3858
Sök

Audi 100 turbo blir sur som ättika om den inte tänder på första försöket!?

1 112 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#1
Har köpt en audi 100 turbo som jag har frågat massor av saker om i forumet under tiden den stått  avställd i väntan på reparation. Idag fick jag tillbaka den från verkstaden å allt som skulle fixas är löst precis som det var tänkt! Kommer till bilen hos verkstaden på morran å skall hämta den å köra te jobbet.

Kan ju tillägga att den kan bli lite sur om man försöker starta för mycket om den inte liksom tänder till å drar igång så det var ju inget nytt. har märkt det när jag provat å starta på parkeringen tidigare å även när jag kört hem den.

Knallar in på verkstaden å byter ett par ord med killen, får nyckeln te bilen, hoppar in å vrider på nyckeln! Då drar den igång precis som det skall, å då har den ändå stått ute över natten i typ 5- eller så. Kör den till typ andra sidan stan å den blir varm å go inne i kupen men måste tanka när jag nästan är vid jobbet. svänger in å stannar till kollar tanklocket men det var med lås så jag stänger av bilen går ut å tankar. hoppar in å sätter mig å vrider på nyckeln, bilen tänder nästan till för jag hör att den är riktgit på G men den tappar första försöket, provar igen å då blir det inget alls. jävla skit! SUR! aja väntar en stund å provar igen. inget resultat. väntar typ 5 minuter å provar igen, ingen start men nästan. fortsätter å provar hit å dit mellan omgångarna men inte något bra resultat. efter att ha försökt i typ 40 minuter så är batteriet slut å man får ringa någon som kan dra hem mig. sen till jobbet å allt. 4 kr kvar på telefonen å lyckas precis meddela att jag blir sen te jobbet.

Min uppfattning om bilen i korta drag är att om man inte får igång bilen på första vridet på nyckeln så är det ingen ide å prova vrida en andra gång direkt därefter för den blir så jävla sur. vad fan kan man göra åt detta?

när jag köpte bilen av killen så hade vi lite av detta problem men då pilla han lite drog ur en kabel för automat choken (Kallstarten) å då fick man bukt med start problemet men istället för det så håller den inte tomgången utan dör om man inte underhålls gasar. nu har jag satt tillbaka kallstart kabeln å det funka ju bra ända tills jag skulle starta vid bensinstationen efter tankningen.

en polare prata om luftmassemätaren (givaren) men jag vet inte så noga.

Kan nämna att bilen är ganska rejält chippad men om det kan påverka sånthär vet jag inte.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

Solfilmsmontör
949 Inlägg
8 januari 2009
#2
Låter som kallstarts ventilen har hängt upp sig lite. Om du säger att den surar sig får den ju för mycket bränsle. Låter inte som om du har problem vid körning eller liknande så jag skulle tippa på att kallstarts ventilen har hängt sig.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

1 112 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#3
när jag kör så e det helt ok! när motorn väl är igång så e det lungt! kruxet är bara att få igång den!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

53 Inlägg
9 januari 2009
#4
Kan vara en idé att testa ett par tändstift av bättre kvalitet (platina eller iridium), dessa har lättare att "tända" igång direkt och är inte lika känsliga för att bli sura - men detta botar ju bara symtomen och inte sjukdomen.

1 112 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#6
zkumboll skrev:
Kan vara en idé att testa ett par tändstift av bättre kvalitet (platina eller iridium), dessa har lättare att "tända" igång direkt och är inte lika känsliga för att bli sura - men detta botar ju bara symtomen och inte sjukdomen.

kan du ge en länk på någon som säljer dem?  typ länka te produkten

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

1 112 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#7
zlobo skrev:
låter ev som du har problem med temp givaren på toppen..

temp givaren! på vad sätt kan det vara problemet! startar ju om den är iskall, å även när den är varm om den fått stå en 15 minuter eller nåt!

Kan inte mycket om detta så du får jätte gärna motivera av den anledningen att jag är nyfiken på hur det funkar. är jättetacksam för svar!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

53 Inlägg
10 januari 2009
#8
Widowmaker skrev:
kan du ge en länk på någon som säljer dem?  typ länka te produkten

De flesta tändstiftsfabrikaten har Platina/Iridium varianter på hela programmet stift mer eller mindre (iaf NGK och Denso).

