2043
Sök

Angående: Karavan från "Mjölby" till Elmia!! (11/4-Påskafton)

1 Inlägg
10 mars 2009
Hej låter trevligt, var med förra året också så jag hänger på..

180 Inlägg
10 mars 2009
850_GLT skrev:
ToBe skrev:
Oboy6 skrev:
Ok 100m kanske var lite väl tilltaget. MEN tänk på att i 120 km/h färdas man 33 m/s. Skulle vi då hålla 25 m som  850_GLT föreslog kommer vi bli tvungna att ha en reaktionstid på under 1 sekund ifall olyckan skulle vara framme. 25 m på E4:an är ingenting! Jag föreslår 60 m i alla fall. Cirka 2 sekunder. Åsikter?

ja 50 - 60 meter är nog det minsta man kan hålla.. Är ju nästan 200hundra bilar och det kan ju vara dumt att dra till sig polisens uppmärksamhet men en onödigt dom är ju ganska så hårda under Elmia veckan med och åka dit på att inte hålla avståndet är ju jävligt onödigt tycker jag!!!

Kan hålla med om att man måste ha en kort reaktionstid isåfall. Men karavanen kommer bli sjukt lång då. Vi kanske inte måste köra i 120? kanske bättre att sänka hastighet och kunna köra mer tätt som en karavan smile. bättre långsamt och säkert än snabb o osäkert.

Tål att funderas på...
Håller vi 80-90 på motorvägen syns vi bättre som karavan, men är vi lagliga då? Behöver vi polisens tillstånd för att framföra en karavan med 200 bilar i 80-90 på motorväg?
Många andra bilister kanske blir arga och ringer polisen och tycker att vi hindrar annan trafik då (främst vid på och avfarter)?
Och om vi "bara" ska hålla 80-90 kanske vi ska fundera på vägvalet? Kanske finns det trevligare vägar än E4:an till Jönköping? Och då kanske man kommer förbi fler mindre städer/byar, vilket gör att pressen lättare kan ta bilder?

Vad vet jag?

/Evert

Evert | Martin

1 072 Inlägg
10 mars 2009
Hammarslag skrev:
sik skrev:
Hammarslag skrev:

1 april är deadline, annars kommer det anmälas 1st försvunnen bilmekaniker i borås området! cool

Ännu inte helt färdig med min röda och den kommer troligtvis aldrig få se vanlig väg big_smile

Kärring tongue

haha..

1 503 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
Evert skrev:
850_GLT skrev:
ToBe skrev:
ja 50 - 60 meter är nog det minsta man kan hålla.. Är ju nästan 200hundra bilar och det kan ju vara dumt att dra till sig polisens uppmärksamhet men en onödigt dom är ju ganska så hårda under Elmia veckan med och åka dit på att inte hålla avståndet är ju jävligt onödigt tycker jag!!!

Kan hålla med om att man måste ha en kort reaktionstid isåfall. Men karavanen kommer bli sjukt lång då. Vi kanske inte måste köra i 120? kanske bättre att sänka hastighet och kunna köra mer tätt som en karavan smile. bättre långsamt och säkert än snabb o osäkert.

Tål att funderas på...
Håller vi 80-90 på motorvägen syns vi bättre som karavan, men är vi lagliga då? Behöver vi polisens tillstånd för att framföra en karavan med 200 bilar i 80-90 på motorväg?
Många andra bilister kanske blir arga och ringer polisen och tycker att vi hindrar annan trafik då (främst vid på och avfarter)?
Och om vi "bara" ska hålla 80-90 kanske vi ska fundera på vägvalet? Kanske finns det trevligare vägar än E4:an till Jönköping? Och då kanske man kommer förbi fler mindre städer/byar, vilket gör att pressen lättare kan ta bilder?

Vad vet jag?

/Evert

Jag tycker fortfarande att vi ska hålla oss till E4:a och 120 km/h. Att karavanen blir lång tycker inte jag spelar någon större roll. Alla kommer ändå se att vi är från samma karavan tack vare dekalen som kommer delas ut.

Jag kikade på lite på alternativa vägar. Men känns bara som det blir krångligt med massa stopp och allt övrigt det innebär. På E4:an kan vi hålla samma tempo hela tiden och risken att karavanen bryts är väldigt liten om man jämför mot en alternativ väg.
Senast redigerat av Oboy6 (10 mars 2009)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

66 Inlägg
10 mars 2009
alternativet e juh mjölby - tranås - gränna, ganska trevlig väg iofs. men kan som sagt bli bökigt med 150++ bilar.

Men alla som kör borde ju ha körkort och nått sunt förnuft, så några krockar ska vi väl slippa om alla bara e vakna o tar det "lugnt" även i 120km/h.

