2686
Sök

Köpa ny dator vad skall jag ha?

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
nu är det högtid för en ny dator! Så vad ska man ha? min budget är ungefär 10,000kr och det ska vara en stationär dator som klarar det mesta. Jag kan och tänker inte bygga nån själv, utan vill ha en seriös dator med program garanti och support osv. Har bläddrat igenom reklam bladen och dom som lockar mest är dessa från pc-city

Fujitsu siemens
Intel core 2 quad Q8200
4gb minne
1tb hårddisk
nvidia geforce 9600gt 512mb
blu-ray,hdmi tv-ut,wlan,kortläsare och firewire osv

Ingår gör en 22" skärm och windows vista home premium
Pris: 10990kr

Sen har vi en Packard bell
Amd Phenom X3 8450
4gb minne
640gb hårddisk
geforce 9500 gs 512mb
tv-kort digital/analog,kortläsare och firewire osv

Ingår gör även där en 22" skärm och windows vista home premium
Pris endast 6990kr vilket låter jävligt bra i mina öron.

Men ja, vad ska man ha? jag skulle vilja blu-ray åtminstonde vad ska man leta efter vad är värt pengarna?

Mvh

Bmw osv..

Fire And Silk
2 254 Inlägg
26 december 2008
Om du köper ''PC- i delar'' ifrån komplett så får du väldigt mycket för pengarna. Jag köpte min dator där ifrån och jag hade aldrig skruvat datorer förut, men med hjälp av:
http://www.nordichardware.se/Recensione … ivelse=220

Så gick det jätte lätt. Det är 1års garanti på delarna(på vissa 2år), och 3års frisupport.

Det ingår dock inte OS tyvärr, eller monitor.

Bara en instickare.

Mvh Markus
Senast redigerat av -Mackan- (26 december 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
-Mackan- skrev:
Om du köper ''PC- i delar'' ifrån komplett så får du väldigt mycket för pengarna. Jag köpte min dator där ifrån och jag hade aldrig skruvat datorer förut, men med hjälp av:
http://www.nordichardware.se/Recensione … ivelse=220

Så gick det jätte lätt. Det är 1års garanti på delarna(på vissa 2år), och 3års frisupport.

Det ingår dock inte OS tyvärr, eller monitor.

Bara en instickare.

Mvh Markus

Tack för ditt tips men som sagt i första inlägget är det inte ett alternativ tyvärr.

Bmw osv..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 december 2008
Är du säker på att det är en stationär du vill ha? Finns en hel del fördelar med laptops också, även om man får en svagare dator för samma peng.

Ett annat tips är att kolla på hastigheten, en del skillnad på 4gb minne i 667mhz och samma mängd minne i 1066mhz. Samma sak med resten.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
26 december 2008
OverBoosted skrev:
vill ha en seriös dator med program garanti och support osv.

Inte speciellt seriöst att köpa en färdig HP-dator med en massa crap-program inlagda
som slöar ned allting till tusen där inte ens alla kablar är ikopplade från början.

Kan köpa färdiginstallerade datorer från t ex Komplett.se

Länk:
http://www.komplett.se/k/cc.aspx?bn=10306
Kan ju jämföra lite, medföljer Vista och skärm på vissa paket.
MS Office får man väl hosta upp extra för dock.

Värt att jämföra lite priser där med smile

Edit: Dvs med support & garantier.
Senast redigerat av steifan (26 december 2008)

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
27 december 2008
Jag vet inte riktigt varför, men jag är rätt allergisk emot både Fujitsu Siemens och Packard Bell. Eller jo,
jag vet väl varför.. Dessa datorer har aldrig funkat särskilt bra för mig. Vi har, fram tills i somras alltid kört
Fujitsu Siemens  på jobbet. Och det har varit världens skit. Fördelen de har är att man kan beställa till rätt
rejält saftiga ljudkort och sådär, vilket inte är så vanligt. Men prestationsmässigt tycker jag att det är rätt
så kassa datorer, som känns som att dom ligger en generation bakåt i tiden.

Samma sak med Packard Bell. Farsan har alltid kört Packard Bell som hemdator genom jobbet. Och ja...
det är nästan så att jag tycker att det är sämre än Fujitsu Siemens. Dåliga datorer med tusentals tilläggs-
program som låter sig hela tiden. Inte bra.