1 112 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#9
Nu har jag fått massa olika teorier:

Kall starts ventilen
tändstift
temp givaren i toppen
har även hört att det kanske skulle vara trimboxen som felar men känns fel då den går som en klocka när den väl startar!

Nu har tex bilen stått ett dygn ute kylan! om jag går ut å provar nu så går den förmodligen igång direkt!
men om jag då startar den å låter motorn gå i två minuter eller 5 minuter eller bara 30 sekunder spelar ingen roll, om jag stänger av den efter en liten stund å sen vill starta igen så går det oftast inte.

e ju fint om man måste ur bilen för att gå in på en tapp å köpa ett frimärke å sen måste skynda vidare!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

377 Inlägg
10 januari 2009
#10
Som Kornz säger jag tycker också det låter som kallstartsventilen, eller som zlobo säger att tempgivaren till kallstartsventilen är kass och inte får sin rätta temperatur.


1 112 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#11
Jokk3 skrev:
Som Kornz säger jag tycker också det låter som kallstartsventilen, eller som zlobo säger att tempgivaren till kallstartsventilen är kass och inte får sin rätta temperatur.

temp givaren, finns det fler än en temp givare eller e det den som heter vattentempgivare

letar kallstartsventil hos mekonomen men hittar inget

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

377 Inlägg
10 januari 2009
#12
ja det borde det finnas, ena är ju termostaten sen borde det sitta en på blocket som går rakt in vid toppen någonstans, du vet ju vart kallstartsventilen sitter.
följ den sladden/sladdarna och se vart dom går.
om du ska köpa nya delar så är det nog bara auktoriserad audi verkstad som har de sakerna.


1 112 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#13
köpte nya stift idag så jag skall testa dem sen! man såg att dom gamla var sotiga å så antar jag att förra ägaren har gjort en motortvätt utan att blåsa bort vatten efteråt! gamla stiften vara alldeles rostiga runt midjan å så satt dom stenhårt, vred sönder en tändstift nyckel!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
10 januari 2009
#14
Mekanisk isnprutning... inte så att det är nån spridare som läker då?? när du stänger av så läker den in bensin i insuget som sen dras in i motorn vid start som surar ner motorn??

Tänk på att bilen är gammal också, inget håller för evigt så det kan vara en teori.

//Per-Arne

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
10 januari 2009
#15
Eftersom det är samma sak om den är kall eller varm när man ska starta den efter bara en kort vila tror jag att tempgivaren kan uteslutas!
Kass kallstartsventil eller en spridare som läcker...

Startar den om du slår av och vrider igång direkt?
Startar den varje gång om du kopplar bort kallstartsventilen om man bortser från dålig tomgång?


1 112 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#16
bumpe skrev:
Eftersom det är samma sak om den är kall eller varm när man ska starta den efter bara en kort vila tror jag att tempgivaren kan uteslutas!
Kass kallstartsventil eller en spridare som läcker...

Startar den om du slår av och vrider igång direkt?
Startar den varje gång om du kopplar bort kallstartsventilen om man bortser från dålig tomgång?

Startar den om du slår av och vrider igång direkt?

Svar: Nej det gör den i regel inte


Startar den varje gång om du kopplar bort kallstartsventilen om man bortser från dålig tomgång?

Svar: Märker egentligen ingen större skillnad! Provade att koppla bort den igen men inget resultat, var la redan för sur.


Var ute nu å satte i nya tändstiften och kan ana en liten förbättring men i huvudsak så kvarstår problemet även med nya stift.
Jag fick igång bilen med nya stiften efter ett par försök och då gick bilen en stund, typ 5 minuter eller så men om jag inte sitter å ger lite stödgas då och då så dör den efter en stund. den håller sig det första när den precis är startad men när den fått gå typ 2 minuter å tomgången vandrar neråt för att lägga sig som den skall så orkar den inte hålla sig å dör. Att jag fick igång bilen två gånger på en halvtimme var ett framsteg, tidigare vart det mycket längre mellanrum.
Senast redigerat av Widowmaker (10 januari 2009)

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

1 112 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#17
vad kan det kosta med en kall starts ventil?!
Senast redigerat av Widowmaker (11 januari 2009)

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"


Sök