2966
Sök

volvo 740, krockad ! hur mycket tror ni att försäkringsbolaget betalar för den ?

1 150 Inlägg
19 januari 2009
AnderssonE30 skrev:
Dom tittar ju inte skicket!! Min bror & en gammal klasskompis krockade samtidigt ungefär. ena va 86:a 740,vit & lite rostig. 28000 mil. Den andre va min brors, 92a. 24000 mil. rostfri & as kalas i lack & skick. Bägges bilar blev värderade till 10 000:- av Trygghansa. Så försäkringsbolagen går efer en lista. årsmodell,ägare & miltal. Givetvis kollar dom alltid på bilarna, men de hjälper inte till värderingen.

jooo dom tittar på skicket !

Egenföretagare
999 Inlägg
19 januari 2009
Får du ett dåligt bud så får du stå på dig och bråka med dom.
Visa bilder på skicket, kvitto på vad du köpte den för, kvitton på underhåll osv för att motivera ditt motbud.

Det går nog alltid att förhandla lite med bolagen ifall man står på sig.

979 Inlägg
19 januari 2009
lelleal skrev:
AnderssonE30 skrev:
Dom tittar ju inte skicket!! Min bror & en gammal klasskompis krockade samtidigt ungefär. ena va 86:a 740,vit & lite rostig. 28000 mil. Den andre va min brors, 92a. 24000 mil. rostfri & as kalas i lack & skick. Bägges bilar blev värderade till 10 000:- av Trygghansa. Så försäkringsbolagen går efer en lista. årsmodell,ägare & miltal. Givetvis kollar dom alltid på bilarna, men de hjälper inte till värderingen.

Så då kan jag klämma ur en 15-20 tusen för min Sierra? Rostfri,få ägare & bara 15 000 mil....fan vad fattar inte folk? Är de en vanlig svensson bil så går dom efter en lista. Färdig snackat om saken!!! Därför blir folk oftast så himla missnöjda då dom lägger ut flera tusen på bilens skick. Däremot om du har bil av nyare mod. Då spelar skicket roll. Men inte annars !!!

Hpc

Egenföretagare
999 Inlägg
19 januari 2009
AnderssonE30 skrev:
lelleal skrev:
AnderssonE30 skrev:

Så då kan jag klämma ur en 15-20 tusen för min Sierra? Rostfri,få ägare & bara 15 000 mil....fan vad fattar inte folk? Är de en vanlig svensson bil så går dom efter en lista. Färdig snackat om saken!!! Därför blir folk oftast så himla missnöjda då dom lägger ut flera tusen på bilens skick. Däremot om du har bil av nyare mod. Då spelar skicket roll. Men inte annars !!!

Tror du att alla värderingsmän i hela landet jobbar på exakt samma sätt?

979 Inlägg
19 januari 2009
weeeman skrev:
AnderssonE30 skrev:
lelleal skrev:

Tror du att alla värderingsmän i hela landet jobbar på exakt samma sätt?

nae?! Det säger jag inte heller. men om ni tror att skicket avgör, då e ni ju dumma? För säg mig isåfall. Hur kan en gammal 740 (som många av garagets medlemmar haft) krockat, och den har sett ut som fan redan innan smällen, dom får ut en ca 12-13 lax för bilen. dom hade varit beredda på att sälja den för 4 kasnke? Känner en kille som jobbar för försäkringsbolag och han säger själv att det finns en lista att gå efter. Ibland blir man missnöjd & ibland inte.

Hpc

961 Inlägg
19 januari 2009
AnderssonE30 skrev:
lelleal skrev:
AnderssonE30 skrev:

jaså så du jobbar som värderingsgubbe eller vadå ?

Pure DieselPower

979 Inlägg
19 januari 2009
talibangran skrev:
AnderssonE30 skrev:
lelleal skrev:

Men idiot? läs allt innan?...

Hpc

Egenföretagare
999 Inlägg
19 januari 2009
AnderssonE30 skrev:
men om ni tror att skicket avgör, då e ni ju dumma?

Nu får du f-n ge dig, gå å lägg dig  wink

961 Inlägg
19 januari 2009
AnderssonE30 skrev:
talibangran skrev:
AnderssonE30 skrev:

jobbet som idiot verkar du klara bäst själv .. är de svårt att fatta att folk får ut 15-16 000 för en 740 eller ? folk sitter ju här o skriver mitt framför näsan på dig va dom eller deras nära bekanta fått ut ..

Pure DieselPower

4 001 Inlägg
19 januari 2009
dom har listor och går efter,dom ger ett bud, blir kunden inte nöjd så kollar dom på bilen om det är nåt speciellt med (som t.ex extremt bra skick) och höjer eventuellt budet, ibland höjer dom budet innan dom lägger ner tid på att skicka ut en värderingsman att kolla bilen.

men för att gå till ämnet så bör du kunna få 10-12k för den 740:n om den nu är i så fint skick som du säger

edit: får du mera så är det ren bonus
Senast redigerat av kolvas (19 januari 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

593 Inlägg
19 januari 2009
talibangran skrev:
AnderssonE30 skrev:
talibangran skrev:

jobbet som idiot verkar du klara bäst själv .. är de svårt att fatta att folk får ut 15-16 000 för en 740 eller ? folk sitter ju här o skriver mitt framför näsan på dig va dom eller deras nära bekanta fått ut ..

stämmer bra, är nog igen omöjlighet att få ut 15-16 000kr för en fräsch -90 me dom låga milen.. min förra 740 vart skrot efter krock med rådjur, fick 10 000kr plus att då fick ja ta fälgar, extraljus, stereo m.m. Den hade gått 31 000mil, årsm-88 och var sådär i skicket..
Att påstå att skicket inte spelar ngn roll är lögn, min bil begärda försäkringsbolaget ut bilder på och sa själva att de kontrollerat bilderna och klargjorde om va de uppmärksammat angående bilens skick o därmed värderat därefter.

