3083
Sök

850 turbo/t5 chippad eller ej?

*BECE**
334 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#1
Köpte mig en 850 turbo -95 igår och tycker den går bra för att bara ha 225hk men samtidigt dåligt om den skulle vara chippad och ha 280-290hk. Hur gör jag lättast för att få reda på om den är original/chippad eller ej?
tacksam för svar
//Hampus


*BECE**
334 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#2
Är de någon som har något tips eller trix?smile


Hojmek
748 Inlägg
16 januari 2009
#3
Öppna styrboxen! smile

4 822 Inlägg
16 januari 2009
#4
Hur mycket laddar den? dvs hur långt går den på orginalladdtrycksmätaren eller om du har en graderad, vad visar den?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

*BECE**
334 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#5
Christian S skrev:
Hur mycket laddar den? dvs hur långt går den på orginalladdtrycksmätaren eller om du har en graderad, vad visar den?

den laddar ungefär längst bort på de vita, kl 13.30-14.00 kanske om man ska gradera efter en klocka. Detta är efter originalmätaren som sitter över bensin och motorvärmemätaren


*BECE**
334 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#6
Bodegan skrev:
Öppna styrboxen! smile

Var sitter den på en 850 turbo?smile


Hojmek
748 Inlägg
16 januari 2009
#7
hampa87 skrev:
Bodegan skrev:
Öppna styrboxen! smile

Var sitter den på en 850 turbo?smile

Öppna huven, sitter en "box" till vänster där i sitter den smile

*BECE**
334 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#8
Bodegan skrev:
hampa87 skrev:
Bodegan skrev:
Öppna styrboxen! smile

Var sitter den på en 850 turbo?smile

Öppna huven, sitter en "box" till vänster där i sitter den smile

Vad är de jag ska titta efter där då? vad står de på originalet?


IT-Tekniker
161 Inlägg
16 januari 2009
#9
hampa87 skrev:
Bodegan skrev:
hampa87 skrev:

Var sitter den på en 850 turbo?smile

Öppna huven, sitter en "box" till vänster där i sitter den smile

Vad är de jag ska titta efter där då? vad står de på originalet?

Om du öppnar boxen och det sitter ett chipp som har fyre ben för lite för sockeln är den chippad...
Om den laddar över hälften av det vita så är den antagligen chippad....


*BECE**
334 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#10
Slammis skrev:
hampa87 skrev:
Bodegan skrev:

Öppna huven, sitter en "box" till vänster där i sitter den smile

Vad är de jag ska titta efter där då? vad står de på originalet?

Om du öppnar boxen och det sitter ett chipp som har fyre ben för lite för sockeln är den chippad...
Om den laddar över hälften av det vita så är den antagligen chippad....

Tackar tackar, ska titta på detta senare:) Något man behöver tänka på när man öppnar upp boxen?


IT-Tekniker
161 Inlägg
16 januari 2009
#11
tja..  var försiktig och pilla inte på grejorna i onödan :-)

Den blanka bygeln som håller fast bygeln i boxen är bara att ta bort med en platt mejsel och vrida till...  vik sedan upp flikarna som är vikta runt botten och lyft av locket...


*BECE**
334 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#12
Slammis skrev:
tja..  var försiktig och pilla inte på grejorna i onödan :-)

Den blanka bygeln som håller fast bygeln i boxen är bara att ta bort med en platt mejsel och vrida till...  vik sedan upp flikarna som är vikta runt botten och lyft av locket...

tack så mycket för hjälpen, ska titta på både detta och hur långt turbomätaren går senare ikväll!


*BECE**
334 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#13
Var precis ute lite med bilen, när jag ger full gas så går den tom lite över de vita någon millimeter. När jag öppnade styrboxen (måste vara den för det är den enda svarta boxen som sitter på vänstersidan) så blir jag inte klok för fem öre, de sitter två stycken metallplattor ungefär lika stora som om man lägger 3-4 cdskivor på varandra, förstår inte vad jag kan läsa ut av detta? Pratade med en kompis precis som har en chippad 855R och han sa att han kunde varva en bra bit över 7000varv. Jag kan bara varva 6500. Nu är de så att han har manuell låda och jag har automat så jag vet inte om de har någon betydelse? Att tillägga är att jag hade sportläget i på växellådan samt lågväxel i så den inte växlade upp någon växel utan skulle bara testa var varvstoppet låg. Är de inte så att när man chippar bilen så höjs varvstoppet? Isåfall stämmer ju inte de där att om turbomätaren ställer sig över halva på de vita så är den chippad! För mig är de bara frågtecken just nu. Alla som har något att komma med eller tips eller liknande är välkommet! Som jag har sagt innan så tycker jag att den går bra för att ha 225hk men samtidigt också dåligt om den skulle ha 280-290hk:)


1 878 Inlägg
16 januari 2009
#14
bilen behöver inte vara chippad. kan vara skruvad WG stång eller nåt boontrim som pystrim.


Edit: stavfel.
Senast redigerat av Frozen1985 (16 januari 2009)


249 Inlägg
16 januari 2009
#15
men får man verkligen ut 280-290 med ett chip? har hört att man får ca 40 hk och då har du ju 265 så då kanske det stämmer lite bättre:P

// genetorp

1 878 Inlägg
16 januari 2009
#16
genetorp skrev:
men får man verkligen ut 280-290 med ett chip? har hört att man får ca 40 hk och då har du ju 265 så då kanske det stämmer lite bättre:P

ATM steg 1 så landar du på ca: 280hk. men sedan beror det väldigt mycket på motor o drivlina


55 Inlägg
16 januari 2009
#17
Enligt Autotech ska man kunna få ut 300hk med Chip, Öppetfilter och 3tums system från turbo. Men jag undrar verkligen om det stämmer ? Men visst det är en stor skilnad på chipat eller ochipat.

*BECE**
334 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#18
Visst de e säkert stor skillnad men jag har svårt att avgöra om den är original eller chippad. Jag har ju inte något att jämföra med. Men höjs inte varvtoppet när den är chippad? Det borde ju folk veta tycker man:)


Reservdansk
6 271 Inlägg
17 januari 2009
#19
hampa87 skrev:
Var precis ute lite med bilen, när jag ger full gas så går den tom lite över de vita någon millimeter. När jag öppnade styrboxen (måste vara den för det är den enda svarta boxen som sitter på vänstersidan) så blir jag inte klok för fem öre, de sitter två stycken metallplattor ungefär lika stora som om man lägger 3-4 cdskivor på varandra, förstår inte vad jag kan läsa ut av detta?

Jag hänger inte med alls här...

Öppnar man plastlocket, så sitter det en ensam styrbox där (om nu inte automatlådan har en egen styrbox, det vet jag faktiskt inte?), med en metallbygel, som du slår över, så kan du lyfta upp boxen med lite vickande.

Sen lyfter du ur sprintarna som går in i plasten där metallbygeln sitter fast, och lyfter av hela bygeln.
Sen sitter metallkåpan med bara ett par metallflikar, övervikta för att klämma kåpan på plats.

Tar du av den, så ser du ganska snart chippet, och om det är något känt märke som gjort chipet, BSR, Autotech, m.fl. så brukar det stå deras logga på.
På mitt chip är det en liten vit klisterlapp där det står "Fyra lediga hål ->". lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

6 Inlägg
17 januari 2009
#20
Tog du inte reda på en sådan sak som ifall den är chippad eller ej när du köpte bilen?
Senast redigerat av kingcool (17 januari 2009)


Sök