4472
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#101
Mechanimal skrev:
Diggar din bil som fan, riktigt brutal S40. Hoppas du får så bra slutresultat att du når ditt mål smile Du har väl vikten på din sida, men jag vet inte hur mkt som skiljer? halvt ton eller närmare ett helt ton?

Jag har vägt min egen bil, 1275kg + soppa + pilot. Har inte vägt någon Veyron med sett många siffror som säger 1888kg + soppa + pilot.  drygt 600kg mao (~50% av min bil)
Senast redigerat av torpis (8 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#102
Grenröret blir också nytillverkat. Förmodligen blir det Ajden som svetsar ett nytt åt mig för att passa turbon som jag valt. Det kommer bli pulssplittat med urtag för WG från bädde sidor. Pulssplit innebär att man leder in cylindrarna två och två i avgashuset på turbon som är delat i två halvor. Pulssplit gör grymt mycket för spoolupen. Pulsplit bygger lite mer mottryck, vilket jag har kompenserat med en snäpp större avgashus. Jag hoppas på laddtryck vid 4000rpm...  vi får se vad verkligheten vill sen.

WG är en av de dyrare 50mm HKS-kopiorna som jag hittade till brakpris hos en stylingfirma som slog igen, kul för mig iaf smile Downpipen kommer jag bygga själv, det blir 3.5" till efter "katt" där JT 3" tar över.

https://www1.garaget.org/archive/67/66521/62730/62730-1166811.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 januari 2009
#103
torpis skrev:
Grenröret blir också nytillverkat. Förmodligen blir det Ajden som svetsar ett nytt åt mig för att passa turbon som jag valt. Det kommer bli pulssplittat med urtag för WG från bädde sidor. Pulssplit innebär att man leder in cylindrarna två och två i avgashuset på turbon som är delat i två halvor. Pulssplit gör grymt mycket för spoolupen. Pulsplit bygger lite mer mottryck, vilket jag har kompenserat med en snäpp större avgashus. Jag hoppas på laddtryck vid 4000rpm...  vi får se vad verkligheten vill sen.

WG är en av de dyrare 50mm HKS-kopiorna som jag hittade till brakpris hos en stylingfirma som slog igen, kul för mig iaf smile Downpipen kommer jag bygga själv, det blir 3.5" till efter "katt" där JT 3" tar över.

http://www1.garaget.org/archive/67/6652 … 166811.jpg

Puls-splitten får du väl när två av de fyra kolvarna går i Ö.D. och förbränningen sker, medan de andra två är i U.D.
Hur ser puls-splitten ut på en femma? smile
Där har du ju samma som på en fyra - fast treans cylinder kör sitt eget race... tongue
Senast redigerat av TurbOla (9 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#104
TurbOla skrev:
torpis skrev:
Grenröret blir också nytillverkat. Förmodligen blir det Ajden som svetsar ett nytt åt mig för att passa turbon som jag valt. Det kommer bli pulssplittat med urtag för WG från bädde sidor. Pulssplit innebär att man leder in cylindrarna två och två i avgashuset på turbon som är delat i två halvor. Pulssplit gör grymt mycket för spoolupen. Pulsplit bygger lite mer mottryck, vilket jag har kompenserat med en snäpp större avgashus. Jag hoppas på laddtryck vid 4000rpm...  vi får se vad verkligheten vill sen.

WG är en av de dyrare 50mm HKS-kopiorna som jag hittade till brakpris hos en stylingfirma som slog igen, kul för mig iaf smile Downpipen kommer jag bygga själv, det blir 3.5" till efter "katt" där JT 3" tar över.

http://www1.garaget.org/archive/67/6652 … 166811.jpg

Puls-splitten får du väl när två av de fyra kolvarna går i Ö.D. och förbränningen sker, medan de andra två är i U.D.
Hur ser puls-splitten ut på en femma? smile
Där har du ju samma som på en fyra - fast treans cylinder kör sitt eget race... tongue

Man leder in cyl 1+4 i en halva samt 2+3 i andra halvan för att putta på turbon i tur och ordning utan att det blir trängsel i kön.
Senast redigerat av torpis (9 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
9 januari 2009
#105
torpis skrev:
Grenröret blir också nytillverkat. Förmodligen blir det Ajden som svetsar ett nytt åt mig för att passa turbon som jag valt. Det kommer bli pulssplittat med urtag för WG från bädde sidor. Pulssplit innebär att man leder in cylindrarna två och två i avgashuset på turbon som är delat i två halvor. Pulssplit gör grymt mycket för spoolupen. Pulsplit bygger lite mer mottryck, vilket jag har kompenserat med en snäpp större avgashus. Jag hoppas på laddtryck vid 4000rpm...  vi får se vad verkligheten vill sen.

