2830
Sök

Det går inte att låsa bilen..

27 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Hej..

Jag har en citra c3, och i helgen klämde en vän bältesgrejen (den hårda på bältet som man knäpper fast sig med) i passagerardörren.. Efter det så "larmar" bilen HELA tiden att höger framdörr är öppen, visst det kan jag leva med tänkte jag, men pga det går det ju inte att låsa bilen.. Den låser sig, men låser upp sig direkt..

Är det lixom sensorn som har pajat så den inte känner av att dörren är stängd..?  Och hur mkt kan det gå på att laga..?

Sen har jag letat ÖVERALLT i boken om tempen, förut visade den ute tempen, helt plötsligt för en vecka sen började den visa sjuka grader, allt från +6 till +32.. Den kan ju varken mätt av tempen i kupén eller ute..
Sen är min ACC lite tjorvig, man måste ha den på 26 grader eller högre för att få varmluft så man inte får köldskador i bien.. Ngn som vet vad det kan bero på..?

Riktigt roligt när man haft bien i bara 2 månader och inte kan ett smack om bilar, tjej som man är.. sad

Hoppas att nån vet eller har nåt tips smile

27 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Glömde skriva att jag inte är säker på att inlägget hamnade på rätt ställe, så ngn snäll admin eller mod får kasta det rätt isf big_smile

807 Inlägg
28 december 2008
årsmodell?? finns det nån garanti kvar?

I'd rather die like a man, than live like a coward

27 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
det är en 03a, vet inte ang ngn garanti.. hur vet man det..? Jag vet inte ett smack om bilar och papper som hör till och allt sånt..  hmm

4 299 Inlägg
28 december 2008
Aertan skrev:
det är en 03a, vet inte ang ngn garanti.. hur vet man det..? Jag vet inte ett smack om bilar och papper som hör till och allt sånt..  hmm

Då är det en 5 år gammal bil så jag är väldigt säker på att du inte har nån garanti kvar. Brukar vara 3 års garanti...

Det låter det som att tempgivaren är trasig om termometern vandrat mellan +6 och +26. Min gjorde likadant men vandrade mellan -26 och +50 tongue

Vet dock inte varför ACC:n gör som den gör, skulle tippa på nått fel med reglaget. För det är väl elstyrt reglage på den??

Har ingen aning om vad du gjort med dörren då men det låter som att du pajat kontakten i dörrgången som du själv redan är inne på smile

Men har du noll koll skulle jag be nån kompis som kan fixa detta eller lämna in bilen på verkstad...
Att byta tempgivare och pilla me AC-panelen är inte de ultimata att börja med tongue

//Jacob

EDIT: Jag tror nog att tråden skulle legat under "Bilstereo och elektronik" egentligen wink
Senast redigerat av Rallyhalle (28 december 2008)

27 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Tack.. så det där med dörren är inte svårt att fixa eller..? tänkte om ngn kan göra det själv.. Dock vet jag ingen som är så jäkla bra på bilar.. Känner en plåtslagare bara tongue
Måste ju hur som helst kunna låsa bilen, resten får vänta så länge..
Nu får jag ha hunden i bilen när jag ska nånstans så jag får ha bilen ifred, känns ändå inte så säkert.. hmm

4 299 Inlägg
28 december 2008
Jag kan i princip ingenting om Citroën, men har man bara tummen på rätt ställe så ska de väl inte va allt för svårt att fixa dörren smile Om nu inte fransmännen har hittat på lösning alà orvar så ska de va ganska lätt iaf.

//Jacob

27 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Tusen tack, ska kolla upp det där ASAP.. big_smile

27 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
okej, en ny fråga.. Var in med bilen till verkstad idag, dom felsökte allt och kollade och så och sa att jag måste ha en ny låskista på dörrn som är paj.. Går sånt att fixa själv, om man är kunnig dvs..? smile

35 Inlägg
30 december 2008
nej troligt inte.. moderna bilar har en mickrobrytare i kistan som känner om dörren är stängd eller ej..
hur gick det med acc?? fixat efter tempgivarbyte???
Senast redigerat av yntma (30 december 2008)

27 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
Aj då.. ja men då får det bli på verkstan då istället smile

