3469
Sök

får ingen värme i bilen (kan va is i kylsystemet) :(

136 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#1
Tja

Idag när jag skulle ut med bilen i det svinkalla vädret -12 så fick jag absolut ingen värme även efter ca en kvart så var det bara svinkall luft som spruta ut i kupen...

då kom jag på att de kan ha kommit is i kylsystemet för jag har inte hällt i glykol sen ja köpte den för 1 månad sen och man vet ju alldrig om förra ägarn har fylt på häller...

så hur får man bort isen eller kan de vara nått annat typ termostaten?

bilen är en 740gl med b230k motor om det är till nån hjälp.


mvh ragge smile
Senast redigerat av 740Ragge (2 januari 2009)


1 210 Inlägg
2 januari 2009
#2
Troligtvis är de en ispropp... i vissa fall när tempen gått upp i motorn går de att backa för att få värmen ifrån motorn mot kylaren... men då är inte extrema fall, annars är de nog bara att komma in i ett varm garage som gäller lr plugga in motorvärmaren...
lycka till:

//Ekis!

+Uppfinnare+
643 Inlägg
2 januari 2009
#3
Men om du har fått ispropp i kylsystemet så borde kylarvattnet drivas runt mycket sämre och du borde få en hög motortemperatur iaf, det gjorde det på morsans bil när hon hade fått en propp i systemet på sin 740

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Biltokig
310 Inlägg
2 januari 2009
#4
kör den varm (lungt) gärna på tomgång och låt den stå en stund, kör den sen varm igen och håll på så tills proppen släppt, den får ju inte bli kall mellan uppvärmningarna 30 min är nog rätt lagom.

om du har otur så kan du trycka sönder kylarslangar element och kylaren om du gasar för hårt med en ispropp

Harè bra

136 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#5
Jag gjorde som ni sa och nu är alla slangarna till motorn fyllda med varmt vatten men fortfarande ingen värme inne i bilen trots att motorn är varm sad


aa juste min tempmätare är paj så nån som vet nått annat sätt att se fall den blir för varm ...
Senast redigerat av 740Ragge (2 januari 2009)


45 Inlägg
2 januari 2009
#6
låt bilen stå i varmgaraget under natten så funkar det nog imorgon.. hadde samma problem idag när jag skulle till jobbet kom bara kall luft såg inte ett skit.. ställde in bilen på jobbet i ca 5 timmar sen släpte isen i systemet..


21 761 Inlägg
2 januari 2009
#7
Om även övre kylarslangen är varm så ska termostaten ha öppnat.

Är den varm?
Har det blåst varm luft innan det blev kallt ute?

1 878 Inlägg
2 januari 2009
#8
den drar inget vatten eller så? min 740 hade tendens efter 6mil att suga i sig allt vatten. tömde på 1 liter glykol och sedan har jag inte haft problemet igen.


1 210 Inlägg
2 januari 2009
#9
740Ragge skrev:
Jag gjorde som ni sa och nu är alla slangarna till motorn fyllda med varmt vatten men fortfarande ingen värme inne i bilen trots att motorn är varm sad


aa juste min tempmätare är paj så nån som vet nått annat sätt att se fall den blir för varm ...

man tog ju för givet att du hade fungerande temp mätare.... hmm
ja du bör ju höra om den kokar, som föregånde sa passa så att inte värmen stiger och börjar koka... kan i värsta fall innebära topppacknings byte..

men har du ingen motorvärmare???  lr bättre varm garage??

du måste se till att få igång cirkulationen utan att den går upp på temp...

inge körande då kommer de kall luft på kylaren och blir bara mer propp... -12 blir de dubbla uppskattnings vis när du kör...

136 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#10
ja har en kontakt där fram i bilen men trodde den bara var för inne i bilen .. tror inte att en 740gl har originalmonterad motorvärmare:|

om den nu har det hur värmer den dåra det blir ju bara värre om den värmer fel den måste värma kylvätskan för att de ska va nån ide tongue
Senast redigerat av 740Ragge (3 januari 2009)


Avstängd
74 Inlägg
3 januari 2009
#11
koppla i sladden till motorvärmaren och om du har en värmefläkt att sätta in i bilen, och rikta den upp under instrumentbräda, så är nog problemet borta på ett par timmar!

Jag har alldrig varit rädd för arbete!!
Jag kan stå hur nära som helst och titta på!!