WG är en av de dyrare 50mm HKS-kopiorna som jag hittade till brakpris hos en stylingfirma som slog igen, kul för mig iaf smile Downpipen kommer jag bygga själv, det blir 3.5" till efter "katt" där JT 3" tar över.

http://www1.garaget.org/archive/67/6652 … 166811.jpg

Hårigt!

Edit: Byggde inte Autotech ett pulsesplitgrenrör för en vitfemma? Eller har jag drömt det?
Senast redigerat av axelj (9 januari 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#106
axelj skrev:
Hårigt!

Edit: Byggde inte Autotech ett pulsesplitgrenrör för en vitfemma? Eller har jag drömt det?

Hårigaste är att få stängt huven ovanpå alla gigantiska prylar :p

Thomas som jobbade på Autotech är sjuk på att svetsa, han kan mycket väl snott ihop något sådant.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#107
Jag har även beställt ett knippe bussningar avsedda för Mitsubishis EVO bilar...  kan man rättårgång så matchar S40 och EVO på ett flertal punkter. (De säger att drivlinan från en EVO 7 passar förhållandevis smärtfritt på en S40, nån som sponsrar?? coollol)  Länkarmarna fram, samt bakvagnen. Beställde med justerad Caster för bättre grepp....  tror det kan behövas wink

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/00buss2.jpg


http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/00buss10.jpg


Sen blir det mina egna motorbussningar. Redan vid 500Nm drar man originalhållarna ovala, grövre saker fick utvecklas. På bilden syns den kraftigare av de två undre originalfästena tillsammans med min nya bussning. 50% bredare och solid gummi. Original har dessutom en funktion där bara det bakre fästet aggerar tills motorn verkligen vrider sig, sen tar no2 vid... behöver knappast säga att bägge håller i motorn på en gång nu smile

http://henke.rchomepage.com/s40upgrades/bussning.jpg
Senast redigerat av torpis (9 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 januari 2009
#108
torpis skrev:
TurbOla skrev:
torpis skrev:
Grenröret blir också nytillverkat. Förmodligen blir det Ajden som svetsar ett nytt åt mig för att passa turbon som jag valt. Det kommer bli pulssplittat med urtag för WG från bädde sidor. Pulssplit innebär att man leder in cylindrarna två och två i avgashuset på turbon som är delat i två halvor. Pulssplit gör grymt mycket för spoolupen. Pulsplit bygger lite mer mottryck, vilket jag har kompenserat med en snäpp större avgashus. Jag hoppas på laddtryck vid 4000rpm...  vi får se vad verkligheten vill sen.

WG är en av de dyrare 50mm HKS-kopiorna som jag hittade till brakpris hos en stylingfirma som slog igen, kul för mig iaf smile Downpipen kommer jag bygga själv, det blir 3.5" till efter "katt" där JT 3" tar över.

http://www1.garaget.org/archive/67/6652 … 166811.jpg

Puls-splitten får du väl när två av de fyra kolvarna går i Ö.D. och förbränningen sker, medan de andra två är i U.D.
Hur ser puls-splitten ut på en femma? smile
Där har du ju samma som på en fyra - fast treans cylinder kör sitt eget race... tongue

Man leder in cyl 1+4 i en halva samt 2+3 i andra halvan för att putta på turbon i tur och ordning utan att det blir trängsel i kön.

Men cylinder 5 då? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 196 Inlägg
9 januari 2009
#109
fan det här ser ju riktigt bra ut smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#110
TurbOla skrev:
torpis skrev:
TurbOla skrev:

Puls-splitten får du väl när två av de fyra kolvarna går i Ö.D. och förbränningen sker, medan de andra två är i U.D.
Hur ser puls-splitten ut på en femma? smile
Där har du ju samma som på en fyra - fast treans cylinder kör sitt eget race... tongue

Man leder in cyl 1+4 i en halva samt 2+3 i andra halvan för att putta på turbon i tur och ordning utan att det blir trängsel i kön.

