2770
Sök

Ett optima yellow top, eller två "originalbatterier"? Vilket alternativ är bäst?

Följ strömmen..
233 Inlägg
8 januari 2009
#21
SexyPie skrev:
hade tänkt köra ett mds zrr steg som lämnar ca 850 w Peak. så ett batteri borde räcka ganska bra. men fråga är ju om generatorn kommer palla detta. vill ju inte behöva köpa en ny generator bara för detta liksom:( hur funkar det med skiljerelä då?

Generatorn styr skiljereläet, så när generatorn laddar (lampan slocknar) kopplas skiljereläet in och laddar båda batterierna. När du stänger av motorn kopplas reläet ifrån och du tar endast ström från ditt förbrukningsbatteri (där ett Optima är utmärkt för detta).

16 197 Inlägg
8 januari 2009
#22
har aldrig haft skiljerelä på nåt av mina byggen..  i den vita jettan me bodykit hade ja 5 batterier som alltid va ihop kopplade å laddades via generatorn.. funka hur bra som helst.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

104 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#23
hm jag vet inte hur många A min generator ger, men den förra ägaren har bytt den ganska nyligen så den är i bra skick:)
så det är möjligt att ha flera batteri kopplade som ett stort utan att t.ex. generatorn blir överbelastad?
vill ju inte skada steget med för mycket volt dropp, sen är jag basgalen så jag vill ju ha jätte höga volymer(A)


7 277 Inlägg
8 januari 2009
#24
Med ditt slutsteg behöver du inte vara orolig över generatorbyte, tror inte heller att du behöver byta batteri.
Ordnar du så alla kablar mellan generator-chassi-batteri och slutsteg är tillräckligt grova och ordentligt fastsatta så kommer du klara dig galant.


547 Inlägg
8 januari 2009
#25
Startmotorpunktse kan nog svara på den frågan bättre än mig. smile

Men lite snabb matte så ifall ditt steg peakar på 850watt och genaratorn ger ut 14.4v så drar steget 59ampere, Och detta är peakar.. Drar ju kanske lite över hälften kontinuerligt vid hög volym. Så en frisk generator ska nog orka med detta.

Ett till batteri tär väll inget extra på generatorn, den laddar vad den orkar hela tiden. (Rätta mig om jag har fel på denhär punkten, men vad jag har hört så ska det stämma.)

Så du kunde ju överväga att sätta in ett extra batteri i skuffen + ett skiljerelä.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

104 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#26
okej:) men om jag inte har ett skiljerelä då? vad händer då. har lagt alla pengar på bilen och basen så inte mycket över:P


21 761 Inlägg
8 januari 2009
#27
SexyPie skrev:
hade tänkt köra ett mds zrr steg som lämnar ca 850 w Peak.

Vad heter steget mer exakt?
Senast redigerat av Drönirettab (8 januari 2009)

547 Inlägg
8 januari 2009
#28
Då funkar det som alternativ 1 i Startmotorpunktse's inlägg på första sidan.

Startmotorpunktse skrev:
Alternativ 1: Du har ett Optima och ett "billigt" fritidsbatteri som är parallellkopplade, dvs de sitter ihop som ett batteripaket. I detta fallet kommer Optima batteriet att ta slut ungefär samtidigt som fritidsbatteriet eftersom de kommer att lägga sig på samma spänning vare sig du använder dem som förbrukare eller när du laddar dem.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

104 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#29
MDS Motion Monoblock M3 hoppas jag på att det blir:) okej ska kolla det tack!smile


104 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#30
Men om man gör som på alternativ 1, vad förändras i jämförelse mot att bara ha ett batteri?


21 761 Inlägg
8 januari 2009
#31
SexyPie skrev:
MDS Motion Monoblock M3 hoppas jag på att det blir:)

Vilken impedans på basen?

547 Inlägg
8 januari 2009
#32
Du har ju mer ström (ampere) att tillgå med fler batterier även utan skiljerelä sålänge båda hålls laddade.
Batterinörden får förklara utförligare ifall han känner för det. smile

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

21 761 Inlägg
8 januari 2009
#33
Eftersom det är flera batterier så kan ju de ge mer ström än bara ett batteri, men man kommer inte att kunna utnyttja det bättre batteriet fullt ut eftersom det hela tiden måste "anpassa" sig till det sämre batteriet.

Bla därför är det bättre att försöka använda så lika batterier som möjligt för att verkligen kunna utnyttja den ström som finns att tillgå. smile

Generatorn belastas inte speciellt mycket mer ifall man har flera batterier (rättare sagt, större total kapacitet) så länge som batterierna inte blir mycket urladdade. Ifall batterierna blir mycket urladdade , tex vid mycket spelande med motorn avslagen, så tar det lång tid att försöka ladda upp dem och då får generatorn jobba "på högvarv" under lång tid. Sånt skapar mycket värme och kan knäcka generatorn.

