3978
Sök

RMR-Crew's BMW Projekt.

RMR-Crew
478 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#1
Hej,
Nu har vi bestämt oss för starta en tråd för att visa lite vad som händer i garaget på kvällarna.
Det är en god vän till mig (Oelzza här på forumet)  som äger bilen och tänkte då att jag slänger upp en projekttråd om vårat byggande.
Tanken med detta bygget är att få en optimal ban/gat bil. Tanken är att till första sässong nu åka sugmotor på grund av både budget, diskussion med SFRO, sponsorer och vänner.

Motorval första sässongen blir en m50b25 från BMW om jag inte hinner ändra mig igen, står för tillfället tre motorer som jag inte riktigt har bestämt vad jag ska göra med, ena kommer nog till användning i min sponsors racebil eftersom han ska gå från m20 till m50 motor.

Lite uppdatering på drivlinan när vi ändå är i gång också.
Tanken är att köra med ZF-låda och stora klumpen från e34 som ska lämnas i väg och få en riktig diff. Kardan är inte bestämd än, troligtvis en från 328'an som är kortad.

Karossmässigt så ska den strippas på underredsmassa och en massa onödigt, både under och i bilen.
Sen ska bur svetsas i och hjulupphängningen bak ska byggas om.
Ska också flytta bak motorn ca 20-30 cm så det blir en hel del ombyggnad av torpedvägg, motorfästen och dyligt.
Det ska byggas löstagbar front som vi kommer bulta fast i stället för att ha den svetsad, underlättar motorbyte något. roll
Vill också ge ett stort tack till byggets sponsorer Matz och Mia www.snowdragon.se som kommer att sponsra med lack till bilen, rallystol, däck, fälg, stötdämpare och sen en massa annat.

Nu till bilen, såhär såg den ut när han köpte den :
http://img241.imageshack.us/img241/3051/dsc00053tn6.jpg
http://img241.imageshack.us/img241/dsc00053tn6.jpg/1/w2048.png
http://img135.imageshack.us/img135/6471/dsc00056kr8.jpg
http://img135.imageshack.us/img135/dsc00056kr8.jpg/1/w2048.png
http://img68.imageshack.us/img68/7077/dsc00057bu9.jpg
http://img68.imageshack.us/img68/dsc00057bu9.jpg/1/w2048.png
Tog av huven och däcken, sen upp med bilen på pallbockar så vi kommer åt bättre när vi ska skrapa all underredsmassa och laga rost:
http://img399.imageshack.us/img399/586/dsc00060km3.jpg
http://img399.imageshack.us/img399/dsc00060km3.jpg/1/w2048.png
Johan åkte och köpte en motorlyft så han kunde plocka ur den lilla 1,6 liters fyran som satt i :
http://img156.imageshack.us/img156/3445/dsc00054cu8.jpg
http://img156.imageshack.us/img156/dsc00054cu8.jpg/1/w2048.png
Och efter lite meck så var motorn ur lyft.
http://img205.imageshack.us/img205/4530/dsc00107vb1.jpg
http://img205.imageshack.us/img205/dsc00107vb1.jpg/1/w2048.png
Rev ner växellåda och plockade ner fram och bakvagn som skulle lämnas in på blästring.
http://img210.imageshack.us/img210/8134/dsc00070nm9.jpg
http://img210.imageshack.us/img210/dsc00070nm9.jpg/1/w2048.png
http://img392.imageshack.us/img392/2937/dsc00071wb7.jpg
http://img392.imageshack.us/img392/dsc00071wb7.jpg/1/w2048.png
Va och köpte ett motorstativ, m50 motor och en ZF-låda.
http://img187.imageshack.us/img187/5971/dsc00100tl9.jpg
http://img187.imageshack.us/img187/dsc00100tl9.jpg/1/w2048.png
http://img187.imageshack.us/img187/3970/dsc00102oq6.jpg
http://img187.imageshack.us/img187/dsc00102oq6.jpg/1/w2048.png

Mer uppdateringar kommer när jag fått ordning på alla bilder.
Senast redigerat av kawiZz (28 december 2008)

Team RmR
393 Inlägg
28 december 2008
#2
härligt att se att en tråd har kommit upp nu smile finns ju en del bilder o info som ska upp



mvh/jocke


TurboFREAK
291 Inlägg
28 december 2008
#3
ser interessant ut!
är de vanos motorn eller icke vanons motorn ni ska köra med?
Vart ska ni skicka e34 klumpen varför inte köpa en m5 klump på en gång?


