En otäck grej som hände mig 2008, början på året.. Jag kommer på en 50 sträcka, utanför ett bostads område, där kör bussar sina turer. Det var helt mörkt & lite halv blött ute på kvällen vid 18 kanske? Jag stannar för jag hade en buss framför mig, & busshållplatsen var något utbyggd mot körbanan, för att minska omkörnings möjligheter.. Står still ca 6 meter bakom, & från bussen kommer en tjej mellan mig & bussen, i röd täckjacka med luvan över huvet, Hon ser & hör knappt från sidorna, jag ser en mötande mindre mellan-klass bil som kommer imot henne på ca 30 meter håll i ca 40- 50 km/t & gör INGA tecken på att stanna... & inte hon heller!!! Det här går åt helvete såg jag direkt! Jag slänger mig på tutan som en reflex att GÖRA nått !! Då tittar hon åt mitt håll & går vidare istället för att stanna upp!!! & den mötande bilen träffar tjejen med hela sidan på sin bil- fullkontakt! IDIOTEN SER inte henne eller fattat inte att nått kan gå över vägen vid en stillastående buss vid vägkanten FULLT upplyst & aktiv! bilen tvärnitar exakt på sekunden först när han träffat henne med sin sida på bilen! Tror du bilen stannar?? ICKE!!! & tjejen klarade sig med en ordentlig shock & gick vidare.. tänkte prata först med henne, men visste inte riktigt vad jag skulle säga..
& jag som tänkte redan när jag såg bussen om jag skulle stanna bakom JUST för att jag var rädd för en exakt sån här grej.. & istället blockat den mötande jag såg långt innan det här hände, genom att sakta kört förbi bussen & även hindrat henne från att gå över just då ..
Jag är ordentligt förvånad att se hur otroligt okunnigt folk kör idag! helt SJUKA grejor jag sätt som är helt självklart fel i trafiken..... jag är verkligen inte förvånad att det sker så mycket olyckor.. Det som förvånar mig är att det ENDA som faktiskt göres för trafiksäkerheten är att bygga gupp, avsmalningar, hitta på oändliga resonemang för att sänka hastigheter i trafiken & stänga av vägar....
Men vad spelar allt det byggandet för roll när de som kör varken kan se med sina ögon eller fattar hur man ska köra.......HELT uppenbart- ändå göres inget åt att ordentligt höja kraven på körkort. & istället fortsätter att släppa ut åsnor på vägarna.....
jo- För att det är lättare att bygga gupp & ge politikerna komunalt beröm för att de "gör nått" åt trafiksäkerheten .. istället för att fixa högre krav & ordentligt mycket bättre utbildningar på körkort...
Senast redigerat av Ramrod (22 januari 2009)
With great freedom comes great responsebility