3490
Sök

Bilen trycker ur sej olja och jag får övertryck i expansionkärlet. 760tic b23et

Volvo-Beroende
289 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#1
Tja!
Var och prov startade bilen och fyllde på vatten idag. Då visade det sej att den kastar ur sej olja vid oljestickan. Visst tänkte ja att vevhusen är igensatt. Men sedan såg ja att jag får övertryck i expansionkärlet.

Någon som kan veta vad detta beror på? Får det när jag har åkt på ladd.

Det är en 760 TIC -84 med b23et.

Volvo 760 TIC -84 B23ET

4 670 Inlägg
10 januari 2009
#2
låter som topplockspackningen är gången sad


344 Inlägg
10 januari 2009
#3
du kanske får in laddtryck i vevhuset?


Yrkes Chafför
380 Inlägg
10 januari 2009
#4
Tror på topp packningen ja:) Värka bete sig lika som en polares när topp packningen gick på den:) Tar bara en kortare stund att byta en sådan:) Kör ett riktigt märke bara:) Och inge Feltema,

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program

Volvo Fantast
194 Inlägg
10 januari 2009
#5
övertryck ska du ha i kylsystemet för att höja kokpunkten...
men är det extremt mycke så är nått galet, lukta i expansionen
luktar det avgaser så är packningen kass

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

Volvo-Beroende
289 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#6
Det är extreamt övertryck, det är så expansionskärlet blir fullt av vatten.
sunkmaster skrev:
du kanske får in laddtryck i vevhuset?

Hur menar du?


Men jag glömde att skriva det, men jag får inget vatten ned i oljan.

Volvo 760 TIC -84 B23ET

344 Inlägg
10 januari 2009
#7
WolfZap skrev:
Det är extreamt övertryck, det är så expansionskärlet blir fullt av vatten.
sunkmaster skrev:
du kanske får in laddtryck i vevhuset?

Hur menar du?


Men jag glömde att skriva det, men jag får inget vatten ned i oljan.

det kan vara så att du får in laddtrycket genom vevhusventilationen. men det kan även vara blockpackningen men då borde den inte trycka ut olja i oljestickan. testa annars att dra vevhusventilationen rätt ut i luften så märker du om du har samma problem eller inte så kanske du iaf kan utesluta det


Volvo-Beroende
289 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#8
Hehe, jag har ingen slang på vevhusventen tongue. Men om det är blockpackningen borde jag väl inte få övertryck i expansionskärlet?

Volvo 760 TIC -84 B23ET

Volvo Fantast
194 Inlägg
10 januari 2009
#9
Vad är en block Packning? Har aldrig hört de innan...

Topplocks packning

Får du laddtryck till vevhuset så är ringa kass
Senast redigerat av karlsson_6 (10 januari 2009)

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

344 Inlägg
10 januari 2009
#10
WolfZap skrev:
Hehe, jag har ingen slang på vevhusventen tongue. Men om det är blockpackningen borde jag väl inte få övertryck i expansionskärlet?

hmmm har du ingen slang alls? har du kollat att det inte tätt då? jo du kan få övertryck i expansionskärlet om blockpackningen e kass. gör så att du kollar ner i expansionskärlet när bilen e igång så gasar du och bubblar det en massa då så e antagligen blockpackningen kass


344 Inlägg
10 januari 2009
#11
karlsson_6 skrev:
Vad är en block Packning? Har aldrig hört de innan...

Topplocks packning

Får du laddtryck till vevhuset så är ringa kass

blockpackingen e den som sitter mellan toppen och blocket. man kan få laddtryck genom vevhusventilationen också


Volvo Fantast
194 Inlägg
10 januari 2009
#12
alltså topplockspackning
skit samma vi menar ju samma iallafall

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

Volvo-Beroende
289 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#13
Men om ringarna är kass så ska den väl blåryka? Vilken den inte gör.

Men blockpackning som du säger, är inte det topplockspackningen? Bubblar inget alls förutom när man har glidit runt. Alltså, vevhusen är ju inte igensatt, den kommer ju luft därur när den står på tomgången.

Volvo 760 TIC -84 B23ET

344 Inlägg
10 januari 2009
#14
karlsson_6 skrev:
alltså topplockspackning
skit samma vi menar ju samma iallafall

hehe ja men den går även under namnet blockpackning smile


Volvo-Beroende
289 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#15
Gjorde ett kompprov för ett tag sedan. Dock inte så många mil sedan. Men det var jämt mellan alla cylindrar. Dock fick jag dra runt motorn 4-5ggr innan jag nådde det rätta värdet. Det var ju även maxvärdet.

Volvo 760 TIC -84 B23ET

Volvo Fantast
194 Inlägg
10 januari 2009
#16
WolfZap skrev:
Men om ringarna är kass så ska den väl blåryka? Vilken den inte gör.

Men blockpackning som du säger, är inte det topplockspackningen? Bubblar inget alls förutom när man har glidit runt. Alltså, vevhusen är ju inte igensatt, den kommer ju luft därur när den står på tomgången.

Byt topplockspackning kostar inte mycket plus att du vet att det inte är den som är kass om problemet skulle kvar stå tar ju max 2 timmar o byta

Visst är ringarna kass så bör det bli blårök

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

Volvo Fantast
194 Inlägg
10 januari 2009
#17
WolfZap skrev:
Gjorde ett kompprov för ett tag sedan. Dock inte så många mil sedan. Men det var jämt mellan alla cylindrar. Dock fick jag dra runt motorn 4-5ggr innan jag nådde det rätta värdet. Det var ju även maxvärdet.

är värdet jämnt mellan alla 4:a så är det ju bra

Byt packningen så ska du se att problemmet är bort iallafall med övertrycket i kylsystemet

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

Volvo-Beroende
289 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#18
Det ska jag göra smile. Hoppas det bara är toppackningen smile. Tack för dom snabba svaren

Volvo 760 TIC -84 B23ET

344 Inlägg
10 januari 2009
#19
WolfZap skrev:
Det ska jag göra smile. Hoppas det bara är toppackningen smile. Tack för dom snabba svaren

ska du byta blockpackningen så kan jag rekomendera att plana toppen innan du sätter dit den och byt ut topplocksbultarna. eftersom det e sträckbultar så finns det risk att man inte får toppen riktigt åtdragen om man sätter i dem gamla igen


1 703 Inlägg
10 januari 2009
#20
Jag sköt väck oljestickan på min celica, det var 3 kolvar som var spruckna.



Sök