3919
Sök

Generatorvinproblemet LÖST. TACK ALLA! Ny fråga nu :)

Konstruktör
1 053 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#61
Jag har pillat lite nu i skolan och mätt och åter mätt på kretsar med oscilloskop. Och har kommit fram till att det är fel på en krets som heter "HA13164AH"

Vilken tur man har att den säljs i Sverige big_smile

Dock förklarar inte kretsen varför det blir störningar.
Men det reder jag väl ut nästa vecka skulle jag väl tro.

Ska plocka bort kretsen och mata alla komponenter som får spänning från kretsen separat istället.


Mycket jobb för något man köpt på biltema big_smile


1 163 Inlägg
26 januari 2009
#62
NdL skrev:
Var nu ute och pillade lite.

Prövade att starta stereon när inte bilen var igång.
Då var ljudet också där.

Det borde ju tyda på att det är något med strömmen i bilen som spökar.
Men jag förstår inte varför det slutar när jag drar ut lågnivån ur HUn i så fall.



Snälla. Kan inte någon komma med en lösning big_smile

Testa en annan huvudenehet smile .. hade samma fast d va huvudeneheten .. kinesikt skit ... så för dålig kvalle på grejjerna så fick byta tillbax till gammal stereo tongue

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Konstruktör
1 053 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#63
Jag har redan testat 3olika stereos och det är ingen skillnad med någon av dem.

Ska prova att dra jordningen till stereon från samma ställa som steget är jordat i.
Funderar även på att dra en strömkabel från batteriet, men vill inte att stereon ska kunna vara på hela tiden.
Vill inte heller koppla den till en switch, för glömmer jag switchen så står ju stereon på lik förbannat.
Kopplar jag den nya strömkabeln till tändningen så blir väl i så fall störningarna desamma.


Så frågan blir. Hur ska jag ge stereon ström, men bara när jag har tändningen på?
Hur löser jag detta?


4 074 Inlägg
26 januari 2009
#64
NdL skrev:
Jag har redan testat 3olika stereos och det är ingen skillnad med någon av dem.

Ska prova att dra jordningen till stereon från samma ställa som steget är jordat i.
Funderar även på att dra en strömkabel från batteriet, men vill inte att stereon ska kunna vara på hela tiden.
Vill inte heller koppla den till en switch, för glömmer jag switchen så står ju stereon på lik förbannat.
Kopplar jag den nya strömkabeln till tändningen så blir väl i så fall störningarna desamma.


Så frågan blir. Hur ska jag ge stereon ström, men bara när jag har tändningen på?
Hur löser jag detta?

enklaste sättet är väl Ljus automatiken!?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

1 631 Inlägg
26 januari 2009
#65
Börja med att hitta störningarna. Resten löser sig!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 163 Inlägg
26 januari 2009
#66
NdL skrev:
Jag har redan testat 3olika stereos och det är ingen skillnad med någon av dem.

Ska prova att dra jordningen till stereon från samma ställa som steget är jordat i.
Funderar även på att dra en strömkabel från batteriet, men vill inte att stereon ska kunna vara på hela tiden.
Vill inte heller koppla den till en switch, för glömmer jag switchen så står ju stereon på lik förbannat.
Kopplar jag den nya strömkabeln till tändningen så blir väl i så fall störningarna desamma.


Så frågan blir. Hur ska jag ge stereon ström, men bara när jag har tändningen på?
Hur löser jag detta?

testa dra till battereit för att få ultimata strömen,, skulle d då funka dra om d seriöst eller fixa nån switch eller smidigt sätt så du ej glömer stereon på smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Konstruktör
1 053 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#67
Pratade med min elektronik lärare idag, och han sa att det itne spelar någon roll ifall jag drar kablar direkt från batteriet då störningarna ligger i hela bilen i så fall.

