3805
Sök

flimmrande led ljus

66 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
monterade 5 leds lampa på postitons lampans plats på en bmw e39 -97 men när man tänder så lyser den men den står och flimmrar hela tiden ser, inte så bra ut vet inte vad det är för fel

* Klåpare
1 718 Inlägg
14 januari 2009
Det gör lampan ett par dagar tills den dör helt. Felet är att den blivit för varm.

Grillade själv sönder ett gäng diodlampor av olika fabrikat till jag fick förklarat för mig att halogenlampor inte kommer bra överens med diodlampor i små reflektorer p.g.a. värmen. sad

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

hellaflush!
1 266 Inlägg
14 januari 2009
Lysdioder, eller L.E.D som dem även heter är väldigt känsliga för värme, och likaså som personen ovanfrö säger, halogen lampor har en väldig tendens till att bli varma. Så det kan vara därför. sad

66 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
men parkeringslampan sitter i en annan lampa för det sitter 4 lampor på bmw och halvljusen sitter i de yttersta och parkeringen sitter i helljusets reflektorn innanför

Yrkesförare
1 073 Inlägg
24 januari 2009
Jag köpte ett gäng dioder till min och en polares bil, och en av dessa dioder betedde sig som du beskriver, så jag tror att det helt enkelt kan vara fel på dioden. Det är en möjlighet.
Har du fler dioder så testa med en annan.

1 723 Inlägg
24 januari 2009
min diodlampa hemma gör likadant. dålig kvalitet gissar jag på för de ska enligt uppgift på förpackningen hålla i all evighet (i stort sett).

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
24 januari 2009
testa bara direkt mot batteriet eller ifall du har en 12v adapter.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

1337
1 343 Inlägg
24 januari 2009
Låter som om det är matningen till p lampan som är "pulserande".
Detta är en lösning biltillverkare har tagit fram för att p lampan ska ha längre livslängd!
Är detta fallet så finns det ingen lösning mer än att sätta ett motstånd parallellt med dioderna..

Ta en spänningsmätare och se om du har pulserande spänning fram till p lampan..
(du måste använda en digital sådan för en analog hinner inte med att ändra sig...
har du det så är det inget fel på dioderna.

I'm not a fighter, I'm a lover!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
25 januari 2009
Xtravagant skrev:
Detta är en lösning biltillverkare har tagit fram för att p lampan ska ha längre livslängd!
Är detta fallet så finns det ingen lösning mer än att sätta ett motstånd parallellt med dioderna..

(du måste använda en digital sådan för en analog hinner inte med att ändra sig...

Vad skulle ett motstånd göra om du har en pulserande spänning? Den skulle bara fortsätta flimra fast inte lysa lika starkt bara.
Det man behöver är en kondensator. Tror inte det behövs nån jättekonding iom att leds inte drar ett skit typ, så det är nog inga större svårigheter att hitta nån på typ elfa.
En kondensator jämnar ut spänningsflux, det är därför man använder sånna i t.ex biljudsammanhang iom att man får jättedrop i spänningen så fort basarna ska drivas (dock har dom ju extremt stora kondensatorer på typ 1 F iom effekten basarna kräver).

1337
1 343 Inlägg
25 januari 2009
FL3JM skrev:
Xtravagant skrev:

Vad skulle ett motstånd göra om du har en pulserande spänning? Den skulle bara fortsätta flimra fast inte lysa lika starkt bara.
Det man behöver är en kondensator. Tror inte det behövs nån jättekonding iom att leds inte drar ett skit typ, så det är nog inga större svårigheter att hitta nån på typ elfa.
En kondensator jämnar ut spänningsflux, det är därför man använder sånna i t.ex biljudsammanhang iom att man får jättedrop i spänningen så fort basarna ska drivas (dock har dom ju extremt stora kondensatorer på typ 1 F iom effekten basarna kräver).

Om du sätter ett mostånd till en diod där det normalt ska vara en ca 6w 12v lampa
så kommer dioden att lysa med konstant sken.
en kondensator fungerar inte i detta fallet eftersom det inte är tal om spänningsfall, utan
en "pulserande" spänning. Ett motsånd är ett bättre alternativ i detta fallet..

