bakre broms kretsen o läger backventil.. Men sen om man lägger back ventil o du släpper bromsen så släpper det juh ej trycket ..Längre än så kommer jag ej

Sen finns det en sak till som jag funderar på om jag nu får det o lira hur gör jag då sen för att inte handbromsen skall nypa åt frambromsarna eller har huvudbroms cylinder backventil så att det inte kan komma tryck bakifrån dit fram sen ??

Så nu vill jag ha ALL info om hur jag skall göra och vad som skulle passa sej som cylinder !

Mvh Robin
Senast redigerat av _Bmw_Power_ (24 december 2008)


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
24 december 2008
#2
Innan du börjar bygga - går den genom på SBP?
Mycket beror på själva kolvens funktion (enkelverkande?) o bakre bromskretsen -är det 2 eller 1 krets?
Det skulle gå att ersätta vajrarna men så mycket jobb vill inte ens jag tänka på.
Nu är jag inte nån professor på alla detalj namn men ska försöka göra mig förstöd.
Om den kolven på P-bromsen är sån så att den är öppen när bromsen är släppt o trycker in/låser när bromsen är åtdragen o krafter är tillräckligt o du har en bromskrets för bakre hjul då är det bara att dra broms rören genom den.
Men om du har en krets per hjul då behöver du 2 såna bromsar eller kolvar.
Sen tror jag inte att du skulle behöva några backventiler - det finns ju ändå inga på bromssystemet.


1 291 Inlägg
24 december 2008
#3
Enklast är om du köper en handbromscylinder, den kostar typ 6-700 kr.
När jag hade hydraulisk handbroms på rallycrossbilen så var båda bromsrören bak ihopkopplade till ett rör genom kupén och sedan förgrenade igen till varje bromsok.
Handbromsen monterar du sen bara på ledningen som du har i kupén.
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2008/sdgdss_24329032.jpg
Obs att du kan inte montera en hydraulisk på en bil med 2-kretssystem som verkar i kors dvs höger fram och vänster bak och tvärt om. i så fall måste du bygga om så du får ena kretsen fram och den andra bak.
SBP kommer inte gilla något av det jag sagt i inlägget big_smile


+Uppfinnare+
643 Inlägg
24 december 2008
#4
Du får koppla in kompressor, så kan du ha tryckluftsdriven handbroms som det finns på Valtra-traktorerna wink

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Med lem
1 127 Inlägg
24 december 2008
#5
Grabber skrev:
Innan du börjar bygga - går den genom på SBP?

Dem bryr sig inte så länge man har kvar original handbroms..

För hydraulisk handbroms fungerar inte att använda som vanlig parkeringsbroms. Det håller inte trycket, och det är ju inte så safe om man står i en nedförsbacke. roll Men behåller du original handbroms så ska det inte vara några problem att få igenom.

Sök på rejsa.nu, finns bra beskrivningar på detta där!


KHRacing
24 december 2008
#6
Backventil från Sellholm:

http://www.geting.se/image.php/140563-handbromsventil.JPG

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
24 december 2008
#7
angående broms sylinder så kanske det fungerar med en bakvänd slavcylinder?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners


Sök