Jag tycker, och tycker nog alltid att HP är något av det bättre, vad gäller både stationära och bärbara
datorer. Just när det handlar om märkesdatorer i allmänhet. Själv kör jag nu Sony (tyvärr), och jag kan
ju säga det att jag skulle kunna sälja den här jävla datorn för halva priset, bara för att slippa den... big_smile

Byggare Behm
562 Inlägg
27 december 2008
Håller med föregående talare men tyvärr är inte HP fria från "skit" heller i dagens läge,
ett tag var HP klockrena.
Knepigt att köpa dator idag, det följer med skit i alla maskiner utom dom
som lokala datorföretag sätter ihop men då blir dom i regel lite dyrare ,
å andra sidan så har du en skottsäker dator om företaget kan sin sak.
Komplett är ett alternativ, och som sagt jämför minneshastigheter och sånt ,
ON-OFF- datorer brukar oftast vara neddimensionerade som tyvärr gör datorn slö
fast det är ett "Monster" på pappret.
Senast redigerat av _Jonex_ (27 december 2008)

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

1 874 Inlägg
27 december 2008
_Jonex_ skrev:
Håller med föregående talare men tyvärr är inte HP fria från "skit" heller i dagens läge,
ett tag var HP klockrena.
Knepigt att köpa dator idag, det följer med skit i alla maskiner utom dom
som lokala datorföretag sätter ihop men då blir dom i regel lite dyrare ,
å andra sidan så har du en skottsäker dator om företaget kan sin sak.
Komplett är ett alternativ, och som sagt jämför minneshastigheter och sånt ,
ON-OFF- datorer brukar oftast vara neddimensionerade som tyvärr gör datorn slö
fast det är ett "Monster" på pappret.

Nej, ingen dator är väl felfri. Dock spöar de HP jag har haft (3 st de senaste två åren, samt att vi nu efter
sommaren även kör HP på jobbet; så jag har kört både bärbart och stationärt) spöat skiten ur allt annat
i princip. Har kört Acer, HP, Fujitsu Siemens, Sony (Vaio... fy fan... aldrig mer) o.s.v, de senaste åren. Och
ja, som sagt.. jag tycker att HP toppar rätt bra.

2 665 Inlägg
27 december 2008
Är du inte less på alla strulande program och opertiv system som hänger och krachar hela tiden.
Och de flera hundra tusen virus som cirkulerar och spyware program som smyger sig in i din PC.
(till mac finns några få virus men de sprids inte pga högre säkerhet i operativsystemet)

Det var jag! o bytte till mac för 3 år sedan. Fy tusan vad nöjd jag är. Allt funkar så bra som alla mac ägare säger, det är sant. Opertivet har hängt sig 2gånger på drygt 3år. De hände ibland 2gånger per kväll med PCn.  Jag bygger hemsidor & redigerar bilder och kör in film o redigerar och gör DVD skivor så den får jobba ordentligt med film filerna i DV kvalitet på ibland runt 20gb.

http://images.apple.com/euro/imac/images/index_hero20080429.png

Här ser du en komplett dator med inbyggt blåtand, trådlöst nätvärk, webkamera, högtalare, cd/dvd dl bränanre, usb och firewire,Digital bild utgång för extra skärm eller tv,
Intel dual core 2,4ghz 20" widescreen, 9995kr
finns även som 24" widescreen 15195kr
(i januari kommer troligen nya modeller med 4kärniga processorer)

På en modern mac kan du även köra Win XP eller vista i separat fönster i mac systemet.
Det finns även program som kör windows program direkt i mac systemet utan windows.
Eller starta om den o köra den som win dator med alla nackdelar som virus och program kracher.
(om du har gjort det möjligt genom rätt installationer)
(denna möjlighet kan vara bra för vissa special program som ej finns till mac)
(jag har 1st för högtalar bygge)

www.apple.se

(skottsäker dator säger ni och sedan använder ni windows)
Ge macen en chans eftersom ni säkert inte vet så mycket om en. Antalet mac användare har dubblats 2005>2007. Från 12>24miljoner. Inte i närheten av windows men det pekar i en riktning.
Senast redigerat av Rickard-v (27 december 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 874 Inlägg
27 december 2008
Rickard-v skrev:
Är du inte less på alla strulande program och opertiv system som hänger och krachar hela tiden.
Och de flera hundra tusen virus som cirkulerar och spyware program som smyger sig in i din PC.
(till mac finns några få virus men de sprids inte pga högre säkerhet i operativsystemet)

Det var jag! o bytte till mac för 3 år sedan. Fy tusan vad nöjd jag är. Allt funkar så bra som alla mac ägare säger, det är sant. Opertivet har hängt sig 2gånger på drygt 3år. De hände ibland 2gånger per kväll med PCn.  Jag bygger hemsidor & redigerar bilder och kör in film o redigerar och gör DVD skivor så den får jobba ordentligt med film filerna i DV kvalitet på ibland runt 20gb.

