Det är ägaren ansvar att upplysa om en förändring på bilen, en vanlig besiktning omfattar bara en säkerhetskontroll inte ev. ombyggnader.
Tex. om du sätter på feta bromsar fram, hur påverkar det balansen på bilens bromsar fram/bak?
Är det riktigt monterat? Sådant kollas på en omreggning inte kontrollbes.
Likandant om du bytt motor eller annat. Ser ofta kommentarer som: "Bes. såg inte ens att jag slängt i en volvomotor i min ford", återigen så är det ett ägaransvar att upplysa samt se till att fordonet omregistreras.
Men plötsligt en dag säljer du bilen, nye ägaren kör in och bes. samma fordon, då en nitisk bes ser att det är fel motor. Då är det plötsligt körförbud om omreggning på fordonet om det är möjligt.
Oavsett om den gått igenom 1 - 10 ggr med den motorn tidigare bes.
Så i praktiken kör ni/de ett felregistrerat fordon vilken kan stå en dyrt vid ev flygande bes, olycka m.m.
"Jamen bes. sa inget!" - det skiter myndigheterna i.
Återigen - det är fordonets ägare som är skyldig att se till så papprena är i ordning.
/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (10 januari 2009)
Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.