MVH/Ante

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

68 Inlägg
28 december 2008
#4
ante_green skrev:
ser interessant ut!
är de vanos motorn eller icke vanons motorn ni ska köra med?
Vart ska ni skicka e34 klumpen varför inte köpa en m5 klump på en gång?


MVH/Ante
Ser ut som det är vanos iallafall:O


RMR-Crew
478 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#5
Claes_Kent skrev:
ante_green skrev:
ser interessant ut!
är de vanos motorn eller icke vanons motorn ni ska köra med?
Vart ska ni skicka e34 klumpen varför inte köpa en m5 klump på en gång?


MVH/Ante
Ser ut som det är vanos iallafall:O
Jajjemen, den motorn är vanos på, men det är 2 liters motorn som är på bilden, Johan har en motor till, på 2,5L och icke vanos som ska i. smile

@Claes_Kent, det är olika utväxlingar på klumparna, ägarn vill ha e34ans 3,91 i utvxling.

Mer bilder på bilen kommer troligtvis imorgon, nu bär det av till garaget!
Senast redigerat av kawiZz (28 december 2008)

8 Inlägg
29 december 2008
#6
så här kanske det blir...cool
https://www1.garaget.org/gallery/archive/106098/530237_p3da1r.jpg
TAXI 2008 knutan
glöm inte att RMR E30:an kommer bli en skaplig banbil med Bilstein PSS-12, powerflex bussningar runt om, ställbar camber osv osv..

I den takten och med det jobbet detta härliga gäng lägger så kommer detta och bli en kanonbil..big_smile


\matz

livet börjar vid 200..

Team RmR
393 Inlägg
29 december 2008
#7
jo med den här takten så blir vi förhoppningsvis klara då Johan vill big_smile

Tittar man på bilderna som KawiZz har lagt upp så ser det ut som vi inte kommit långt men det ligger ca 200 bilder och väntar på att få komma upp .
vi har kommit så långt så att bilen är färdig slipad under till och rostlagningen är igång,
Buren kommer vecka 3 så tills dess ska golvet vara klart


mvh/Joakim


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 december 2008
#8
Ser bra ut, har en del bilder att vänta på då alltså smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 Inlägg
29 december 2008
#9
ante_green skrev:
ser interessant ut!
är de vanos motorn eller icke vanons motorn ni ska köra med?
Vart ska ni skicka e34 klumpen varför inte köpa en m5 klump på en gång?


MVH/Ante
Hej Nu kommer mitt första inläg här i forumet jag och forum har la inte alltid kommitöveräns men har märkt att en hel del kunskap finns att hämta så därför vill jag gärna dela med mig med de jag kan..

E34 klumpen ska ner till en kille i Gbg som heter peder tror firman heter nått i stil med mobbymec han har specialiserat sig på just diffar och lär vara väldigt duktig vad jag har hört. Och funderingarna där med m5 klump beror på utväxlingen tror i runda slängar att m5 har 3.15-3.20 någon stans där medans den jag har e 3.91 så att vill du åka fort på autoban visst kör m5 klump kommer gå gör fort men vill man köra på bana så passar de bättre med 3.91 då du har mer dragvillighet på växlarna och motorn hannar på dom rätta varven (max varv) big_smile.

12 Inlägg
29 december 2008
#10
Rquired skrev:
Ser bra ut, har en del bilder att vänta på då alltså smile
Hej. jo här kommer det komma in en hel del bilder KawiZz ska försöka mata in så mkt han kan men man ska ju hinna med oxå hehe..

TurboFREAK
291 Inlägg
29 december 2008
#11
Okey ska bli kul o följa projeket släng upp lite bilder nu wink

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

RMR-Crew
18 Inlägg
29 december 2008
#12
Oelzza skrev:
ante_green skrev:
ser interessant ut!
är de vanos motorn eller icke vanons motorn ni ska köra med?
Vart ska ni skicka e34 klumpen varför inte köpa en m5 klump på en gång?


MVH/Ante
Hej Nu kommer mitt första inläg här i forumet jag och forum har la inte alltid kommitöveräns men har märkt att en hel del kunskap finns att hämta så därför vill jag gärna dela med mig med de jag kan..

