3302
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#1
Tänkte starta en tråd om vad som händer med min bil då många är nyfikna smile  Jag vill i denna trådan både visa mitt projekt och hjälpa andra, så har ni frågor rörande mer avancerad trimning av S40/V40 så ös på bara!

Börjar med två länkar till mycket bra info som man bör läsa innan man skruvar med sin motor...

Garagets motordatatråd, jag har sammanfattat lite tumregler och allmänt bra att veta i stycke #8
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

X40nordic, deras forum är nu öppet och där finns många bra trådar om man har trubbel med sin S40.
http://www.x40nordic.com


---------------------------------------------------------------------------------------


Drar en kort bakgrund först. Jag kom av olika anledningar in på Volvos X40bilar, gick med i X40nordic och blev fast. Varför man väljer att bygga en snabb FWD bil kan man ju fråga sig, men det är ju där i utmaningen ligger... att bygga en irriterande snabb bil.

Jag jobbar som konstruktör på Nibe i Markaryd och bor själv i Ljungby, enkel resa på 5mil till jobbet och 5mil hem, det går snabbt att räkna ut att driftsäkerheten prioriteras högt... det suger att knuffa bilen till jobbet kyliga morgnar.

Hösten 2007mappade och bromsade jag bilen till 426hk och 530Nm hos Autotech i Trollhättan. Att mappa en bil i en bra bänk är A och O om man vill ha koll på alla värden. Dock kan man inte mappa allting i en bänk. Det säger sig självt att kallstart, choke ner till -20grader mm inte går att mappa inomhus, så det blev till att lära sig Nira i3+ utan och innan. Efter många mil med laptopen i knät har jag en bil som fungerar precis som en originalbil. Den drar inte speciellt mycket soppa och den startar alltid. Jag har inte under hela 2008 haft ett enda motorrelaterat driftstopp, ja inte ett enda stopp faktiskt, bara någon skjuten växellåda och koppling.

https://www1.garaget.org/archive/67/66521/62730/62730-571585.jpg



____________________________________________________________________________

Framtiden - 2009

2008 drog bilen lika med en Gallardo SE från 100-300km/h med laddtryck på 0.25bar lägre än i bänken. Mot slutet av 2008 så laddades det mer än i bänken och effekten var gissningsvis 450hk. 100-200km/h avverkades på 7.8sek på 3:ans växel.

Jag tycker bilen skulle må gott av lite mer pulver, så ribban har höjts. I år är målsättningen att åka lika fort som den dödsläckra Bugatti Veyron mellan 0-300km/h. Veyron är snabb i starten, vilket innebär att jag måste kapa 2.5sek mellan 100-300km/h.

Det finns redan en del bilder uppladdade, jag kommer berätte lite närmare om prylarna jag valt i den takt jag hinner.  Hoppas det blir en intressant tråd smile

https://www1.garaget.org/archive/67/66521/62730/62730-895019.jpg
Senast redigerat av torpis (6 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 januari 2009
#2
Låter lite kaxigt att hänga på en Bugatti Veyron. tongue
Då är det din video på Youtube där du hänger på Gallardon?

Detta får vi följa. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

517 Inlägg
5 januari 2009
#3
äntligen ! smile Kunde varit bra om du visat reg.nr, så vet man när man inte behöver göra sig besväret att rejsa wink


Svartlistad
446 Inlägg
5 januari 2009
#4
kommer följas med ett extremt intresse , vore kul om du la upp en film mot en veyron sen oxå tongue


1 863 Inlägg
5 januari 2009
#5
Verkar lovande...

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#6
Mitt gamla motorkoncept är baserat på ganska många orignaldelar och har i dagsläget blivit riktigt billigt, har man nog med koll och god vana inom mekanik, elektronik samt programering så kan man bygga ihop en bil på 400hk som är driftsäker för 70000kr. Det är mycket handpåläggning innan det funkar... många timmars skruvande.

Motorn har en handful modifieringar för att underlätta livet, bla smidda vevstakar, uppfräst vevhusventilation, modifierade kolvar och självklart en totalrenovering. Jag använde en turbo från Precision, en SCM3231 monterad på original grenrör. Topplocket är special, men det räcker i princip med original för 400hk. Kamaxlar på ca 260grader och 9mm lyft, extra soppapump, 1000cc spridare samt Nira i3+ motorstyrning, Större IC monterad på originalplats samt en kraftigare koppling.  that's it smile

https://www1.garaget.org/archive/67/66521/62730/62730-1129110.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#7
TurbOla skrev:
Låter lite kaxigt att hänga på en Bugatti Veyron. tongue
Då är det din video på Youtube där du hänger på Gallardon?

Detta får vi följa. wink

Jepp, min bil där.   tänk om.... om jag mappat laddtryckstyrningen dagen innan och haft dedär sista 0.25baren... hm  alltid är det nått  wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#8
Veyron åker 10.6 @ 220km/h på 402m, det börjar tydligen gå tungt även för en Veyron efter 100km/h med 4x4... 