136 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#12
ok nice nice smile


sen så frågade någon om övre slangen var varm och det var den wink

men de betyder ju att termostaten öppnat och att motorn kyler som den ska sen att de är en propp i värmepaketet smile
Senast redigerat av 740Ragge (3 januari 2009)


1 210 Inlägg
3 januari 2009
#13
go_offroad skrev:
koppla i sladden till motorvärmaren och om du har en värmefläkt att sätta in i bilen, och rikta den upp under instrumentbräda, så är nog problemet borta på ett par timmar!

tror iofs inte att proppen sitter i värme paketet??

hade du varmt i expansionskärlet? är slangarna flöde till och från motor mjuka och varma?

kan vara så enkelt att du har ingen kylvätska i bilen... typ en luftbubbla då kan du få detta fenomen oxå...

isåfall är de bara att inhandla glykol och fylla på medans bilen är varm... och ha expansions kärlet öppet unde gång och klämma på slangarna under tiden, då bör du få ut all luft som ej ska vara där...

hoppas de löser sig...


en liten grej till om de så är att förra ägaren monterat in en motovärmare, så sitter den troligtvis i blocket. en så kallad blockvärmare. och den värmer ju upp hela ditt kylsystem isåfall och fixar cirkulation på den...
du kommer höra om de sitter en sån genom ett svagt knäppande ljud när du pluggar in kontakten.. (typ som en perkulator startar) tongue
Senast redigerat av Ekis! (3 januari 2009)

Najs
3 januari 2009
#14
troligaste e väll termostaten

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 januari 2009
#15
om du inte får nån värme i bilen kan de ju tex va att de är snö/is på luftintagsgallret så den är blokerad

såtr i volvo 940is instruktionsbok att får man ingen värme och de tex är kallt/snö skulle man kolla till den först kan ju va så enkelt?


136 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#16
volvo_dude skrev:
om du inte får nån värme i bilen kan de ju tex va att de är snö/is på luftintagsgallret så den är blokerad

såtr i volvo 940is instruktionsbok att får man ingen värme och de tex är kallt/snö skulle man kolla till den först kan ju va så enkelt?

ok ja kollade nu då vare lite is på men inte så mycket hmm


ialla fall ja hade tydligen nån form av motorvärmare som hoppade igång när jag testade att koppla till elutaget i fronten ...


nån som vet hur den fungerar värmer den vattnet så ere perfekt eller ere ba motorn som värms?smile


1 210 Inlägg
3 januari 2009
#17
740Ragge skrev:
volvo_dude skrev:
om du inte får nån värme i bilen kan de ju tex va att de är snö/is på luftintagsgallret så den är blokerad

såtr i volvo 940is instruktionsbok att får man ingen värme och de tex är kallt/snö skulle man kolla till den först kan ju va så enkelt?

ok ja kollade nu då vare lite is på men inte så mycket hmm


ialla fall ja hade tydligen nån form av motorvärmare som hoppade igång när jag testade att koppla till elutaget i fronten ...


nån som vet hur den fungerar värmer den vattnet så ere perfekt eller ere ba motorn som värms?smile

läser du inte inläggena?? jag förklarade för dig 2 st inlägg upp hur en motorvärmare fungerar...hmmwink

Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
136 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#19
Ekis! skrev:
740Ragge skrev:
volvo_dude skrev:
om du inte får nån värme i bilen kan de ju tex va att de är snö/is på luftintagsgallret så den är blokerad

såtr i volvo 940is instruktionsbok att får man ingen värme och de tex är kallt/snö skulle man kolla till den först kan ju va så enkelt?

ok ja kollade nu då vare lite is på men inte så mycket hmm


ialla fall ja hade tydligen nån form av motorvärmare som hoppade igång när jag testade att koppla till elutaget i fronten ...


nån som vet hur den fungerar värmer den vattnet så ere perfekt eller ere ba motorn som värms?smile

läser du inte inläggena?? jag förklarade för dig 2 st inlägg upp hur en motorvärmare fungerar...hmmwink

såg de nu wink


problemet är löst jag körde med motorvärmare sen körde jag runt med massa god varmluft lol


så allt är löst smile


Fetast i stan !!
991 Inlägg
3 januari 2009
#20
740Ragge skrev:
Ekis! skrev:
740Ragge skrev:

ok ja kollade nu då vare lite is på men inte så mycket hmm


ialla fall ja hade tydligen nån form av motorvärmare som hoppade igång när jag testade att koppla till elutaget i fronten ...


nån som vet hur den fungerar värmer den vattnet så ere perfekt eller ere ba motorn som värms?smile

läser du inte inläggena?? jag förklarade för dig 2 st inlägg upp hur en motorvärmare fungerar...hmmwink

såg de nu wink


problemet är löst jag körde med motorvärmare sen körde jag runt med massa god varmluft lol


så allt är löst smile

Kan ju vara bra om du fyller på med vatten blandad glykol så det inte upprepar sig wink

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice


Sök