2781
Sök

Något sort av el fel i hela systemet på volvo 765..?

730 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#1
hejsan, nu blir jag inte riktigt klok på vad detta problemet kan innebära, kan tyvärr inte ange för hur länge sedan det vart som elfelet startade men nu är jag där iallafall och vet inte hur jag kan ta mig ur det, felet beter sig som så att när jag startar bilen så på tomgång är allt perfekt, men det räcker att jag gasar upp till runt 1000 varv/m så börjar allt ljuset gå i "vågor" upp och ned inte jätte mycket men ändå så man lägger märket till det. Detta gäller alla ljus i hela bilen framlampor som intrumentbelysning, och motorns varvtal ökar och minskar i takt med ljuset det är inte mycket det handlar om men man märker aningen lite varvtals skillnad.
De felen som jag har eliminerat är alla jordanslutningarna i framskärmarna , batteriets poler, kollat spänningen vid batteriet och generatorn när bilen är igång och det vart mellan 14,8-15,2 (är inte det aningen för mycket ?)

Mvh // Charlie

EDIT: Felet förekommer endast när bilen är igång, När man slår på tändningen på 2a läget så är allt normalt.smile
Senast redigerat av Shallie (9 januari 2009)

Fölkesberg Racing =)

21 761 Inlägg
9 januari 2009
#2
Prova att mäta laddspänningen när du gasar upp till tex 1500 varv. Jag är dock ganska säker på att generatorn ger för hög laddspänning. smile

730 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Prova att mäta laddspänningen när du gasar upp till tex 1500 varv. Jag är dock ganska säker på att generatorn ger för hög laddspänning. smile

den vart lika dan, så det kan alltså vara så att den får för mycket laddspänning ?, är det bara att byta ut generatorn då som gäller ?

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

21 761 Inlägg
9 januari 2009
#4
Laddspänningen är ju ganska hög, men ändå inte så där hög som den brukar kunna vara när det är fel på tex regulatorn. Jag tycker dock att 15,2 V är lite för högt egentligen, däremot finns det ju regulatorer som ger exempelvis 14,8 V.

Fråga Streckkoden eller Startmotorpunktse här på forumet, de jobbar med generatorer. smile

Fire And Silk
2 254 Inlägg
9 januari 2009
#5
Kan man inte använda sig av en zenerdiod?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

730 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#6
-Mackan- skrev:
Kan man inte använda sig av en zenerdiod?

Vad är zenerdiod nu då ? smile)

Fölkesberg Racing =)

730 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Laddspänningen är ju ganska hög, men ändå inte så där hög som den brukar kunna vara när det är fel på tex regulatorn. Jag tycker dock att 15,2 V är lite för högt egentligen, däremot finns det ju regulatorer som ger exempelvis 14,8 V.

Fråga Streckkoden eller Startmotorpunktse här på forumet, de jobbar med generatorer. smile

Men om regulatorn är fel på kan det uppstå sånna ojämnheter i all elektriciteten ?, alltså när ljuset blinkar så hoppar inte strömmen upp eller ner ..

Fölkesberg Racing =)

21 761 Inlägg
9 januari 2009
#8
Nja, ljuset ska väl inte variera i styrka hela tiden när regulatorn är trasig, i så fall ska ljuset lysa starkt hela tiden.

Menar du att lyset "pulserar" i en viss takt hela tiden när du har mer än 1000 varv på motorn?
Varierar motorvarvet även när du har högre varv, tex 1500-2000 varv?

730 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Nja, ljuset ska väl inte variera i styrka hela tiden när regulatorn är trasig, i så fall ska ljuset lysa starkt hela tiden.

Menar du att lyset "pulserar" i en viss takt hela tiden när du har mer än 1000 varv på motorn?
Varierar motorvarvet även när du har högre varv, tex 1500-2000 varv?

Japp mer eller mindre pulserar det i samma takt varierar lite,  och det med varvtalet på motorn så spelar det ingen roll man hör att motorn gå upp och ned det är inte många 10tals varvena men man hör det och det sker i samband med ljuset, kan även tillägga att när jag står på tomgång och sätter på ljuset fram så sjunker motorn i varvtal ganska kraftigt säg 100-150 varv iallafall, är dett normalt ?

Mvh // charlie

Fölkesberg Racing =)

194 Inlägg
9 januari 2009
#10
dålig jord skulle jag kolla först, lätt att kolla upp och kan bli konstiga fel då smile en polare hade mkt elproblem med sin 740 och det var jordflätan som satt otillräckligt tror jag

730 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#11
ajka skrev:
dålig jord skulle jag kolla först, lätt att kolla upp och kan bli konstiga fel då smile en polare hade mkt elproblem med sin 740 och det var jordflätan som satt otillräckligt tror jag

Vilka jordställen skall ja kolla upp då ?, har kollat jordanslutningarna till motorn de 2 jordanslutningarna på skärmarna, generatorns jord, Vad mer kan man kolla upp ?

tacksam för alla svar ..

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

21 761 Inlägg
9 januari 2009
#12
Shallie skrev:
kan även tillägga att när jag står på tomgång och sätter på ljuset fram så sjunker motorn i varvtal ganska kraftigt säg 100-150 varv iallafall, är dett normalt ?

Om det är halvljuset du menar så är det inte normalt tycker jag, de lamporna drar så pass lite. Är det däremot en massa extraljus som du slår på, då belastas generatorn mycket och då kan tomgången sjunka med liknande varvtal.

