4341
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#121
Som framgår från tidigare inlägg så vart jag tvungen att skära bort huvlåsmekanismen för att kunna få din min nya IC, jag har även sålt min huv. Det kommer bli en ny huv i glasfiber från Adrian-Styling. Glashuvar är lit luriga, i synnerhet om man har ambitioner att åka fort. Jag beställde därför huvlås av modeller AeroCatch från Trendab. Det kommer se ut utgefär som på Johans panamagula S40, dock lurar jag på att välja ort scoopet...  vi får se.

http://www.trendab.se/pub_images/original/undermonterade_aero_med_lås_631.jpg

http://adrian-styling.net/shop/images/uploads/CIMG0434.JPG

http://www.x40nordic.com/carpics/1_9039.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 januari 2009
#122
Tycker det ska se så original ut som möjligt utvändigt. wink
Sleeper-stuk. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
14 januari 2009
#123
Jag håller med TurbOla faktiskt, din bil ska se så original ut den kan Henke tongue

/Påsen

PÅSEN RACING

3 714 Inlägg
14 januari 2009
#124
ja sleeperstuket utan tvekan smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#125
Som sagt, lutar åt huv utan scoop...

Jag behöver lacka om bilen dessutom, vilken färg skall jag välja?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 januari 2009
#126
Tycker du ska satsa på en diskret färg som följer sleeper-stuket isåfall också. wink

Annars kan du går hårt ut och lacka den saffran, laserblå, eller kanske flashgrön. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#127
Jag har filurat vidare vad gäller pumpar. jag vill prova två st Walbro och se om de räcker, om så inte är fallet blir det två 044.

S40 har en catchtank inne i den venliga tanken som jag vill använda. Jag vill även låta pumparna suga själva, vilket jag inte tror är ett problem. För att minska förlusterna tänkte jag dra två ledningar fram för matningen samt en retur. Jag tror denna setup ger lägre tryckfall än vad man skulle få om man kopplar ihop pumparna bak med Y-kors.  På detta viset får jag dessutom en jämnare fördelning över railen.

Riskanalys: Vad tror ni? kommer det funka eller kommer den pumpen som får grepp om soppan först blåsa rakt renom den andra?  behöver jag kanske beckventiler på matningsledningarna? har GSL-392 inbyggd backventil? finns det eftermarknadsbackventiler avsedda för bränslesystem?

spridarna blir 1680cc, så jag kan behålla grundtryck på 3bar.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/pumpsetup.JPG

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#128
TurbOla skrev:
Tycker du ska satsa på en diskret färg som följer sleeper-stuket isåfall också. wink

Jag har en idé om en sådan färg, som samtidigt är rackans läcker i sin enkelhet...  vill dock få in lite förslag innan jag visar min tanke.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
16 januari 2009
#129
jag tycker att skimmergul, pearlgul är skitfint, kanske denna med kombination utav svart, brun(fönst rerna passar skitfint enligt mig) eller grå ??


https://www1.garaget.org/gallery/archive/105576/545331_4m902y.jpg
ett litet arbete ^^, som vi hade i verkstan, som sagt färgen e skitfin, i solljuset(mulet på bilden).
Senast redigerat av TwinsBilOchPlat (16 januari 2009)


Reservdansk
6 271 Inlägg
16 januari 2009
#130
torpis skrev:
Jag har filurat vidare vad gäller pumpar. jag vill prova två st Walbro och se om de räcker, om så inte är fallet blir det två 044.

S40 har en catchtank inne i den venliga tanken som jag vill använda. Jag vill även låta pumparna suga själva, vilket jag inte tror är ett problem. För att minska förlusterna tänkte jag dra två ledningar fram för matningen samt en retur. Jag tror denna setup ger lägre tryckfall än vad man skulle få om man kopplar ihop pumparna bak med Y-kors.  På detta viset får jag dessutom en jämnare fördelning över railen.

Riskanalys: Vad tror ni? kommer det funka eller kommer den pumpen som får grepp om soppan först blåsa rakt renom den andra?  behöver jag kanske beckventiler på matningsledningarna? har GSL-392 inbyggd backventil? finns det eftermarknadsbackventiler avsedda för bränslesystem?

spridarna blir 1680cc, så jag kan behålla grundtryck på 3bar.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/pumpsetup.JPG

När jag såg att du tänkte mata från två håll, kom jag att tänka på en 850 som ligger ute på Blocket nu.

Bränslesystemet är byggt med 2st bosch 044 huvudpumpar som matar railen från båda gavlarna och i tanken sitter en bosch 040 och matar en catchtank på en liter.

Står förstås inget mer exakt hur det är byggt, men det är ju samma princip som du tänkt dig, så jag antar att det måste bli bra. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
16 januari 2009
#131
torpis skrev:
Jag har filurat vidare vad gäller pumpar. jag vill prova två st Walbro och se om de räcker, om så inte är fallet blir det två 044.

