3184
Sök

Hur högt har det spelats med DD3515 och DD9515?

33 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Hur högt har det spelats med DD3515 och DD9515 igentligen?
Hur pass effekttåliga är dessa basar,klarar dom mer än peakeffekten på 4800watt resp. 6000watt?

               MVH
               Jörgen
               Huskvarna

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 januari 2009
#2
huskvarna skrev:
Hej!

Hur högt har det spelats med DD3515 och DD9515 igentligen?
Hur pass effekttåliga är dessa basar,klarar dom mer än peakeffekten på 4800watt resp. 6000watt?

               MVH
               Jörgen
               Huskvarna

Duktigt jävla högt smile En bra bit över 170dB.

Ja, de klarar effekten, OM du vet vad du håller på med vill säga. Man kan knäcka en sån bas med 500W med....om man inte vet vad man gör.

Dem basarna är "proffsverktyg", och är man själv inte proffs eller har den ambitionen så kan du med fördel kika på deras billigare saker.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 058 Inlägg
9 januari 2009
#3
väldigt högt smile tillräckligt för att även den mest inbitna Basknarkaren ska ramla ur bilen dubbelvikt och spy..

rätt använda och med ren effekt klarar dessa basar helt sanslöst mkt effekt!
Senast redigerat av vw_performance (9 januari 2009)

PoLoud =D

573 Inlägg
9 januari 2009
#4
170 db i en bil tvivlar jag på. bra mkt jobb med att sätta fast saker bara och förstärka för att komma upp i det...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

Najs
9 januari 2009
#5
Miramithe skrev:
170 db i en bil tvivlar jag på. bra mkt jobb med att sätta fast saker bara och förstärka för att komma upp i det...

ja umgås nästan dagligen me Toni Josefsson som har den högst spelande bilen i sverige för tillfället på 163,9Db  och ja vet hur mycke jobb bara det krävs (då ja vart me o byggt lite på bilen) så ja säger som ovan. jag har väldigt höga tvivel för att nån som inte spelar i extrembils klassen kommer upp i över 170db om ens över 160db. men om nån lyckas komma upp i över 165Db de så kan nu ju skicka ett mejl me starka bevis på de.

399 Inlägg
9 januari 2009
#6
http://termlab.com/asp/worldrecords.asp … elect=2009

Räcker TermLab bevis? över 160 dB i streetbilar, som alla vet får dämpas med max 4 mm på varje sida av bilen så att säga och baslåda bakom ryggstöden och under rutlinjen

Kollar man 2008 rekorden ser man att Steve Cook spelade över 170 dB i super street 5+

Bara liten parentes att det går att spela riktigt högt om man vet vad man pysslar med^^

För övrigt har sveriges högst spelande street bil lyckats med 156,7 dB förra helgen
Senast redigerat av Maildaemon (9 januari 2009)


42 Inlägg
9 januari 2009
#7
jonash skrev:
huskvarna skrev:
Hej!

Hur högt har det spelats med DD3515 och DD9515 igentligen?
Hur pass effekttåliga är dessa basar,klarar dom mer än peakeffekten på 4800watt resp. 6000watt?

               MVH
               Jörgen
               Huskvarna

Duktigt jävla högt smile En bra bit över 170dB.

Ja, de klarar effekten, OM du vet vad du håller på med vill säga. Man kan knäcka en sån bas med 500W med....om man inte vet vad man gör.

Dem basarna är "proffsverktyg", och är man själv inte proffs eller har den ambitionen så kan du med fördel kika på deras billigare saker.

mvh Jonas

Hehe, ja 170dBa, som vi säkerligen snackar som skadar en människas organ avsevärt, samt 130dBa jämnställer ljudamplituden från ett jetplan. om du kan dB formeln så vet du sätert at var 6'e dB dublbar amplituden, vilket gör att 170 dBa skulle kräva åtminstone ett 50" element för att återskapa, och då med resultat av att  elementet går käpp rätt åt helvete. Referera dina källor.
Senast redigerat av KenLaRock (9 januari 2009)

399 Inlägg
9 januari 2009
#8
Man sitter ju inte i bilfan om man spelar så högt, det förstår dom flesta, har man inget för heller för sitter man i bilen o spelar över 140 dB på en officiell tävling kommer resultatet skrivas till just 140 dB

Sen ligger världsrekordet i dB dragracing på över 180 dB för tillfället så(Med just DD basar kan tilläggas wink Tyvärr Z serien).

Jonas källor är sunda
Senast redigerat av Maildaemon (9 januari 2009)


42 Inlägg
9 januari 2009
#9
Maildaemon skrev:
Man sitter ju inte i bilfan om man spelar så högt, det förstår dom flesta, har man inget för heller för sitter man i bilen o spelar över 140 dB på en officiell tävling kommer resultatet skrivas till just 140 dB

Sen ligger världsrekordet i dB dragracing på över 180 dB för tillfället så(Med just DD basar kan tilläggas wink Tyvärr Z serien).

Jonas källor är sunda

Dessa element samt. effekttåligheten är en helt annan femma. Ingen högtalare tål 180dB som inte har ett alarmlod av aluminium i sig, utan att slås sönder av de enorma svägningarna. Från mina referenser.

6 851 Inlägg
9 januari 2009
#10
KenLaRock skrev:
jonash skrev:
huskvarna skrev:
Hej!

Hur högt har det spelats med DD3515 och DD9515 igentligen?
Hur pass effekttåliga är dessa basar,klarar dom mer än peakeffekten på 4800watt resp. 6000watt?

               MVH
               Jörgen
               Huskvarna

Duktigt jävla högt smile En bra bit över 170dB.

Ja, de klarar effekten, OM du vet vad du håller på med vill säga. Man kan knäcka en sån bas med 500W med....om man inte vet vad man gör.

Dem basarna är "proffsverktyg", och är man själv inte proffs eller har den ambitionen så kan du med fördel kika på deras billigare saker.

mvh Jonas

Hehe, ja 170dBa, som vi säkerligen snackar som skadar en människas organ avsevärt, samt 130dBa jämnställer ljudamplituden från ett jetplan. om du kan dB formeln så vet du sätert at var 6'e dB dublbar amplituden, vilket gör att 170 dBa skulle kräva åtminstone ett 50" element för att återskapa, och då med resultat av att  elementet går käpp rätt åt helvete. Referera dina källor.

Haha..vad pratar du om? skulle det krävas 50" för att spela 170dB? Det finns så mycke som spelar in än bara arean på elementet för att öka i dB..
Lyssna iat. på de som kan lite mera..tex. Jonas som ofta har rätt...(även om jag själv inte alltid håller med wink )


16 197 Inlägg
9 januari 2009
#11
KenLaRock skrev:
Maildaemon skrev:
Man sitter ju inte i bilfan om man spelar så högt, det förstår dom flesta, har man inget för heller för sitter man i bilen o spelar över 140 dB på en officiell tävling kommer resultatet skrivas till just 140 dB

Sen ligger världsrekordet i dB dragracing på över 180 dB för tillfället så(Med just DD basar kan tilläggas wink Tyvärr Z serien).

Jonas källor är sunda

Dessa element samt. effekttåligheten är en helt annan femma. Ingen högtalare tål 180dB som inte har ett alarmlod av aluminium i sig, utan att slås sönder av de enorma svägningarna. Från mina referenser.

sluta knarka å välkommen till verkligheten.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

42 Inlägg
9 januari 2009
#12
evilaudio skrev:
KenLaRock skrev:
Maildaemon skrev:
Man sitter ju inte i bilfan om man spelar så högt, det förstår dom flesta, har man inget för heller för sitter man i bilen o spelar över 140 dB på en officiell tävling kommer resultatet skrivas till just 140 dB

Sen ligger världsrekordet i dB dragracing på över 180 dB för tillfället så(Med just DD basar kan tilläggas wink Tyvärr Z serien).

Jonas källor är sunda

Dessa element samt. effekttåligheten är en helt annan femma. Ingen högtalare tål 180dB som inte har ett alarmlod av aluminium i sig, utan att slås sönder av de enorma svägningarna. Från mina referenser.

sluta knarka å välkommen till verkligheten.

Så vackert hehe, vill du ha en jolle, eller kan du kanske ge en kommentar från egen kunskap?

16 197 Inlägg
9 januari 2009
#13
KenLaRock skrev:
evilaudio skrev:
KenLaRock skrev:

Dessa element samt. effekttåligheten är en helt annan femma. Ingen högtalare tål 180dB som inte har ett alarmlod av aluminium i sig, utan att slås sönder av de enorma svägningarna. Från mina referenser.

sluta knarka å välkommen till verkligheten.