Men han lovade mig att vi skulle boka skolans verkstad någon dag och att vi då verkligen skulle ta itu med problemet. Vi har ju olika "boxar" i skolan som man kan ställa in hur många henry man vill ha en spole på, och sedan har vi boxar för kondensatorer.
Sedan gäller det bara att blanda och mixa tills man får rätt spole och kondensator. Sedan är det bara bygga en sådan så får man hoppas att allting löser sig big_smile


1 631 Inlägg
27 januari 2009
#68
Eller så lyssnar du på oss som sysslat med bilstereo i ett antal år. Inget ont om din elekroniklärare, men följer du tipsen här i tråden så hittar du problemet. Att säga att det inte spelar någon roll är säkert riktigt ur någon aspekt men i praktiken är det en vanlig lösning för att undvika störningar.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 785 Inlägg
27 januari 2009
#69
NdL skrev:
Hej.

Är tyvärr så att efter mitt ljudbygge så har jag fått generatorvin i diskanterna.

Alla strömkablar är dragna på högersidan av bilen och lågnivåkablarna är dragna i mitten.
Lågnivåkablarna är dubbelskärmade.

Tänkte då att detta berodde på att lågnivåkablarna låg för nära strömkabeln.
Men min elektroniklärare sa att det spelar inte så stor roll hur långt ifrån den ligger. Bara den inte ligger precis bredvid då störningsfältet ändå är i hela bilen.

Så han sa till mig att köpa ett avstörningsfilter för att kolla ifall det gick bort.
Nu sitter jag här med ett störningsfilter som gör det värre än om man kör utan.

Googlade då lite på saken och vissa skrev att det kunde vara signaljorden som gjorde så att ljudet uppkom.
Plockade då isär min stereo och lödde på en kabel som jag sedan har jordat direkt i plåt.

Men ljudet är fortfarande kvar.

Ljudet försvinner helt ifall jag tar ur lågnivåkablarna ur stereon vilket då borde indikera på att störningarna kommer från själva stereon.


Hjälp mig nu att bli av med ljudet.

Börja med att kolla om störningarna finns redan i huvudenheten, med enbart huvudenheten kopplad och ett par högtalare till inbyggda steget. Om så är fallet har du störningarna i signalen redan där. Prova då att ordna med en ordentlig jordpunkt och en ny + matning till stereon. Om störningarna finns kvar gå vidare med att kontrollera alla anslutningar mellan batteri, generator, startmotor. Även kondensatorn på generatorn.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Konstruktör
1 053 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#70
Jag säger inte att han har rätt till 100% och jag säger inte heller att ni har fel.
Jag ska självklart testa att dra nya kablar för att testa ifall det fungerar.

Jag ska också se över jordpunkten till batteriet och till generatorn.


Märkte också idag att jag hörde vinandet i högtalarna när stereon inte ens var på :S
Så har det inte varit innan.

Kopplar jag ur ISO-kontakten ur "hållaren" i bilen i så blir det tyst.
Märkliga grejer det här alltså hmm


Konstruktör
1 053 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#71
Har inte provat något annat steg.

Men jag skulle inte tro att signaljorden är sönder i steget heller då det fungerar perfekt med MP3-spelaren.


Konstruktör
1 053 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#72
Ja men det har du ju rätt i.
Ska försöka få tag i ett annan steg och testa.

Tack för tipset smile


Random Hero
4 047 Inlägg
27 januari 2009
#73
Swedenrockers skrev:
NdL skrev:
Ja men det har du ju rätt i.
Ska försöka få tag i ett annan steg och testa.

Tack för tipset smile

Återkom med resultat. Lycka till.
Och jag kan inte nog understryka att man ALLTID ska se till att lågnivån kopplas in EFTER att jorden är inkopplad, samt dra ur den FÖRE man lossar jorden. Om man nu inte är riktigt duktig och kopplar bort batteriet istället.

sån dör brytare på batteriet är ju nästan ett måste när man kopplar ljud big_smile

Dog food lid. Backwards

Konstruktör
1 053 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#74
Har också som regel att ALLTID sätta i lågnivåkablarna SIST!.
Men eftersom jag köpte slutsteget begagnat så är det ju inte säkert att personen innan har haft samma regel big_smile

Men det borde väl gå att mäta signaljorden på ett slutsteg lika lätt som på en stereo?
Lågnivåjorden  -  Slutstegschassit?


Konstruktör
1 053 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#75
Haha.

Tack så jättemycket för att du kom på detta.
Känns som om det faktiskt skulle kunna vara ett fel här.