E34 klumpen ska ner till en kille i Gbg som heter peder tror firman heter nått i stil med mobbymec han har specialiserat sig på just diffar och lär vara väldigt duktig vad jag har hört. Och funderingarna där med m5 klump beror på utväxlingen tror i runda slängar att m5 har 3.15-3.20 någon stans där medans den jag har e 3.91 så att vill du åka fort på autoban visst kör m5 klump kommer gå gör fort men vill man köra på bana så passar de bättre med 3.91 då du har mer dragvillighet på växlarna och motorn hannar på dom rätta varven (max varv) big_smile.
Det var på tiden att självaste ägaren hittade hit tongue Tycker KawiZz är lite slow med bilder, sover för mkt kanske ? big_smile haha
Jocke, skriv de nu, för ja vet att de kmr när du ser att jag har skrivit här, haha big_smile

RMR-Crew E30 Projekt
RMR-Crew CiXeD

Team RmR
393 Inlägg
30 december 2008
#13
CiXeD skrev:
Oelzza skrev:
ante_green skrev:
ser interessant ut!
är de vanos motorn eller icke vanons motorn ni ska köra med?
Vart ska ni skicka e34 klumpen varför inte köpa en m5 klump på en gång?


MVH/Ante
Hej Nu kommer mitt första inläg här i forumet jag och forum har la inte alltid kommitöveräns men har märkt att en hel del kunskap finns att hämta så därför vill jag gärna dela med mig med de jag kan..

E34 klumpen ska ner till en kille i Gbg som heter peder tror firman heter nått i stil med mobbymec han har specialiserat sig på just diffar och lär vara väldigt duktig vad jag har hört. Och funderingarna där med m5 klump beror på utväxlingen tror i runda slängar att m5 har 3.15-3.20 någon stans där medans den jag har e 3.91 så att vill du åka fort på autoban visst kör m5 klump kommer gå gör fort men vill man köra på bana så passar de bättre med 3.91 då du har mer dragvillighet på växlarna och motorn hannar på dom rätta varven (max varv) big_smile.
Det var på tiden att självaste ägaren hittade hit tongue Tycker KawiZz är lite slow med bilder, sover för mkt kanske ? big_smile haha
Jocke, skriv de nu, för ja vet att de kmr när du ser att jag har skrivit här, haha big_smile
gör inte chatt av tråden nu är du snäll CiXeD så därför kommer jag inte komentera det du skrev big_smile


härligt att du har hittat hit Johan ,

vi har tänkt lägga upp bilder i rad från då projektet började .
Senast redigerat av JaZoR (30 december 2008)


RMR-Crew
478 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#14
CiXeD skrev:
Oelzza skrev:
ante_green skrev:
ser interessant ut!
är de vanos motorn eller icke vanons motorn ni ska köra med?
Vart ska ni skicka e34 klumpen varför inte köpa en m5 klump på en gång?


MVH/Ante
Hej Nu kommer mitt första inläg här i forumet jag och forum har la inte alltid kommitöveräns men har märkt att en hel del kunskap finns att hämta så därför vill jag gärna dela med mig med de jag kan..

E34 klumpen ska ner till en kille i Gbg som heter peder tror firman heter nått i stil med mobbymec han har specialiserat sig på just diffar och lär vara väldigt duktig vad jag har hört. Och funderingarna där med m5 klump beror på utväxlingen tror i runda slängar att m5 har 3.15-3.20 någon stans där medans den jag har e 3.91 så att vill du åka fort på autoban visst kör m5 klump kommer gå gör fort men vill man köra på bana så passar de bättre med 3.91 då du har mer dragvillighet på växlarna och motorn hannar på dom rätta varven (max varv) big_smile.
Det var på tiden att självaste ägaren hittade hit tongue Tycker KawiZz är lite slow med bilder, sover för mkt kanske ? big_smile haha
Jocke, skriv de nu, för ja vet att de kmr när du ser att jag har skrivit här, haha big_smile
Sover mycket kan ju diskuteras när jag la mig vid 8 på morgonen sist och gick upp kl 15:00 på eftermiddagen, och då har man varit i garaget i minst 12h innan. big_smile nog om det.
Nu till bilderna,

