2483
Sök

Större bromsar? (Vad säger bilprovningen)

Nissan 200sx drifting
356 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#1
är det någon som vet om dom säger nått om större bromsar på bilen på bilprovningen?

vill sätta på r-bromsar från en v70r nyare

eller krävs en reg besiktning för detta eller går det inte.. big_smile

vet ni nått så säg roll


3 354 Inlägg
10 januari 2009
#2
De ska säga till men om de gör det är inte helt säkert.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

8 156 Inlägg
10 januari 2009
#3
Är dom vettiga så säger dom inget. Är dom på dåligt humör så kan dom anmärka på det.
Själv så tycker jag att förskrifterna borde ändras så att man kan uppgradera till bättre saker,
men den kontrollen har ju knappast bilprovningen rätt kunskap/utrustning/kapacitet för att kunna göra.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 661 Inlägg
10 januari 2009
#4
Alla har ju det och besiktar sina bilar så. (Även jag)

8 156 Inlägg
10 januari 2009
#5
Jag misstänker att dom flesta på bilprovningen inser att man har uppgraderat bromsarna och att man inte har satt dit sämre bromsar än original och därför väljer att blunda. Sunt förnuft helt enkelt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
10 januari 2009
#6
Det verkar ju konstigt om dom skulle klaga på att man har satt dit större bromsar? tongue

"- Jaha. Jag ser att du har uppgraderat bromsarna för att förkorta bromssträckan och rädda liv, det tycker vi inte om. Sätt genast tillbaks original!"

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Eliminator
1 441 Inlägg
10 januari 2009
#7
Det är ägaren ansvar att upplysa om en förändring på bilen, en vanlig besiktning omfattar bara en säkerhetskontroll inte ev. ombyggnader.

Tex. om du sätter på feta bromsar fram, hur påverkar det balansen på bilens bromsar fram/bak?
Är det riktigt monterat? Sådant kollas på en omreggning inte kontrollbes.

Likandant om du bytt motor eller annat. Ser ofta kommentarer som: "Bes. såg inte ens att jag slängt i en volvomotor i min ford", återigen så är det ett  ägaransvar att upplysa samt se till att fordonet omregistreras.

Men plötsligt en dag säljer du bilen, nye ägaren kör in och bes. samma fordon, då en nitisk bes ser att det är fel motor. Då är det plötsligt körförbud om omreggning på fordonet om det är möjligt.
Oavsett om den gått igenom 1 - 10 ggr med den motorn tidigare bes.

Så i praktiken kör ni/de ett felregistrerat fordon vilken kan stå en dyrt vid ev flygande bes, olycka m.m.
"Jamen bes. sa inget!" - det skiter myndigheterna i.

Återigen - det är fordonets ägare som är skyldig att se till så papprena är i ordning.

/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (10 januari 2009)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Konsult
1 247 Inlägg
10 januari 2009
#8
Dagens visdomsord kommer från Sokrates smile


Entreprenör
1 784 Inlägg
10 januari 2009
#9
Amen.!

Fattig student
1 282 Inlägg
10 januari 2009
#10
Sokrates skrev:
Likandant om du bytt motor eller annat. Ser ofta kommentarer som: "Bes. såg inte ens att jag slängt i en volvomotor i min ford", återigen så är det ett  ägaransvar att upplysa samt se till att fordonet omregistreras.

Men plötsligt en dag säljer du bilen, nye ägaren kör in och bes. samma fordon, då en nitisk bes ser att det är fel motor. Då är det plötsligt körförbud om omreggning på fordonet om det är möjligt.
Oavsett om den gått igenom 1 - 10 ggr med den motorn tidigare bes.

Så i praktiken kör ni/de ett felregistrerat fordon vilken kan stå en dyrt vid ev flygande bes, olycka m.m.
"Jamen bes. sa inget!" - det skiter myndigheterna i.

Återigen - det är fordonets ägare som är skyldig att se till så papprena är i ordning.

/Tommy.

Den har jag varit med om, köpte en saab 900 8v turbo med 16 ventilsmotorn av en kompis, körde med den ett halvår sålde den till en annan polare som i sin tur toskade i en rutinkontroll..
Med följd av en obukbar bil då han blev tvungen att återställa eller regbesiktiga.. Inget av allternativen var nått värt att göra med tanke på det övriga skicket på bilen.
Summa sumarum Han gav 5000:- för en bil att köra med i 4 dagar..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
10 januari 2009
#11
Därför man ska fråga bilprovningen och SFRO INNAN man ändrar något.