Men cylinder 5 då? tongue

jag skippade den wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 januari 2009
#111
torpis skrev:
TurbOla skrev:
torpis skrev:

Man leder in cyl 1+4 i en halva samt 2+3 i andra halvan för att putta på turbon i tur och ordning utan att det blir trängsel i kön.

Men cylinder 5 då? tongue

jag skippade den wink

Hahaha, men jag undrade om du kunde säga hur det ser ut på en 5cyl. tongue

Det borde vara i stil med 1-5, 2-4, 3, pulsmässigt, om jag inte kommer ihåg fel när vi snurrade på veven efter renovering.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
9 januari 2009
#112
TurbOla skrev:
torpis skrev:
TurbOla skrev:
Men cylinder 5 då? tongue

jag skippade den wink

Hahaha, men jag undrade om du kunde säga hur det ser ut på en 5cyl. tongue

Det borde vara i stil med 1-5, 2-4, 3, pulsmässigt, om jag inte kommer ihåg fel när vi snurrade på veven efter renovering.

Det går inte ihop sig så bra med ett twin-entry dock wink
Jag tror att jag läst någonstans (bör ha varit TPC), att Autotech har löst det på något sett. Kommer dock inte ihåg hur, är inte ens säker på att det stod. Men det är möjligt att jag bara har drömt alltihop i mina våta drömmar om pulsesplitrör cool

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#113
Idag har jag beställt kolvar från CP-pistons. Jag har valt att flytta upp kolvbulten och använda längre vevstakar för att minska kolvens acceleration i ändlägena. Kolvarna har även 0.5mm överdiameter så jag kan använda original kolvringar för 81.5mm kolv. Cylinderloppen kommer att borras och honas till ett kolvspel på ca 0.08mm. Kolvleverantören kommer bifoga lämpligt kolvspel utefter det användningsområde motorn kommer ha. Dem sätter kanske i halsen när de ser att jag planerar köra 1500mil/år med 360 literhästar, vi får se smile

Bilder kommer så fort jag fått leverans.

Om någon är intresserad av Verdistakar samt orignalkolvar modifierade för bättre kylning samt urfrästa ventilurtag för duktigt mycket lyft så dra ett PM smile (De hänger med till 460hk iaf)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
11 januari 2009
#114
Det låter ju cp-roligt cool
Men ärligt talat, hur ofta utnyttjar man maxeffekt i en sådan bruksbil? wink Inte hela vägen till och från jobbet i varje fall? smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#115
axelj skrev:
Det låter ju cp-roligt cool
Men ärligt talat, hur ofta utnyttjar man maxeffekt i en sådan bruksbil? wink Inte hela vägen till och från jobbet i varje fall? smile

Nej, det gör man ju per definition inte. Accelererar man från 100-200km/h på 5sek så är man rätt nöjd efter att ha gasat fullt i 7sek om man ligger i 110km/h. Så visst full gas använder man mindre och mindre ju mer pulver motorn har. Däremot  så blir det ofta "pull" bara för det är så jäkla kul. Oavsett som det är en Bmw eller Audi.  Precis innan jag ställde av bilen vart det rejs med en Audi RS4 "steg3", de vart så till sig så de stannade och presenterade sig och tog i hand.  ...man stöter på en del kul bilar om man kör en timme om dagen på E4:an smile
___________________________________________________--

Har beställt aluminiumrör från Alutech, helt okej priser. Aluminiumplåt finns redan i garaget. Skall börja fila till insuget snart.  Ajden som skall bygga grenrör kan leverera på en vecka, det är fasen fort för ett pulsplittat ormbo med alla rören lika långa smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

125 Inlägg
12 januari 2009
#116
torpis skrev:
axelj skrev:
Det låter ju cp-roligt cool
Men ärligt talat, hur ofta utnyttjar man maxeffekt i en sådan bruksbil? wink Inte hela vägen till och från jobbet i varje fall? smile

