3643
Sök

Ett optima yellow top, eller två "originalbatterier"? Vilket alternativ är bäst?

104 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#1
Hejsan
Jag har en liten fråga angående batterier. Ska man köpa ett bra batteri (t.ex. ett optima yellow top) eller kan man ta två "orginal" batteri? tänkte nämligen köpa ett billigare batteri (typ 700kr) och slänga i bilen så det inte blir så mycket volt förluster när man spelar.
Tack på förhand:)
Senast redigerat av chrizz (8 januari 2009)


547 Inlägg
8 januari 2009
#2
Hur stor ljudanläggning har du då? 1 eller 2-3 steg? Beror ju helt på hur mycket ström dina steg drar.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

104 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#3
hej:) ett steg med en 12:a. max 1000 watt typ. ett steg blir det bara med 35 mm2 kablar.


547 Inlägg
8 januari 2009
#4
Ok, ett billigare batteri jag kan tipsa om är VARTA's fritidsbatteri (inget startbatteri utan tänkt för billjud etc). Använder det själv i min bil, ett hyffsat budgetbygge så ville inte sätta pengar på ett optima. Funkar kalasbra med detta vartabatteri i skuffen. Har ca 750w rms i bilen (2 steg) och kan spela normal volym i ca 3 timmar med detta batteri utan att starta bilen. Då är alltså allt inkopplat till batteriet i skuffen, även HU. Kostar ca 120€ (1200kr) här i Finland. Vet inte alls vad dom ligger i för pris i Sverige men.

Ett vanligt startbatteri funkar ju, men dom tål inte djupa urladdningar lika bra.
Senast redigerat av Sandvik (8 januari 2009)

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

104 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#5
okej:) jag har funderat på ett sådant:) men om man har igång motorn så spelar det ingen roll om man har två batterier eller? jag tänkte nämligen att två batterier kan ersätta kondensatorn. vill inte ha så mycket volt dropp så man kan kräma på mer liksom:)
tack för att du svarar:Dbig_smile


547 Inlägg
8 januari 2009
#6
Hur lågt sjunker spänningen då? Kan ju vara skäl att kolla över generatorn också.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Administratör
11 960 Inlägg
8 januari 2009
#7
Läs igenom rubriksanvisningarna innan du skapar en tråd i forumet. Rubrik redigerad.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Följ strömmen..
233 Inlägg
8 januari 2009
#8
Batterier är lite knepigt då alla batterier lägger sig i samma nivå som det sämsta batteriet. I ditt fall beror det på hur det är kopplat. Jag ska försöka förklara hur jag menar.

Alternativ 1: Du har ett Optima och ett "billigt" fritidsbatteri som är parallellkopplade, dvs de sitter ihop som ett batteripaket. I detta fallet kommer Optima batteriet att ta slut ungefär samtidigt som fritidsbatteriet eftersom de kommer att lägga sig på samma spänning vare sig du använder dem som förbrukare eller när du laddar dem.

Alternativ 2: Du har ett Optima och ett "billigt" fritidsbatteri som är kopplade via ett skiljerelä, vilket betyder att de endast är ihopkopplade när de laddas. I detta fall kommer inte Optima ta någon skada såvida inte fritidsbatteriet är riktigt dåligt eller är trasigt.

Jag skulle personligen inte välja att ha ett Optima om du kommer ha det kopplat som i alternativ 1, då får du inte valuta för pengarna då ett Optima är dubbelt så dyrt.

2 982 Inlägg
8 januari 2009
#9
Startmotorpunktse skrev:
Batterier är lite knepigt då alla batterier lägger sig i samma nivå som det sämsta batteriet. I ditt fall beror det på hur det är kopplat. Jag ska försöka förklara hur jag menar.

Alternativ 1: Du har ett Optima och ett "billigt" fritidsbatteri som är parallellkopplade, dvs de sitter ihop som ett batteripaket. I detta fallet kommer Optima batteriet att ta slut ungefär samtidigt som fritidsbatteriet eftersom de kommer att lägga sig på samma spänning vare sig du använder dem som förbrukare eller när du laddar dem.

Alternativ 2: Du har ett Optima och ett "billigt" fritidsbatteri som är kopplade via ett skiljerelä, vilket betyder att de endast är ihopkopplade när de laddas. I detta fall kommer inte Optima ta någon skada såvida inte fritidsbatteriet är riktigt dåligt eller är trasigt.

Jag skulle personligen inte välja att ha ett Optima om du kommer ha det kopplat som i alternativ 1, då får du inte valuta för pengarna då ett Optima är dubbelt så dyrt.

finns ju relä!
Båda batterierna laddas(beroende på hur saftig generator du har eller om den klarar av att ladda 2 st batt)
men när du sedan står still så används bara det ena batteriet för stutsteget och det första batteriet är ditt org batteri som startar bilen med. (så fick jag det förklarat av brl)


547 Inlägg
8 januari 2009
#10
Glömde säga att jag kör med laddrelä, men tog det som en självklarhet om man ska ha ett extra batteri i skuffen.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Följ strömmen..
233 Inlägg
8 januari 2009
#11
Sandvik skrev:
Glömde säga att jag kör med laddrelä, men tog det som en självklarhet om man ska ha ett extra batteri i skuffen.

