2533
Sök

motorfel saab 9-3 -01

6 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
Bilmodell
saab 9-3 2,0 t

• Årsmodell
2001
• Miltal
24000 mil
• Modifikationer på bilen
nae

• Hur yttrar sig felet?
hade TCSen urlagd och farthållaren va i runt nittio...då lyser lampan för motorfel och farthållaren läggs ur och man kan inte lägga i den igen, men TCSen lyser fortfarande för off och går inte att lägga i.

Bilen känns slöare den lilla bit jag körde hem, ca 1 km..märker hur den nästan dör när jag svänger av. sen stängs den av helt när jag står stilla på tomgång, direkt. startar jag bilen nu så startar  den men dör genast igen.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
nej det här är första steget. tacksam för hjälp!

Mvh Emanuel

59 Inlägg
7 januari 2009
det låter som bilen har gått i limphome det e inte mycket du kan göra åt det om du inte har en tech 2 o kolla felkoder, det finns en programvara man tankar ner i styrdonet som ändrar referensvärdet mellen potensiometrarna i spjällhuset , detta får du dock göra på saab vst , eller så är spjällhuset kass , eller nått annat men hur som hels måste du kolla med ett diagnos inst först!!!! dom beter sej på detta vis som du beskriver då!!

2 164 Inlägg
7 januari 2009
Lyser CE lampan när du sätter på bilen?
Jag skulle först kolla om du får fram bränsle till motorn.
Låter mer som bränslepumpen enligt mig.

MVH

F

Saaboholic
3 129 Inlägg
7 januari 2009
Försök få tag i någon med Tech 2 alternativt åk in till närmaste verkstad och be dom felsöka bilen.

Absolut smidigaste sättet att få reda på felet, glöm inte att du kan begära felsökning utan att du önskar få felen reparerade av dem som gör själva sökningen.

"Liberty of thought is the life of the soul"

15 Inlägg
9 januari 2009
det är spjällhuset som gett upp men det går att fixa hör av om du vill veta hur man gör./Mats

6 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
har frågat en del på saabturboclub nu och ska förska återställa den från limp home nu...http://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk           om den går i limp home läge igen så är det ju något lite värre då..

15 Inlägg
9 januari 2009
den kommer att gå i limp home igen eftersom du inte åtgärdat felet. direkt när du vrider på nyckeln kommer du höra ett klickande ljud, när den hoppar tillbaks i limp mode./Mats

6 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
där hade du fel! kört ca femton felfria mil med den nu=) har svårt att tro att de är något stort fel då...

//emanuel

15 Inlägg
11 januari 2009
jag är den förste att gratulera, hoppas det håller också men du är välkommen om det kommer tillbaka./mats

Sök