2985
Sök

Tråkiga Bes resultat Saab 9000

1 253 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#1
Japp man fick 5st 2r på lilla bilen idag  Förutom vindruta och blinkers så är det 3 fel som jag undrar över.

motor oljeläckage, bes gubben visste inte var men det hade sprutat mot golvet till också o både växellåda o motor var oljiga o våta

HC-halt tomgång, för hög
CO-halt förhöjd tomgång, för hög

Mätvärden:
CO: 0,0 (0,5)
HC: 120 (100)
CO 2500: 0,4 (0,3)
LAMBDA: 1,02 (0,97 - 1,03)

Frågan är nu vad det kan vara som gör att jag får sådanna höga värden o vad det kommer o kosta oss att fixa?

Lev livet nu innan det är för sent

1 562 Inlägg
12 januari 2009
#2
prova å tanka e 85 lr slå i t sprit i tanken nästa gång du besiktar

Entreprenör
1 784 Inlägg
12 januari 2009
#3
opeldrifter skrev:
Japp man fick 5st 2r på lilla bilen idag  Förutom vindruta och blinkers så är det 3 fel som jag undrar över.

motor oljeläckage, bes gubben visste inte var men det hade sprutat mot golvet till också o både växellåda o motor var oljiga o våta

HC-halt tomgång, för hög
CO-halt förhöjd tomgång, för hög

Mätvärden:
CO: 0,0 (0,5)
HC: 120 (100)
CO 2500: 0,4 (0,3)
LAMBDA: 1,02 (0,97 - 1,03)

Frågan är nu vad det kan vara som gör att jag får sådanna höga värden o vad det kommer o kosta oss att fixa?

Katten tippar jag..hade själv liknande värden å böt den så blev de bra...!

143 Inlägg
12 januari 2009
#4
Hej!    Det var ju bara lätt förhöjda värden! Gör en fullständig service så ordnar det sig nog. Byt olja, oljefilter, luftfilter, tändstift och helst tändkablar. Med perfekt förbränning brukar värdena sjunka. Att byta katalysator är det dyraste, bör man nog spara till sist.

Avstängd
512 Inlägg
12 januari 2009
#5
HC värdet är katalysatorn, min polarde hade en Megane som tändspolarna for på, sen vart HC skyhögt, "katten" hade gått..

/A.

143 Inlägg
12 januari 2009
#6
Hej!   Om du vill lära dig lite om detta, gå in på Google och skriv:    sun  avgasskola

1 723 Inlägg
12 januari 2009
#7
astra2 skrev:
Hej!    Det var ju bara lätt förhöjda värden! Gör en fullständig service så ordnar det sig nog. Byt olja, oljefilter, luftfilter, tändstift och helst tändkablar. Med perfekt förbränning brukar värdena sjunka. Att byta katalysator är det dyraste, bör man nog spara till sist.

bra svar! 99% på Garaget.org börjar direkt med "byt katten!" och andra avancerade ingrepp innan personen ens gjort en grundservice. de värdena kan mycket väl gå ner bara av att byta det du föreslog. Gör det inte det då har man iaf en felkälla ur världen och kan sen gå vidare med katt, spridare osv...

1 723 Inlägg
12 januari 2009
#8
gå även över motorns vacuumslangar och se så de sitter ordentligt.

90 Inlägg
12 januari 2009
#9
Se även till att motorn är ODRENTLIGT varmkörd innan du besiktigar.

Stor service + varmkörd motor hjälper dig nog med detta problem.
Senast redigerat av Turbo_danne2 (12 januari 2009)

1 253 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#10
Okej ska börja med en service på den o se hur det går smile

Lev livet nu innan det är för sent

297 Inlägg
12 januari 2009
#11
falloutboy skrev:
bra svar! 99% på Garaget.org börjar direkt med "byt katten!" och andra avancerade ingrepp innan personen ens gjort en grundservice. de värdena kan mycket väl gå ner bara av att byta det du föreslog. Gör det inte det då har man iaf en felkälla ur världen och kan sen gå vidare med katt, spridare osv...

För att inte parata om "bensinpumpen"



Sök