S40 har en catchtank inne i den venliga tanken som jag vill använda. Jag vill även låta pumparna suga själva, vilket jag inte tror är ett problem. För att minska förlusterna tänkte jag dra två ledningar fram för matningen samt en retur. Jag tror denna setup ger lägre tryckfall än vad man skulle få om man kopplar ihop pumparna bak med Y-kors.  På detta viset får jag dessutom en jämnare fördelning över railen.

Riskanalys: Vad tror ni? kommer det funka eller kommer den pumpen som får grepp om soppan först blåsa rakt renom den andra?  behöver jag kanske beckventiler på matningsledningarna? har GSL-392 inbyggd backventil? finns det eftermarknadsbackventiler avsedda för bränslesystem?

spridarna blir 1680cc, så jag kan behålla grundtryck på 3bar.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/pumpsetup.JPG

jag tror inte du ska ha backventil på matningsledningarna, det kan påverka flöde/tryck.

Sen skulle jag inte mata ifrån 2 håll på railen, du kommer att tappa tryck över de mittersta spridarna. ( 3 bar från ena hållet & 3 bar ifrån andra hållet ger 0 bar ju)

Flödesberäkna returen också så du inte får problem på låglast med att det byggs upp för högt tryck i returen (det bör inte göra det om du använder tillräckligt grov ledning), men jag tror att det bästa är som du själv tänkt med 2 matningsledningar fram och sedan ett Y-kors och en ledning in i railen

Tror inte att det blir några som helst problem med att en pump "stjäl" soppan för den andra, jag har aldrig haft det problemet men jag åker iofs med 2st lågtryckspumpar som flödar 180l/h stycket, alltså hälften av vad dina flödar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#132
kolvas skrev:
Sen skulle jag inte mata ifrån 2 håll på railen, du kommer att tappa tryck över de mittersta spridarna. ( 3 bar från ena hållet & 3 bar ifrån andra hållet ger 0 bar ju)

nja... det kommer ligga 3bar ända fram till BTR. matar jag från ena sidan och tar ut på andra så blir det ju samma sak, bortsett från att pumparna går ihop i ett "y" innan rail.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#133
TurbOla skrev:
När jag såg att du tänkte mata från två håll, kom jag att tänka på en 850 som ligger ute på Blocket nu.

skarp syn smile  044 har om jag inte minns fel inbyggd backventil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 001 Inlägg
16 januari 2009
#134
torpis skrev:
kolvas skrev:
Sen skulle jag inte mata ifrån 2 håll på railen, du kommer att tappa tryck över de mittersta spridarna. ( 3 bar från ena hållet & 3 bar ifrån andra hållet ger 0 bar ju)

nja... det kommer ligga 3bar ända fram till BTR. matar jag från ena sidan och tar ut på andra så blir det ju samma sak, bortsett från att pumparna går ihop i ett "y" innan rail.

njae, det blir inte samma sak när du matar in i ett T-kors (mot BTR:en) som i ett Y-kors med tanke på flödesriktningen och hur soppan kommer att bete sig.

i T:et har du ingen naturlig väg för soppan att ta vägen när du matar ifrån bägge håll, dom strävar liksom rakt fram, det blir aldrig något bra flöde ut ur själva T:et och då kommer tryckfall & annat skit som ett brev på posten

I ett Y så får den ena sidan sughjälp ifrån den andra och du får ett helt annat flöde.


detta är erfarenheter som jag har ifrån blästerutrustning och hur luften från kompressorn beter sig iaf.
Vi skulle blästra med 2 st små (inte så små men för ett 16mm munstycke så var dom för små) kompressorer och kopplad in i ett T på det viset du ritat och det som hände var att vi sköt slangar istället, sen bytte vi till ett Y och då blev det rejält flöde och inga problem med slangarna
Senast redigerat av kolvas (16 januari 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 661 Inlägg
16 januari 2009
#135
kolvas skrev:
torpis skrev:
Jag har filurat vidare vad gäller pumpar. jag vill prova två st Walbro och se om de räcker, om så inte är fallet blir det två 044.

S40 har en catchtank inne i den venliga tanken som jag vill använda. Jag vill även låta pumparna suga själva, vilket jag inte tror är ett problem. För att minska förlusterna tänkte jag dra två ledningar fram för matningen samt en retur. Jag tror denna setup ger lägre tryckfall än vad man skulle få om man kopplar ihop pumparna bak med Y-kors.  På detta viset får jag dessutom en jämnare fördelning över railen.

Riskanalys: Vad tror ni? kommer det funka eller kommer den pumpen som får grepp om soppan först blåsa rakt renom den andra?  behöver jag kanske beckventiler på matningsledningarna? har GSL-392 inbyggd backventil? finns det eftermarknadsbackventiler avsedda för bränslesystem?

spridarna blir 1680cc, så jag kan behålla grundtryck på 3bar.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/pumpsetup.JPG

jag tror inte du ska ha backventil på matningsledningarna, det kan påverka flöde/tryck.