Så vackert hehe, vill du ha en jolle, eller kan du kanske ge en kommentar från egen kunskap?

Alan Dante har spelat över 180 db i en bil enligt termpro.. mer behövs inte säga-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

42 Inlägg
9 januari 2009
#14
evilaudio skrev:
KenLaRock skrev:
evilaudio skrev:

sluta knarka å välkommen till verkligheten.

Så vackert hehe, vill du ha en jolle, eller kan du kanske ge en kommentar från egen kunskap?

Alan Dante har spelat över 180 db i en bil enligt termpro.. mer behövs inte säga-

Klart mer behöver sägas vännen. Mythbusters har kört 180dB i en Opel, men vad använde de dem sig av för element, steg, etc? Formulera lite är du gullig!

Random Hero
4 047 Inlägg
9 januari 2009
#15
evilaudio, tt-avant och jonash med några mer är väl de som kan mest här på garaget om billjud o tävlingar, så deras källor o kunskaper litar nog alla mer på än dina "kunskaper" kenlarock, du kan ju visa dina källor om dom är så pålitliga smile

Dog food lid. Backwards

42 Inlägg
9 januari 2009
#16
TT-Avant skrev:
KenLaRock skrev:
jonash skrev:

Duktigt jävla högt smile En bra bit över 170dB.

Ja, de klarar effekten, OM du vet vad du håller på med vill säga. Man kan knäcka en sån bas med 500W med....om man inte vet vad man gör.

Dem basarna är "proffsverktyg", och är man själv inte proffs eller har den ambitionen så kan du med fördel kika på deras billigare saker.

mvh Jonas

Hehe, ja 170dBa, som vi säkerligen snackar som skadar en människas organ avsevärt, samt 130dBa jämnställer ljudamplituden från ett jetplan. om du kan dB formeln så vet du sätert at var 6'e dB dublbar amplituden, vilket gör att 170 dBa skulle kräva åtminstone ett 50" element för att återskapa, och då med resultat av att  elementet går käpp rätt åt helvete. Referera dina källor.

Haha..vad pratar du om? skulle det krävas 50" för att spela 170dB? Det finns så mycke som spelar in än bara arean på elementet för att öka i dB..
Lyssna iat. på de som kan lite mera..tex. Jonas som ofta har rätt...(även om jag själv inte alltid håller med wink )

Absolut har du rätt i det. Men att skapa lufttryckssvägningar HERTZ som rubbar miljön så pass är åt helvete svårt med dagens teknik för frekvenser över 5Khz. Lägre frekvenser= högre tryckförändingar.

399 Inlägg
9 januari 2009
#17
KenLaRock skrev:
evilaudio skrev:
KenLaRock skrev:

Så vackert hehe, vill du ha en jolle, eller kan du kanske ge en kommentar från egen kunskap?

Alan Dante har spelat över 180 db i en bil enligt termpro.. mer behövs inte säga-

Klart mer behöver sägas vännen. Mythbusters har kört 180dB i en Opel, men vad använde de dem sig av för element, steg, etc? Formulera lite är du gullig!

Mythbusters spelade ju dock inga 180 decibel, däremot 160 dock vid sjukt låg frekvens


42 Inlägg
9 januari 2009
#18
DusanMandick skrev:
evilaudio, tt-avant och jonash med några mer är väl de som kan mest här på garaget om billjud o tävlingar, så deras källor o kunskaper litar nog alla mer på än dina "kunskaper" kenlarock, du kan ju visa dina källor om dom är så pålitliga smile

Hehe, och vilka källor tänker du på?

42 Inlägg
9 januari 2009
#19
Maildaemon skrev:
KenLaRock skrev:
evilaudio skrev:

Alan Dante har spelat över 180 db i en bil enligt termpro.. mer behövs inte säga-

Klart mer behöver sägas vännen. Mythbusters har kört 180dB i en Opel, men vad använde de dem sig av för element, steg, etc? Formulera lite är du gullig!

Mythbusters spelade ju dock inga 180 decibel, däremot 160 dock vid sjukt låg frekvens

Mycket möjligt, men min poäng ligger kvar. Men ge lite komplettering är du snäll.

399 Inlägg
9 januari 2009
#20
Komplettera vad, Alan Dante hade en DD 18Z, ett antal Stetsom steg, en styck Volvo 245 som är som ett kassaskåp o så spelade det över 180 dB

Natti



Sök