Nej, det gör man ju per definition inte. Accelererar man från 100-200km/h på 5sek så är man rätt nöjd efter att ha gasat fullt i 7sek om man ligger i 110km/h. Så visst full gas använder man mindre och mindre ju mer pulver motorn har. Däremot  så blir det ofta "pull" bara för det är så jäkla kul. Oavsett som det är en Bmw eller Audi.  Precis innan jag ställde av bilen vart det rejs med en Audi RS4 "steg3", de vart så till sig så de stannade och presenterade sig och tog i hand.  ...man stöter på en del kul bilar om man kör en timme om dagen på E4:an smile
___________________________________________________--

Har beställt aluminiumrör från Alutech, helt okej priser. Aluminiumplåt finns redan i garaget. Skall börja fila till insuget snart.  Ajden som skall bygga grenrör kan leverera på en vecka, det är fasen fort för ett pulsplittat ormbo med alla rören lika långa smile

'

hehe är nog bra roligt o ha din bil:D intrssant tråd

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#117
För att få mer plats för insuget, eller rättare sagt för att kunna få mina runners så raka som möjligt så behöver man modifiera termostathuset. Jag satte upp det i fräsen på lunchen och gav foten en snaggning. ca 4.5grad kommer termostathuset luta nu, bort från insuget. det innebär att jag får ca 9mm extra, det kan låta lite men det räcker smile Jag kommer få modifiera locket till termostathuset också, dock tror jag det räcker att vrida det en bit, svetsa på två sockerbitar och borra monteringshålen i dem. annars för det bli till att bygga ett nytt lock i egen tappning.

Tänk på att det inte är VM i fotografering utan bara lite byggbilder smile

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/henkemodtemp1.JPG

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/henkemodtemp3.JPG


Även tempgivaren får flytta, jag slipade ner dess fäste och ruggade upp ytorna så det kan svetsas igen. tempgivarna hamnar förmodligen bakom motorn på huvudvattenröret.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/henkemodtemp2.JPG
Senast redigerat av torpis (13 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

271 Inlägg
13 januari 2009
#118
Ballt.

Men du bör överväga det där med soppapumparna. De klarar ALDRIG 600hk e85 per pump. Klarar nog inte ens det på bensin. Walbrona tappar massor med flöde så for de börjar få lite tryck på sig. Och med din motor så gissar jag på att du kommer kliva över 2bar ladd (3+2bar bränsletryck isf)

Jag började tappa soppatryck med 2x walbro på E85 när jag klev över 2bar och 7500rpm på min maskin.
Har åkt 402m på 10.01@228kmh så är redan snabbare än veyron isf. 4 dörrars bil det med wink

Men lycka till. Tror du kommer fixa det!


Forummoderator
10 576 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#119
youask skrev:
Ballt.

Men du bör överväga det där med soppapumparna. De klarar ALDRIG 600hk e85 per pump. Klarar nog inte ens det på bensin. Walbrona tappar massor med flöde så for de börjar få lite tryck på sig. Och med din motor så gissar jag på att du kommer kliva över 2bar ladd (3+2bar bränsletryck isf)

Jag började tappa soppatryck med 2x walbro på E85 när jag klev över 2bar och 7500rpm på min maskin.
Har åkt 402m på 10.01@228kmh så är redan snabbare än veyron isf. 4 dörrars bil det med wink

Men lycka till. Tror du kommer fixa det!

Klart värt att fundera på gällande pumparna, tittar man på flödesdiagramet så säger det ca 48GPH vid 80psi, det blir 181liter/h per pump.  lägger vi ihop bägge så har vi 6liter/min, eller 6000cc/min delat på 4 spridare = 1500cc vid 2.5bar laddtryck. Det motsvarar 750hk ungefär.

http://www.bmotorsports.com/shop/images/walbro-255lph-pump-chart.gif


Det kanske är så att de inte orkar med som du säger om vi räknar bort lite förluster på vägen...  men det är ju inget som hindrar att man monterar en till i så fall.

Vilken setup kör du vad gäller pump/ar?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#120
Den 984 jag körde innan skall klara 165liter/h vid 5bar tryck, dvs 2kg ladd. Den pumpade soppa till 1000cc spridare och 1.8kg ladd(~440hk)  men där gick nog gränsen för den. (E85)
Senast redigerat av torpis (13 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök