3315
Sök

Slipad vev /knife edged crank

89 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#1
Tja,

spekulerar lite på hur stor skillnaden är på en slipad/knife edged vev och en orginal? har en knife egded nu men möjligt jag byter veven och då undrar jag om det är värdt o få den nedslipad o balaserad

vill jag märka nån skillnad på responsen? blir det stor skillnad för mitt oljesystemet, mkt mindre "orkan" i oljan?
Senast redigerat av Aleks (14 januari 2009)

196 Inlägg
14 januari 2009
#2
Nog mest att vikten tas bort längre ut som gör skillnad.
Tror annars att det inte gör så mycket , har slipat bort alla porer på veven till mgn och polerat.
Mest för att försöka minska chansen till sprickbildningar + lättare att se om det börjar ge vika.
Och mest för att jag hade tråkigt och tycker om blanka saker


139 Inlägg
14 januari 2009
#3
kör du våt sump så skär en knivad vev lättare genom oljan oxo

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag

89 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#4
Ja, det jag menar m mindre orkan till oljan

någon som vet nått mer konkret, lite fakta om d här? Värdt och påkosta nya veven slipning och en ny balansering? Kostar ca 6-7 papp här i oslo

4 001 Inlägg
15 januari 2009
#5
Aleks skrev:
Ja, det jag menar m mindre orkan till oljan

någon som vet nått mer konkret, lite fakta om d här? Värdt och påkosta nya veven slipning och en ny balansering? Kostar ca 6-7 papp här i oslo

det finns stora nackdelar också med en sån vev, du får svängningar i veven eftersom motvikterna sitter där för att motverka kolv/vevstakens moment.
Med de svängningar som kan uppstå i veven på högre varvtal så finns risk för ramlagerras eller t.o.m att vevaxeln går av.

Edit: det ska vara mindre risk för svängningar i veven på en V-motor & Boxer-motor
Senast redigerat av kolvas (15 januari 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

89 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#6
kolvas skrev:
Aleks skrev:
Ja, det jag menar m mindre orkan till oljan

någon som vet nått mer konkret, lite fakta om d här? Värdt och påkosta nya veven slipning och en ny balansering? Kostar ca 6-7 papp här i oslo

det finns stora nackdelar också med en sån vev, du får svängningar i veven eftersom motvikterna sitter där för att motverka kolv/vevstakens moment.
Med de svängningar som kan uppstå i veven på högre varvtal så finns risk för ramlagerras eller t.o.m att vevaxeln går av.

Edit: det ska vara mindre risk för svängningar i veven på en V-motor & Boxer-motor

Tackar för bra info, har hört om detta problemet ja. Det är ju en stor baksida, det väger kanske tyngre enn den responsen man vinner, kanske mest syftat för motorsport

kör rak 6a
Senast redigerat av Aleks (15 januari 2009)

4 001 Inlägg
15 januari 2009
#7
Aleks skrev:
Tackar för bra info, har hört om detta problemet ja. Det är ju en stor baksida, det väger kanske tyngre enn den responsen man vinner, kanske mest syftat för motorsport

kör rak 6a

med rak 6:a skulle jag inte göra det,du har en lång vev och fruktansvärda påfrestningar på lager och dylikt om den börjar svaja.

en liten sak som du kan jämföra med: ha obalans på ett hjul med ca 100gram och öka farten sakta, vid 10-20km/h märks det knappt och när du kommer upp mot 200km/h så skakar det rejält i HELA bilen.

kanske inte världens bästa jämförelse men du förstår iaf tankesättet, kolv & stake väger kanske 1,2kg & far upp & ner i 7000rpm skapar rätt mycket kraft/obalans om inget håller emot det på andra sidan.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

89 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#8
kolvas skrev:
Aleks skrev:
Tackar för bra info, har hört om detta problemet ja. Det är ju en stor baksida, det väger kanske tyngre enn den responsen man vinner, kanske mest syftat för motorsport

kör rak 6a

med rak 6:a skulle jag inte göra det,du har en lång vev och fruktansvärda påfrestningar på lager och dylikt om den börjar svaja.

en liten sak som du kan jämföra med: ha obalans på ett hjul med ca 100gram och öka farten sakta, vid 10-20km/h märks det knappt och när du kommer upp mot 200km/h så skakar det rejält i HELA bilen.

kanske inte världens bästa jämförelse men du förstår iaf tankesättet, kolv & stake väger kanske 1,2kg & far upp & ner i 7000rpm skapar rätt mycket kraft/obalans om inget håller emot det på andra sidan.

jorå fattar vad du menar. får vurdera, har kört m knivad vev på bilen nu. tack
Senast redigerat av Aleks (15 januari 2009)


Sök