Nissan 200sx drifting
356 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#12
Men e det någon som vet vad dom säger om regler för att byta bromsar.. finns det nån på forumet som vet om man kan byta på en bil och regga om den så det blir lagligt? jag vill ha en seriös bil och inte hålla på och chansa hela tiden..

Är det nån som monterat r-ok från nyare v70 på en volvo 850 t5r 95:a

Är det nån som har hum om sfro:s regler om sådant..


INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
10 januari 2009
#13
som många andra sagt.. man tycker ju bara dom borde bli glada när man monterat bättre bromsar men som sagt det är fortfarande en ändring vilket man inte får göra egentligen

821 Inlägg
10 januari 2009
#14
Detta är något jag bara hört.. Men fram till år 2000 på bilarna får man fixa hur mycket man vill utan att besiktningen säger något! Dock efter årsmodell 2000 så får du inte göra någonting, dvs inte bredda eller något.. Då måste du göra en omreg på bilen då dessa är helbilsbesiktad (eller vad det nu heter). Dvs då måste du byta bromsar, drivlina osv.. och besikta bilen som ombyggd..

Så var det iaf för en kompis när han ville bredda sin bil varav den är en -04..
men någon kanske kan förtydliga detta?


KHRacing
10 januari 2009
#15
sengstr skrev:
Detta är något jag bara hört.. Men fram till år 2000 på bilarna får man fixa hur mycket man vill utan att besiktningen säger något! Dock efter årsmodell 2000 så får du inte göra någonting, dvs inte bredda eller något.. Då måste du göra en omreg på bilen då dessa är helbilsbesiktad (eller vad det nu heter). Dvs då måste du byta bromsar, drivlina osv.. och besikta bilen som ombyggd..

Så var det iaf för en kompis när han ville bredda sin bil varav den är en -04..
men någon kanske kan förtydliga detta?

tyvärr har du hört en massa skitsnack

på bilar nyare än 1976 får man i praktiken inte byta nånting alls. rent regelmässigt/lagligt sett.


mvh K
Senast redigerat av KHRacing (10 januari 2009)

terazzi
10 januari 2009
#16
Snackade med bilprovning i Ystad dem sa att bara du gör saker bättre så gör det inget,du får ju bättre resultat med smile
Och detta gällde bromsar med, då jag planerar efter o köpt 200an montera dit skyline bromsar runt om smile

2 230 Inlägg
10 januari 2009
#17
när det ändå pratas bromsar.. vad kan jag ta för bromsar till min som är från annan bil? bultmönster 4x114.3
ta det över pm om ni vet.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

99 Inlägg
12 januari 2009
#18
jag vet faktiskt inte så många som fått chaffs med större skivor och bättre bromsok, dock har jag hört några som har fått anmärkning på att dom kör stålomspunna bromsslangar ifrån röret vid hjulhuset till oket.

Jag själv kommer givet att köra ståomspunna ovavsätt, men det är värt att tänka på smile


BMW fantast
1 172 Inlägg
12 januari 2009
#19
terazzi skrev:
Snackade med bilprovning i Ystad dem sa att bara du gör saker bättre så gör det inget,du får ju bättre resultat med smile
Och detta gällde bromsar med, då jag planerar efter o köpt 200an montera dit skyline bromsar runt om smile

köper du en s14 så sitter där ju redan 4 kolvsok.. samma som 300zx.. där e rätt bra bett i dem.. sen finns det färdigt omborrade skivor från mitsubishi 300gt och adapter till oket så det passar...
Senast redigerat av AeroMalm (12 januari 2009)

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

1 661 Inlägg
12 januari 2009
#20
AeroMalm skrev:
terazzi skrev:
Snackade med bilprovning i Ystad dem sa att bara du gör saker bättre så gör det inget,du får ju bättre resultat med smile
Och detta gällde bromsar med, då jag planerar efter o köpt 200an montera dit skyline bromsar runt om smile

köper du en s14 så sitter där ju redan 4 kolvsok.. samma som 300zx.. där e rätt bra bett i dem.. sen finns det färdigt omborrade skivor från mitsubishi 300gt och adapter till oket så det passar...

Hmms. Om du menar 3000GT så är det 4kolvs även där org.


Sök