Vet man att det har blivit mycket spelande med motorn avslagen, då är det bättre att istället låta en batteriladdare ladda upp batterierna över en natt eller så. På det sättet kan generatorn ägna sig åt att försörja bilens övriga utrustning och behöver bara underhållsladda batterierna, kan jobba lite lugnare alltså. smile
Senast redigerat av Drönirettab (8 januari 2009)

104 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#34
okej tack! der va det jag ville höra:) mycket bra förklarat.


104 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#35
basen är på två 4ohm spolar så antingen 8ohm eller 2ohm


Följ strömmen..
233 Inlägg
9 januari 2009
#36
Ok, jag ska försöka förtydliga vad jag menar. smile

Först och främst bör man inte blanda olika batterier och framförallt inte så olika batterier som ett Optima och ett fritidsbatteri. Anledning till detta är, som jag skrev tidigare, att batterierna anpassas efter det sämsta batteriet. Ett Optima kostar cirka 2500kr och ett fritidsbatteri 800-900kr och då tycker jag att det är bortkastade pengar om Optima inte kommer hålla längre än fritidsbatteriet. För att bibehålla livslängden på Optima föreslog jag ett skiljerelä som kostar 200-500kr (kanske finns billigare). Har man ett skiljerelä så är batterierna bara ihopkopplade när generatorn laddar och då kommer Optima att hålla sin livslängd. En annan fördel med denna lösning är att man kan köra helt slut på det batteriet som är kopplat till stereon och ändå kunna starta bilen om man nu vill ha musik igång när bilen är avstängd.

Men, du behöver självklart inte ett skiljerelä för att det ska fungera, ekonomiskt på sikt kommer det dock bli billigare.

Som kuriosa kan nämnas är det som kallas fritidsbatteri oftast är ett vanligt startbatteri det ser man tydligt om man jämför tjockleken på plattorna. Ett "riktigt" fritidsbatteri har alltid beteckningen Deep Cycle eller något liknande. Om du kopplar en lampa till ett Optima som är på 55Ah samt en lampa på ett fritidsbatteri på 75Ah kommer lampan slockna mycket tidigare på fritidsbatteriet.

Följ strömmen..
233 Inlägg
9 januari 2009
#37
Sandvik skrev:
Startmotorpunktse kan nog svara på den frågan bättre än mig. smile

Men lite snabb matte så ifall ditt steg peakar på 850watt och genaratorn ger ut 14.4v så drar steget 59ampere, Och detta är peakar.. Drar ju kanske lite över hälften kontinuerligt vid hög volym. Så en frisk generator ska nog orka med detta.

Ett till batteri tär väll inget extra på generatorn, den laddar vad den orkar hela tiden. (Rätta mig om jag har fel på denhär punkten, men vad jag har hört så ska det stämma.)

Så du kunde ju överväga att sätta in ett extra batteri i skuffen + ett skiljerelä.

Helt riktigt.. smile

På en generators max kapacitet brukar vi räkna på 13V då den inte klarar att hålla 14V vid full belastning.
Om en generator är på t ex 100A är max kapaciteten 1300W (13V x 100A), vid 59A laddar den alla gånger 14.4V (om nu regulatorn är ställd på det).

104 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#38
okej det förklarar ju allting då. men har inte kollat på generatorn hur mycket A den spottar ut men ska kolla det så fort jag får chansen.är det vanligt med 100A eller är det mer extrema saker?


Följ strömmen..
233 Inlägg
9 januari 2009
#39
I en Golf 3:a är den vanligaste generatorn på 90A. 70A och 120A finns också.

21 761 Inlägg
9 januari 2009
#40
SexyPie skrev:
basen är på två 4ohm spolar så antingen 8ohm eller 2ohm

MDS M3 ger enligt manualen ut 600 WRMS i 2 Ohm och arbetar i klass D, vilket gör att verkningsgraden kan ligga på runt 75-80%. Jag räknar med 75%. Det står inte vid vilken spänning som effekten är uppmätt vid, därför utgår jag ifrån 14,4 V.

Steget borde kunna dra uppåt 55-56 A vid full RMS-effekt i 2 Ohm, det betyder att en 70 A generator får problem om du spelar mycket högt även fast motorn har höga varv så att generatorn laddar för fullt. En 90 A generator ska klara av detta ifall motorn går på höga varv, men på tomgång så blir det nog ostabil laddspänning.

Man får inte glömma bort att bilens lysen+insprutning+tändning vill ha ström och det har jag räknat med i ovanstående resonemang, om det är någon som undrar.

Fast, som Sandvik är inne på, man spelar ju inte på högsta volym hela tiden och då blir den kontinuerliga strömförbrukningen lägre. Det är dock viktigt att ha i bakhuvudet hur mycket ström som anläggningen tillsammans med övriga förbrukare KAN dra i vissa lägen. smile


Sök