Dom felsökte och hitta inget fel på varken tempen eller acc:n, så ja, jag får väl lita på dom då.. Men tempen ger ju sjuka temperaturer, som igår hade jag varit iväg en sväng, bilen stod och blev kall innan jag skulle hem, men tempen visade 34 grader, om den menade ute eller inne tempen vete sjutsingen, men varken i kupén eler ute var det +34 grader.. Men säger som att allt är som det ska så ja, då får jag tro på det.. big_smile

5 198 Inlägg
31 december 2008
Om du har haft bilen i 2 månader och köpt den beg, då bör du iaf ha minst 3 månaders beg garanti. sen behöver man ju inte skriva på näsan på handlaren att bältet blivit klämd i dörren.. för då lär han ju slå bakut å gå på att det är själv förvållat och vägra lagra gratis. men tempmätaren lär han ju fixa. För hur det än är så gäller konsumenköplagen för alla handlare.
http://www.bilar.konsumentverket.se/mal … goryId=836

4 299 Inlägg
31 december 2008
gamlingen skrev:
Om du har haft bilen i 2 månader och köpt den beg, då bör du iaf ha minst 3 månaders beg garanti. sen behöver man ju inte skriva på näsan på handlaren att bältet blivit klämd i dörren.. för då lär han ju slå bakut å gå på att det är själv förvållat och vägra lagra gratis. men tempmätaren lär han ju fixa. För hur det än är så gäller konsumenköplagen för alla handlare.
http://www.bilar.konsumentverket.se/mal … goryId=836

Om den nu är köpt av handlare, om du köpt den av privatperson så har man inga garantier alls tyvärr...

27 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
Den är tyvärr köpt av privatperson.. Hoppas bara den blir bra och iaf funkar att låsa sen, det är prio 1.. smile

OEM <3
194 Inlägg
31 december 2008
Hejsan!

1. Det som känner av om dörren är stängd sitter i låskistan! antagligen byte som krävs!
2. Om tempmätaren spökar så är givare med 99% säkerhet kass sitter i högerbackspegel
3. ACC; om du inte får någon värme fråns du vrider upp på 26grader så är det någon av de 3 läges spjällmotorerna som är kass ganska enkel felsökning om du plockar ner handsfacket sitter dom där (3st) två som är likadana en som ser lite annorlunda ut! det kan även va att du har luft i kylsystemet! sätt tryck på expantionskärlet och lufta på "luftnipplarna" tror där är 2 st men kan va en tredje med!

MVH: Citroen mekaiker wink

These days &#9834;&#9835;

27 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
Åhh, tack för svaren.. Jag fatta iofs ingenting av punkt 3.. haha.. Bilar och sånt, eller karlgöra öht är inte riktigt min grej om man säger så.. wink

Ska jag göra en ny felsökning då eftersom den jag gjorde igår inte visa ngt förutom ngt med antennen, som dom sa visade fel på ALLA citra bilar..?

Låskistan, är det ngt man kan byta själv, eller är det som en annan svarade att man inte kan göra själv..? eftersom du är citra mek så litar jag på ditt svar big_smile
Nu ska ju inte JAG då byta den själv, men min pappa är GANSKA duktig, enligt mina mått mätt iaf, så är det ens värt att försöka ge sig på det själv..?
Han babbla ngt om nån sprängskiss, vad det än är, om det är rätt, finns det isf att få tag på så man kan fixa låset..?

Gott nytt år önskar jag alla när jag ändå håller på big_smile

27 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
Jag fick ju diagnsen att låskistan ska bytas, den är trasig.. Så jag köpte en ny låskista..

Dom hade ju kollat allt hos mekanikern, petat och lyst i låset, felsökt and what not..
Så jag tog den nya låskistan och åkte till pappa för att byta den, av en ren slump så lyser pappa i låset och ser ngt som han inte tycker hör dit.. In med mejseln och pilla lite, och ut ploppar en plastbit, och VIPS så går bilen att låsa igen.. Det var stoppet på bilbältet som som hamnat där och spökat..

http://i7.photobucket.com/albums/y267/stooned/kack.jpg

Klåpig bilmeck måste jag säga, för dom petade och kollade i låset, och missade det totalt.. big_smile

Sök