2173
Sök

Ferrari 348, bra bil???

657 Inlägg
12 mars 2006
Trådstartare
#1
Är en ferrari 348 en bra bil? Alltså, är den hyffsat driftsäker, går det att få tag på delar? Kan man meka själv om man är nogorlunda kunnig??? Vad exakt är det för motor i dem och hur är prestandan??? Kostnad att äga?

Å ni behöver väll inte komma med en massa onödiga, skitnödiga och omogna svar, då kan jag gå upp till dagiset å fråga ungarna där istället

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

Fisketokig
2 997 Inlägg
12 mars 2006
#2
Är det du själv som funderar på det?

Tror det var på discovery de hade ferrari-special och sa att nya är tokdyra att köpa men funkar bra. och har man råd att köpa en begagnad är de tokdyr att laga istället.

Låter inte billigt iaf.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Billackerare
737 Inlägg
12 mars 2006
#3
Det är ju ingen "dussinbil" du frågar om. Känns lite som om detta är fel forum att fråga om en av dem mest exklusiva sportbilarna som går att få tag på. Det finns väl kanska bara en handfull här inne som har åkt i en Ferrari ens..

Jag tycker att du borde försöka hitta ett svenskt Ferrari forum för dina frågor... om du vill ha några vettiga svar vill säga.

Lycka till! smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Fisketokig
2 997 Inlägg
12 mars 2006
#4
misstänker att det inte går att ta en genväg till Mekonomen, micro eller Biltema om du ska ha delar...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

231 Inlägg
12 mars 2006
#5
I 348:an sitter en V8:a på 3,4 liter monterad i bilens längdrikting. Motorn har mekanisk 4-ventilsteknik och 300 hkr (320 hkr i GT & spider).

Gå in på www.vonbraun.se och kolla runt lite. En 348 kostar ca 25000:- att serva var 2000:de mil. Länk till deras servicesida: http://www.vonbraun.se/index.taf?_funct … Cache=8894
Senast redigerat av 9-5 AERO M-06 (12 mars 2006)


945 Inlägg
12 mars 2006
#6
Jag åker förbi Vonbraun varje dag=) Fin skit som man säger...


657 Inlägg
12 mars 2006
Trådstartare
#7
9-5 AERO M-06 skrev:
I 348:an sitter en V8:a på 3,4 liter monterad i bilens längdrikting. Motorn har mekanisk 4-ventilsteknik och 300 hkr (320 hkr i GT & spider).

Gå in på www.vonbraun.se och kolla runt lite. En 348 kostar ca 25000:- att serva var 2000:de mil. Länk till deras servicesida: http://www.vonbraun.se/index.taf?_funct … Cache=8894

Är lite nyfiken för någon gång i livet så vill jag äga en ferrari, helst inte för långt fram i tiden

De var ju inte så jäkla dyrt ändå att serva som ja trodde å de tar ju ändå en liten stund å köra 2000mil så då hinner man ju att spara ngn slant...
Varkar som det är lagom mkt motor i den oxå, behöver inte vart mer än så....

Tack för svaren

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
12 mars 2006
#8
någon polare till min pappa som har en ferrari "blabla" nånting sa att kamrems byte gick på 26tusen .. och att det var totalt omöjligt att byta själv.. och att det är ungefär snitt pris på kamrems byte i en ferrari dom flesta ska tydligen vara riktigt krångliga att mecka med själv.. men men kanske bara är rykten eller bullshit .. iaf vad jag hört


Bmw osv..

657 Inlägg
12 mars 2006
Trådstartare
#9
UseDubbelTurbo skrev:
någon polare till min pappa som har en ferrari "blabla" nånting sa att kamrems byte gick på 26tusen .. och att det var totalt omöjligt att byta själv.. och att det är ungefär snitt pris på kamrems byte i en ferrari dom flesta ska tydligen vara riktigt krångliga att mecka med själv.. men men kanske bara är rykten eller bullshit .. iaf vad jag hört

Så omöjligt kan det inte vara, det är ju bara en bil

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

1 231 Inlägg
12 mars 2006
#10
Om en kamrem går på 26000 ska jag starta mitt egena lilla kamremsföretag!

