2415
Sök

Ljudbygge Kicker i Audi A3! uppd: 24/2-09 liten update med film

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
28 januari 2009
Drönirettab skrev:
Skiljerelä är ju det rätta namnet, blir lite fel att skriva laddrelä egentligen. Det är ju något annat. smile

aha det kan jag, men det ser ut som om du har kopplat rätt trotts allt big_smile

Skogsfan
649 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
TwinsBilOchPlat skrev:
Drönirettab skrev:
Skiljerelä är ju det rätta namnet, blir lite fel att skriva laddrelä egentligen. Det är ju något annat. smile

aha det kan jag, men det ser ut som om du har kopplat rätt trotts allt big_smile

Mjao, jodå, är bara vart på generatorn man ska koppla remoten till skiljerelät, så att det bara får ström när generatorn laddar så att säga.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

21 761 Inlägg
28 januari 2009
Faniskogen skrev:
Mjao, jodå, är bara vart på generatorn man ska koppla remoten till skiljerelät, så att det bara får ström när generatorn laddar så att säga.

På generatorns D+, som jag skrev tidigare. smile

Skogsfan
649 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Faniskogen skrev:

På generatorns D+, som jag skrev tidigare. smile

Ah, fasen haha, det har du ju rätt i!tongue Men vart sitter denna, står det D+ på den? För den stora strömkabeln så att säga som går från generator till betteriet, den är det ju alltid ström på. Men jag har inte kikat så noga ännu på just den delen, tänkte ha en manuell strömbrytare men nog skönare att ha remote från generatorn.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!

21 761 Inlägg
29 januari 2009
Det borde stå D+ på generatorn, men jag vet inte vilket märke du har på din generator. Finns några olika tillverkare. Den grova kabeln till batteriet ska heta B+.

D+ är den anslutning som kabeln från batterilampan sitter på, när generatorn laddar så blir det en plusspänning på den anslutningen och det är därför man ansluter styrkabeln till relät på det stället.
Senast redigerat av Drönirettab (29 januari 2009)

Skogsfan
649 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det borde stå D+ på generatorn, men jag vet inte vilket märke du har på din generator. Finns några olika tillverkare. Den grova kabeln till batteriet ska heta B+.

D+ är den anslutning som kabeln från batterilampan sitter på, när generatorn laddar så blir det en plusspänning på den anslutningen och det är därför man ansluter styrkabeln till relät på det stället.

Aha! Kan det vara den lilla kontakten som man sägger på där på sidan? eller är det något annat kanske, nu är jag frågvis men har inget internet hemma så om jag stöter på problem där som jag inte lyckas lösa så lär jag vänta tills nästa arbetsdag :roll

men D+ borde jag nog iof vara kompetent nog att finna big_smile

Fan i skogen!

4 074 Inlägg
30 januari 2009
Trevligt bygge! synd bara att du bor på "fel sia saluån" smile men prenumeration bokad ändå... Även en drant kan ju göra nåt intressant! haha... Lycka till! hoppas på mycket uppdates nu bara och film klipp när du skramlar DKW! smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

457 Inlägg
30 januari 2009
pattilatti2 skrev:
snyggt:) ja det ska va rundade hörn smile som alla skriver:)

Kör utan rundade hörn i min å de hörs då fan inte att de flåsar big_smile men ser bra ut jobba på tongue

457 Inlägg
30 januari 2009
Faniskogen skrev:
Fallan skrev:
Trevligt överdrivet projekt. wink Ska bli kul att se hur det hela slutar. smile

Är nu inte säker på hur det ser ut på a3'orna men tror det ska gå att öppna upp locket vid styrboxen och där ska man sedan kunna peta ner kabeln hela vägen. Annars finns det ju alltid ingång för kabelstam och i regel andra mindre hål på passagerarsidan men som istället kan vara mer eller mindre lämpligt placerade. ^^

Lycka till!

Haha, jo, ska det va så ska det ju va brukar man ju säga... x]

Tack, det var mycket fina förslag, ska kolla upp det direkt när jag kommer hem ikväll, vore ju skönt att slippa göra åverkan och borra. Vet du du vart denna sak sitter på min audi?

Är en 50mm2 kabel så den är ju lite tjock av sig också.
Dock så var den väldigt trevlig, tjock och otroligt böjbar, kicker kitet som finns på dbakuten.

hmm, 50mm2 som är tjock... kör med en 95mm2 ja wink

Team The Voice
294 Inlägg
30 januari 2009
de blir intressant o se hur den låter sen när du e klar smile tur att man har battriet i bak då hade man inte så mycket prblem med 100mm2 strömkabel.smile  .. lycka till

Skogsfan
649 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
BJonsson skrev:
Trevligt bygge! synd bara att du bor på "fel sia saluån" smile men prenumeration bokad ändå... Även en drant kan ju göra nåt intressant! haha... Lycka till! hoppas på mycket uppdates nu bara och film klipp när du skramlar DKW! smile

Hahaha, vi får väll hoppas på att det ska smaka när det väl är klart! wink filmklipp kommer, ska försöka få tag i en bra kamera sen bara, eller om jag kan koppla in någon av alla mina mickar till min digitalkamera på något vis kanske.