Sen skulle jag inte mata ifrån 2 håll på railen, du kommer att tappa tryck över de mittersta spridarna. ( 3 bar från ena hållet & 3 bar ifrån andra hållet ger 0 bar ju)

Flödesberäkna returen också så du inte får problem på låglast med att det byggs upp för högt tryck i returen (det bör inte göra det om du använder tillräckligt grov ledning), men jag tror att det bästa är som du själv tänkt med 2 matningsledningar fram och sedan ett Y-kors och en ledning in i railen

Tror inte att det blir några som helst problem med att en pump "stjäl" soppan för den andra, jag har aldrig haft det problemet men jag åker iofs med 2st lågtryckspumpar som flödar 180l/h stycket, alltså hälften av vad dina flödar

Hehe, va? 3+3bar = 3bar i detta fallet.
Personligen hade jag använt en grövre slang till bränslefiltret och delat på dem där. Fast du kör väl med dubbla soppafilter med?
Bör du inte mata från ena hållet och har returen i andra?

905 Inlägg
16 januari 2009
#136
torpis skrev:
Som framgår från tidigare inlägg så vart jag tvungen att skära bort huvlåsmekanismen för att kunna få din min nya IC, jag har även sålt min huv. Det kommer bli en ny huv i glasfiber från Adrian-Styling. Glashuvar är lit luriga, i synnerhet om man har ambitioner att åka fort. Jag beställde därför huvlås av modeller AeroCatch från Trendab. Det kommer se ut utgefär som på Johans panamagula S40, dock lurar jag på att välja ort scoopet...  vi får se.

http://www.trendab.se/pub_images/origin … ås_631.jpg

http://adrian-styling.net/shop/images/u … MG0434.JPG

http://www.x40nordic.com/carpics/1_9039.jpg

tycker om splittersen på den gula s40!!! men den eviga frågan . . går det igenom besiktningen????


Forummoderator
10 576 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#137
Hardjim skrev:
Bör du inte mata från ena hållet och har returen i andra?

tja, vad bör man egentligen...  bara för att Nuke säljer sina Y-adaptrar så behöver det inte vara den rätta vägen.  låt säga att jag köper alla slangar till halva priset mot vad bara y-adaptern kostar...    svårt att veta om det är pris eller prestanda som gör att alla splittar bak vid pumparna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#138
haagi skrev:
tycker om splittersen på den gula s40!!! men den eviga frågan . . går det igenom besiktningen????

det är väl det minsta bekymmret va?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
17 januari 2009
#139
torpis skrev:
Som sagt, lutar åt huv utan scoop...

Jag behöver lacka om bilen dessutom, vilken färg skall jag välja?

Röstar för utan scoop! Det passar inget bra på en S40!

Färg, vad tror du om en lite omarbetad originalfärg? Du kan väl höra med typ Paintworx eller annan duktig lackerare om de kan blanda till en specialvariant av färgen du har nu, som jag för övrigt tycker är ruskigt snygg!


torpis skrev:
S40 har en catchtank inne i den venliga tanken som jag vill använda. Jag vill även låta pumparna suga själva, vilket jag inte tror är ett problem. För att minska förlusterna tänkte jag dra två ledningar fram för matningen samt en retur. Jag tror denna setup ger lägre tryckfall än vad man skulle få om man kopplar ihop pumparna bak med Y-kors.  På detta viset får jag dessutom en jämnare fördelning över railen.

Riskanalys: Vad tror ni? kommer det funka eller kommer den pumpen som får grepp om soppan först blåsa rakt renom den andra?  behöver jag kanske beckventiler på matningsledningarna? har GSL-392 inbyggd backventil? finns det eftermarknadsbackventiler avsedda för bränslesystem?

Så länge du inte har tryckfall i fuelrailen så lär ju inte fördelningen spela någon roll, eller hur? Bara trycket är konstant i fuelrailen så blir ju flödet identiskt genom spridarna!

Frågan är om det inte är overkill att köra så här, jag menar ingen annan gör ju det. Det lär inte finnas risk för tryckfall i ena änden om du enbart matar från ett håll, det ser ju BTR till, och blir det det så räcker ju inte pumparna till!

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#140
axelj skrev:
Så länge du inte har tryckfall i fuelrailen så lär ju inte fördelningen spela någon roll, eller hur? Bara trycket är konstant i fuelrailen så blir ju flödet identiskt genom spridarna!

Frågan är om det inte är overkill att köra så här, jag menar ingen annan gör ju det. Det lär inte finnas risk för tryckfall i ena änden om du enbart matar från ett håll, det ser ju BTR till, och blir det det så räcker ju inte pumparna till!

Du har rätt.  Jag får se hur jag löser det.  Två slangar fram är billigare för mig, samt mindre tryckfall.


Jag vill också passa på att tacka alla som röstar på min bil, den har legat stadigt på topp 250 ett par veckor nu! Vill även tacka för alla komentarer, både här i tråden och till mina bilder samt filmer. Tusen tack!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök