hejsan, nu blir jag inte riktigt klok på vad detta problemet kan innebära, kan tyvärr inte ange för hur länge sedan det vart som elfelet startade men nu är jag där iallafall och vet inte hur jag kan ta mig ur det, felet beter sig som så att när jag startar bilen så på tomgång är allt perfekt, men det räcker att jag gasar upp till runt 1000 varv/m så börjar allt ljuset gå i "vågor" upp och ned inte jätte mycket men ändå så man lägger märket till det. Detta gäller alla ljus i hela bilen framlampor som intrumentbelysning, och motorns varvtal ökar och minskar i takt med ljuset det är inte mycket det handlar om men man märker aningen lite varvtals skillnad. De felen som jag har eliminerat är alla jordanslutningarna i framskärmarna , batteriets poler, kollat spänningen vid batteriet och generatorn när bilen är igång och det vart mellan 14,8-15,2 (är inte det aningen för mycket ?)
Mvh // Charlie
EDIT: Felet förekommer endast när bilen är igång, När man slår på tändningen på 2a läget så är allt normalt.
Laddspänningen är ju ganska hög, men ändå inte så där hög som den brukar kunna vara när det är fel på tex regulatorn. Jag tycker dock att 15,2 V är lite för högt egentligen, däremot finns det ju regulatorer som ger exempelvis 14,8 V.
Fråga Streckkoden eller Startmotorpunktse här på forumet, de jobbar med generatorer.
Laddspänningen är ju ganska hög, men ändå inte så där hög som den brukar kunna vara när det är fel på tex regulatorn. Jag tycker dock att 15,2 V är lite för högt egentligen, däremot finns det ju regulatorer som ger exempelvis 14,8 V.
Fråga Streckkoden eller Startmotorpunktse här på forumet, de jobbar med generatorer.
Men om regulatorn är fel på kan det uppstå sånna ojämnheter i all elektriciteten ?, alltså när ljuset blinkar så hoppar inte strömmen upp eller ner ..
Nja, ljuset ska väl inte variera i styrka hela tiden när regulatorn är trasig, i så fall ska ljuset lysa starkt hela tiden.
Menar du att lyset "pulserar" i en viss takt hela tiden när du har mer än 1000 varv på motorn? Varierar motorvarvet även när du har högre varv, tex 1500-2000 varv?
Nja, ljuset ska väl inte variera i styrka hela tiden när regulatorn är trasig, i så fall ska ljuset lysa starkt hela tiden.
Menar du att lyset "pulserar" i en viss takt hela tiden när du har mer än 1000 varv på motorn? Varierar motorvarvet även när du har högre varv, tex 1500-2000 varv?
Japp mer eller mindre pulserar det i samma takt varierar lite, och det med varvtalet på motorn så spelar det ingen roll man hör att motorn gå upp och ned det är inte många 10tals varvena men man hör det och det sker i samband med ljuset, kan även tillägga att när jag står på tomgång och sätter på ljuset fram så sjunker motorn i varvtal ganska kraftigt säg 100-150 varv iallafall, är dett normalt ?
dålig jord skulle jag kolla först, lätt att kolla upp och kan bli konstiga fel då en polare hade mkt elproblem med sin 740 och det var jordflätan som satt otillräckligt tror jag
dålig jord skulle jag kolla först, lätt att kolla upp och kan bli konstiga fel då en polare hade mkt elproblem med sin 740 och det var jordflätan som satt otillräckligt tror jag
Vilka jordställen skall ja kolla upp då ?, har kollat jordanslutningarna till motorn de 2 jordanslutningarna på skärmarna, generatorns jord, Vad mer kan man kolla upp ?
kan även tillägga att när jag står på tomgång och sätter på ljuset fram så sjunker motorn i varvtal ganska kraftigt säg 100-150 varv iallafall, är dett normalt ?
Om det är halvljuset du menar så är det inte normalt tycker jag, de lamporna drar så pass lite. Är det däremot en massa extraljus som du slår på, då belastas generatorn mycket och då kan tomgången sjunka med liknande varvtal.
När bilens lampor pulserar så där, då kan det vara generatorns diodbrygga som är dålig enligt vad jag har förstått. Mer ingående kan jag inte förklara eftersom jag inte jobbar med generatorer.
kan även tillägga att när jag står på tomgång och sätter på ljuset fram så sjunker motorn i varvtal ganska kraftigt säg 100-150 varv iallafall, är dett normalt ?
Om det är halvljuset du menar så är det inte normalt tycker jag, de lamporna drar så pass lite. Är det däremot en massa extraljus som du slår på, då belastas generatorn mycket och då kan tomgången sjunka med liknande varvtal.
När bilens lampor pulserar så där, då kan det vara generatorns diodbrygga som är dålig enligt vad jag har förstått. Mer ingående kan jag inte förklara eftersom jag inte jobbar med generatorer.
Vet du om batteriet är gammalt?
Detta sker mästerdels när jag trycker på helljuset, har inga extralampor men dimljus slås på automatiskt, Batteriets kondition vet jag faktiskt inte något om, tog det som fick plats skulle sätta i ett helt nytt som vi hade hemma men det vart för stort så fick bli ett gammalt batteri vi hade hemma, ?
Enbart helljus+dimljus drar inte så mycket att tomgången ska sjunka så där mycket, det törs jag nog lova. Det låter inte normalt.
Fungerar det där batteriet bra annars? Vet du hur stor generator det sitter?
Tja, jag har ju problem med att starta motorn när den är kall så man får ju mata en stund, och jag är inte fyllta 18 år ännu, om 3 månader sker detta, och bilen står hemma på gården och är ej i bruk varje dag så vet inte riktigt hur batteriet mår,
Det är volvos original generator vad ligger den på 50 ampere? kan de stämma 50 eller 55 är den väl på ?
55 A brukar kunna finnas på lite äldre 240 iaf, det hade jag på min 240-86 från början innan jag bytte till en större. På 740/760 tror jag nog att det kan sitta 70-80 A generatorer eller liknande, är inte säker dock.
Om du har tillgång till en annan volvogenerator så kan du prova att sätta dit den och se hur det blir.
Hade samma fel på min 740 och det var generator som var kass , skruva bort kolet på generatorn å titta på det , ibland har man tur att det är kolet som har gått sönder .
kan även tillägga att när jag står på tomgång och sätter på ljuset fram så sjunker motorn i varvtal ganska kraftigt säg 100-150 varv iallafall, är dett normalt ?
Om det är halvljuset du menar så är det inte normalt tycker jag, de lamporna drar så pass lite. Är det däremot en massa extraljus som du slår på, då belastas generatorn mycket och då kan tomgången sjunka med liknande varvtal.
När bilens lampor pulserar så där, då kan det vara generatorns diodbrygga som är dålig enligt vad jag har förstått. Mer ingående kan jag inte förklara eftersom jag inte jobbar med generatorer.
Vet du om batteriet är gammalt?
Detta sker mästerdels när jag trycker på helljuset, har inga extralampor men dimljus slås på automatiskt, Batteriets kondition vet jag faktiskt inte något om, tog det som fick plats skulle sätta i ett helt nytt som vi hade hemma men det vart för stort så fick bli ett gammalt batteri vi hade hemma, ?
Mvh // Charlie
Du har inget dimljus på den bilen, däremot så har du ett "kurvljus" som volvo kallar det
men som många andra säger kolla upp generatorn, visst, sitter lite jobbigt till på de motorerna men det låter verkligen som om det är något mysko med den... börja med kolen, hjälper inte det skruva ur generatorn å gå till en bilelektrofirma å be dem kolla (kostar inte många kronor)
Enklast är att ta en voltmätare och mäta på batteriet vid 1500 v/m. En bra generator pendlar på en hundradel vilket inte är synligt på ljusen. Om ljusen pendlar kommer även spänningen pendla mellan 0,3-0,5V.
En generator har generellt inget med varvtalet att göra dock kan man ha ett fel i statorlindningen som gör att generatorn ibland maxladdar och då även bromsar mer vilket gör att varvtalet minskar.
@Drönirettab
En spänning på 15.2V är normalt inget problem, snarare håller batterierna bättre då. Det är dock väldigt viktigt att veta vilket batteri man har då de gamla batterierna som kom före kalcium-kalcium börjar koka vid 15,1V. Jag känner dock inte till någon 12V generator som har en spänning som är ställd över 14,9V från fabrik.
Tackar för alla bra svar , då blir det att sno brorsans generator och kolla vad felet är , Och att generatorn sitter jobbigt till vill ja inte hålla med om, sitter ju övermonterad eller vad man ska kalladet framför insuget )