Kör utan rundade hörn i min å de hörs då fan inte att de flåsar  men ser bra ut jobba på

Rundade till mina lite häromkvällen, kan ju inte skada iaf :]

hmm, 50mm2 som är tjock... kör med en 95mm2 ja

Hahah, ja men när det handlar om strömkablarna kan man ju aldrig överdimensionera, ju grövre deste bättre:) för övrigt så kör jag med 16mm2 som högtalarkablar till basen, hade inga högtalarkablar men däremot 10m strömkabel som jag köpte billigt på fyndhörnan för ett tag sedan liggandes roll

de blir intressant o se hur den låter sen när du e klar  tur att man har battriet i bak då hade man inte så mycket prblem med 100mm2 strömkabel.  .. lycka till

jo det tycker jag också!
shit pommes, har du 100 du, ja men som sagt, ju grövre desto bättre!

Fan i skogen!

Skogsfan
649 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
Kommit en liten uppdatering nu på första sidan!

Sedan har jag en liten fråga här till någon kunnig, kan man göra såhär?

Högtalarkabeln som vi pillade till.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58969/556963_694bc0.jpg

Alltså att man drar en 16mm2 från steget och in i lådan och där delar sig kabeln till två st 16mm2 som går till vardera plus och den andra till vardera minus. I instruktionsboken går ju kabeln från +1 ill +2 och sedan till steget, men det borde väll inte vara några problem att göra som jag gjort? Bara kollar så jag inte tänkt helt galet på något vis. Ritar en liten beskrivning här :

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58969/556967_h2hxsx.jpg

blev även mitt 400'e inlägg här detta
Senast redigerat av Faniskogen (30 januari 2009)

Fan i skogen!

260 Inlägg
30 januari 2009
Det är helt rätt som du ritat. Men varför tycker det andra verkar smindigare kanske är för små anslutningar?
Coolt bygge föresten

Skogsfan
649 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
Muschke skrev:
Det är helt rätt som du ritat. Men varför tycker det andra verkar smindigare kanske är för små anslutningar?
Coolt bygge föresten

Mja jo, det andra är nog bra mycket smidigare, men det var precis så 16mm2 kablarna gick in i anslutningarna. Och när jag endå hade en 10meters liggandes så tyckte jag det var onödigt att köpa mindre kablar när dessa ändå gick in, om än inte riktigt som det egentligen är tänkt:P

Fan i skogen!

457 Inlägg
30 januari 2009
kör åxå med 16mm2 som högtalar kabel big_smile

Skogsfan
649 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
ante_hedis skrev:

Som sagt.. man ska ju inte riskera att underdimensionera roll

Men det är alltså inga problem att koppla så som jag gör? Jag tänkte att det var något om att den första ska gå från +1 till +2 och likadant med minus. Men det borde inte i mitt huvud göra någon som helst skillnad ifall det går en separat kabel direkt till dem båda?

Fan i skogen!

297 Inlägg
31 januari 2009
16mm2??? mesigt, riktigt män kör med 20mm2 wink

/Gurra

Faniskogen skrev:
ante_hedis skrev:

Som sagt.. man ska ju inte riskera att underdimensionera roll

Men det är alltså inga problem att koppla så som jag gör? Jag tänkte att det var något om att den första ska gå från +1 till +2 och likadant med minus. Men det borde inte i mitt huvud göra någon som helst skillnad ifall det går en separat kabel direkt till dem båda?

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

649 Inlägg
31 januari 2009
update ?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

Skogsfan
649 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Toyotagalen skrev:
update ?

Jodå, nu är det ihopsatt så att det låter, update kommer snart då jag har kameran med mig till en dator! Kan ju säga att det var rätt intressant att provspela det hela, rasade dock ned en hel del verktyg från väggarna i garaget så blir lite extra städning sen roll

Dock så piper steget av någon skum anledning, ringde björn och han skulle kolla upp det med service så det kommer nog ordna sig! Och sedan så poppar den till när man sätter på och av stereon, detta är inte bra har jag förstått? eller så ska det vara så, har haft det så förut också men har inte brytt mig pga billigare skitkomponenter hmm satte in lågnivån det sista jag gjorde innan jag satte på steget.

Fick lite flåsljud också tror jag, hör när det är djupa toner, flåsar det lite från porten.. men jävlarns vilket tryck det var ovanför den!

16mm2??? mesigt, riktigt män kör med 20mm2 wink

/Gurra

Jo, haha, dock så gick knappt 16mm2 kabeln in i anslutningarna, fick skala den lite.

Fan i skogen!

4 074 Inlägg
1 februari 2009
Angående "ploppet" när du sätter igång cd.. så va det åt mig me! jag jorda cd´n i karossen sen va det bra!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Sök