Test done by RoadandTrack
- ONLY REGISTERED AND ACTIVATED USERS CAN SEE ALL LINKS - CLICK HERE TO REGISTER

0-50 km/h: 1,3 s (10,5 m)
0-100 km/h: 3,0 s (46,8 m)
0-160 km/h: 6,1 s (161,6 m)
0-200 km/h: 8,9 s (298,1 m)
0-250 km/h: 13,3 s (574,6 m)
0-300 km/h: 19,8 s (1076,8 m)
0-320 km/h: 23,8 s (1417,7 m)

0-402,34 m: 10,6 s
0-804,68 m: 16,4 s
0-1207,02 m: 21,3 s
0-1609,36 m: 25,9 s (329 km/h)



någon som sitter inne på fler tester med Veyron? vore kul med fler intervall.
Senast redigerat av torpis (5 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

337 Inlägg
5 januari 2009
#9
Håller tummarna! big_smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#10
Ny större intercooler från KL-Racing. Den gamla var på 8.8liter och satt bakom AC-kondensorn. Den nya är på drygt 20liter och kommer monteras som första kylelement i ordningen. Det är viktigt med kall luft.

https://www1.garaget.org/archive/67/66521/62730/62730-1166782.jpg


Huvlås, tuta samt utetempgivare har fått flytta på sig. IC skall upp ca 25mm till och monteras hängande i ett plattjärn som kommer monteras mellan hållarna för original kylpaket. Jag vill ha kvar IC:n på originalplats snarare än en frontmatad variant, jag har inte direkt några fixa idéer om att bilen måste se original ut, men denna IC:n får faktiskt plats och man slipper onödigt långa tryckrör. Vidare kommer jag inte kunna ge full effekt under 100km/h och då blåser det förmodligen fullt nog för att kyla laddluften. Sen är det ju inte värre än att man bygger om fall det inte räcker wink

https://www1.garaget.org/archive/67/66521/62730/62730-1166784.jpg
Senast redigerat av torpis (5 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 januari 2009
#11
Satan, den var rätt tjock. tongue

Bara att du lyckas få plats med den och de andra... det är bra. wink
Kall luft lär du ha massor av. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
5 januari 2009
#12
Äntligen kommer denna tråd.. Har hoppats på det länge! Kommer definitivt följas!

Lycka till!

dARKiE
5 031 Inlägg
5 januari 2009
#13
Fan va grymt, då var det nog denna jag såg på parkeringen när jag jobbade som inhyrd på nibe ändå.. big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

86 Inlägg
5 januari 2009
#14
Denna tråden kommer bli kul att följa:D... Hur mycke hk har du räknat med att få ur den?wink
Senast redigerat av Nicasil (5 januari 2009)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd å supa i baren:D

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#15
Darkie skrev:
Fan va grymt, då var det nog denna jag såg på parkeringen när jag jobbade som inhyrd på nibe ändå.. big_smile

Javisst, det var säkert den. Sen står det även en till 400hk S40 på Nibes parkering, en mörkblå...  det smittar av sig wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#16
Nicasil skrev:
Denna tråden kommer bli kul att följa:D... Hur mycke hk har du räknat med att få ur den?wink

Har inget direkt mål vad gäller effekten, mest kul att nå 300blås lika fort som Bugattin.

Finns en bil här på garaget med likadan turbo som jag valt (http://www.garaget.org/?car=18545), dock har jag specialbeställt ett pulssplittat avgashus till mig för att underlätta spoolupen på min lille fjuttmotor.
Senast redigerat av torpis (5 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

950 Inlägg
5 januari 2009
#17
torpis skrev:
Veyron åker 10.6 @ 220km/h på 402m, det börjar tydligen gå tungt även för en Veyron efter 100km/h med 4x4... 

Test done by RoadandTrack
- ONLY REGISTERED AND ACTIVATED USERS CAN SEE ALL LINKS - CLICK HERE TO REGISTER

0-50 km/h: 1,3 s (10,5 m)
0-100 km/h: 3,0 s (46,8 m)
0-160 km/h: 6,1 s (161,6 m)
0-200 km/h: 8,9 s (298,1 m)
0-250 km/h: 13,3 s (574,6 m)
0-300 km/h: 19,8 s (1076,8 m)
0-320 km/h: 23,8 s (1417,7 m)

0-402,34 m: 10,6 s
0-804,68 m: 16,4 s
0-1207,02 m: 21,3 s
0-1609,36 m: 25,9 s (329 km/h)



någon som sitter inne på fler tester med Veyron? vore kul med fler intervall.

Alltid bra att ha mål. Johannes körde väl runt 10,6s på 402 meter med 650 hk, så det är väl där någonstanns du bör hamna.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#18
Dansken- skrev:
torpis skrev:
Veyron åker 10.6 @ 220km/h på 402m, det börjar tydligen gå tungt även för en Veyron efter 100km/h med 4x4... 

Test done by RoadandTrack
- ONLY REGISTERED AND ACTIVATED USERS CAN SEE ALL LINKS - CLICK HERE TO REGISTER

0-50 km/h: 1,3 s (10,5 m)
0-100 km/h: 3,0 s (46,8 m)
0-160 km/h: 6,1 s (161,6 m)
0-200 km/h: 8,9 s (298,1 m)
0-250 km/h: 13,3 s (574,6 m)
0-300 km/h: 19,8 s (1076,8 m)
0-320 km/h: 23,8 s (1417,7 m)

0-402,34 m: 10,6 s
0-804,68 m: 16,4 s
0-1207,02 m: 21,3 s
0-1609,36 m: 25,9 s (329 km/h)



någon som sitter inne på fler tester med Veyron? vore kul med fler intervall.

Alltid bra att ha mål. Johannes körde väl runt 10,6s på 402 meter med 650 hk, så det är väl där någonstanns du bör hamna.

Japp, har för mig han åkte 225km/h som fortast på 402m med 650hk kittet. Vi får se hur långt detta räcker.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 638 Inlägg
5 januari 2009
#19
Kul med ett s40 projekt, kommer att bli riktigt bra det där när det blir klart smile

x40
1 209 Inlägg
5 januari 2009
#20
va bra att du har startat detta.. vi som kör x40 kan lära oss nåt mer av bilarna vi äger.. lycka till med att nå 300 km/h... gillar stark din bil och allt jobb du har gjort/ gör på bilen...

Volvo S40 turbo.


Sök