2990
Sök

Vart sitter org dump på S80 T6 -98?

297 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
som topic, vart sitter den orginal? sitter den på nått tryckrör eller sitter den en inbyggd på varje turbo?

ska byta på kompisens bil nu t helgen

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

3 295 Inlägg
13 januari 2009
den sitter inbyggd i aggregaten, har för mig att det sitter 2 små aggregat på en s80 T6? rätta mig om jag har fel..

273 Inlägg
13 januari 2009
Slave_joe skrev:
den sitter inbyggd i aggregaten, har för mig att det sitter 2 små aggregat på en s80 T6? rätta mig om jag har fel..

snackar ni inte om wastegate nu pojkar små ? tongue

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

3 295 Inlägg
13 januari 2009
nej vi snackar inte om wastegates, jag vet mycket väl vad skillnaden är på en wastegate och en dumpventil..

På tex volvo X40 så sitter det ett Mitsubishi aggregat som heter typ Td04hl-13c med inbyggd dumpventil i kompressor delen..

mne om nu "AudiTQ" är så mkt äldre och smartare så kan ju han berätta om var Avlastningsventilen på en Volvo S80 T6 sitter??roll
Senast redigerat av Slave_joe (13 januari 2009)

273 Inlägg
13 januari 2009
Slave_joe skrev:
nej vi snackar inte om wastegates, jag vet mycket väl vad skillnaden är på en wastegate och en dumpventil..

På tex volvo X40 så sitter det ett Mitsubishi aggregat som heter typ Td04hl-13c med inbyggd dumpventil i kompressor delen..

mne om nu "AudiTQ" är så mkt äldre och smartare så kan ju han berätta om var Avlastningsventilen på en Volvo S80 T6 sitter??roll

haha ja mena inte o va otrevlig tongue hahah:) har bara aldrig hört talas om att de finns turbo med inbyggd dump tongue fick ja lära mig nånting nytt smile

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

3 295 Inlägg
14 januari 2009
AudiTQ-90 skrev:
Slave_joe skrev:

haha ja mena inte o va otrevlig tongue hahah:) har bara aldrig hört talas om att de finns turbo med inbyggd dump tongue fick ja lära mig nånting nytt smile

inte meningen att ge ett spydigt svar tillbaka heller, här kommer en bild på den ser ut oxå wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/92/543525_eue5cc.jpg

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 januari 2009
sist jag hade aggen borta på en s80 så tänkte jag inte på att....

Men jag vet att de sitter en bosch modell plast återcirkulerande dump i alla fall...

kanske sitter nån dump i nått av ena aggregatet för de är ju lite lustig dragning av tryckrör å annat

vet i alla fall att de ena aggregatet saknar wastegate ventil då de laddar full patte så fort man ger de chansen  :p

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 januari 2009
Dansken- skrev:
Slave_joe skrev:

2,9 liter T6:n har ingen dumpventil.

Jo de har den

återcirkulerande sådan

3 295 Inlägg
14 januari 2009
ok tack, då vet jag att jag hade fel.. big_smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 januari 2009
Dumpventil e jag 100% säker på att dom har
bosch modell plast samma sket som sitter i saabarna

jag e 99% säker på att på den motorn jag bytte oljereturtätningarna te snurrorna att den ena inte hade nån wg...varken klocka eller axel i avgashuse :p

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
14 januari 2009
Slave_joe skrev:
AudiTQ-90 skrev:
Slave_joe skrev:

inte meningen att ge ett spydigt svar tillbaka heller, här kommer en bild på den ser ut oxå wink

http://www1.garaget.org/gallery/archive/92/543525_eue5cc.jpg

varför hamnade pettan8 turbo i den här tråden för?

3 295 Inlägg
14 januari 2009
volvo_dude skrev:
Slave_joe skrev:
AudiTQ-90 skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/92/543525_eue5cc.jpg

varför hamnade pettan8 turbo i den här tråden för?

Pettan8 turbo? sorry jag lånade bilden från blocket, var första och bästa jag hittade för att visa var inbyggda AV:n sitter wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 januari 2009
Det är två stycken mitsu-aggregat, storlek 8G, om jag inte har fel.
Och vad jag vet så har alla aggregat i den serien inbyggd återcirkulerande dumpventil. tongue
Så som visats förut i tråden.

Jag kan förstås ha fel på småaggregaten.

Storleksjämförelse:

T6:            2x8G
2,0 T5:       13G
850 2,3 T5: 15G
850R:         16T
V70R:         18T
V70R -00    19T

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 295 Inlägg
14 januari 2009
kan inte nån hitta en bild på hu det ser ut undet locket på bilen i fråga? själv så hittade jag bara på nån diesel 4-5 cyl..

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 januari 2009
Slave_joe skrev:
kan inte nån hitta en bild på hu det ser ut undet locket på bilen i fråga? själv så hittade jag bara på nån diesel 4-5 cyl..

Menar du under motorhuven? tongue
Behövs en rörmokare till detta...
https://www1.garaget.org/archive/17/16453/58746/58746-532589.jpg

3 295 Inlägg
14 januari 2009
ok, det var ju lika logiskt som en Volvo är ungefär wink sicket ormbo...

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 januari 2009
Slave_joe skrev:
ok, det var ju lika logiskt som en Volvo är ungefär wink sicket ormbo...

Du får erkänna att det är rätt imponerande att få in en rak sexa med dubbla turboaggregat... på bredden! Samt växellåda och de nyare går ju att få med AWD också. wink
Eller V8 och AWD. tongue

Men nej, jag misstänker fortfarande att det är inbyggd dump, man kan iaf inte se någonting på bilden, men det säger ju egentligen ingenting.
Senast redigerat av TurbOla (14 januari 2009)

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 januari 2009
Angående bilden som ola lägger upp styrker Danskens teori om  ej dumpventil

Dock så styrker denna bilden min teori

http://img.photobucket.com/albums/v728/ … C_0332.jpg

Precis vid oljelocket går ett plaströr å på detta har jag för mig jag såg dumpen sitta nere under lmm kan man säga..

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 januari 2009
http://www.toms4n.com/iu/101/v/080743-6.jpg

Längst till vänster på insuget sitter de en nippel med grov slang te bromscylindern
Precis bredvid går de en liten vanlig vakuumslang å man ser lite lite grann av locket/toppen på den återcirkulernade bosch ventilen

Unt ein

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TURBO-Vo … ccessories

S80 t6 turbo..inge dump i kompressor huset på den snurran

Finns kanske 2 väldigt olika motorer

En med 2 st likadana aggregat med inbyggd wg å inbyggd dump

sen en variant med 2 st olika aggregat 1 med å 1 utan wg samt Enbart återcirkulerande för de har jag för mig de var på dom aggen jag skruva bort vid oljeretursbytet

Till trådskaparen

Du får ut å leta vilken dump du har wink
Senast redigerat av Xuri (14 januari 2009)

Sök