Hej,
Nu har vi bestämt oss för starta en tråd för att visa lite vad som händer i garaget på kvällarna.
Det är en god vän till mig (Oelzza här på forumet) som äger bilen och tänkte då att jag slänger upp en projekttråd om vårat byggande.
Tanken med detta bygget är att få en optimal ban/gat bil. Tanken är att till första sässong nu åka sugmotor på grund av både budget, diskussion med SFRO, sponsorer och vänner.
Motorval första sässongen blir en m50b25 från BMW om jag inte hinner ändra mig igen, står för tillfället tre motorer som jag inte riktigt har bestämt vad jag ska göra med, ena kommer nog till användning i min sponsors racebil eftersom han ska gå från m20 till m50 motor.
Lite uppdatering på drivlinan när vi ändå är i gång också.
Tanken är att köra med ZF-låda och stora klumpen från e34 som ska lämnas i väg och få en riktig diff. Kardan är inte bestämd än, troligtvis en från 328'an som är kortad.
Karossmässigt så ska den strippas på underredsmassa och en massa onödigt, både under och i bilen.
Sen ska bur svetsas i och hjulupphängningen bak ska byggas om.
Ska också flytta bak motorn ca 20-30 cm så det blir en hel del ombyggnad av torpedvägg, motorfästen och dyligt.
Det ska byggas löstagbar front som vi kommer bulta fast i stället för att ha den svetsad, underlättar motorbyte något.
Vill också ge ett stort tack till byggets sponsorer Matz och Mia
www.snowdragon.se som kommer att sponsra med lack till bilen, rallystol, däck, fälg, stötdämpare och sen en massa annat.
Nu till bilen, såhär såg den ut när han köpte den :
Tog av huven och däcken, sen upp med bilen på pallbockar så vi kommer åt bättre när vi ska skrapa all underredsmassa och laga rost:
Johan åkte och köpte en motorlyft så han kunde plocka ur den lilla 1,6 liters fyran som satt i :
Och efter lite meck så var motorn ur lyft.
Rev ner växellåda och plockade ner fram och bakvagn som skulle lämnas in på blästring.
Va och köpte ett motorstativ, m50 motor och en ZF-låda.
Mer uppdateringar kommer när jag fått ordning på alla bilder.