Jag får ursäkta, vissa bilder kan vara väldigt suddiga, vet inte om det är ölen som gör det eller kunskapen att ta kort dock. tongue
Johan (Oelzza) väger bilen lite innan vi ska ta bort all underredsmassa för att sen se om det blev nån skillnad. big_smilebig_smile
http://img389.imageshack.us/img389/9871/dsc00087nu1.jpg
http://img389.imageshack.us/img389/dsc00087nu1.jpg/1/w2592.png
Börjat skrapa lite under, här ser vi baljan påbörjad :
http://img258.imageshack.us/img258/6416/dsc00098ee8.jpg
http://img258.imageshack.us/img258/dsc00098ee8.jpg/1/w2048.png
Lite mer undertill :
http://img223.imageshack.us/img223/7808/dsc00099lg7.jpg
http://img223.imageshack.us/img223/dsc00099lg7.jpg/1/w2048.png
Börjat med inredning och rutor medans Johan ligger under bilen och skrapar och svär, till höger ser ni rosten i hörnen, lika mkt på vänster sidan med :
http://img377.imageshack.us/img377/2009/dsc00145ls8.jpg
http://img377.imageshack.us/img377/dsc00145ls8.jpg/1/w2048.png
Slipa asfaltsmattor i bilen (jag själv på bilden yikes ) använde ståltrissa och thinnertorkar därefter :
http://img187.imageshack.us/img187/8241/dsc00146ux4.jpg
http://img187.imageshack.us/img187/dsc00146ux4.jpg/1/w2048.png
Bakruta och tak ur :
http://img183.imageshack.us/img183/4610/dsc00147ex4.jpg
http://img183.imageshack.us/img183/dsc00147ex4.jpg/1/w2048.png
Mer uppdateringar kommer med tiden, håll till godo. smile
Senast redigerat av kawiZz (30 december 2008)

RMR-Crew
18 Inlägg
30 december 2008
#15
JaZoR skrev:
CiXeD skrev:
Det var på tiden att självaste ägaren hittade hit tongue Tycker KawiZz är lite slow med bilder, sover för mkt kanske ? big_smile haha
Jocke, skriv de nu, för ja vet att de kmr när du ser att jag har skrivit här, haha big_smile
gör inte chatt av tråden nu är du snäll CiXeD så därför kommer jag inte komentera det du skrev big_smile
Vaa ? haha! Jag hade tänkt att börja använda denna tråden som min nya msn ? LOL

Bra KawiZz med nya bilder!

RMR-Crew E30 Projekt
RMR-Crew CiXeD

TurboFREAK
291 Inlägg
31 december 2008
#16
ska bli kul och se om underredsmassa och asfaltsmattor väger mkt

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

Team RmR
393 Inlägg
31 december 2008
#17
ante_green skrev:
ska bli kul och se om underredsmassa och asfaltsmattor väger mkt
det blir nog några kg lättare smile
Senast redigerat av JaZoR (31 december 2008)


12 Inlägg
31 december 2008
#18
JaZoR skrev:
ante_green skrev:
ska bli kul och se om underredsmassa och asfaltsmattor väger mkt
det blir nog några kg lättare smile
Jo lättare kommer bilen bli men svårt att avgöra hur mkt man tar bort lite här och lägger till lite där så i slut ändan skiljer de nog inte så mkt. menar har ju rensat den på inredning och dyligt men blir ju lite extra vikt med buren och tyngre motor. men hoppas på att hanna runt 1100 kg.

8 Inlägg
1 januari 2009
#19
Oelzza skrev:
JaZoR skrev:
ante_green skrev:
ska bli kul och se om underredsmassa och asfaltsmattor väger mkt
det blir nog några kg lättare smile
Jo lättare kommer bilen bli men svårt att avgöra hur mkt man tar bort lite här och lägger till lite där så i slut ändan skiljer de nog inte så mkt. menar har ju rensat den på inredning och dyligt men blir ju lite extra vikt med buren och tyngre motor. men hoppas på att hanna runt 1100 kg.
Stolar + baksäte = ungefär bur +nya stolar i vikt och all ljuddämp+rostskydd massa= 20-30 kg big_smile

jobba..jobba

(mobimech är det som kommer att fixa diffen) http://www.mobimech.com/

Gott nytt på er allihopa..

livet börjar vid 200..

Team RmR
393 Inlägg
1 januari 2009
#20
Hej. Fundera på om de e någon som har koll på vart man kan få tag i hög komp kollvar och typ vassare kammar till m50b25 kanske någon har lite tips för att få bra snurr i sugmotor.?big_smile



Sök