Du ska dock observera är att de KAN gå efter listan och skita i att kontrollera bilen (oftast på nyare bilar)men då kan du överklaga och ev komma upp några tusen om bilen är fräsch..

men för att inte skapa massa otrevliga diskussioner på garaget så gör så att du tar kontakt me försäkringbolget så får du svaret direkt. för disskutera volvon på dehär forumet brukar sluta me katastrof..

lycka till
Senast redigerat av epapower (19 januari 2009)

41 Inlägg
19 januari 2009
bahaha.  en del bolag går efter listor, andra (folksam) går efter blocket.  det är individuellt beroende på vilket bolag som bilen är försäkrad hos..   jag har smällt 2bilar o båda gångerna kollade dom blocket.   jag skulle tippa på runt 10 lax

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 januari 2009
talibangran skrev:
TurbOla skrev:
og900turbo skrev:

hahaha !!! min kusin fick bra betalt för sin gammla t8 , försökrings gubnben satt o kolla på bilar i samma skick på blocket ! så man ska inte säga för mkt !

Jo, eller hur...
Hur visste försäkringsgubben vilket skick bilen var i om den var krockad?
Sug på den du...

bilder kanske ??
sug på den du

Dokumenterat skick med kvitton?
Bilder säger inte mycket, skiljer ofta en hel del från verkligheten, och datorer gör underverk med bilder nuförtiden...

Men det är bra, då kan ju din kusin ta sig an den här 740n och få ut en massa stålar ju... roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 637 Inlägg
19 januari 2009
Vilket försäkringsbolag bör man välja om man vill ha bilen så vettigt värderad som möjligt?

1 150 Inlägg
19 januari 2009
AnderssonE30 skrev:
lelleal skrev:
AnderssonE30 skrev:

de är du som inte fattar när vi krockade en av våra svensson bilar  så fick vi ett pris men då påpekade pappa vilket skick den var i lack mm så höjde dom  roll

615 Inlägg
20 januari 2009
steifan skrev:
Min bils gamle ägare krockade med den 2005. Försäkringsbolaget gick med
på att reparera den. Kostnaderna skulle tydligen hamnat på runt 40 000 för
försäkringsbolaget. Krockbild:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 2km7w3.jpg

Dock var det 2005, bilen hade gått runt 10 000 mil och var ganska
nyligen köpt för ~30 000.

Skulle nog inte vara möjligt att få den lagad för så mycket nu 2009
om jag skulle lyckas med nåt.

Men men, har svårt att tänka mig att en Volvo 740 oavsett skick värderas över 20 000 nuförtiden.

Ursäkta för att jag drar upp ett gammalt inlägg. Men 40.000?!!?!?!
Min 740 såg värre ut än sådär + att den var likadant smälld i baken.
Delar och sånt för att laga hela gick på 900kr :S

Let's stance!

30 Inlägg
20 januari 2009
fick 15000 för min 745gl 88 å den hade gått över 30000

8910*

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
20 januari 2009
kanske man skulle börja köpa in gammla volvos för en par tusen och sedan krocka dom och få ut 50.000kr för dom, skulle man kunna tjäna bra på roll

(ironi!!!!!!)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 januari 2009
_Glenne_ skrev:
kanske man skulle börja köpa in gammla volvos för en par tusen och sedan krocka dom och få ut 50.000kr för dom, skulle man kunna tjäna bra på roll

(ironi!!!!!!)

Vilken affärsidé. wink
Alla verkar ju få ut astronomiska summor för sina gamla 740s... lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

huh?
10 427 Inlägg
20 januari 2009
Fizzer skrev:
steifan skrev:
Min bils gamle ägare krockade med den 2005. Försäkringsbolaget gick med
på att reparera den. Kostnaderna skulle tydligen hamnat på runt 40 000 för
försäkringsbolaget. Krockbild:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 2km7w3.jpg

Dock var det 2005, bilen hade gått runt 10 000 mil och var ganska
nyligen köpt för ~30 000.

Skulle nog inte vara möjligt att få den lagad för så mycket nu 2009
om jag skulle lyckas med nåt.

Men men, har svårt att tänka mig att en Volvo 740 oavsett skick värderas över 20 000 nuförtiden.

Ursäkta för att jag drar upp ett gammalt inlägg. Men 40.000?!!?!?!
Min 740 såg värre ut än sådär + att den var likadant smälld i baken.
Delar och sånt för att laga hela gick på 900kr :S

Tror dom bytte framdörr, skärm (+innerskärm?), huv, torpedplåt + lackering på det. (kanske tom frontläppen) Sen ny stötfångare, ny lykta, svetsjobb, nytt dimljus, ny krockdämpare + svetsjobb batterihyllan. Lär väl ha tagit ett par timmar på verkstad att byta och fixa allt.
Så borde inte vara omöjligt, ägaren bytte iaf försäkringsbolag efter den fighten.. hehe

Sök