2409
Sök

Ljudbygge Kicker i Audi A3! uppd: 24/2-09 liten update med film

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
22 januari 2009
#21
det låter sämre, helt änkelt sen hör man basens mekanism skitstörande, men när lägger du upp bilder, börjar bli tråkigt


Skogsfan
649 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#22
TwinsBilOchPlat skrev:
det låter sämre, helt änkelt sen hör man basens mekanism skitstörande, men när lägger du upp bilder, börjar bli tråkigt

Åfasen, jo, hörde det med mekanikens ljud kunde uppstå på vissa basar, kanske inte lönt att pröva då.

Liten uppdatering finnes nu!

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Skogsfan
649 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#23
Fallan skrev:
Trevligt överdrivet projekt. wink Ska bli kul att se hur det hela slutar. smile

Är nu inte säker på hur det ser ut på a3'orna men tror det ska gå att öppna upp locket vid styrboxen och där ska man sedan kunna peta ner kabeln hela vägen. Annars finns det ju alltid ingång för kabelstam och i regel andra mindre hål på passagerarsidan men som istället kan vara mer eller mindre lämpligt placerade. ^^

Lycka till!

Detta var ett kanonförslag, drog kabeln genom vad jag förstod var styrboxen, behövde inte borra ett enda hål och det gick väldigt lätt och smidigt, kom ned precis där andra kablar kom ned och vidare under listen, så ett väldigt bra sätt ifall man undrar vart man ska dra strömkabel i en audi a3:)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Skogsfan
649 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#24
jord:P
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58969/553834_hhrk8i.jpg

Jord
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58969/553847_3klg4t.jpg

Tänker jag fel nu eller borde inte denna jord fungera väldigt bra? Om än att det ser för jävligt ut roll
Fastsvetsad bult sedan kabelsko på den.. även om plåten där är väldigt tunn så borde det fungera? Kanske inte mer tunn än någon annan stans iof:)

Med denna borde det väll gå att spela på lite?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58969/553839_l595tl.jpg

Hur ska den vara inställd?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58969/553842_vqoxoe.jpg

Hur ska man ha denna inställd på ifall man ska spela på? Även ifall man bara ska underhållsladda.
Senast redigerat av Faniskogen (26 januari 2009)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

21 761 Inlägg
26 januari 2009
#25
Svårt att säga, det beror bla på hur hög spänning som den ger ut vid olika laddinställningar. Eftersom du har Trojanbatterier så får du vara uppmärksam på laddspänningen så att den inte ligger långt över 15 V, i så fall kan batterierna bli överladdade och förlora syra. Inte bra.

Det verkar inte finnas någon manual till laddaren på nätet iaf, men du borde väl ha fått en sån.

Står det något i manualen angående spänning vid olika inställningar?
Senast redigerat av Drönirettab (26 januari 2009)

Skogsfan
649 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#26
Drönirettab skrev:
Svårt att säga, det beror bla på hur hög spänning som den ger ut vid olika laddinställningar. Eftersom du har Trojanbatterier så får du vara uppmärksam på laddspänningen så att den inte ligger långt över 15 V, i så fall kan batterierna bli överladdade och förlora syra. Inte bra.

Det verkar inte finnas någon manual till laddaren på nätet iaf, men du borde väl ha fått en sån.

Står det något i manualen angående spänning vid olika inställningar?

ok! Yes ska kika om det finns någon manual, inte min laddare men en jag kan bruka. Men ja, jag får höra och se ifall jag kan ta en kik i manualen:)

Vad tror du om jordpunkten, borde den inte fungera?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

21 761 Inlägg
26 januari 2009
#27
Enligt vad jag har sett på olika batteriladdare med starthjälp så brukar "starthjälpsläget" även vara ett sorts snabbladdningsläge också, vilket har en högre laddspänning än "normalläget". Det är ju inte helt säkert att den där laddaren fungerar på det viset, men du bör ändå kolla upp för säkerhets skull.

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
26 januari 2009
#28
du väljer MIN START ON, om inte det spelar bra, ta MAX big_smile

kolla manualen för spänningar först !!!
Senast redigerat av TwinsBilOchPlat (26 januari 2009)


Skogsfan
649 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#29
ok! Tackar för dem svaren, då ska jag kika efter vad den ger för spänning på respektive läge. Max och min det är ampere då förstår jag och det lär väll inte spela någon roll vad man väljer på? iom att jag har två st 100ah.

Ska kolla över jorden extra också smile

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

21 761 Inlägg
26 januari 2009
#30
Nä, rent strömmässigt så borde det inte spela någon större roll. De där batterierna tål hög laddström enligt specen, det står bla "high rate discharge and recharge capability". Men risken finns alltså att spänningen är högre vid snabb uppladdning, som jag skrev förut. smile

733 Inlägg
26 januari 2009
#31
se till att bli klar snabbt och lägg upp fler bilder och filma lite när du basar smile

M.v.h. Emil

Skogsfan
649 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#32
thulle1 skrev:
se till att bli klar snabbt och lägg upp fler bilder och filma lite när du basar smile

Ska försöka luska fram lite tid tongue Är lite mycket nu med jobb, band osv. Men så fort jag får tid så, brukar dock inte bli mer än lite på kvällarna, men ska försöka skynda mig så mycket jag kan nu, vill ju höra den jag med!big_smile

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

131 Inlägg
26 januari 2009
#33
Var har du köpt laddningsrelät?


Skogsfan
649 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#34
Har nu gjort en lite uppdatering, se bilderna i första inlägget. Hur tycker ni om min planering om det stora steget, inte så snyggt men ja, borde fungera iaf.

Och sedan, hur ska man koppla laddrelät på generatorn, alltså vad ska man koppla remoten till där? Strömkabeln till batteriet är det ju ström i hela tiden. Eller finns det något annat bra att koppla den till, tändningen? Hur gör man det?

Och jordpunkten som jag svetsat dit i plåten i bakre delen av bagaget är vad vi kom fram till samma plåt som bältesbultarna sitter i så den borde väll duga bra tycker jag:)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
28 januari 2009
#35
remoten kopplar du till remoten i hu:n, det är en blå kabel(oftast) den sitter vid strömkablarna, eller i mitten på alla högtalarkalar på en hu big_smile


Skogsfan
649 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#36
TwinsBilOchPlat skrev:
remoten kopplar du till remoten i hu:n, det är en blå kabel(oftast) den sitter vid strömkablarna, eller i mitten på alla högtalarkalar på en hu big_smile

Ah, haha, kanske var lite otydlig där, menade "remoten" till laddrelät smile Hur den skall kopplas på generatorn så att säga.
Vad jag har sett finns det ju en stor kabel som går till batteriet och den är det ju alltid ström på. Sen så finns det en liten kontaktliknandesak som med en liten kabel till, är det den man ska koppla på? eller någon annanstans?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

21 761 Inlägg
28 januari 2009
#37
Laddreläts (skiljereläts) styrspänning (remoten om du vill) ska kopplas till D+ på generatorn, då drar alltså relät när generatorn börjar ladda. smile

Med tanke på att den fastsvetsade jordskruven sitter på samma plåt som bältesfästet så ska det ju inte vara några problem tycker jag iaf.
Senast redigerat av Drönirettab (28 januari 2009)

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
28 januari 2009
#38
Faniskogen skrev:
TwinsBilOchPlat skrev:
remoten kopplar du till remoten i hu:n, det är en blå kabel(oftast) den sitter vid strömkablarna, eller i mitten på alla högtalarkalar på en hu big_smile

Ah, haha, kanske var lite otydlig där, menade "remoten" till laddrelät smile Hur den skall kopplas på generatorn så att säga.
Vad jag har sett finns det ju en stor kabel som går till batteriet och den är det ju alltid ström på. Sen så finns det en liten kontaktliknandesak som med en liten kabel till, är det den man ska koppla på? eller någon annanstans?

ahaa så menar du, hmm är inte så haj på det, brorshan brukar alltid fixa det där ^^

men jag, man får med 3 strömkablar som man måste koppla till, en är +12v som kopplas till batteriet, sen -12 volt som då kopplas till antingen bra jordpunkt eller batteriet, sedan haru du remoten som kommer med lågnivåkablarna, den kopplan man till den blå kabeln i hu:n, med laddrelä meanru kondesator???????????


21 761 Inlägg
28 januari 2009
#39
Skiljerelä är ju det rätta namnet, blir lite fel att skriva laddrelä egentligen. Det är ju något annat. smile

Skogsfan
649 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#40
Drönirettab skrev:
Skiljerelä är ju det rätta namnet, blir lite fel att skriva laddrelä egentligen. Det är ju något annat. smile

åhå, haha, tack för rättelsen smile

ja nej jag pratar inte om något slutsteg eller kondensator, utan som drönirettab skriver ett skiljerelä, alltså ett som bryter strömmen mellan främre och bakre batterierna när de inte laddas. Eller ja, det är så mitt kommer att fungera iaf, men min fråga är då vart jag ska koppla remoten till detta, annars kör jag bara med en manuel strömbrytare:)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930


Sök