Jag vet av erfarenhet eftersom jag hade samma problem med min Audi.
Så jag vet att det fungerar.
(nu vet jag inte om han har "pulserande" spänning, men om han har så löser detta problemet.)

I'm not a fighter, I'm a lover!

3 059 Inlägg
25 januari 2009
Skulle det vara pulserande spänning skulle det väl märkas även med en vanlig lampa.

66 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
har inte hunnit kolla om pulsen men tror ni det verkligen det finns pulsande ström på en -97 bmw,
tror jag ska kolla lampan mot batteriet (som en skrev) eller på en annan bil och se om det blir samma sak då?

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
25 januari 2009
Xtravagant skrev:
FL3JM skrev:
Xtravagant skrev:

Om du sätter ett mostånd till en diod där det normalt ska vara en ca 6w 12v lampa
så kommer dioden att lysa med konstant sken.
en kondensator fungerar inte i detta fallet eftersom det inte är tal om spänningsfall, utan
en "pulserande" spänning.
Ett motsånd är ett bättre alternativ i detta fallet..

Jag vet av erfarenhet eftersom jag hade samma problem med min Audi.
Så jag vet att det fungerar.
(nu vet jag inte om han har "pulserande" spänning, men om han har så löser detta problemet.)

Du motsäger ju dig själv, du har ju spänningsfall om du har pulserande spänning, hur fan ska du annars pulsera? tongue Varje puls är ju att den går från t.ex 0V till 12V och sen tillbaka till 0V.
Det enda ett mostånd gör är att du får ett konstant spänningsfall, det jämnar inte ut spänningen i de fall där den är ojämn.

Motstånd hjälper i dom fallen där man har en bil som känner av om lampan är trasig eller inte, t.ex i blinkersen på många bilar. Byter man ut lampan mot en LED så tror bilen att lampan är pajj, kopplar man på ett motstånd så fixar det sig.

Är du fortfarande helt bombsäker på att motstånd jämnar ut pulser så vill jag gärna se att du förklarar det riktigt bra eller länkar till källor som visar det...

* Klåpare
1 718 Inlägg
26 januari 2009
boffe_racing skrev:
men parkeringslampan sitter i en annan lampa för det sitter 4 lampor på bmw och halvljusen sitter i de yttersta och parkeringen sitter i helljusets reflektorn innanför

Ok. Om vi utgår ifrån att du aldrig använder helljuset så kan det vara ett sällsynt fabrikationsfel på lampan.
Jag har bytt alla lampor på bilen (utom hel, halv & dimljus) till diodlampor. De enda har gått sönder flera gånger oavsett fabrikat har suttit i strålkastarna. Resten har jag aldrig behövt byta.

Men det kan ju även ha med eventuellt lampövervakningssystem att göra, speciellt om det gäller fler lampor än främre pos.
Se ovanstående diskussion mellan FL3JM & Xtravagant för info om detta.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

66 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
nu har jag kollat upp det för en lampa lös inte i morse och då tog jag och skruvade lös dem i förbannelse nu i kväll och testade dem mot ett batteri och då funkade de klockrent så det måst vara något med att bilen pulserar ut strömmen? (och den lampan som inte funkade hade bara glidit ur kontakten så den funkade smile )

66 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
men kan ingen ta och förklara varför varför en "vanlig" lampa inte flimmrar och den med led gör det?

Driifter;)
1 630 Inlägg
26 januari 2009
led lampor är känsligare o tänder o släcker sig mkt fortare än vad en vanlig glödlampa göra.. en vanlig glödlampla flimrar oxå men de går så sakta så de hinner inte synas lr vad man ska säga

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

66 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
blir det konding eller motstånd?, har även läst att om man håller på och pillar och sånt kan det bli hejbaberiba, så man vill ju inte bara chansa och skrota ljusmodulen och sånt.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
14 februari 2009
Är det någon skillnad när motorn/generatorn är av/på slagen, tänkte om det är den som orsaker dessa spänningsfall.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

66 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
nej det spelar ingen roll om man har igång bilen eller bara har på parkeringen ostartad, har monterat xenon på halvljusen nu också och det funkade hur bra som helst (trodde det skulle bli nå helvete då också men inte cool )
Senast redigerat av boffe_racing (14 februari 2009)

Sök