Ska testa det direkt när vi har den lektionen imorn i skolan smile


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 januari 2009
#76
hmm, tänkte på det också, du har provat 3 olika HUs med samma resultat? näår jag började fasinera mig för biljud så hade jag också störningar, jag fattade nada å kollade å kollade, bytte även HU för att kolla ifall det va felet, men problemet kvarstod, hur som hälst så visade det sig tillslut att det trots allt va signaljorden som va bränd å anledningen till att den andra HUn lät lika dant va för att jag brände signaljorden i den också samma sekund jag kopplade in den, tro polaren va glad sedan när han glatt köpte ett steg till bilen å hade samma surr som jag! hehe... men allt va pga att jag hade dålig kontakt på jorden i bilen så jag bara så snabbt som möjligt ville ha ihop allt... å att "summra" jorden är inte ett sätt att kolla den, det räcker med en fintrådig kardel för att summern skall tjuta men det duger inte långt för  att driva uppemot 40-60A med wink

trots att jag en gång lärde mig den hårda vägen med signaljorden så råkade jag ändå bränna den i den nya 6000:-s HUn jag köpte sen, =P men det blev reparation på den! hehe, den innan sålde jag lite billigt...

så även när man vet hur man skall göra så är det lätt att göra bort sig... signaljorden är känslig som få!


Konstruktör
1 053 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#77
Xoff japp, 3st olika.
Men ifall jag skulle ha bränt sönder signaljorden i dem alla i det ögonblicket jag kopplar in dem.
Borde det inte vara avbrott mellan lågnivåjorden och chassit på HU:n efteråt då?
För det är det inte på någon av dessa hmm

Swedenrockers Yes, det stämmer. Verkligen jätteschysst att du hjälper mig. Uppskattar det verkligen!


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 januari 2009
#78
NdL skrev:
Xoff japp, 3st olika.
Men ifall jag skulle ha bränt sönder signaljorden i dem alla i det ögonblicket jag kopplar in dem.
Borde det inte vara avbrott mellan lågnivåjorden och chassit på HU:n efteråt då?
För det är det inte på någon av dessa hmm

Swedenrockers Yes, det stämmer. Verkligen jätteschysst att du hjälper mig. Uppskattar det verkligen!

jo, det vill jag minnas att det borde, men jag är inte hundra på tekniken med just signaljorden hur det funkar osv, vet bara hur man har sönder den å att det är lätt! smile

men iaf, innan jag fattade att det va signaljorden så fick jag ner surret till en någelunda nivå genom att dels dra en jordkabel från chassit på stereon till GROUND på steget, sedan så skalade jag även upp lågnivå kablarna i slutstegets ände å kopplade samma jord till skärmen på lågnivån, detta gjorde stor skillnad, men det va ju fortfarande ett satans sus i bilen, hehe, hade jag passagerare kunde jag inte ha stereon på... sad

mins nu även att jag även kopplade bort jorden helt från lågnivåkablen (altså klippte av skärem i kablarna) å att det också gjorde nån skillnad, men det är ett satans tag sedan nu å mins inte exakt hur det blev, men bättre har jag för mig...
Senast redigerat av Xoff (27 januari 2009)


Konstruktör
1 053 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#79
Hej och hå!

Var ute och mätte lite nu.
Men till min förvåning så var det ingen kontakt mellan lågnivåjorden och chassit på något av slutstegen.
Dock var det kontakt till jordanslutningen på stegen och till remoten.

Ska remoten verkligen ha kontakt dit?


Konstruktör
1 053 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#80
Diod-mätte bara eller vad man nu kallar det. (tjuter till vid kontakt)
Glömde kolla det där med resistansen till jorden, men jag ska kolla det.


Jag funderade faktiskt lite på ifall störningen skulle kunna ha med remoten att göra?
För jag har dragit en strömkabel till switchar som jag använder för att slå av och på stegen med.
Det gör ju att stegen inte slås på automatiskt när jag sätter på stereon heller.

Funderar på ifall jag borde koppla om switcharna så att jag kör lysrören på den strömkabeln jag använder nu, och sedan drar ner antennkabeln till de switcharna som styr slutstegen.

Det kanske hjälper något?



Sök