Och vad beträffar polisen så tror jag b ara dom e glada om det kommer 200 bilar i 90 ist för 200, mendet lär juh snart märkas vilken hastighet som funkar. Ni som e först sätter juh tempot och drar ni ifrån så klarar uppenbarligen inte alla det tempot o då e de bara o blinka lite me bromsljusen serru =0)

nu blev jag torsk på åsikter... överlåter tänkandet till folk med hjärna ist tongue

"My Saab Is Fantastic"

947 Inlägg
10 mars 2009
Oboy6 skrev:
Evert skrev:
850_GLT skrev:

Tål att funderas på...

Vad vet jag?

/Evert

Jag tycker fortfarande att vi ska hålla oss till E4:a och 120 km/h. Att karavanen blir lång tycker inte jag spelar någon större roll. Alla kommer ändå se att vi är från samma karavan tack vare dekalen som kommer delas ut.

Jag kikade på lite på alternativa vägar. Men känns bara som det blir krångligt med massa stopp och allt övrigt det innebär. På E4:an kan vi hålla samma tempo hela tiden och risken att karavanen bryts är väldigt liten om man jämför mot en alternativ väg.

Jag tror inte att folk som kör förbi lägger märket till en dekal som sitter på bilen. Dom kollar nog på bilen i helhet smile.. vi kan väl köra 100 istället. För då sinkar vi inte så mycket och ang om polisen kommer att stoppa oss för att vi kör sakta så kan dom ta sig någonstans. Man får köra i 100 om man vill det för det är MAX 120 och det betyder inte att man måste köra i 120 tongue.. men men hoppas detta går att lösa så det blir perfekt big_smile

424 Inlägg
10 mars 2009
Tycker vi skippar snacket om 90 km/h och alternativa vägar. Blir bara krångligt och dessutom är det olagligt att åka för sakta som det är att åka för fort. Meningen är ju att vi ska till elmia inte att vi ska åka i en karavan sverige runt. Tycker vi får lita på folks förnuft och åka i 120km/h såklart så vi kommer dit vi ska nångång. Att göra massa ändringar hela tiden gör bara att det blir tråkigt och förstört och då kan det lika gärna vara. Iallafall för mig.

1 503 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
meatos skrev:
Tycker vi skippar snacket om 90 km/h och alternativa vägar. Blir bara krångligt och dessutom är det olagligt att åka för sakta som det är att åka för fort. Meningen är ju att vi ska till elmia inte att vi ska åka i en karavan sverige runt. Tycker vi får lita på folks förnuft och åka i 120km/h såklart så vi kommer dit vi ska nångång. Att göra massa ändringar hela tiden gör bara att det blir tråkigt och förstört och då kan det lika gärna vara. Iallafall för mig.

Precis, jag håller med dig. Vi kör med det sunda förnuftet och anpassar farten så att karavanen blir så bra som möjligt. Aldrig över 120 km/h i alla fall. Vi kanske lägger oss i 110 km/h, vi får se helt enkelt. Jag tippar på att det kommer ligga mellan 110-120 km/h. Hoppas alla blir nöjda smile

Bil rekondare
173 Inlägg
10 mars 2009
Vet nån om det finns nån jet station å tanka på i jönköping ? tongue för man har ju märkt att jet inte är så poppis..

41 Inlägg
11 mars 2009
Mx_larsson skrev:
Vet nån om det finns nån jet station å tanka på i jönköping ? tongue för man har ju märkt att jet inte är så poppis..

det finns jet där nere sen så du behöver inte vara orolig...

54 Inlägg
11 mars 2009
Jag skriver upp 3 polare som inte är medlemmar på Garaget, de åker:

* Bmw 330ci
* Volvo s60 t5
* Audi 80 coupé

1 503 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
Någon mer än mig som längtar tills den 11/4?! smile

Bil rekondare
173 Inlägg
11 mars 2009
Cyruc skrev:
Mx_larsson skrev:

Okej härligt smile

41 Inlägg
11 mars 2009
Mx_larsson skrev:
Cyruc skrev:
Mx_larsson skrev:

Okej härligt smile

jet har en hemsida om jag inte minns fel, med kartor på deras bensinmackar... antar att det är www.jet.se

1 237 Inlägg
11 mars 2009
ser frammemot många bra filmer & foton från detta sen, då jag tyvärr inte kan hänga på pga att jag har lite lång väg dit ;( tongue

1 Inlägg
11 mars 2009
Jag KOMMER !!!! men min bmw e30 wink

85 Inlägg
12 mars 2009
Tar med min 325 och kommer jag med.

85 Inlägg
82 Inlägg
12 mars 2009
Oboy6 skrev:
Någon mer än mig som längtar tills den 11/4?! smile

Jepp självklart cool