Laddrelät sitter normalt på generatorn och har inget med laddningsfördelning och göra. Ett skiljerelä däremot har till uppgift att ladda båda batterierna när motorn är igång och koppla isär dem när man stänger av motorn. Hoppas jag förstod dig rätt.

Följ strömmen..
233 Inlägg
8 januari 2009
#12
Residence skrev:
Startmotorpunktse skrev:
Batterier är lite knepigt då alla batterier lägger sig i samma nivå som det sämsta batteriet. I ditt fall beror det på hur det är kopplat. Jag ska försöka förklara hur jag menar.

Alternativ 1: Du har ett Optima och ett "billigt" fritidsbatteri som är parallellkopplade, dvs de sitter ihop som ett batteripaket. I detta fallet kommer Optima batteriet att ta slut ungefär samtidigt som fritidsbatteriet eftersom de kommer att lägga sig på samma spänning vare sig du använder dem som förbrukare eller när du laddar dem.

Alternativ 2: Du har ett Optima och ett "billigt" fritidsbatteri som är kopplade via ett skiljerelä, vilket betyder att de endast är ihopkopplade när de laddas. I detta fall kommer inte Optima ta någon skada såvida inte fritidsbatteriet är riktigt dåligt eller är trasigt.

Jag skulle personligen inte välja att ha ett Optima om du kommer ha det kopplat som i alternativ 1, då får du inte valuta för pengarna då ett Optima är dubbelt så dyrt.

finns ju relä!
Båda batterierna laddas(beroende på hur saftig generator du har eller om den klarar av att ladda 2 st batt)
men när du sedan står still så används bara det ena batteriet för stutsteget och det första batteriet är ditt org batteri som startar bilen med. (så fick jag det förklarat av brl)

Exakt, det är det som kallas skiljerelä. För generatorns del spelar det ingen roll hur många batterier den ska ladda så länge det finns ström (ampere) över till batterierna.

547 Inlägg
8 januari 2009
#13
Startmotorpunktse skrev:
Sandvik skrev:
Glömde säga att jag kör med laddrelä, men tog det som en självklarhet om man ska ha ett extra batteri i skuffen.

Laddrelät sitter normalt på generatorn och har inget med laddningsfördelning och göra. Ett skiljerelä däremot har till uppgift att ladda båda batterierna när motorn är igång och koppla isär dem när man stänger av motorn. Hoppas jag förstod dig rätt.

Troligen bara termskiljaktigheter, antar att det ni kallar skiljerelä kallas laddrelä här i svenskfinland. smile
Det jag menar med "laddrelä" är relät bak vid batteriet som låter batteriet i skuffen laddas när bilen är igång.

Gick ut och tog bild i skuffen på bilen (dålig mobilbild, jag vet). Det jag menar är relät som sitter på vänster sida om batteriet där.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/52621/538380_p90yx7.jpg

Sorry för att jag skapade ett missförstånd där. Inte alltid lätt att veta vad allt kallas i Sverige. tongue

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Följ strömmen..
233 Inlägg
8 januari 2009
#14
Ja, det är vad vi kallar för skiljerelä.. big_smile

Hehe, ingen fara jag har ju också lärt mig något.. smile

104 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#15
okej vad bra att alla svarade så snabbt:) och tack föra att ni ändrade min rubrik för den va lite tanig kanske. jag funderar mer på ett optima för dom ska vara bra har jag hört:) sen är väl laddningsrelä ganska dyra? vart kan man köpa dom då?


104 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#16
Allting ska sitta i en Golf 3:a. täkte byta generatorn men det kostar för mycket. första bien liksom. hela systemet kommer max tra 1000W och ha 35mm2 kablar.


7 276 Inlägg
8 januari 2009
#17
Vad för slutsteg hade du tänkt köra?
En vanlig rekomendation är ju 1 batteri/1kW.
Jag tror att du klarar dig på ett vettigt batteri i fram bara.

Men vill du kunna spela längre med motorn avstängd är det bra med fler.


Följ strömmen..
233 Inlägg
8 januari 2009
#18
Optima är bra om det inte blandas med andra batterier, dock funkar det utmärkt att blanda om du har ett skiljerelä vilket du tänkte ha (som jag beskrev i alternativ 2 ovan).

Vi säljer skiljereläer och de kostar mellan 200-500kr beroende på hur mycket ström de ska klara. Det vanligaste och kraftigaste kan du se på denna länk http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemI … 4+12V+100A

104 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#19
hade tänkt köra ett mds zrr steg som lämnar ca 850 w Peak. så ett batteri borde räcka ganska bra. men fråga är ju om generatorn kommer palla detta. vill ju inte behöva köpa en ny generator bara för detta liksom:( hur funkar det med skiljerelä då?


547 Inlägg
8 januari 2009
#20
Ett optima är alltid ett optima. Men till endast ett slutsteg med 425w rms (?) klarar du dig bra med ett billigare batteri. Men att ha ett optima är alltid en bra grund ifall du ska bygga ut ditt ljudsystem senare.

Edit: Hur stor generator har du nu? Hur många ampere ligger den på alltså?
Senast redigerat av Sandvik (8 januari 2009)

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"


Sök