8 januari 2009
Trådstartare
Har köpt en audi 100 turbo som jag har frågat massor av saker om i forumet under tiden den stått avställd i väntan på reparation. Idag fick jag tillbaka den från verkstaden å allt som skulle fixas är löst precis som det var tänkt! Kommer till bilen hos verkstaden på morran å skall hämta den å köra te jobbet.
Kan ju tillägga att den kan bli lite sur om man försöker starta för mycket om den inte liksom tänder till å drar igång så det var ju inget nytt. har märkt det när jag provat å starta på parkeringen tidigare å även när jag kört hem den.
Knallar in på verkstaden å byter ett par ord med killen, får nyckeln te bilen, hoppar in å vrider på nyckeln! Då drar den igång precis som det skall, å då har den ändå stått ute över natten i typ 5- eller så. Kör den till typ andra sidan stan å den blir varm å go inne i kupen men måste tanka när jag nästan är vid jobbet. svänger in å stannar till kollar tanklocket men det var med lås så jag stänger av bilen går ut å tankar. hoppar in å sätter mig å vrider på nyckeln, bilen tänder nästan till för jag hör att den är riktgit på G men den tappar första försöket, provar igen å då blir det inget alls. jävla skit! SUR! aja väntar en stund å provar igen. inget resultat. väntar typ 5 minuter å provar igen, ingen start men nästan. fortsätter å provar hit å dit mellan omgångarna men inte något bra resultat. efter att ha försökt i typ 40 minuter så är batteriet slut å man får ringa någon som kan dra hem mig. sen till jobbet å allt. 4 kr kvar på telefonen å lyckas precis meddela att jag blir sen te jobbet.
Min uppfattning om bilen i korta drag är att om man inte får igång bilen på första vridet på nyckeln så är det ingen ide å prova vrida en andra gång direkt därefter för den blir så jävla sur. vad fan kan man göra åt detta?
när jag köpte bilen av killen så hade vi lite av detta problem men då pilla han lite drog ur en kabel för automat choken (Kallstarten) å då fick man bukt med start problemet men istället för det så håller den inte tomgången utan dör om man inte underhålls gasar. nu har jag satt tillbaka kallstart kabeln å det funka ju bra ända tills jag skulle starta vid bensinstationen efter tankningen.
en polare prata om luftmassemätaren (givaren) men jag vet inte så noga.
Kan nämna att bilen är ganska rejält chippad men om det kan påverka sånthär vet jag inte.
"Riktiga bilar drar 1,5l milen"