3104
Sök

Är det värt besväret att renovera en gammal Volvo 760 Tic?

1 062 Inlägg
31 december 2008
bara köpa smile

2 021 Inlägg
31 december 2008
Tveksamt, lär ju inte gå nå + på det, men om den nu va så ovanlig kanske det är eftertraktade delar på den, så reservdelsbil till ett bättre objekt eller vinterbil är mitt svar.

865 Inlägg
31 december 2008
köp och renovera... du kommer inte gå back på det iaf

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
1 januari 2009
leksak skrev:
Beckstroem skrev:
Aa nu vet vi att 'leksak' kör en äcklig audi som han inte skruvar på själv, han lämnar in på service. för han kan inte skruva smile han e bara avundsjuk wink och han vet absolut inget om volvo. det är bevisat. tack för visat intresse men allt kommer bli lättare för dej lilla gubben om du stänger av datorn, packar ihop den och lämnar tillbaka den där du köpte den och kollar på teve istället smile

Haha, som vanligt när man säger nåt om volvo så kommer volvofolket o måste försöka hävda sig.
Han frågade om det var värt eller inte, ska bara volvofantasterna som tillome tycker en 240 är värt att renovera svara då?

Jag sköter service osv på bilen och hojen själv för övrigt.

Lägg ner, hade det handlat om en Audi Urquattro så hade det säkert låtit annlorlunda ...

Även om jag är Saabfantast så skulle jag nog köpt den, 760 Tic är ju en blivande klassiker smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Forummoderator
26 342 Inlägg
1 januari 2009
t80196 skrev:
Vet inte om mitt inlägg här kommer att synas bland alla sandlådesvar...

Som svar på din fråga om det är värt besväret, ja det vet nog du bara själv, har du tid, plats och kunskaperna och utrustningen så varför inte?

Däremot måste du kanske även fundera på om det är värt pengarna. Att lägga ner en hel del pengar på att renovera en relativt "vanlig" bil skall man inte räkna med att få tillbaka. Man ska nog heller inte tro att de kommer att öka i pris speciellt mycket, om du inte har ett tidsperspektiv på 30-40 år framåt i tiden.

Kan du leva med att de pengar du plöjer ner tillhör "nöjeskontot" ja köp då bilen och fixa till den och du kommer att ha kul under tiden och bli stolt över ditt verk när du är klar.

Mitt råd är också att renovera till originalskick lönar sig alltid bäst. Alla former av ombyggnader, sänkningar och andra ändringar som görs gör att bilen blir svårare att sälja den dagen du tröttnar, och därmed mindre värd. Original och i fint skick värderas alltid högre på gammelbilsmarknaden, för gammelbil är en 760 snart.

Ovanstående råd gäller naturligtvis för andra märken än Volvo.

Ovanstående citat, var nog det mognaste inlägget hitills - och det jag mest kan hålla med om. Det finns inte så tokmånga 760 turbos där ute. Köp den, och ta väl hand om den.
Gott nytt år allihopa smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
1 januari 2009
köp köp köp tröttnar du kan du alltid sälja den big_smile

399 Inlägg
1 januari 2009
Har du tid och plats för den så köp. annars tycker jag någon annan kan köpa den men inte skrota!

VOLVO for life

huh?
10 427 Inlägg
1 januari 2009
Kan ju köpa den och börja lite smått, kanske går att föra
över projektet till någon annan entusiast sen smile

En gammal klassiker räddad wink

Teknikens Världs läsare röstade nyligen fram snyggaste omslaget genom tiderna:

Saab 900 T16 Aero vs Volvo 760 Turbo smile (från 1984)
http://www.teknikensvarld.se/_internal/cimg!0/2dt3h0333przc3zyn1oxrqk6nuprgah.jpg
http://www.forumbilder.se/images/ab200934209PM91b4.jpg

Gammal (svensk) 'värsting'. tongue

908 Inlägg
1 januari 2009
vill läsa fortsättningen ! big_smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 januari 2009
patrikke skrev:
finne-83 skrev:
bästa Volvo motorn nånsin...b23et

Är det inte b230et i dem?

Nej, B23ET sitter i 760 turbo till 85

Jonas

1 814 Inlägg
1 januari 2009
Beckstroem skrev:
vill läsa fortsättningen ! big_smile

+1! smile

964 Inlägg
1 januari 2009
Jag skulle personligen inte köpt denna bilen för att tjäna pengar på den eller för att det är ett sånt kap tongue Men om du är ute efter att renovera och kanske göra ett projekt av den för eget intresse utan att tjäna pengar på det så är det ju ett perfekt köp big_smile Även om jag själv kör Saab så ska jag erkänna att 700/900 serien med en fin lack och en typ T5-motor i är ganska coolt big_smile

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
1 januari 2009
Tycker dom är fräna jag, här i stan fanns det iaf förra året en blå 83a 760Turbo som Volvo använde som testbil,  den hade dubbla uppsättningar av det mesta. Dubbla tankar mm konstiga givare lite här och var, märklig bakaxel också. Det var nog för att testa olika system om ett fallera kan ett annat ta över, fint skick, all utrustning 17000mil. Meningen var nog att den aldrig skulle ut och säljas men det glömdes väl bort efter alla år.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

1 749 Inlägg
1 januari 2009
Volvo__Mannen skrev:
patrikke skrev:
finne-83 skrev:

Jag har en -85 760 tic som det satt en b230et i.
Måste ha varit bland de första med den motorn då.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

236 Inlägg
10 januari 2009
Volvo__Mannen skrev:
patrikke skrev:
finne-83 skrev:

min b23et som jag har liggandes kom från en -84 760

de kostar att ligga på topp...

Fritidsforskare
344 Inlägg
10 januari 2009
Hej!. tycker verkligen att du ska ta och köpa bilen. Och renovera upp och ha som en rolig vinterbil. Men det tar ju lite tid, men tänk på kul när du rullar ut henne för första gången och hör hur fint hon går. detta skrevs lite som motivation. Sedan kan du ju lägga upp en projekt tråd här på garaget som vi kan följa smile.

MvH//Robin.

Dom kallar mig Danino

Sök