2433
Sök

Säkring glöder, varför ?

914 Inlägg
13 mars 2006
Trådstartare
Hejsan har ett kicker 2500.1 steg.
Med steget följer en anl säkring på 300 amp sitter inga säkringar utanpå steget å verkar inte sitta nån därinne.

När jag vrider upp volymen så börjar 300:an att glöda vrider jag lite till på volymen brinner den så klart upp. Nån som kan ha någon förklaring till varför ? Har jag för litet steg till basen (solox18"). Har kollat alla plus och jord kablar så där är det inget fel.

När jag kollade med dator å mick ,så man får väll ta å räkna av lite på db.n, så var det runt 150 db när den började glöda .
Men det är inte tänkt att det steget ska kunna pressa basen till dom volymerna eller ?

Talspolarna på basen är parallel kopplade så jag kör steget på 1ohm har det något med det att göra ?

Miklen
13 mars 2006
300amp som brinner upp.. låter inget vidare d.. e inte den säkringen lite väl överdimensionerad egentligen ? Ja e inget proffs på sånt här men man ska väl köra basarna me samma ohm som steget är byggt för ?
Senast redigerat av Miklen (13 mars 2006)

914 Inlägg
13 mars 2006
Trådstartare
Steget e 1 ohms stabilt och säkringen medföljer steget så det antar jag är tänkt man ska använda

65 Inlägg
13 mars 2006
Läste lite om steget på kicker.com, vad jag förstår så måste du ha en impedans av minst 2 ohm.....kolla sidan 2 här under punkt 3:

http://www.kicker.com/06/tech-support/m … %20WEB.pdf

För det är väl ett ZX2500.1 ??

För om du då lastar steget med 1 ohm så "läser" väl steget det som 0.5 om jag inte är helt ute o cyklar, och då kan det vara anledningen till ditt problem.

Hoppas det hjälper, Danne
Senast redigerat av Flexy (13 mars 2006)

914 Inlägg
13 mars 2006
Trådstartare
nej det är förra årets modell  kx2500.1 fast som det ser ut på den bilden så är det lite jag skulle behöva ändra. Borde inte vara någon större skillnad på kx och zx.
Senast redigerat av Ronnie.L (13 mars 2006)

65 Inlägg
13 mars 2006
Ok hitta motsvarande info om den

http://www.kicker.com/06/tech-support/m … ifiers.pdf

Samma sak där, 2 ohm som gäller.

//Danne

914 Inlägg
13 mars 2006
Trådstartare
tackar måste jag köpa en säkring till då och ta bort bryggkopplingen å lite annat små pill.

Galen bilstereobyggare och Skyline förare
217 Inlägg
13 mars 2006
Kör du 50mm2 kabalr till det?+har du extra batteri i skuffen??Har aldrig varit med om att en 300 amp särkring har börjat glöda måste vara något fel??

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se

914 Inlägg
13 mars 2006
Trådstartare
har 35mm kabel både som + å - å ja jag har ett optima till 2500:an

10 287 Inlägg
13 mars 2006
Säkra 35mm med 300A??

Jösses....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
13 mars 2006
Nårdiks tabell säger att en 300A säkring är max för 55mm2 kabel. Nu verkar det som 35mm2 håller ändå men säkringen är egentligen för stor i förhållande till kabelarea. Tittar man på arearekommendationerna på Kickers manual så säger den 1/0 AWG och 1 AWG=42mm2. 0 AWG är alltså ännu större.

Men 300A säkringen ska ju rimligtvis inte glöda eller pajja ändå, fast om steget lastas ner för mycket så går säkringen bevisligen sönder förstås. Men 300A och säg 12V blir 3600W, det är mycket det!
Senast redigerat av Drönirettab (13 mars 2006)

1 634 Inlägg
13 mars 2006
Hehe. Läste i zatzy´s sticky tråd att 125-150A skall det vara minst 35mm kabel. Så du bör nog köra med 2st 50mm kablar ;D

Mkt troligt att något kommer att gå sönder om du fortsätter försöka ösa på med den kabeln.

Sen är det ju riktigt feta prylar du har. De flesta på detta forumet är inte de rätta personerna att fråga. Skriv på zatzy eller lazzat, där finns Björn från db-akuten själv och skriver.

mvh Andreas

admin, banna mig inte nu för att jag rekomenderar andra forum wink

Numera Saab 9-5 Aero -00

914 Inlägg
13 mars 2006
Trådstartare
vet har handlat allt av björn å han skickade med den kabeln till å driva stegen med så har aldrig ifrågasatt kabel valet. Iom att björn borde veta vad han gör smile
Fast ska testa i helgen å ta bort ena spolen för jag har som sagt bägge ikopplade å det borde ju lasta ner det en hel del ?
Senast redigerat av Ronnie.L (13 mars 2006)

505 Inlägg
13 mars 2006
Jo, ta bort den där bryggningen som du har gjort, passa så att inte kabeln brinner, då kan det vara mycket som går åt helvete, plasten runt kabeln smälter och lämnar fina spår efter sig.
Det hände en kompis till mig, sket i att säkra en gång.. Dock så hade han dragit den tillsammans med övrigt kablage i bilen så hans elsystem brann upp, bara att skrota bilen! Skulle bli dyrare att dra nytt än att köpa en likvärdig bil (Opel Omega) smile

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4

2lateuloose
543 Inlägg
14 mars 2006
Säkringar är jobbiga saker!.. jag lessnade på att ryka en massa säkringar hela tiden så vi körde en tjock kopparjärn istället! woolaa No problemas!
fast det är inte direkt att rekomendera för prylarna kan gå sönder..

Att läsa att steget är stabil till en viss ohm behöver inte stämma alls.. har både sett upp & ner på det! Jag är ingen kicker expert men kolla med björn på dB Akuten, Han har förmodligen testat & vet vart gränserna går..

Sjyssta prylar du har föressten! skönt att det finns folk som vet vad man ska satsa på... smile

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

914 Inlägg
14 mars 2006
Trådstartare
tackar fast det är lite överkurs för min kompis å mig.. gick från dubbla mds power fanatic 10:or+1 12:a så hmm det är lite skillnad. Men det ska nog gå å lösa låter bra än så länge.

10 287 Inlägg
14 mars 2006
Sedan så får man passa sig för att en högtalare har 4 ohm nominellt betyder inte att den har 4 ohm som minsta impedans. Det kan vara ner på 3 ohm eller ibland lägre. Vilket innebär att dina 1 ohm kan vara ner mot en halv ohm om du har otur.

/Göran

(Groucho Marx).

914 Inlägg
14 mars 2006
Trådstartare
ok får ta å mäta å koppla på lite olika sätt i helgen å se vad som funkar för mig. Tackar för svaren har gett mig en del å fundera på.
Senast redigerat av Ronnie.L (14 mars 2006)

10 287 Inlägg
14 mars 2006
Ronnie. Ett tips bara. Om du känner att du inte har järnkoll på så här pass våldsamma elektriska installationer - ta hjälp av någon som kan.

/Göran

Ronnie.L skrev:
ok får ta å mäta å koppla på lite olika sätt i helgen å se vad som funkar för mig. Tackar för svaren har gett mig en del å fundera på.

(Groucho Marx).

914 Inlägg
14 mars 2006
Trådstartare
Därför jag frågar er å björn.wink  Men vill inte störa björn för mycket han har rätt fullt upp med allt annat arbete å sin nya astro. Fast du kan gärna komma över och göra en översyn på det å säga vad för tokigheter vi gör. Bortsett placeringen av högtalarna smile
Senast redigerat av Ronnie.L (14 mars 2006)

Sök