Har köpt på mig en ny Ford då..
I detta projekt ska jag turbokonvertera denna med låg budget och lågt effektuttag som riktlinjer.
Det blir den andra Sierran jag bygger turbo på så jag har lite kött på bena redan.
Jag har alltid argumenterat för hur enkelt det kan vara att turbokonvertera, som kontrast till de som tycker att "turbokonvertering" är samma sak som att bygga en tävlingsvagn för flera 100K.
Jag ska därför försöka dokumentera upp alla utgifter, stora som små samtidigt som jag ska försöka beskriva det gör jag grundligt.
Snabbt recept på vad som komma skall:
Bmw disselturbo
Enkelt hemmabyggt grenrör
Nån billig dump och ev IC om jag hittar nån liten billig.
Jag ska köra på bensin och kommer lösa soppan med 2 extraspridare, en som går på en tryckvakt och en som går på fullgas. Laddtycket kommer ligga på ca 0.3-0.4 bar. Allt för att de ska bli driftsäkert och jag ska slippa allt jobb som följer med ett högre ladd.
Inköpslista:Turbo 500kr
Silikonslangar 245kr
Slangklämmor 50kr
Grenrörsflänsar 0kr
Grenrörsböjjar 30kr
Tryckrör 100kr
Downpipe 240kr
Kopplingar till oljan/turbon 40kr
Dumpventil 80kr
Tryckvakt 575kr
Oljeslangar 120kr
Soppaslang 60kr
Spridare 0kr
Div relä, kabel, all el 100kr
Luftfilter 0kr
Vakuumslang 50kr
Total: 2190krObservera att de dyraste på hela projektet är en liten sketen strömbrytareNu när projektet i princip är klart ska jag även göra en inköpslista för de som inte har samma förutsättningar.
Listan baseras på att man gör exakt som jag och kan svetsa och annat div arbete. Priser är de jag kommit i kontakt med o kan givetvis variera, ev fraktpriser är inte inräknade. Grejor jag köpt begagnade är inte unikt för mig så de priserna består. Vissa priser är uppskattade
Inköpslista:Turbo 500kr
Silikonslangar 450kr
Slangklämmor 120kr
Grenrörsflänsar 525kr
Grenrörsböjjar 150kr
Tryckrör 200kr
Downpipe 240kr
Kopplingar till oljan/turbon 60kr
Dumpventil 80kr
Tryckvakt 575kr
Oljeslangar 120kr
Soppaslang 60kr
Spridare 0kr
Div relä, kabel, all el 100kr
Luftfilter 150kr
Total: 3330krPå återseende