När bilens lampor pulserar så där, då kan det vara generatorns diodbrygga som är dålig enligt vad jag har förstått. Mer ingående kan jag inte förklara eftersom jag inte jobbar med generatorer.

Vet du om batteriet är gammalt?

730 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Shallie skrev:
kan även tillägga att när jag står på tomgång och sätter på ljuset fram så sjunker motorn i varvtal ganska kraftigt säg 100-150 varv iallafall, är dett normalt ?

Om det är halvljuset du menar så är det inte normalt tycker jag, de lamporna drar så pass lite. Är det däremot en massa extraljus som du slår på, då belastas generatorn mycket och då kan tomgången sjunka med liknande varvtal.

När bilens lampor pulserar så där, då kan det vara generatorns diodbrygga som är dålig enligt vad jag har förstått. Mer ingående kan jag inte förklara eftersom jag inte jobbar med generatorer.

Vet du om batteriet är gammalt?

Detta sker mästerdels när jag trycker på helljuset, har inga extralampor men dimljus slås på automatiskt,
Batteriets kondition vet jag faktiskt inte något om, tog det som fick plats skulle sätta i ett helt nytt som vi hade hemma men det vart för stort så fick bli ett gammalt batteri vi hade hemma, ?

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

21 761 Inlägg
9 januari 2009
#14
Enbart helljus+dimljus drar inte så mycket att tomgången ska sjunka så där mycket, det törs jag nog lova. Det låter inte normalt.

Fungerar det där batteriet bra annars?
Vet du hur stor generator det sitter?
Senast redigerat av Drönirettab (9 januari 2009)

730 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#15
Drönirettab skrev:
Enbart helljus+dimljus drar inte så mycket att tomgången ska sjunka så där mycket, det törs jag nog lova. Det låter inte normalt.

Fungerar det där batteriet bra annars?
Vet du hur stor generator det sitter?

Tja, jag har ju problem med att starta motorn när den är kall så man får ju mata en stund, och jag är inte fyllta 18 år ännu, om 3 månader sker detta, och bilen står hemma på gården och är ej i bruk varje dag så vet inte riktigt hur batteriet mår,

Det är volvos original generator vad ligger den på 50 ampere? kan de stämma 50 eller 55 är den väl på ? smile

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

21 761 Inlägg
10 januari 2009
#16
55 A brukar kunna finnas på lite äldre 240 iaf, det hade jag på min 240-86 från början innan jag bytte till en större. På 740/760 tror jag nog att det kan sitta 70-80 A generatorer eller liknande, är inte säker dock.

Om du har tillgång till en annan volvogenerator så kan du prova att sätta dit den och se hur det blir.

45 Inlägg
10 januari 2009
#17
Hade samma fel på min 740 och det var generator som var kass , skruva bort kolet på  generatorn å titta på det , ibland har man tur att det är kolet som har gått sönder .

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 januari 2009
#18
Shallie skrev:
Drönirettab skrev:
Shallie skrev:
kan även tillägga att när jag står på tomgång och sätter på ljuset fram så sjunker motorn i varvtal ganska kraftigt säg 100-150 varv iallafall, är dett normalt ?

Om det är halvljuset du menar så är det inte normalt tycker jag, de lamporna drar så pass lite. Är det däremot en massa extraljus som du slår på, då belastas generatorn mycket och då kan tomgången sjunka med liknande varvtal.

När bilens lampor pulserar så där, då kan det vara generatorns diodbrygga som är dålig enligt vad jag har förstått. Mer ingående kan jag inte förklara eftersom jag inte jobbar med generatorer.

Vet du om batteriet är gammalt?

Detta sker mästerdels när jag trycker på helljuset, har inga extralampor men dimljus slås på automatiskt,
Batteriets kondition vet jag faktiskt inte något om, tog det som fick plats skulle sätta i ett helt nytt som vi hade hemma men det vart för stort så fick bli ett gammalt batteri vi hade hemma, ?

Mvh // Charlie

Du har inget dimljus på den bilen, däremot så har du ett "kurvljus" som volvo kallar det wink

men som många andra säger kolla upp generatorn, visst, sitter lite jobbigt till på de motorerna men det låter verkligen som om det är något mysko med den... börja med kolen, hjälper inte det skruva ur generatorn å gå till en bilelektrofirma å be dem kolla (kostar inte många kronor)


Följ strömmen..
233 Inlägg
14 januari 2009
#19
Enklast är att ta en voltmätare och mäta på batteriet vid 1500 v/m. En bra generator pendlar på en hundradel vilket inte är synligt på ljusen. Om ljusen pendlar kommer även spänningen pendla mellan 0,3-0,5V.

En generator har generellt inget med varvtalet att göra dock kan man ha ett fel i statorlindningen som gör att generatorn ibland maxladdar och då även bromsar mer vilket gör att varvtalet minskar.

@Drönirettab

En spänning på 15.2V är normalt inget problem, snarare håller batterierna bättre då. Det är dock väldigt viktigt att veta vilket batteri man har då de gamla batterierna som kom före kalcium-kalcium börjar koka vid 15,1V. Jag känner dock inte till någon 12V generator som har en spänning som är ställd över 14,9V från fabrik. smile

730 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#20
Tackar för alla bra svar smile, då blir det att sno brorsans generator och kolla vad felet är wink, Och att generatorn sitter jobbigt till vill ja inte hålla med om, sitter ju övermonterad eller vad man ska kalladet wink framför insuget smile)

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)


Sök