3270
Sök

HJÄLP Med att bygga bas låda!

KUNGÖÖN
87 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Hej tänkte nu bygga mig nytt ljud i skuffen.

Tänkte ha 2St 12" gas Alpha och
               2St 10" gas Silver.

och ja jag vet att det är sämst och bla bla bla.

Men tänkte bygga mig låda till detta ljud. Men nu till min fråga.
Hur ska jag bygga lådan/orna???

Ska bygga i en Volvo 850.

Har funderat mycket men kommer inte på något bra sätt.

Tänkte först bygga en stor låda med 12orna mot ryggstöden å 10orna ut i skuffen med en "vägg" i lådan men vet inte hur det blir. men vill både ha bra bas och att det ska se skapligt ut.

HJÄLP MIG!

Volvo 4 Life

2 665 Inlägg
28 december 2008
Är det inte lite onödigt med så många basar, speciellt när du knapert om utrymme.
Använd de som kräver minst låda, så skulle jag ha gjort.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 631 Inlägg
28 december 2008
fabbe_volvo skrev:
Tänkte först bygga en stor låda med 12orna mot ryggstöden å 10orna ut i skuffen med en "vägg" i lådan men vet inte hur det blir. men vill både ha bra bas och att det ska se skapligt ut.

Bra bas blir det inte när du blandar element sådär. Använd de som är bäst och gör dig av med de andra!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

KUNGÖÖN
87 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Är det inte lite onödigt med så många basar, speciellt när du knapert om utrymme.

jo men har hört att 12 or har en "slö" bas å 10or har en snärttigare bas å vill ju ha båda

Volvo 4 Life

168 Inlägg
28 december 2008
Ska du bygga från noll eller? Bara ut å handla material imorgon så som pdf(?) trä eller vad det nu är, bafflar i 12" eller 10". Klä in dom snyggt, eller så köper du färdigt och bakar in.

KUNGÖÖN
87 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
mazdamx6 skrev:
Ska du bygga från noll eller? Bara ut å handla material imorgon så som pdf(?) trä eller vad det nu är, bafflar i 12" eller 10". Klä in dom snyggt, eller så köper du färdigt och bakar in.

ja det blir från noll. och det blir i mdf för orkar inte hålla på med glasfiber.

Volvo 4 Life

168 Inlägg
28 december 2008
Gör en låda med 4sidor sätt tex 12"arna så dom pekar mot skuffens öppning. Du kan ju göra tex. små 3-4cm hål för att släppa ut trycket runt om (bara att låta fantasin flöda) och ha neon rör inuti. Limma kanterna och skruva alt. Spika (osäker) blir nog bra det där.

KUNGÖÖN
87 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
mazdamx6 skrev:
Gör en låda med 4sidor sätt tex 12"arna så dom pekar mot skuffens öppning. Du kan ju göra tex. små 3-4cm hål för att släppa ut trycket runt om (bara att låta fantasin flöda) och ha neon rör inuti. Limma kanterna och skruva alt. Spika (osäker) blir nog bra det där.

mm jo lite kan jag. har byggt lite baslådor i mina dar men då har det bara varit typ 2st 12or å sånt. å då är det inte så svårt. bygger ofta mina lådor med BassBox 6 Pro först i datan för att få fram rätt volym å sånt men blev värre nu.

Volvo 4 Life

Random Hero
4 047 Inlägg
28 december 2008
oj de blir en riktig bonnalåda de tongue ska du ha en seriös låda så börjar du leta lådritningar eller skaffa proogram som räknar ut de olika måtten till basarna du ska ha.

eller fråga nån som har en 850 med ett bra ljudbygge i hur dom har gjort ?

Dog food lid. Backwards

168 Inlägg
28 december 2008
Varför inte göra två seperata lådor? En med 12orna i och en med 10or i. Eller varför inte göra 3seperata så att du har 10or på vänster och högersida och sen basen imitten.

KUNGÖÖN
87 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
mazdamx6 skrev:
Varför inte göra två seperata lådor? En med 12orna i och en med 10or i. Eller varför inte göra 3seperata så att du har 10or på vänster och högersida och sen basen imitten.

jo detta tipps var inte helt fel.

TackTack

får sätta mig vid BassBox 6 Pro nu å fundera lite.

men om någon annan har bra ide så vore det inte fel

Volvo 4 Life

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
28 december 2008
Kör på enbart 12" arna i stor sluten låda och bygg en ram runt lådan på 10 cm.
Allt ska sen peka framåt sätet och se till att det blir tätt mellan ramen och baksätet och ha armstödet nerfällt så kommer det att funka fint.
10orna kan du ha till något annat.
Snabb och slö och allt hitte på med basar är en myt gör man rätt så får alla dom egenskaperna man efterfrågar oavsett element.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

KUNGÖÖN
87 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
DusanMandick skrev:
oj de blir en riktig bonnalåda de tongue ska du ha en seriös låda så börjar du leta lådritningar eller skaffa proogram som räknar ut de olika måtten till basarna du ska ha.

nå det blir det inte. och jag kör med BassBox 6 Pro å tycket det funkar perfekt. och gutt som f*n med bärbar data big_smile

Volvo 4 Life

KUNGÖÖN
87 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
BMTech skrev:
Kör på enbart 12" arna i stor sluten låda och bygg en ram runt lådan på 10 cm.
Allt ska sen peka framåt sätet och se till att det blir tätt mellan ramen och baksätet och ha armstödet nerfällt så kommer det att funka fint.
10orna kan du ha till något annat.
Snabb och slö och allt hitte på med basar är en myt gör man rätt så får alla dom egenskaperna man efterfrågar oavsett element.

ok tack tack
men förklara gärna igen hur du menar med lådan!

Volvo 4 Life

Random Hero
4 047 Inlägg
28 december 2008
fabbe_volvo skrev:
DusanMandick skrev:

nå det blir det inte. och jag kör med BassBox 6 Pro å tycket det funkar perfekt. och gutt som f*n med bärbar data big_smile

ja trodde du skulle kapa några skivor på måfa o spika ihop tongue lät lite så på beskrivningen du fick av nån där tongue

Dog food lid. Backwards

224 Inlägg
28 december 2008
Känns som att du måste göra två separata lådor eftersom 10:orna och 12:orna har ju olika krav på volym

Ge fan i TexasBoB!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 december 2008
fabbe_volvo skrev:
Rickard-v skrev:

jo men har hört att 12 or har en "slö" bas å 10or har en snärttigare bas å vill ju ha båda

Vilket är fel. En 10" bas kan mycket väl spela djupare eller segare än en 12", och vise verca. Det beror inte på storleken på basen utan på hur man bygger lådan, basens parametrar och vad du driver den med. Så gör som ett flertal tidigare forummedlemmar föreslagit och behåll dom bästa (silver basarna), sälj dom andra.

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

168 Inlägg
28 december 2008
Snyggast vore ialla fall två 12or i mitten och sen dom andra på varsin sida skuffen sen typ något halvt runt som länkar samman dom.

KUNGÖÖN
87 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Tack Tack för alla förslag:)

ska ta min hammare å handsåg å kapa till några brädor och bygga en fin låda:D hehe

nä men ska nog göra som mazdamx6 Skrev smile

Volvo 4 Life

4 074 Inlägg
28 december 2008
mazdamx6 skrev:

Hur bygger man en låda i pdf?? big_smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Sök