2392
Sök

Kylväska temperaturmätaren går upp till 110 på en gång när jag startar bilen?

38 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder. När jag startar min bil så ökar den mätaren på 30 sek ungefär. Först trodde jag de va någon säkring bara för det var en sönder men kollade de idag och den var det inte. Nu har bilen stått stilla i mer i en vecka och jag startade den idag men samma sak. Dom senaste veckorna har det varit riktigt kallt med om det har något med att göra. Skulle behöva tips på vad de kan vara kan inte vara bil lös länge till..

Mvh adam


Avstängd
512 Inlägg
13 januari 2009
#2
Inte många bilar som repar sig när de står still, låter som ett givarfel, eller på mätaren, ingen motor kan bli 110gr på 30sek, hade vart skönt på vintern dock

38 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#3
nje jag vet inte. Men den har stått still med förra ägaren med. något mer förslag?


21 761 Inlägg
13 januari 2009
#4
Verkar motorn ändå bli normalvarm och att det kommer värme ur luftutblåsen när du kör ett tag?

38 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#5
jaa på båda.. de kan inte bara vara mätaren den är fel på? asså jag har inte en aning:P


164 Inlägg
13 januari 2009
#6
Pröva byta (termostaten) ? Alltså den som mäter värmen på motorn, Farsan hade samma fel på sin 9000, Han böt det och efter det funka den normalt.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 januari 2009
#7
Sebus skrev:
Pröva byta (termostaten) ? Alltså den som mäter värmen på motorn, Farsan hade samma fel på sin 9000, Han böt det och efter det funka den normalt.

Termostaten reglerar värmen på motorn, mäter inget...

Prova att byta temperaturgivaren till mätaren. Eller förresten börja med att bara lossa kabeln till givaren o se om mätaren gör likadant ändå.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
13 januari 2009
#8
Jag kan ge exempel på vad som var fel på min 240-86 en gång när tempmätaren betedde sig likartat. Där kunde tempen helt plötsligt ligga på max när jag körde fastän allting var normalt, till slut så hände detta så fort jag vred på tändningen.

Felet var att kabeln till tempgivaren hade trasigt kabelhölje och då jordade metalltrådarna i motorblocket, vilket innebar att mätaren fick en "maxsignal" och steg då upp till max. smile

Kan ju vara liknande på din bil, kolla vart kabeln sitter och se om den är dålig någonstans.

164 Inlägg
13 januari 2009
#9
henke_99 skrev:
Sebus skrev:
Pröva byta (termostaten) ? Alltså den som mäter värmen på motorn, Farsan hade samma fel på sin 9000, Han böt det och efter det funka den normalt.

Termostaten reglerar värmen på motorn, mäter inget...

Prova att byta temperaturgivaren till mätaren. Eller förresten börja med att bara lossa kabeln till givaren o se om mätaren gör likadant ändå.

Okej^^ Fel av mig ursäkta.


FreddeK
13 januari 2009
#10
stopp nu...har bilen stått i minusgraden när du startar den? förmodligen om den har det så har du en ispropp då vattnet inte kan cirkulera.

38 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#11
Freddeponken skrev:
stopp nu...har bilen stått i minusgraden när du startar den? förmodligen om den har det så har du en ispropp då vattnet inte kan cirkulera.

joo men det har varit typ 10 plus nu i två dar i streck så jag tror inte de är något så enkelt..



Sök