Mitt projekt: Evo III

231 Inlägg
12 mars 2006
#11
Alex_halvordsson skrev:
9-5 AERO M-06 skrev:
I 348:an sitter en V8:a på 3,4 liter monterad i bilens längdrikting. Motorn har mekanisk 4-ventilsteknik och 300 hkr (320 hkr i GT & spider).

Gå in på www.vonbraun.se och kolla runt lite. En 348 kostar ca 25000:- att serva var 2000:de mil. Länk till deras servicesida: http://www.vonbraun.se/index.taf?_funct … Cache=8894

Är lite nyfiken för någon gång i livet så vill jag äga en ferrari, helst inte för långt fram i tiden

De var ju inte så jäkla dyrt ändå att serva som ja trodde å de tar ju ändå en liten stund å köra 2000mil så då hinner man ju att spara ngn slant...
Varkar som det är lagom mkt motor i den oxå, behöver inte vart mer än så....

Tack för svaren

Tillkommer nästan 20000:- +material var 4000:de mil för kamremsbyte också...


657 Inlägg
12 mars 2006
Trådstartare
#12
9-5 AERO M-06 skrev:
Alex_halvordsson skrev:
9-5 AERO M-06 skrev:
I 348:an sitter en V8:a på 3,4 liter monterad i bilens längdrikting. Motorn har mekanisk 4-ventilsteknik och 300 hkr (320 hkr i GT & spider).

Gå in på www.vonbraun.se och kolla runt lite. En 348 kostar ca 25000:- att serva var 2000:de mil. Länk till deras servicesida: http://www.vonbraun.se/index.taf?_funct … Cache=8894

Är lite nyfiken för någon gång i livet så vill jag äga en ferrari, helst inte för långt fram i tiden

De var ju inte så jäkla dyrt ändå att serva som ja trodde å de tar ju ändå en liten stund å köra 2000mil så då hinner man ju att spara ngn slant...
Varkar som det är lagom mkt motor i den oxå, behöver inte vart mer än så....

Tack för svaren

Tillkommer nästan 20000:- +material var 4000:de mil för kamremsbyte också...

Ja de avskräcker mig inte direkt för så många mil blir det nog inte, ska jag köpa en så ska jag nog typ bara ha den över en sommar bara för att ha ägt en Ferrari en gång i livet, får se till att man köper en som är nyservad
Senast redigerat av Alex_halvordsson (12 mars 2006)

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

231 Inlägg
12 mars 2006
#13
Alex_halvordsson skrev:
9-5 AERO M-06 skrev:
Alex_halvordsson skrev:

Är lite nyfiken för någon gång i livet så vill jag äga en ferrari, helst inte för långt fram i tiden

De var ju inte så jäkla dyrt ändå att serva som ja trodde å de tar ju ändå en liten stund å köra 2000mil så då hinner man ju att spara ngn slant...
Varkar som det är lagom mkt motor i den oxå, behöver inte vart mer än så....

Tack för svaren

Tillkommer nästan 20000:- +material var 4000:de mil för kamremsbyte också...

Ja de avskräcker mig inte direkt för så många mil blir det nog inte, ska jag köpa en så ska jag nog typ bara ha den över en sommar bara för att ha ägt en Ferrari en gång i livet, får se till att man köper en som är nyservad

Klokt tänkt... Det lär ju inte vara nåt direkt prisras över en sommar heller... Så istället för att ha pengarna på banken kan man ha dom i en Ferrari istället.. Soppa o försäkring kan det ju vara värt..


underordnad allfixare
696 Inlägg
12 mars 2006
#14
Pratade med en gubbe som hade en Ferrari Testarossa inte nog med att kamremmen kostar 26 laxar att byta eller att det är var 4000mil det var även vart annat år(!) som den skulle bytas vare sig om man hade åkt 4000 mil eller inte

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

657 Inlägg
12 mars 2006
Trådstartare
#15
LasseMan skrev:
Pratade med en gubbe som hade en Ferrari Testarossa inte nog med att kamremmen kostar 26 laxar att byta eller att det är var 4000mil det var även vart annat år(!) som den skulle bytas vare sig om man hade åkt 4000 mil eller inte

Är ju lite skillnad på en testarossa och en 348 oxå

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

657 Inlägg
12 mars 2006
Trådstartare
#16
LasseMan skrev:
Pratade med en gubbe som hade en Ferrari Testarossa inte nog med att kamremmen kostar 26 laxar att byta eller att det är var 4000mil det var även vart annat år(!) som den skulle bytas vare sig om man hade åkt 4000 mil eller inte

precis min tanke, bensinen blir ju aldrig för dyr enligt min mening

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

tekniker
88 Inlägg
12 mars 2006
#17
Ferrari!!!
Av de Ferrari bilar som finns på marknaden är troligen 348an den billigaste att hålla vid liv. Kamremmen som omnämns i tidigare inlägg gör mig konfunderad, speciellt med tanke på dess eventuella placering?? Detta då Ferrari, Lambo, Aston, Jag mfl sk super bilar uteslutande använder antingen kamkedjor, alternativt kamdrev i massor (fattar inte att det kan få plats så många). Hållbarheten på dessa italienska monster oavsett typ är trist nog bristfällig och servicar e extremt viktiga.
(mitt första jobb som nyanställd på Wendels AB Malmö för en massa år sedan var just att renovera en dylik Ferrari motor efter ett ventilhaveri. Den hade d¨å gått ca 7000 mil).
Men som sagt, någon gång i livet måste man ha ägt en RIKTIG Super Bil, till skillnad från alla dussinbilar oavsett massa turbo, chips mm...
Skillnaden i att sätta sig bakom ratten på en Pizzaracer i halvmiljon klassen (nypris) och en riktig vagn i en klass betydlgit högre upp är bara såååååå.....


Klubbmannen
13 mars 2006
#18
348an gör 0-100 på en fem sekunder, det hade ingen skrivit.
Jag hade själv tankar att köpa en sån i framtiden. Men jag vill inte slänga så mycket pengar på service och reservdelar. Bygger hellre en brutal supra eller 300zx för mindre pengar.
Ingen Ferrari, men ändå en bil vanliga dödliga skulle buga för.

Jag känner en gubbe som har en 355a, han har nyligen servat sin inklusive kamremsbyte.
Han sa det att det var svårt att hitta nån som kunde göra det, hela motorn måste ur och den bilen är ju inte direkt byggd för att vara lättmekad, liksom alla andra Ferraris. Vill man ha en lättmekad bil bör man köpa en Volvo, en Ferre kan man glömma att skruva med själv. Fick inte veta vad det kostade dock, men i och med att han är mer än tillräckligt rik så bekymrar han sig inte med att stå och skryta om hur dyrt det var.
Senast redigerat av Klubbmannen (13 mars 2006)

340 Inlägg
13 mars 2006
#19
Ferrari 348 är nog ingen vidare investering, den behöver en service för 15000:- om året och varannat år krävs det kamremsbyte för 15000:- sedan kan man ju lägga till normalt slitage..bilsport hade en begagnat guide på den förra året. kolla upp det!

3 Inlägg
13 mars 2006
#20
Med tänke på driftkostnaderna så skulle jag nog välja en porsche. Om man tittar tex på annonserna så ser man ganska snart att porsche bilarna har gått betydligt längre o det är mindre "gjort" med dom. Har själv ägt en 911 o var grymt impad på driftsäkerhet o att det inte var dyrare att äga än en BMW. Min 911 hade ju några år på nacken men VILKEN BIL!!!!


Sök