http://images.apple.com/euro/imac/image … 080429.png

Här ser du en komplett dator med inbyggt blåtand, trådlöst nätvärk, webkamera, högtalare, cd/dvd dl bränanre, usb och firewire, dual core 2,4ghz 20" widescreen, 9995kr

På en modern mac kan du även köra Win XP eller vista i separat fönster i mac systemet.
Det finns även program som kör windows program direkt i mac systemet utan windows.
Eller starta om den o köra den som win dator med alla nackdelar som virus och program kracher.

www.apple.se

Ge macen en chans eftersom ni säkert inte vet så mycket om en. Antalet mac användare har dubblats 2005>2007. Från 12-24miljoner. Inte i närheten av windows men det pekar i en riktning.

Där håller jag med dig. Dock ska man väl inte ta för givet att vem som helst byter operativsystem hur som helst. Ligger Crossover/Bootcamp som standard till Mac nu för tiden? Jag körde Mac själv förr, men bytte p.g.a kompatibiliteten på jobbet och sådär. Nu är jag dock så jävla trött på skiten, så att om några månader blir det nog att byta tillbaka, om plånboken tillåter. Du har helt rätt i att Mac är det mest stabila operativsystemet o.s.v. Och skulle det mot förmodan låsa sig så är det bara att tvångsavsluta - Och det funkar alltid. I Windows tar det 5 timmar att få fram skärmen efter att ha tryckt CTRL + ALT + DEL (Vista), och sedan ytterliggare ett halvår efter att man har klickat på aktivitetshanteraren.

Tycker dessutom att Mac hanterar minnet bättre än Windows. Jag jobbar, precis som du, mycket med hemsidor, video/ljud-redigering, bildredigering o.s.v. Och Mac har alltid varit bäst att jobba i. Även om jag skapar ett projekt i t.ex Premier som är farligt stort och som tar aslång tid att ladda, så laddar Mac alltid klart det, även om det tar lång tid. I Windows kan man nästan garantera att det i 99% av fallen alltid låser sig.

Och efter att har börjat köra på Sony's datorer så är jag inte direkt mindre sugen på att byta till Mac igen. Det är fan den sämsta skiten jag någonsin kört. Fy fan. Har fått gå tillbaka till leverantören tre gånger, och fått en ny dator. Och trots det att den enligt pappret ska vara i princip dubbelt så snabb som min förra dator (HP) så är den väl inte ens hälften så bra. Illa, illa...

Mac är vettigt!

2 665 Inlägg
27 december 2008
Bootcamp ingår i leopard som är det senaste opertiv systemet.
Det lustiga med mac är att när nytt op kommer går datorn nästan snabbare och inte långsammare som med varje ny windows. De fin justerar programen och optimerar så det funkar bättre. Leopard finns i 2 varianter. Som vanligt op för 1200kr och som server variant. Vad kostar vista med alla funtionerna??
Crossover är bara att ladda hem.
Jag använder aven parallels med windows i ett fönster men det är sällan det behövs.

Alla stora program finns ju för mac. Och Chatt musik o film o torrent , Tilloch med office paketet hahaaha

Ja det är som du säger. Är det ett program som strular är det inga problem. det går alltid att stänga. Men det är sällan det händer. Det enda program som strulat för mig är firefox webläsare. Det har hängt sig några gånger. så nu håller jag mig till safari som är apples webläsare. Den är stabil.

Byta från windows till mac är ungefär som att gå från XP till Vista.

Allt ser lite annorlunda ut och kanske har fått nya namn på vissa funktioner. Men det är fortfarande en persondator så det är inte så stor skillnad.

Annars går man in på http://forum.macworld.se/
Där får man svar på det mesta!
Senast redigerat av Rickard-v (27 december 2008)

2 665 Inlägg
28 december 2008
^^^^^^
^^^^^
^^^^
^^^
^^
^

blacken
28 december 2008
Rickard-v skrev:

http://images.apple.com/euro/imac/image … 080429.png

Här ser du en komplett dator med inbyggt blåtand, trådlöst nätvärk, webkamera, högtalare, cd/dvd dl bränanre, usb och firewire,Digital bild utgång för extra skärm eller tv,
Intel dual core 2,4ghz 20" widescreen, 9995kr
(i januari kommer troligen nya modeller med 4kärniga processorer)

www.apple.se

Ge macen en chans eftersom ni säkert inte vet så mycket om en. Antalet mac användare har dubblats 2005>2007. Från 12>24miljoner. Inte i närheten av windows men det pekar i en riktning.

Är dom verkligen så mycket bättre?. Jag har slagits med riksdagen om det, och hon menar att dom inte är "överlägsna" en vanlig PC. Utan PC:n är att föredra..

1 874 Inlägg
28 december 2008
Rickard-v skrev:
Bootcamp ingår i leopard som är det senaste opertiv systemet.
Det lustiga med mac är att när nytt op kommer går datorn nästan snabbare och inte långsammare som med varje ny windows. De fin justerar programen och optimerar så det funkar bättre. Leopard finns i 2 varianter. Som vanligt op för 1200kr och som server variant. Vad kostar vista med alla funtionerna??
Crossover är bara att ladda hem.
Jag använder aven parallels med windows i ett fönster men det är sällan det behövs.

Alla stora program finns ju för mac. Och Chatt musik o film o torrent , Tilloch med office paketet hahaaha

Ja det är som du säger. Är det ett program som strular är det inga problem. det går alltid att stänga. Men det är sällan det händer. Det enda program som strulat för mig är firefox webläsare. Det har hängt sig några gånger. så nu håller jag mig till safari som är apples webläsare. Den är stabil.

Byta från windows till mac är ungefär som att gå från XP till Vista.

Allt ser lite annorlunda ut och kanske har fått nya namn på vissa funktioner. Men det är fortfarande en persondator så det är inte så stor skillnad.

Annars går man in på http://forum.macworld.se/
Där får man svar på det mesta!

Ok. Det ryktet säger är ju dessutom att när man kör Windows via Bootcamp eller Crossover på Mac så ska prestandan ändå inte vara sämre än på en "vanlig" PC - Eftersom att Windows helt enkelt är otroligt slött. big_smile Rätt ironiskt faktiskt.

2 665 Inlägg
28 december 2008
Kör man via bootcamp så funkar den ju som en vanlig win dator. Mac delen ligger vilande på en annan partiton.
Så då går det så fort som det kan göra med den hårdvaran. (apple skickar med drivisar till windows)

blacken
  det jag kan säga är att köp en (beg) mac o provkör. Det gjorde jag när jag bytte(efter 8år med win). Köpte en enkel mac mini och provkörde några månader, sedan var jag övertygad och köpte mig en Imac som du ser på bilden trots att min helvita Core duo 2,0ghz med 250gb och 20" wide kostade 18000kr med max ram som är 2gb på min generation.
Idag får du mera prestanda för 9995kr

Besök en macbutik i stockholm o prova lite, de brukar gärna berätta och visa för en inbiten win användare.

MEN om du spelar spel på datorn varje kväll så är det ju sämre spelutbud till macen, men då går det ju att boota om när du ska spela.

När man läser alla artiklar på nätet om bästa virus program o alla spyware skrattar man bara och tycker synd om alla som inte upptäckt den goda sidan!    (visst lät det coolt)
Senast redigerat av Rickard-v (28 december 2008)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 december 2008
Svårt läge att välja OS idag om man vill spela, finns "inga" spel till Mac och windows slöar bara sönder efter ett litet tag roll Tycker dock fortfarande windows är bäst om man ägnar lite tid åt pillande tongue

1 814 Inlägg
28 december 2008
Vill du ha en dator utan massa skit ska du beställa någonting från t.ex. komplett.se ich deras "egna" datorer i så fall.

Vista är nog det bästa OSet för den vanlige användaren idag.

har du nån fråga är det bara att PMa wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 december 2008
Strax efter att ha skrivit inlägg #17 ovan lägger nån grafikdrivis av, så ändrar mig. Köp Mac tongue wink

2 665 Inlägg
28 december 2008
Haha kul att höra Rquired!

Min har funkat klockrent sedan jag köpte den augusti 2006.
Installerad senaste operativsystemet november 2007 tror jag det var.
Med Xp hade man ju koll på sånt, det gjorde man ju lite då och då.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 december 2008
Rickard-v skrev:
Haha kul att höra Rquired!

Min har funkat klockrent sedan jag köpte den augusti 2006.
Installerad senaste operativsystemet november 2007 tror jag det var.
Med Xp hade man ju koll på sånt, det gjorde man ju lite då och då.

Mindre kul att uppleva lol wink
Får väl fixa det, men orkar inte just nu. Förmodligen nått enkelt.

EDIT: löste sig själv, jävla spöken lol
Senast redigerat av Rquired (29 december 2008)

Sök